E ___EM skrev:
Har också funderat på din lösning med slang på locket på tunnan..

Vad har du för effekt på fläkten? När jag servera bilder inser jag att jag får ta ett grepp i plånboken och köpa en cyklon istället för att fnulpula med Tihen Baffle
 
S Skärkarln skrev:
Är det en XL? Vilken effekt har du på fläkten?
Helt riktigt en XL och en 5hk fläkt
 
Det blev draget lite granna iallafall...
Nu är det fasiken hög tid att börja skriva ut spjäll!!
 
  • Installation av ventilation med flera metallsjokt rör som går längs en vägg i en verkstad eller ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
P
Masses Masses skrev:
Det blev draget lite granna iallafall...
Nu är det fasiken hög tid att börja skriva ut spjäll!!
Snyggt (y) nu är det bara att invänta alla världsmästare som säger att man inte ska ha spirorör utan helsläta rör som de själva säljer för vad guld är värt;)

Börjar bli lite sugen själv på att mixtra lite med en sådan cyklon till min spånsug.. frågan är bara om det e nödvändigt för min del :thinking:
 
Jag kör XL och Felder af22 (3hk) kan dock inte uttala mig om funktion än eftersom jag inte kunnat provköra i väntan på slang.

Sedär! Jag förstår att du vill sparka igång skrivaren ja :rofl:(y)
 
Masses Masses skrev:
Helt riktigt en XL och en 5hk fläkt
Min är på 3hk så jag tar nog storleken under
 
Är det nån som funderat på vad fördelen är med en cyklon i metall isf plast?
 
Handlar säkert bara om tillverkningskostnader att dessa är i plast?
 
S Skärkarln skrev:
Är det nån som funderat på vad fördelen är med en cyklon i metall isf plast?
Håller bättre för omild behandling och tar 500 år att slita hål på av blästrande träspån istället för 100 år med plastcyklon.

Sen är det enklare att leda bort statisk elektricitet med metall än plast.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Håller bättre för omild behandling och tar 500 år att slita hål på av blästrande träspån istället för 100 år med plastcyklon.

Sen är det enklare att leda bort statisk elektricitet med metall än plast.
Robustare i plåt. Men den i plast tycker jag ser bättre ut i formen ”aerodynamiskt” map insuget
 
Jag har fastnat i en fundering kring avslutet på min spiro-dragning. Den som går till justersågen. Tanken är att huvudstammen här ska krökas ner, utmed väggen, och fördelas med ett Y-rör. Där ena pipen på y-röret ska reduceras till 80mm varpå slang ska gå till SUVA-skyddet över klingan och den andra pipen ska gå ner till 125mm och kopplas bakpå sågen.

Frågan består i om jag ska gå med 160mm så långt ner det går dvs t.o.m Y-röret och sen reducera eller om jag ska reducera vid spjället redan till 125 för att inte få för hastig skillnad?

Hur är det med turbulens och såna åkommor? :)
 
  • Handritad skiss av ventilationssystem med spiro-rör, spjäll och diameterangivelser för justersåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se att det finns någon fördel att gå ner till 125 innan du splittar till 80+125. Bästa är väl ett y med 160 till 125 och 80. Denna sätter du så nära sågen som praktiskt är möjligt.
 
Masses Masses skrev:
Det blev draget lite granna iallafall...
Nu är det fasiken hög tid att börja skriva ut spjäll!!
Tänker inte vara världsmästare som @pleqtiz skriver.
Men ska man dra det by the book så ska du ha en raksträcka innan du går in i cyklonen, typ 50-100cm. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Kan inte se att det finns någon fördel att gå ner till 125 innan du splittar till 80+125. Bästa är väl ett y med 160 till 125 och 80. Denna sätter du så nära sågen som praktiskt är möjligt.
Okej. Då kör jag på min initiala tanke om y-rör 160 så långt det går och därpå reducera avsticken till 125 respektive 80 :)(y)
 
Jag gjorde såhär :D
Egenkonstruerad vit avsugningsadapter monterad på en verkstadsmaskin med spånsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.