179 850 läst · 153 svar
180k läst
153 svar
Snik-garaget
Det var helt klart "trevliga utgifter".bjernler skrev:
Har du kapat standard och därmed pris någonstans? Är det isolering i plattan t.ex.
Jag tänkte annars uppdatera lite nu, det går sakta framåt iaf.
Lite av stommen rest, takstolarna är jag klar med, ligger i en prydlig hög i väntan på lite lyfthjälp.
Jag har lyckats leja en kompis till imorgon och fredag, jag hoppas det kommer ruscha på lite bättre nu. Tanken är vädertätt tak senast i helgen.
Ser fint ut, *tjoff poff' så står väggarna där. 
Jag fick på sista råsponten och hann med pappningen av den sista taksidan igår (sista arbetet skedde i ljuset från fullmånen - detta mörker är ett hot mot alla utomhusaktiviteter).
Kör så det ryker, och håll oss uppdaterade!
Jag fick på sista råsponten och hann med pappningen av den sista taksidan igår (sista arbetet skedde i ljuset från fullmånen - detta mörker är ett hot mot alla utomhusaktiviteter).
Kör så det ryker, och håll oss uppdaterade!
Ja, förutom takstolarna som programmet takstolsboken fick räkna ut åt mig.peter749 skrev:
Fast det är inte mycket till ritningar till detta lilla projekt.
Förutom de sedvanliga för bygglovet, situationsplan, planlösning (vadå? ett fyrkantigt rum
Så har jag dessutom bifogat en sektionritning med angivet olika använda material och dimensioner.
*tjoff poff* så har plötsligt grabben blivit 15 år och ockuperar hela garaget med nedskruvade mopeder.FredrikR skrev:
Fullmåne är iaf bättre än inget ljus alls.
Jag bifogar sista bilden ifrån idag, säger inte så mycket, några reglar till, typ.
Regnet har legat på hela dagen och gjort allt för att förstöra både resultat och arbetslust.
Kantjärn!nomis skrev:
Sen tål ju Leca 2-3 MPa, dvs 2-3 ton per kvadratdecimeter. Så jämnar man bara ut krafterna lite i ett tunnare betongskikt ovan så ska det nog klara sig. Viktigt är dock att underlaget under LECAn är stadigt och välpackat samt starkare frigolit osv. Annars kan nog "kompositbalken" av betong + leca knäckas.
Redigerat:
Ok tack för svaret är nybörjare gällande ritningar bygglov etc...Har alltid bara snickrat utan bygglov, nu när det kommer till att bygga eget hus/garage kommer frågorna.
Antar att det går bra att rita ritningarna själv då
Ritade ni med något CAD program eller bara förhand?
Någon här då som vill åta sig ett ritjob för att få ett godkänt bygglov
Antar att det går bra att rita ritningarna själv då
Någon här då som vill åta sig ett ritjob för att få ett godkänt bygglov
Aha... Ser ju fiffigt ut och håller säkert så länge man nöjer sig med personbilar.
Satte du din LECA-form i något slags bruk, eller står blocken bara fast tack vare motfyllet?
Lät du betongen gå ut över LECAblocken runt om, eller bara just vid porten?
Många frågor blir det... Stiligt bygge iaf!
Satte du din LECA-form i något slags bruk, eller står blocken bara fast tack vare motfyllet?
Lät du betongen gå ut över LECAblocken runt om, eller bara just vid porten?
Många frågor blir det... Stiligt bygge iaf!
Hur stort och hur ska konstruktionen vara??peter749 skrev:Ok tack för svaret är nybörjare gällande ritningar bygglov etc...Har alltid bara snickrat utan bygglov, nu när det kommer till att bygga eget hus/garage kommer frågorna.
Antar att det går bra att rita ritningarna själv dåRitade ni med något CAD program eller bara förhand?
Någon här då som vill åta sig ett ritjob för att få ett godkänt bygglov![]()
Har ritat upp mtt garage i CAD. PM mig om garaget.....
Populärt i forumet
-
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fylla igen källare med grus?
Fylla igen källare och riva uthuset
Släta till garagegolv på lätt och billigt sätt
Friggebodsregler gammal bod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus