E ___EM skrev:
Hur förankrar man dom i taket/väggen sen? Ytterligare fäste?
Du pendlar ner dem med gängstång som i sin tur kräver ett fäste i taket.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du pendlar ner dem med gängstång som i sin tur kräver ett fäste i taket.
Tänkte skruvstift rakt upp i taket, dessa förlänger jag med gängstång och förlängningsmutter där de behöver pendlas ner längre.
 
Okej. Mycket fästen blire :)

Här en en lösning för någon som vill ha cyklon kanske.
 
  • Industriell cyklon med radialfläkt och frekvensstyrning för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
j.erkers j.erkers skrev:
Nu har även jag blivit sugen på att bygga en cyklon även om det nog får vänta tills värmen återkommer i mitt kallgarage. Jag kommer att prova att bygga en cyklon som liknar en cylinder, dvs inte alls avsmalnande, då jag tror att den skulle fungera bra även på damm.
Tack än en gång för en mycket inspirerande post. Dina tankar gick lite tvärs emot vad andra säger i ämnet. Därför kunde jag inte motstå utmaningen.

Har nu, i dag, kunnat provköra en cyklon gjord efter min tolkning av dina idéer. Jag har kört igenom ca 200 liter sågspån blandat med damm. Knappt en dl fint damm kom igenom till säcken efter cyklonen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/page-10#post-3209012

Har förmodligen bara haft tur... igen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
j.erkers och 4 till
  • Laddar…
Ska man göra egen cyklon så finns ju ritningarna för vad som anses vara den effektivaste modellen på Bill Pentz hemsidor. Han har ju gjort flera cykloner själv och utvecklat dem med tiden. Clearvue säljer cycloner baserat på hans design. Min är gjord enligt hans ritningar fast jag fick konen lite för kort... Den har aldrig testats...

42689425224_21b57f4c3f_b.jpg
 
  • Gilla
___EM
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ska man göra egen cyklon så finns ju ritningarna för vad som anses vara den effektivaste modellen på Bill Pentz hemsidor. Han har ju gjort flera cykloner själv och utvecklat dem med tiden. Clearvue säljer cycloner baserat på hans design. Min är gjord enligt hans ritningar fast jag fick konen lite för kort... Den har aldrig testats...

[bild]
Den naturliga följdfrågan blir då såklart. Varför? Varför du inte har testat den alltså?
 
V vectrex skrev:
Den naturliga följdfrågan blir då såklart. Varför? Varför du inte har testat den alltså?
Den ser för övrigt närapå identisk ut med den jag fick hem från ClearVue för nån månad sen. Men som du säger lite kort i kondelen. Har du ”luftspiral” (air ramp tror jag Pentz kallar den) inne i cylindriska delen också? Min är redo att installeras om en månad i bästa fall, när snickarboden är färdigställd.
 
V vectrex skrev:
Den naturliga följdfrågan blir då såklart. Varför? Varför du inte har testat den alltså?
Tid, ork/motivation, pengar, andra projekt som kommer före. En blandning av alla. Den har också air-ramp jo.
 
Hur går det för er @___EM och @Masses?

Själv har jag nu kommit så långt att jag byggt apparatskåp med frekvensstyrning och trådlös start/stopp samt monterat ihop huvuddelen av spånfläkt och cyklon. Återstår att montera filter samt rörsystem.

Väldigt i valet och kvalet om jag ska använda spirorrör eller avloppsrör? Avloppsrören är så j--vla fula så hade eventuellt tänkt spraymåla dem, men det blir ju massa extrajobb med det. Fördelen är att de är lite billigare och mycket enklare att kapa. Dessutom slätare på insidan.

Här kommer en liten film med provkörning av cyklonen.

Ni får ha överseende med flimret. Någon sorts interferens mellan led armaturerna och slutartiden i kameran.
 
Vad är det för spec o undertryck på fläkten? Kan bli platta spiro om du har otur, finns dock förstärkta att köpa.
 
Campar Campar skrev:
Vad är det för spec o undertryck på fläkten? Kan bli platta spiro om du har otur, finns dock förstärkta att köpa.
Det är ju ett halvt hemmabygge eftersom jag styr den med frekvensomformare. Och som du kanske vet så styr affinitetslagarna detta. Flödet växer linjärt mot hastigheten på fläkten medans undertrycket växer med kvadraten på fläkthastigheten.

Jag har faktiskt inga rena fläktdata på impeller och impellerhuset. Det är iaf en 16" diameter impeller med svagt bakåtböjda skovlar. Vid 60Hz drift (3330 rpm) så skall den ge 3400 m3/h flöde med cyklon och filter monterade.
 
Det där ser ju mycket bra ut. Allt lite avis på din mastodont ;)

Jag står mer eller mindre still. Andra Projekt och velande kring vad jag ska ha,precis som du angående spiro/avlopp har gjort att jag står still där. Har dessutom lagt pengarna på att få de sista delarna till V-fräs och annat som saknats. Är dock helt inne på spiro just nu. Pga att det känns mest gediget. Men det är ju en utgift som kräver lite besparingar med tanke på spjäll och allt som ska inhandlas.

Ska dock beställa slangen från sugen till cyklonen i veckan så jag åtminstone kan testköra den :D
 
V vectrex skrev:
Hur går det för er @___EM och @Masses?

Själv har jag nu kommit så långt att jag byggt apparatskåp med frekvensstyrning och trådlös start/stopp samt monterat ihop huvuddelen av spånfläkt och cyklon. Återstår att montera filter samt rörsystem.

Väldigt i valet och kvalet om jag ska använda spirorrör eller avloppsrör? Avloppsrören är så j--vla fula så hade eventuellt tänkt spraymåla dem, men det blir ju massa extrajobb med det. Fördelen är att de är lite billigare och mycket enklare att kapa. Dessutom slätare på insidan.

Här kommer en liten film med provkörning av cyklonen.

Ni får ha överseende med flimret. Någon sorts interferens mellan led armaturerna och slutartiden i kameran.
[video]
Avloppsrören är gjorda av PP och är svåra att få färg att fästa på. PP är en olefinplast som brukar benämnas "fet plast" i populärlitteratur
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det är ju ett halvt hemmabygge eftersom jag styr den med frekvensomformare. Och som du kanske vet så styr affinitetslagarna detta. Flödet växer linjärt mot hastigheten på fläkten medans undertrycket växer med kvadraten på fläkthastigheten.


Jag har faktiskt inga rena fläktdata på impeller och impellerhuset. Det är iaf en 16" diameter impeller med svagt bakåtböjda skovlar. Vid 60Hz drift (3330 rpm) så skall den ge 3400 m3/h flöde med cyklon och filter monterade.
Jag försöker inte vara dryg, vill bara uppmärksamma delar som kan vara lätta att missa.

Och nej, jag har inte koll på affinitetslagarna.
Men jag har själv sett ett vanligt spiro vara helt platt mellan fläkt och cyklon då man tagit fel.
Detta gäller såklart när man kör mot stängda spjäll, och en fläkt startar lättast mot stängda spjäll, utan motstånd.

Mvh Niklas
 
mattiasp mattiasp skrev:
Avloppsrören är gjorda av PP och är svåra att få färg att fästa på. PP är en olefinplast som brukar benämnas "fet plast" i populärlitteratur
Blir nästan stött att du tror jag har så dålig koll!

Jag har tänkt köpa markavloppsrör, böjar och grenar av PVC. Finns som en liten ”sämre” variant av de modernare PP rören. Rinkabyrör har dessa men även hornbach säljer 160mm avloppsdelar av PVC.

Just nu lutar det dock åt PVC rör fast jag kommer ”klä” dem med aluminiumtejp. Främst av utseendeskäl men också för att få en jordnlng på utsidan för att minska statiska elektriciteten på utsidan.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.