nanowire nanowire skrev:
Nej, det är tvärt om. Små partiklar följer med luften lättare. Partiklar med liten aerodynamisk diameter påverkas mer av luftflöde än av gravitation relativt större partiklar.
Ok, då! Jag ger mig! :D

Är det någon av er som kan förkasta eller bekräfta mina teorier kring följande, tänker att @mattiasp kan ha några kloka saker att flika in:

• En tvåpolig asynkronmotor som drivs med 60Hz växelström snurrar ungefär med 3600 rpm (minus eftersläp). Samma motor som drivs med 50Hz växelström snurrar i 3000rpm (minus eftersläp).
  • Om man ökar varvtalet hos en impeller med 20% så ökar man effektåtgången med 44% (eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten av hastighetsökningen).
  • Alltså kommer en 15" impeller som drivs i Nordamerika dra 44% mer effekt än samma i Europa, men också flytta 20% mer luft
  • Om man ökar impellerstorleken från 15" till 16" (diameter) så kommer periferihastigheten hos impellern öka med 20,94% vid samma varvtal. Man kommer alltså flytta 20,94% mera luft med en 16" impeller än en 15" impeller men den kommer också dra 46% mer effekt.

Slutsats: Använder man en 16" impeller i Europa så kan man (nästan, lite bättre t.o.m.) räkna med samma prestanda som hos en 15" impeller som drivs i USA?

EDIT: Allt ovan gäller fläktar helt utan tryckfall, de snurrar fritt i luften.

Eftersom du pingade mig;
Mellan punkt 2 och 3 gör du implicit antagandet att volymsflödeshastigheten är proportionell mot varvtalet. Stämmer det? Kan du leta reda på en fläktkurva för en liknande typ av impeller?

mattiasp mattiasp skrev:
Eftersom du pingade mig;
Mellan punkt 2 och 3 gör du implicit antagandet att volymsflödeshastigheten är proportionell mot varvtalet. Stämmer det? Kan du leta reda på en fläktkurva för en liknande typ av impeller?
Jag vet faktiskt inte om det stämmer. Har inte hittat fläktkurvor någonstans. Jag drog den slutsatsen baserat på att en sådan impeller fungerar med hjälp av centrifugalkraft. Men det kanske är helt felaktigt?

Det förutsätter väl att impellern växer så att alla relativa mått är konstanta. Om den är lika tjock men har längre blad så blir det fel, men kanske ändå inom ett acceptabelt område.

siggebo siggebo skrev:
Det förutsätter väl att impellern växer så att alla relativa mått är konstanta. Om den är lika tjock men har längre blad så blir det fel, men kanske ändå inom ett acceptabelt område.
Jo, jag tror det du säger stämmer fast jag tror ändå att skillnaden är så otroligt liten om man säger att bara diametern ökar men inte höjden på bladen. För vatten har det nog betydligt större betydelse men för luft är skillnaden extremt liten.

Mmh, modellerna har nog större osäkerheter än så på andra ställen. Men något av turbomaskinkursen hade ändå fastnat. :feelsgood:

Jag har en annan frågeställning.
Tanken är att jag ska dra en huvudstam längst taket utmed ena långväggen i garaget. Ska ha 4st Y-rör som går ner längst väggen och ner till varje maskin. Hade tänkt köra 125 och en reducering till 100mm precis vid stosen på de maskiner som har 100mm. Hyveln har 125 mm.

Min fråga är, tror ni jag skulle tjäna något på att ha 160mm istället och alltjämt gå ner till 100 precis innan maskinstos eller kommer den effekt som vinns automatiskt käkas upp av reduceringen ner till 100? Tanken är att jag framöver (som sagt) ska modifiera alla stosar till 125mm men det kan, pga många saker, komma att ske långt fram.

Märkte nämligen att kollar man på spirorör så är det marginella skillnader i pris mellan 125/160mm. Handlar om en prisskillnad 5-15kr på nästan alla produkter. Försumbart med tanke på att det är en investering man ska ha ett tag.

Ska försöka göra en skiss för att beskriva bättre.

E ___EM skrev:
Jag har en annan frågeställning.
Tanken är att jag ska dra en huvudstam längst taket utmed ena långväggen i garaget. Ska ha 4st Y-rör som går ner längst väggen och ner till varje maskin. Hade tänkt köra 125 och en reducering till 100mm precis vid stosen på de maskiner som har 100mm. Hyveln har 125 mm.

Min fråga är, tror ni jag skulle tjäna något på att ha 160mm istället och alltjämt gå ner till 100 precis innan maskinstos eller kommer den effekt som vinns automatiskt käkas upp av reduceringen ner till 100? Tanken är att jag framöver (som sagt) ska modifiera alla stosar till 125mm men det kan, pga många saker, komma att ske långt fram.

Märkte nämligen att kollar man på spirorör så är det marginella skillnader i pris mellan 125/160mm. Handlar om en prisskillnad 5-15kr på nästan alla produkter. Försumbart med tanke på att det är en investering man ska ha ett tag.

Ska försöka göra en skiss för att beskriva bättre.
Hm ja vem funderar inte på det... vad är värst, en strypning 160/100 eller ett 125 rör?

Kräver nog lite studier i litteraturen men en spontan reaktion är att naturen ogillar diskontinuiteter och förändringar. Vid övergång från 100 till 160 så mer än fördubblas arean, dvs hastigheten sjunker till mindre än hälften. Detta sker på en kort sträcka blir det nog en del turbulens och förluster. Drar mig till minnes hur det var när jag jobbade med precisionsmätning av vätskeflöden i forntiden, då skulle minskning av rördiamter före mätaren vara 10 gånger så lång som diametern. Nu var ju det en annan tillämpning men det säger ju nåt om att abrupta ändringar inte är bra
Nu skall jag ut och borra i betong med min nya borrhammare :) men skall gräva i detta med reduktioner ikväll

Det var precis den tanken jag hade. Att det kanske är ”förmildrande” med en mindre stigning alltså från 100-125mm. Ser framför mig att det bara blir massa oregelbundna virvlar i den första sträckan med 160mm som blir efter 100mm. Men jag har som sagt absolut ingen kunskap inom detta, det är knappt ens teorier, snarare fantasier :D

För den intresserade hemmabyggaren har jag ett helt nytt och oanvänt Clearvue fläkthjul / impeller 16" (16 tum) med 28mm axelhål (för 4kw ,5.5hk motor) och spännhylsa för att bygga en egen spånsug / spånfläkt.

Har betalat inklusive diverse avgifter ca 3250:-. Glad om jag får igen pengarna då det pga ändrade livsplaner inte blir något bygge för mig.

http://www.clearvuecyclones.com/supporting-products/45-16-inch-impeller.html

Mvh Henrik

E ___EM skrev:
Det var precis den tanken jag hade. Att det kanske är ”förmildrande” med en mindre stigning alltså från 100-125mm. Ser framför mig att det bara blir massa oregelbundna virvlar i den första sträckan med 160mm som blir efter 100mm. Men jag har som sagt absolut ingen kunskap inom detta, det är knappt ens teorier, snarare fantasier :D
Det man bör komma ihåg är ju att spirorör och strypning, krökar mm för sånt är gjort för ventilationsändamål. Där är man noga med att hålla ner ljudet viljet bl.a. sker med låg hastighet på luften. Typiskt 1-5 m/s. Med en vanlig hobbyspånsug av enkel modell kommer man lätt upp i 50 m/s vid 100 mm rör. Då blir det virvlar. Av förlustskäl vill man såklart i vårdsystem ha stor diameter men sen skall ju spån och damm hänga med också och då vill man ha skjuts på luften, så det får väl bli en kompromiss (som alltid....:) ). Får bli aftonens studieuppgifter

Såg nånstans på Facebook att man betalar strax under 12:-/dollarn då är allt med, frakt tull osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.