58 950 läst · 312 svar
59k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Såg vid närmare koll att ”in/ut” på DD XL’en är 152 vilket jag gissar är utvändigt så säkerligen 150 invändigt. Jag har för avsikt att köra 160mm spiro varesig se blir Felder RL eller DD XL. Ser ni något problem med att sätta reducering (eller förstoring i detta fall) på DD’n från 150-160? Dödar detta effekt eller är det försumbart?
Klart det tar lite effekt. Men jag tror cyklonen som sådan har ett ofantligt mycket större tryckfall än vad skillnaden mellan 150 och 160mm gör. Enligt Bill Pentz (som visserligen hatar Oneida) så är den cyklonen gravt underdimensionerad och har ett alldeles för stort tryckfall för att fungera och få 1000CFM vid maskinerna (som han påstår att man ”måste” ha).E ___EM skrev:Såg vid närmare koll att ”in/ut” på DD XL’en är 152 vilket jag gissar är utvändigt så säkerligen 150 invändigt. Jag har för avsikt att köra 160mm spiro varesig se blir Felder RL eller DD XL. Ser ni något problem med att sätta reducering (eller förstoring i detta fall) på DD’n från 150-160? Dödar detta effekt eller är det försumbart?
Okej. Att han hatar Oneida finns det säkert fler än en anledning till. Även om han säkert har en poäng i det han säger. Jag har dock nästan enbart läst bra recensioner om DD XL från olika delar av världen. Förvånansvärt många som kör den med 1-2hp motor. Men de har kanske högre effekt i ex. staterna pga Hz, eller hur var det nu?
Eniga verkar dock folk vara om att den funkar efter önskemål. Jag däremot kan ej bestämma mig
Eniga verkar dock folk vara om att den funkar efter önskemål. Jag däremot kan ej bestämma mig
Den separerar säkert bra (det hade herr Pentz inget att anmärka på) men den är för liten och ger ett stort tryckfall.E ___EM skrev:Okej. Att han hatar Oneida finns det säkert fler än en anledning till. Även om han säkert har en poäng i det han säger. Jag har dock nästan enbart läst bra recensioner om DD XL från olika delar av världen. Förvånansvärt många som kör den med 1-2hp motor. Men de har kanske högre effekt i ex. staterna pga Hz, eller hur var det nu?
1 hästkraft är en hästkraft oavsett var i världen man är.
Jenkarna kan/måste dock ha mindre impellrar för samma storlek på motorn än vad vi kan/måste ha. Detta eftersom deras motorer snurrar fortare än våra.
En tanke som slog mig när jag funderade i samma banor idag..Masses skrev:
Kan man inte ta en ”anslutningsstos” typ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ha som övergång mellan motor och filter. Montera filtret på väggen upp-och-ner och såga ena cirkulär och fästa på inloppet till filtret och den andra kapa efter mått på utloppet på motorn och mellan dessa sätta en slang?
Jag får väl uppdatera lite eftersom det ekar tomt i tråden. Jag var som sagt inne på att beställa en AF22 från planomaskin eller dylik butik när det plötsligt dök upp en på blocket, och dessutom i samma län (!) grannkommunen rent av. Jag var dessutom först på betet och åkte dagen därpå och hämtade. 4000kr senare och med en färskt inkommen DD XL från sorotec ska jag nu fixa ett fat och slänga ihop den där spånhanterings-historien.
Fick bytt tätningen mellan stosen och impellerhuset nu ikväll för den såg inget kul ut och läckte som ett såll.
Får be att återkomma när jag gjort ytterligare framsteg på området
Vet någon förresten hur fina partiklar (i micron) som felders eget patronfilter filtrerar? Har inte sett någon siffra på detta men ni som har ett kanske vet?
Fick bytt tätningen mellan stosen och impellerhuset nu ikväll för den såg inget kul ut och läckte som ett såll.
Får be att återkomma när jag gjort ytterligare framsteg på området
Vet någon förresten hur fina partiklar (i micron) som felders eget patronfilter filtrerar? Har inte sett någon siffra på detta men ni som har ett kanske vet?
Spännande, beställde min DD XL idag... In the mean time, mellan 7000 andra saker som ska göras så passar jag på att printa ut ett spjäll/blastgate för 160 slang, ska bli intressant att se hur det blir i praktiken! Nu är det "bara" slangarna som ska beställas sen borde allt vara på plats!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon som har lite koll på spånslang i 160mm dimension?
Swedendro säljer Felders (tror jag det är), både i 0,7mm och 0,4mm. Den tjockare är det just nu "kampanj" på så de kostar lika mycket per meter i 160mm dimension, 295kr per meter.
Sen hittade jag Lajac Puho. 0,4mm antistatisk polyuretanslang. Lite billigare om man köper 5 meter (finns 2,5, 5 och 10 meter). 250kr per meter för 5 meters varianten. Det står dock att den är 165mm, är det samma dimension som Felders 160mm? Passar den utanpå 160mm avloppsrör?
@Daniel_N Tror du har rätt bra koll på slang. Vilken ska man ta? Finns det andra?
Swedendro säljer Felders (tror jag det är), både i 0,7mm och 0,4mm. Den tjockare är det just nu "kampanj" på så de kostar lika mycket per meter i 160mm dimension, 295kr per meter.
Sen hittade jag Lajac Puho. 0,4mm antistatisk polyuretanslang. Lite billigare om man köper 5 meter (finns 2,5, 5 och 10 meter). 250kr per meter för 5 meters varianten. Det står dock att den är 165mm, är det samma dimension som Felders 160mm? Passar den utanpå 160mm avloppsrör?
@Daniel_N Tror du har rätt bra koll på slang. Vilken ska man ta? Finns det andra?
Jag tror att många av slangarna kommer från samma tillverkare. Det baserar jag på att vi vid tillfälle har köprt slang från Scandvent, Swedendro och Ventonova och de har varit misstänkt lika, även om jag inte jämfört dem sida vid sida och kan säga m 100% säkerhet.
Tjocklek för polyuretanslangar brukar det finas 0,4 0,7 och 1,2 att välja på. Jag har bara provat 0,4 och 0,7. Föredrar 0,7 även om 0,4 kommer att funka bra det med. 0,7 är såklart styvare och bängligare. Båda tål mycket stryk även om 0,7 såklart är kraftigare.
Jag rekommenderar starkt Ventonova. Bra priser och ett toppenbemötande.
Tjocklek för polyuretanslangar brukar det finas 0,4 0,7 och 1,2 att välja på. Jag har bara provat 0,4 och 0,7. Föredrar 0,7 även om 0,4 kommer att funka bra det med. 0,7 är såklart styvare och bängligare. Båda tål mycket stryk även om 0,7 såklart är kraftigare.
Jag rekommenderar starkt Ventonova. Bra priser och ett toppenbemötande.