Alltid finns det nåt att ta ställning till :)

Ska avsticken gå neråt skulle jag vilja ha spjället så att man skjuter i sidled (sett framifrån) om det går att förstå?

Men det är bara en spontan känsla

Ett tips om du skall skriva ut alla spjäll är väl att ta höjd för att bygga till automatisk öppning. Nu kanske det funkar att använda de skruvar du redan har i designen men ändå...

Masses Masses skrev:
Spjället sitter grymt bra. Får förhoppningsvis tid i helgen till attmeka vidare med detta!
[bild]
Vad är ungefärlig tid och kostnad för att skriva ut ett spjäll och göra det klart för användning (inkl finputsning om nu det behövs)? :)

Tiden för ett spjäll ligger på runt 18h, går åt 225g PETG. Så beroende på var man köper filament så kostar det olika, om man vill skriva ut.

Okej. Är det lika med dyrt? Har ingen koll på plast-priser :)

Hur gör ni med infästningar på era spirorör? 3st popnitar/skruvar vid varje skarv? Och hur gör ni med uppfästningen i taket?

E ___EM skrev:
Okej. Är det lika med dyrt? Har ingen koll på plast-priser :)

Hur gör ni med infästningar på era spirorör? 3st popnitar/skruvar vid varje skarv? Och hur gör ni med uppfästningen i taket?
Beror på vad man köper plasten såklart men på typ co/kjell kostar det väl 300kr per kg PETG.

Ok så drygt 70-80kr per spjäll i ren materialkostnad? :thinking::D

Tänkte höra era åsikter om vad som blir bäst...
Alternativ 1 är fläkten direkt monterad på cyklonen. Nackdelen är att iom att anslutningen till filtret är rektangulärt så måste jag lösa en adapter av ngt slag mellan fläkt och filter.
Arbetsrum med en fläkt direkt monterad på en cyklon. En adapter mellan rektangulär fläkt och runt filter visas som alternativ 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2 är att vrida fläkten 90 grader så filtret kan skruvas på direkt. Nackdelen är ju då att jag måste ha en slang mellan fläkt och cyklon...
Två monteringsalternativ för fläktsystem, en med fläkt på cyklon och en vriden 90 grader med filter.
Skapa konto

Masses Masses skrev:
Alternativ 1 är fläkten direkt monterad på cyklonen. Nackdelen är att iom att anslutningen till filtret är rektangulärt så måste jag lösa en adapter av ngt slag mellan fläkt och filter.
[bild]

Alternativ 2 är att vrida fläkten 90 grader så filtret kan skruvas på direkt. Nackdelen är ju då att jag måste ha en slang mellan fläkt och cyklon...
[bild]
Föreslår att du bultar fläkten på filtret och dra ett rör med stoooor radie upp från cyklon till fläkt. Möjligen en kort stump slang mellan rör och fläkt. Att meka till ett rör med rektangulärt tvärsnitt som vrids 90 grader känns jobbigt

Alt 1 tycker jag. Borde inte va så krångligt att få till en övergång mellan fläkt och trumma?

Masses Masses skrev:
[bild]

[bild]
Måste man var konventionell och ha filtret lodrätt(map centrumaxeln) . Om du har filtret vågrätt kan du ju få det bästa från bägge alternativen. Think out of the box?

Jag valde att montera min spånfläkt fast på väggen. Övrigt är som synes monterat med flexslangar. Det är mkt viktigt att det är bomtätt mellan cyklon och spånbehållare! Därför valde jag att montera dessa ihop. Separationen i min anläggning är fantastiskt bra och det är då inte mycket som slinker förbi. Oavsett hur man gör så måste det gå på ett lätt sätt att tömma spånbehållaren, antingen med flexslang eller med en listig excentermekanism. Jag hade kunnat använda en mindre säck för resterna men jag har låtit det vara.
En dammutsugningsanläggning med fastmonterad spånfläkt på väggen och en cyklon över en blå spånbehållare, ansluten med flexslangar.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Måste man var konventionell och ha filtret lodrätt(map centrumaxeln) . Om du har filtret vågrätt kan du ju få det bästa från bägge alternativen. Think out of the box?
Jag tycker att det är vettigare med filtret i lodrätt position. Då får kvarvarande damm rasa ner förbi filtret i en egen behållare som kan tömmas någorlunda lätt. Annars landar det dammet i patronfiltret.

• Gilla
Masses
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tycker att det är vettigare med filtret i lodrätt position. Då får kvarvarande damm rasa ner förbi filtret i en egen behållare som kan tömmas någorlunda lätt. Annars landar det dammet i patronfiltret.
Låter klokt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.