58 963 läst · 312 svar
59k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Jag tror att det är bättre med större rördiameter. Tryckfallet blir definitivt större ju mindre rör man har, oavsett om man tvingas ner till 100mm i slutet eller inte.
En sak som affinitetslagarna säger är att varvtalet påverkar flödet linjärt men det påverkar trycket kvadratiskt. Att kompensera för detta med större impeller är lurigt då större impeller ger kvadratiskt ökat tryck medans flödet ökar i kubik.
En sak jag tänkt på är att skaffa en frekvensomformare och reglera varvtalet så att man kan utnyttja motorns maxeffekt även med ett större tryckfall.
En sak som affinitetslagarna säger är att varvtalet påverkar flödet linjärt men det påverkar trycket kvadratiskt. Att kompensera för detta med större impeller är lurigt då större impeller ger kvadratiskt ökat tryck medans flödet ökar i kubik.
En sak jag tänkt på är att skaffa en frekvensomformare och reglera varvtalet så att man kan utnyttja motorns maxeffekt även med ett större tryckfall.
Om vi tar min Felder Af-16 som exempel.
Enligt spec så levererar denna ett flöde på 3000m3/h utan tryckfall. Maximalt isynegativt tryck är 2150Pa och motorn belastas med 2,2Kw vid 0 i tryckfall.
Skulle man köra samma maskin i USA med 60Hz nätfrekvens (20% högre varvtal) så skulle siffrorna istället bli:
3632 m3/h i flöde vid 0 tryckfall.
3151Pa i maximalt undertryck.
Motorn skulle behöva leverera 3.9Kw.
Enligt spec så levererar denna ett flöde på 3000m3/h utan tryckfall. Maximalt isynegativt tryck är 2150Pa och motorn belastas med 2,2Kw vid 0 i tryckfall.
Skulle man köra samma maskin i USA med 60Hz nätfrekvens (20% högre varvtal) så skulle siffrorna istället bli:
3632 m3/h i flöde vid 0 tryckfall.
3151Pa i maximalt undertryck.
Motorn skulle behöva leverera 3.9Kw.
Kan du börja snickra på ett Spreadsheet med alla beräkningar i takt med att du lär dig mer? Det skulle vara till stor nytta för alla som inte gitter sätta sig in i teorin. Gärna med lite beskrivande skisser.
Generellt kan man nog säga att det är bra för flödet men dåligt för trycket.E ___EM skrev:
Alltså, amerikanska spånsugar har bättre tryck men mindre flöde.
Det är alltså ännu viktigare här att ha stora dimensioner på rör.
Kan börja med att länka till denna sida som är väldigt bra för just affinitetslagarna.mattiasp skrev:
Räknar man på 1000 m3/h (vilket jag trovärdigt vad t.ex. en bandsåg behöver) så ger en kanal på 100 mm ett tryckfall på över 100 Pa/m medan en kanal på 160 mm ger 12 Pa/m. Så visst tjänar man effekt på större kanal. Frågan är bara viljen lufthastigheten man minst måste ha för att inte tyngre damm skall fastna i kanalenV vectrex skrev:Jag tror att det är bättre med större rördiameter. Tryckfallet blir definitivt större ju mindre rör man har, oavsett om man tvingas ner till 100mm i slutet eller inte.