179 782 läst · 153 svar
180k läst
153 svar
Snik-garaget
Kul garagebygge! Kul att nån bygger budget och inte bara vräker på med fina grejer till höger och vänster.
Har också ett "budget garage" som tidigare ägare byggt men det är lyxat med kantelement iaf.
Men isolering i tak är kutterspån och väggbeklädnad är 10mm spånskiva. Egna slagportar återvunna lysrörsarmaturer.
Sen är all el hemmapulad för att spara pengar, fick även höra av en i närområdet att dom handgrävde 20meter kulvert och för plattan till 60kvm.
Har också ett "budget garage" som tidigare ägare byggt men det är lyxat med kantelement iaf.
Men isolering i tak är kutterspån och väggbeklädnad är 10mm spånskiva. Egna slagportar återvunna lysrörsarmaturer.
Sen är all el hemmapulad för att spara pengar, fick även höra av en i närområdet att dom handgrävde 20meter kulvert och för plattan till 60kvm.
Har lyxat till det med billigaste luft-luft-värmepumpen med snabbkoppling ifrån Jula i alla fall.
Ångrar att jag inte byggde max tillåtet, 50kvm, isf 40kvm.
Ångrar kanske lite också att jag inte isolerade lite mer, nu när jag värmer det.
Skulle kanske lagt en 50mm frigolit på utsidan grund och LECA-block med fibercementskiva sen på utsidan. Och så 45mm till i väggtjocklek med isolering, då hade det blivit riktigt billigt att värma.
Och idag skulle jag inte krånglat med denna lite konstiga och märkliga grundkonstruktion jag gjorde. Inte för att jag än märkt något fel eller tokigt, men jag tror det är bättre att köra på lite mer beprövade grejer när man gör grunder.
Besparingen var ringa. Men det är dock lite kul att experimentera, man kan göra det med billiga byggnader. Idag har jag lekt klart, skulle valt ett färdigt system.
Ångrar att jag inte byggde max tillåtet, 50kvm, isf 40kvm.
Ångrar kanske lite också att jag inte isolerade lite mer, nu när jag värmer det.
Skulle kanske lagt en 50mm frigolit på utsidan grund och LECA-block med fibercementskiva sen på utsidan. Och så 45mm till i väggtjocklek med isolering, då hade det blivit riktigt billigt att värma.
Och idag skulle jag inte krånglat med denna lite konstiga och märkliga grundkonstruktion jag gjorde. Inte för att jag än märkt något fel eller tokigt, men jag tror det är bättre att köra på lite mer beprövade grejer när man gör grunder.
Besparingen var ringa. Men det är dock lite kul att experimentera, man kan göra det med billiga byggnader. Idag har jag lekt klart, skulle valt ett färdigt system.
Har du bara mark i anslutning till garaget så kan du väll bygga ut garaget . Förlänga det baköver eller framöver . Snedtak åt sidan eller bygga på en vinkel . Endast fantasin sätter gränserna om det bara finns mer mark . Tilläggsisolera vinden kanske . Värmen trycker på mest uppåt så har du rejält där uppe ?
Färdigt system tänker du på Lblock då ?
Färdigt system tänker du på Lblock då ?
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebodsregler gammal bod
Tillträde till grannens mark?
Isolera en bod - hur mycket isolering behövs?
Bygga garage + 3 carport, totalt 88m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus