22 938 läst · 110 svar
23k läst
110 svar
Stämde grannen: servitut för rörledningar fanns
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 348 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 348 inlägg
Kommunalt gatuarbete är ofta helt verklighetsfrånvänt. Dels har vi ju lagen om offentlig upphandling som låser in kommunerna med svindyra entreprenörer och dels har vi ju kommunal ineffektiv byråkrati där varje möte eller email som kommunmedarbetarna jobbar med utan att agera eller fatta beslut driver kostnader för kommunen.D Dortmunder DAB skrev:Med reservation för hur lång sträcka som måste borras och sprängas (eller spräckas) så låter 3 miljoner helt verklighetsfrånvänt.
När vi förberedde för attefallshuset så fick vi närmare 300 hål borrade (iofs på en begränsad förberedd yta) på mindre än 3 dagar för 50.000. Att anlita någon med borrvagn i säg 2-3 veckor och sedan spränga/spräcka och lägga i rör kan omöjligt kosta mer än 5-900.000?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 348 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 348 inlägg
Uppsala är litet. Tar 1min att kolla upp vilka "mardrömsgrannarna" är. Alla i området och många därtill kommer att veta vilka de är.L Liljeros skrev:
Jag tycker att det är vidrigt agerat av UNT. Exakt noll allmänintresse, som tidningen har valt att vinkla sin rapportering.
Och nej, jag ingen som helst koppling till någon inblandad part.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Har det framgått? Det jag ser är bara att de överklagat något till mark o miljödomstolen. Men det kan väl lika gärna vara tolkningen av det oregistrerade servitutet?L Liljeros skrev:
Men OM kommunen anser att dte finns en anslutningspunkt idag, och inte vill flytta den. Då borde möjligheten att få ett officialservitut vara lite bättre. Då är ju en dragning ungeför som idag den enda möjliga för fastigheten att få anslutning till VA.
Sedan oavsett att man kan se den "hemske grannen" asom ett offer också i den här historien, så är ju viteskravet på 100 000 i månaden för mig en dom. Det är en hemsk granne, och kravet är direkt löjeväckande.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 348 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 348 inlägg
Kommunen flyttar ju anslutningspunkten, det är bara att fastighetsägaren får bära kostnaden för flytten.H hempularen skrev:
Sen finns det ju möjlighet att pumpa avlopp för trådens familj och då blir det mycket enklare med VA-dragningen.
Antingen är den som skrivit artikeln en katastrof på sitt jobb, eller så skriver denne att det är officialservitutärendet som ska prövas i MÖD.H hempularen skrev:
En nätt och rund summa... 😆P peroande skrev:
Finns det överhuvudtaget något rättsligt stöd för ett vite i den storleksklassen i den givna situationen?
Omfattas ett sådant vitesyrkande även av regeln att man räknas som förlorare (och får betala sina egna rättegångskostnader) även om man "vinner" men blir tilldömt ett avsevärt lägre belopp än yrkat?
Nej. Privatpersoner kan inte kräva "vite" av varandra. Det man kan kräva är skadestånd, men då är beloppet exakt den skada man kan styrka att man har lidit - Inte en hittepåsumma per månad.C cpalm skrev:
Det är väl om man avtalat om något sådant då(?)useless skrev:
Dvs. rättsläget är alltså sådant att om tingsrätten förelägger paret att koppla bort ledningarna och de struntar i det så kan grannen begära handräckning, dvs. att kronofogden kommer dit och ordnar med bortkopplingen på parets bekostnad?
Finns det några andra alternativ för hur stämningen kan falla ut?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 348 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 348 inlägg
Vite är ju inte aktuellt men en person kan stämma en annan person även för att få domstolens beslut i andra frågor än rena skadestånd. T ex att sluta använda sin mark för VA-ledningar.useless skrev:
Det finns väl inget som hindrar att man som kärande yrkar att domstolen fastställer en hittepåsumma som kärande ska betala om VA-ledningarna inte avlägsnas inom en viss tid. Men jag gissar att tingsrätten är rätt kallsinning till sådana lösningar och vet inte ens om det finns lagstöd för att besluta om dem.
Jag har läst artikeln, och hela tråden här och blir inte riktigt klok.
Vem flyttade in först? Var det Kristina och Patrik eller grannarna som dom är stämda av som köpte huset senast?
Förklara för mig varför det inte är säljaren av grannens fastighet som hamnar i skottgluggen här?
Det är ju trots allt säljaren som har underlåtit att berätta för köparna(grannarna) att det finns rör som går genom dennes tomt, och att det finns ett servitut.
Visste inte Patrik och Kristina om att deras AV anslutning gick över grannens tomt?
Jag fattar noll.
Vem flyttade in först? Var det Kristina och Patrik eller grannarna som dom är stämda av som köpte huset senast?
Förklara för mig varför det inte är säljaren av grannens fastighet som hamnar i skottgluggen här?
Det är ju trots allt säljaren som har underlåtit att berätta för köparna(grannarna) att det finns rör som går genom dennes tomt, och att det finns ett servitut.
Visste inte Patrik och Kristina om att deras AV anslutning gick över grannens tomt?
Jag fattar noll.