58 886 läst · 312 svar
59k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Ja att filtret ska sitta lodrätt, är nog ett krav annars förlorar man funktionen med filterrensaren samt allt annat som man vill hamnar i filterpåsen med gravitationens hjälp. Min personlig favorit är Alternativ 1, man kan ju sätta en slang mellan fläkt och filter men då måste jag fixa ett stativ till filtret.
Nu står jag och mäter åtgång på rör till mitt bygge. Precis fått ordning på cyklon-kitet. Jag undrar hur mkt dina y-rör ”bygger” i längd? Dvs måttet (ungefär) från ände till ände på den raka delen som ikte kommer vara täckt av spirorör efter montering. Äh. Bifogar bildMasses skrev:
Här är lite inspiration för en fast installation,
Kom ihåg att det måste vara riktigt tätt mellan cyklonen och spånbehållaren.
Kom ihåg att det måste vara riktigt tätt mellan cyklonen och spånbehållaren.
Ja denna info har jag nåtts av Återstår bara att utröna ifall jag lyckats eller ej med en provkörning. Behöver dock få min 160-slang levererad förstClasseClas skrev:
Har jobbat hela julen och nyår så inte haft möjlighet förrän nu ikväll att vara i verkstan. Behöver komplettera med några ordentliga lättbetong skruv för att sätta fast fläkten i väggen, för jag vill ha upp den först för att sen bygga resten, annars blir det ren gissningslek. Kommer hänga upp rören med hålband och tejpa ihop skarvarna till en början. Måste känna in mig först.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Ja jobbet är en tråkig sak som knycker mkt tid från ens idéer och busvilja
Jag har ingen erfarenhet av spiroanläggningar direkt. Ser dom ju ibland i funktion av ventilation och de är ju inte alltid så kraftigt upphängda men nu tänker jag att de ska förflyttas en hel del luft igenom så det kanske kräver mer rejäl upphängning?
Jag har ingen erfarenhet av spiroanläggningar direkt. Ser dom ju ibland i funktion av ventilation och de är ju inte alltid så kraftigt upphängda men nu tänker jag att de ska förflyttas en hel del luft igenom så det kanske kräver mer rejäl upphängning?