En liten uppdatering bara..

Har såhär mycket damm/spån i ena påsen när 200L-fatet är proppfullt. Ångrar inte en sekund att jag la ner tid/planering och lite möda på denna lösningen.
 
  • Plastsäckar på ett verkstadsgolv delvis fyllda med sågspån och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppfullt 200L-blått fat med öppet lock visar en stor mängd sågspån och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
En liten uppdatering bara..

Har såhär mycket damm/spån i ena påsen när 200L-fatet är proppfullt. Ångrar inte en sekund att jag la ner tid/planering och lite möda på denna lösningen.
Tack. Då är det inget att tveka på, bara att köpa cyklon! Är det nån som har erfarenhet av Axminsters minsta cyklon, Kraft tror jag den heter
 
E ___EM skrev:
En liten uppdatering bara..

Har såhär mycket damm/spån i ena påsen när 200L-fatet är proppfullt. Ångrar inte en sekund att jag la ner tid/planering och lite möda på denna lösningen.
Japp, jag har samma erfarenhet från min anläggning. Fascinerande bra separation, det hade jag inte väntat mig.
 
Här är allt som har passerat min cyklon efter 6 tömningar a 350 liter. Förutom det mikroskopiska damm som sitter inbakat i filtren då.

Genomskinligt lock till en behållare visar en liten mängd samlat damm, reflekterande en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Jag ska tillägga också att merparten av dammet i min ena påse tror jag hamnade där först när tunnan var full. För jag har inte sett det tidigare när jag gått förbi :thinking:
 
E ___EM skrev:
Jag ska tillägga också att merparten av dammet i min ena påse tror jag hamnade där först när tunnan var full. För jag har inte sett det tidigare när jag gått förbi :thinking:
Det låter rimligare. Mina få spån som ligger däri hamnade alla där när jag sög tom behållaren i grovdammsugaren. Gillade nog inte riktigt att få så mycket på en gång.
 
  • Gilla
___EM
  • Laddar…
Såhär efter något år.. Är det någon som vet om man behöver och hur man i så fall jordar en Dust Deputy XL på bästa sätt?
 
Skulle säga att om du sätter en jordningspunkt innan cyklonen så blir det inte mer statisk elektricitet i själva cyklonen, samt att jag tänker att ett företag använder rätt sorts plats om det finns risk för brand.

ofta är det rören som är problemet när man använder sig av avloppsrör PVC. men släng dit koppar runt röret och ända upp till cyklonen så ska det vara lugnt.
Jag har metallwire i min slang samt att den är gjord för spån sug så de har valt en plast som ska vara antistatisk.
och av alla de timmar min cyklon har arbetat så jag inte märk något kring statisk urladdning eller liknande, bör inte vara ett problem.
 
Hej. Tack för utförliga svaret.

Jag kör med enkom metallrör och spjäll och slangar med stålspiral och läste dessutom om detta på Oneidas hemsida och vad jag kunde utläsa så använder de ett material/tillsats i gjutningen som åtminstone ska minska risken för statisk uppbyggnad.

Därmed ägnar jag nog inte mer kraft åt detta. Har aldrig upplevt något problem så utan var mer en tanke att man kanske borde.
 
Jag har plaströr (avloppsrör) och har inga problem med statisk urladdning. Det enda som syns är att det fastnar fint trädamm på utsidan av rören. Det kanske det hade gjort även med en jordledning.
 
E ___EM skrev:
Såhär efter något år.. Är det någon som vet om man behöver och hur man i så fall jordar en Dust Deputy XL på bästa sätt?
Jag har inget obehag av min ojordade anläggning
 
Inte jag heller egentligen. Bara en fundering som dök upp.
 
Det är OMÖJLIGT att jorda ett plaströr, plasten är ju en isolator. En koppartråd utanpå ett plaströr kan alltså inte jorda bort statisk elektricitet inuti röret.

Det är många som talar om dammexplosioner, men INGEN som varit med om någon i en snickarverkstad. Det finns massor av filmer på tuben om detta.

Vore det ett verkligt problem hade man nog ha hört ganska många berättelser om exploderande dammsugare med plastslangar.....
 
  • Snickeriverkstad med verktyg, plaströr och dammavsugningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pools och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.