Mikael_L skrev:
I mitt fall är det första LECA-varvet som är största boven. Dessa 20cm av väggen släpper ut nästan 40% av energin som går genom väggen ... :eek:
Hur har du räknat där? Jag har 20cm (djup) och 30cm (hög) LECA på första varvet och 170+45mm isolering i väggarna och 195mm i taket.
Vad jag kan komma fram till blir årsförbrukningen strax under 2800kWh och utan LECA (30cm lägre takhöjd) strax under 2400kWh. (50kvm, 15 grader i garaget, 8,8 graders årsmedeltemp).

Mikael_L
Tja, jag ska kanske kontrollräkna ..., återkommer.

Mikael_L
Vad det gäller bygglov och ritningar...
Rätta mig nu om jag har fel.:surprised:

Så pratar vi om väl ritningar som tillhör bygglovet och ev ritningar över den tekniska konstruktionen.
Ritningar tillhöriga bygglovsansökan syftar till att visa hur huset kommer att gestalta sig samt att(/om) huset följer detaljplanen eller andra områdesregler. Dessa ska väl i huvudsak se ut så här: http://www.osthammar.se/byggnadsnamnd/ritningsexempel/ritning.pdf

Ritningar över konstruktioner, om det krävs, är väl nåt som sen tittas på i samband med byggsamrådet och KA är inblandad osv ...
Dessa ritningar syftar väl på att visa att boverkets konstruktionsregler följs.
Om man gör en ovanlig konstruktion så är det kanske inte direkt snutet ur näsan att göra sådana ritningar själv, va ...?

Ok då vet man lite mer om detta:) Är det alltid ett krav på att lämna in konstruktionsritningar vid ett egenritat husbygge? Nu syftar jag inte bara på ett garagebygge där det kanske är mindre krav.

Mikael_L skrev:
Det var helt klart "trevliga utgifter".
Har du kapat standard och därmed pris någonstans? Är det isolering i plattan t.ex.
Jo, isolering i plattan i skåne? varför?

Jag har inte målat betongplattan + fått "kompispris" på betong+grus.
Formen byggde jag+svärfar själva, och allt virke har återanvänts på andra håll efter rengörning. takpannorna är av betong och återvunna=gratis.Elmaterial är inropat på tradera.

Jag har ingen uppvärmning, men en järnkamin ska in (fått en) så kan man värma upp när man är där, inte elda för kråkorna.

Snailman
peter749 skrev:
Ok då vet man lite mer om detta:) Är det alltid ett krav på att lämna in konstruktionsritningar vid ett egenritat husbygge? Nu syftar jag inte bara på ett garagebygge där det kanske är mindre krav.
Det är väldigt olika, vet en väldigt stor kommun, som inte vill ha kopior på något utöver bygglovritningaran (ville kolla på sanitet? ritningrarna och de hade inga sådana ens...)

men hos mindre kommuner så finns det men vanligen består de i en genomskärning av en vägg plus tak (typ som de flesta husföretag har på nätet(ofta är det just en sådan kopia)) sedan finns ibland grundritningar oxå, ovanifrån och några snitt...

Ok då vet man lite till om detta . Tackar för alla svaren.

Mikael_L
FredrikR skrev:
Jag fick på sista råsponten och hann med pappningen av den sista taksidan igår (sista arbetet skedde i ljuset från fullmånen - detta mörker är ett hot mot alla utomhusaktiviteter).

Kör så det ryker, och håll oss uppdaterade!
I onsdags la jag underlagspappen, ensam. Ett maratonpass på nästan 12 timmar, endast avbrutet för en kopp kaffe och en 15-minuters lunch bestående av 4 st varmkorv med bröd.

Fram till lunch var allt frost och is, lyckligtvis blev taket avvisat direkt iom att jag tog dän presseningarna, annars hade det ju inte gått att gå där.
De sista mörka timmarna jobbade jag i skenet av en arbetslampa, som fick flyttas och vridas på allteftersom jag flyttade mig. Utanför takkanten - bara toksvart, hade jag trillat ner hade jag inte sett var och på vad förrän efteråt ... :surprised: Isen började dessutom frysa på igen mot slutet.

Vad ni än gör, fixa klart detta momentet under sommartiden ... :)

Då det var tokmörkt när jag var klar, så kan jag inte bjuda på några bilder.

Nästa gång jag åker ut så blir det väl asfaboard och spikläkt som gäller, men nu har jag en fråga:
Antingen sätter jag 4st eller 5st liggande spikläkt och sen stående 145mm panel spikat med 2 spik i varje läkt så småningom.
Då kommer spikläkten antingen med ca cc600 eller ca cc800 mm, vilket skulle ni välja?
Det känns som att cc800 borde räcka ganska bra...?

Mikael_L skrev:
I onsdags la jag underlagspappen, ensam. Ett maratonpass på nästan 12 timmar, endast avbrutet för en kopp kaffe och en 15-minuters lunch bestående av 4 st varmkorv med bröd.

Fram till lunch var allt frost och is, lyckligtvis blev taket avvisat direkt iom att jag tog dän presseningarna, annars hade det ju inte gått att gå där.
De sista mörka timmarna jobbade jag i skenet av en arbetslampa, som fick flyttas och vridas på allteftersom jag flyttade mig. Utanför takkanten - bara toksvart, hade jag trillat ner hade jag inte sett var och på vad förrän efteråt ... :surprised: Isen började dessutom frysa på igen mot slutet.

Vad ni än gör, fixa klart detta momentet under sommartiden ... :)

Då det var tokmörkt när jag var klar, så kan jag inte bjuda på några bilder.

Nästa gång jag åker ut så blir det väl asfaboard och spikläkt som gäller, men nu har jag en fråga:
Antingen sätter jag 4st eller 5st liggande spikläkt och sen stående 145mm panel spikat med 2 spik i varje läkt så småningom.
Då kommer spikläkten antingen med ca cc600 eller ca cc800 mm, vilket skulle ni välja?
Det känns som att cc800 borde räcka ganska bra...?
Först och främst!! HÄRLIGT ARBETSPASS!!!

Jag tror att du klarar dig fint på cc800! då sparar du ju några slantar oxå... på tal om det, varför asfaboard? det blir ju bra mycket billigare med vindväv eller ytterligare billigare med vindpapp.
Är det för isolervärdet på asfaboarden? måste vara väldigt lite eller?

Mikael_L
Spoon195 skrev:
Jag tror att du klarar dig fint på cc800! då sparar du ju några slantar oxå... på tal om det, varför asfaboard? det blir ju bra mycket billigare med vindväv eller ytterligare billigare med vindpapp.
Sen tycker jag egentligen att det är trevligt med lite mindre mängd synlig spik på fasaden, men det är givetvis underordnat hållfasthet osv.
Asfaboard är faktiskt inte speciellt mycket dyrare än vindvävarna.
Sen tror jag att det kommer få sitta endast asfaboard + spikläkt under vintern, vindpapp tror jag inte klarar detta, så ...

Är det för isolervärdet på asfaboarden? måste vara väldigt lite eller?
motsvarar ca 3 mm MU. :rolleyes:
Mer än vindduk iaf ...

Hur mycket drar 'kostnaden' iväg med cc600 på spikläkten? :) Borde va overkligt försumbart?
Sen med en spik per panel/läktbit så spar du ju nåra ören där, för nog spikar man väl en spik per 'ställe`!?

Mikael_L
Ja inte drar det väl iväg såvärst mycket ... ;) :surprised:

Kanske 150 kr för läkt, nästan 50:- för spiken och kanske en eller två extra arbetstimmar.

Med snikgarage har jag aldrig menat att toksnika ... ;)
Det blev t.ex. råspont på taket även om aningens billigare alt. finns.

Sen tror jag inte jag har tillräckligt med spikläkt för cc600, så en extra tur till brädgårn.
Men jag har kanske inte tillräckligt ändå, eller så är det nåt annat som glömts, så risken är stor att jag måste åka en extra sväng i vilket fall.

hur går det, hinns det spika något?

Mikael_L
Mja...
Sen stomresningen (inkluderat råsponten till endast halva taket) har jag börjat arbeta heltid.
Så det är inte så värst många timmar spikat de sista veckorna.

Taket är pappat och klart, ströläkt ligger på och pappen spikad på vindskivorna så nu känns taket tätt och stormsäkert.
Närmast tänker jag få upp fönster, garageport och asfaboard + spikläkt, sen låter jag nog projekt få samsas med igelkottarna och björnarna, dvs gå i vinterdvala.

Jag har fått in alla upplupna utgifter nu också, så vilket år som helst har jag räknat samman det och kan presentera hur väl budgeten följer plan. ;)

edit: jag ska lägga upp en aktuell bild också ...

Redigerat:
Mikael_L
Ja bilder var det utlovat, då lägger jag upp dagens då ...

• garage20081127_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage20081127_2.jpg
    Skapa konto
  • tumme.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.