63 193 läst · 312 svar
63k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Efter att ha sett denna video så lutar jag åt att antingen bygga en väldigt lättbyggd TB med en rejält stor tunna, verkar ju funka helt ok. Eller så köper jag en färdig cyclone. Att bygga en cyclon känns lite meckigt eller är det nån som har några smarta idéer?
Lite lurigt detta. Jag har ju tänkt investera i en cyklon så att jag kan rena luften rejält. Har (som många andra kanske) fastnat och läst igenom i princip hela Bill Pentz sida.
Mitt billigaste alternativ, behålla Felder AF-16 och investera i ett patronfilter från Felder (3200kr, filterArea 15 kvadratmeter) samt köpa en Dust Deputy XL. Totalkostnad ca 7500kr.
Det dyrare men bättre alternativet. Sälja Feldersugen och köpa ett ClearVue cyklon kit. Detta omfattar cyklon, spånfläktshus med 16" impeller, patronfilterstack med 35 kvadratmeter filteryta samt allt som behövs för att monteras på vägg. Behöver själv köpa till trefasmotor på 4Kw. Totalkostnad inklusive motor och frakt från USA: 11000kr (17000kr minus försäljning av Feldersugen 6000kr).
Blir väldigt mycket bättre system för "bara" 3500kr extra.
Mitt billigaste alternativ, behålla Felder AF-16 och investera i ett patronfilter från Felder (3200kr, filterArea 15 kvadratmeter) samt köpa en Dust Deputy XL. Totalkostnad ca 7500kr.
Det dyrare men bättre alternativet. Sälja Feldersugen och köpa ett ClearVue cyklon kit. Detta omfattar cyklon, spånfläktshus med 16" impeller, patronfilterstack med 35 kvadratmeter filteryta samt allt som behövs för att monteras på vägg. Behöver själv köpa till trefasmotor på 4Kw. Totalkostnad inklusive motor och frakt från USA: 11000kr (17000kr minus försäljning av Feldersugen 6000kr).
Blir väldigt mycket bättre system för "bara" 3500kr extra.
Ja CV’n är säkert väldigt bra. Enligt vad man läst iaf. Den verkar ju va relativt platsbesparande också med tanke på hur kraftigt den är. Hur funkar det med fläktkurvor och sånt man läst om då? Är det ifall man köper inkl fläkt direkt från dem?
Jag hitta den här igår också när jag googla runt. Kanske en aning dyr men har man en befintlig spånsug med bra filter så kanske det kan va ett alternativ. Den är ju kraftigare byggd (plåt) och ser kanske en aning proffsigare ut än ett hemmabygge med plastcyklon.
(Ships worldwide, contact us, stog det i annonsen f.ö)
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/112811838975
Jag hitta den här igår också när jag googla runt. Kanske en aning dyr men har man en befintlig spånsug med bra filter så kanske det kan va ett alternativ. Den är ju kraftigare byggd (plåt) och ser kanske en aning proffsigare ut än ett hemmabygge med plastcyklon.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/112811838975
Jag vet inte riktigt vad du menar med fläktkurvor? Den "vanliga" CV1800 säljs med 15" impeller och 15" blower housing. För att kompensera för att våra elmotorer snurrar 20% långsammare än deras så har de quotat mig 16" impeller med 16" blower housing. Det är en rätt kraftig impeller, 406mm. Jämfört med Duabhusets FM300 som har 300mm så är det väldigt stor skillnad. Vad min Felder har vet jag inte då det inte går att hitta den informationen online men jag ska mäta i helgen när jag är hemma igen.E ___EM skrev:Ja CV’n är säkert väldigt bra. Enligt vad man läst iaf. Den verkar ju va relativt platsbesparande också med tanke på hur kraftigt den är. Hur funkar det med fläktkurvor och sånt man läst om då? Är det ifall man köper inkl fläkt direkt från dem?
[länk]
Jag tror och hoppas att deras spånsug med 160mm rör kommer bli ett jävla flås i. Tillräckligt för att suga upp mindre djur och små barn.
Hur verkar det egentligen med m3/h. Jag kör en justersåg med 63mm vid SUVAskydd och 100mm ibak. Rikt/plan med 120mm och bandsåg/vertikalfräs med 100m, kör alltid en maskin i taget och tänkte gå på 125mm i hela stammen ner till maskin alternativt 160 i huvud och sen 125 nere vid maskin. Räcker det med en 2hk sug? Alltid varit inställd på att det är för klent men jag kanske har helt fel? Aldrig provat någon av duabs eller liknande fm300-modeller. Bara gamla sugar med raka impellrar. Hur nöjda är ni som har en 2hk, gärna ihop med cyklon? 

(Tanken är att stosarna på alla 100mm-maskiner ska moddas till 125 senare)
Redigerat:
Detta är ju inte helt lätt att svara på då alla som inte faktiskt mätt mängden finpartiklar i luften inte kan svara. Det är ju en sak att det ser ut som att allt samlas upp, en helt annan sak att faktiskt få med alla finpartiklar. Jag tycker Bill Pentz har många bra tankar, men jag tycker också att han låst sig alldeles för hårt vid att det måste vara just 1000 CFM vid varje maskin. Detta beror ju naturligtivs på maskinen i fråga och på hur dammutsuget är utformat kring den. Men jag antar att han ville ha en siffra som funkar med "alla" maskiner som kan förekomma i hobbysnickerier. Den är alltså tagen lite i överkant.E ___EM skrev:Hur verkar det egentligen med m3/h. Jag kör en justersåg med 63mm vid SUVAskydd och 100mm ibak. Rikt/plan med 120mm och bandsåg/vertikalfräs med 100m, kör alltid en maskin i taget och tänkte gå på 125mm i hela stammen ner till maskin alternativt 160 i huvud och sen 125 nere vid maskin. Räcker det med en 2hk sug? Alltid varit inställd på att det är för klent men jag kanske har helt fel? Aldrig provat någon av duabs eller liknande fm300-modeller. Bara gamla sugar med raka impellrar. Hur nöjda är ni som har en 2hk, gärna ihop med cyklon?
Sen är det ju också ganska stor skillnad på tryckfall. En 2hk spånsug med grova och inte så långa rör som inte har några finfilter utan bara kör luften genom en dammpåse kommer troligen klara även BIlls krav på tillräckligt flöde vid maskinen. Prolemet uppkommer ju när du stoppar på en cyklon och dessutom finfilter som båda har ganska stort tryckfall, då behöver man upp på en grövre impeller för att klara bibehålla flödet vid varje maskin. En grövre impeller betyder att du behöver en kraftigare motor då den annars kommer överbelastas då du har inget eller väldigt litet tryckfall.
Jag tänker att om jag har ett flöde så att spånor och synligt damm åker med från maskinen så räcker det även, mer än väl, för att få det finare dammet, ut ur madkinen. När det gäller det fina dammet är istället utmaningen att hålla kvar det och då blir ett filter nödvändigt, vilket kan innebära att man får gå upp i dimension för att få tillräckligt flås i utsugen på maskinerna. Den som likt jag själv kan blåsa ut luften i det fria slipper bekymmer med filter, men får elda på lite för att inte frysa om fötterns
Jag är rätt så säker på att detta antagande är fel. Mindre partiklar med låg densitet kräver högre lufthastighet för att "fångas" än större partiklar.S Skärkarln skrev:
Däremot så har du ju rätt i att det kräver ett filter vilket i sin tur bromsar flödet, men kan man skicka luften rätt ut i det fria så klarar man sig nog med mindre kraftig spånsug.
Det som är lite extra lurigt här är att motorstyrkan inte säger allt, eller nästan inget egentligen. En 3Hp motor som sitter på t.ex. en 14" impeller kommer (om den är designad korrekt) dra just 3Hp när man har 0 i tryckfall. Så fort man får ett tryckfall (man kopplar på slang, böjar, cyklon, filter osv) så sjunker motorns belastning. Man kan (ska) således ha en större impeller än vad motorn klarar av om man alltid kör den med ett visst tryckfall, cyklon och filter t.ex.
Har man inte funderat på detta tidigare så är det kanske inte helt intuitivt att spånfläkt som snurrar utan några slangar eller filter kopplade till sig, drar mer effekt än en spånfläkt som snurrar med slangar kopplade. En dammsugare t.ex. drar som mest när den har tom påse och rena filter och ingen slang. Sätter man dit en slang och håller för slangen med handen så kommer effektåtgången att sjunka rätt dramatiskt.
Alltså, ju högre tryckfall desto mindre behöver motorn jobba, ju lägre tryckfall desto mer behöver motorn jobba.
Nej, det är tvärt om. Små partiklar följer med luften lättare. Partiklar med liten aerodynamisk diameter påverkas mer av luftflöde än av gravitation relativt större partiklar.V vectrex skrev: