58 950 läst · 312 svar
59k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Snyggt nu är det bara att invänta alla världsmästare som säger att man inte ska ha spirorör utan helsläta rör som de själva säljer för vad guld är värtMasses skrev:
Börjar bli lite sugen själv på att mixtra lite med en sådan cyklon till min spånsug.. frågan är bara om det e nödvändigt för min del
Robustare i plåt. Men den i plast tycker jag ser bättre ut i formen ”aerodynamiskt” map insugetV vectrex skrev:
Jag har fastnat i en fundering kring avslutet på min spiro-dragning. Den som går till justersågen. Tanken är att huvudstammen här ska krökas ner, utmed väggen, och fördelas med ett Y-rör. Där ena pipen på y-röret ska reduceras till 80mm varpå slang ska gå till SUVA-skyddet över klingan och den andra pipen ska gå ner till 125mm och kopplas bakpå sågen.
Frågan består i om jag ska gå med 160mm så långt ner det går dvs t.o.m Y-röret och sen reducera eller om jag ska reducera vid spjället redan till 125 för att inte få för hastig skillnad?
Hur är det med turbulens och såna åkommor?
Frågan består i om jag ska gå med 160mm så långt ner det går dvs t.o.m Y-röret och sen reducera eller om jag ska reducera vid spjället redan till 125 för att inte få för hastig skillnad?
Hur är det med turbulens och såna åkommor?
Kan inte se att det finns någon fördel att gå ner till 125 innan du splittar till 80+125. Bästa är väl ett y med 160 till 125 och 80. Denna sätter du så nära sågen som praktiskt är möjligt.
Okej. Då kör jag på min initiala tanke om y-rör 160 så långt det går och därpå reducera avsticken till 125 respektive 80V vectrex skrev: