Ja att filtret ska sitta lodrätt, är nog ett krav annars förlorar man funktionen med filterrensaren samt allt annat som man vill hamnar i filterpåsen med gravitationens hjälp. Min personlig favorit är Alternativ 1, man kan ju sätta en slang mellan fläkt och filter men då måste jag fixa ett stativ till filtret.

Masses Masses skrev:
Tackar! Köpte på [länk]
Nu står jag och mäter åtgång på rör till mitt bygge. Precis fått ordning på cyklon-kitet. Jag undrar hur mkt dina y-rör ”bygger” i längd? Dvs måttet (ungefär) från ände till ände på den raka delen som ikte kommer vara täckt av spirorör efter montering. Äh. Bifogar bild :D

• Måttmarkering på ett metalliskt cyklon-kit för rörinstallation i byggprojekt.
Kan kolla imorgon när jag är i verkstan

Här är lite inspiration för en fast installation,

Kom ihåg att det måste vara riktigt tätt mellan cyklonen och spånbehållaren.

Masses Masses skrev:
Kan kolla imorgon när jag är i verkstan
Tusen tack (y)

ClasseClas ClasseClas skrev:
Här är lite inspiration för en fast installation,
[media]
Kom ihåg att det måste vara riktigt tätt mellan cyklonen och spånbehållaren.
Ja denna info har jag nåtts av :) Återstår bara att utröna ifall jag lyckats eller ej med en provkörning. Behöver dock få min 160-slang levererad först :D

Hur monterar ni ihop era delar? Använder ni självdragande plåtskruv, popnit eller ingenting alls? :D

300mm från söm till söm

• Måttband som visar 300mm avstånd på en metallventilationsrör med sömmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Då gissade jag rätt bra. Uppskattade 30cm när jag la ut min skiss. ”Plötsligt händer det” :D

Hur går de med ditt bygge? Hur tänkte du lösa det praktiskt med upphängning och ihopsättning av de olika detaljerna?

Har jobbat hela julen och nyår så inte haft möjlighet förrän nu ikväll att vara i verkstan. Behöver komplettera med några ordentliga lättbetong skruv för att sätta fast fläkten i väggen, för jag vill ha upp den först för att sen bygga resten, annars blir det ren gissningslek. Kommer hänga upp rören med hålband och tejpa ihop skarvarna till en början. Måste känna in mig först.

Ja jobbet är en tråkig sak som knycker mkt tid från ens idéer och busvilja :D(y)

Jag har ingen erfarenhet av spiroanläggningar direkt. Ser dom ju ibland i funktion av ventilation och de är ju inte alltid så kraftigt upphängda men nu tänker jag att de ska förflyttas en hel del luft igenom så det kanske kräver mer rejäl upphängning? :thinking:

Det tar sig :D
Cyclone dust separator mounted on wall above a collection barrel in a workshop.
Skapa konto

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Ska bli spännande att följa.

Mitt börjar ta sig me :)

• Ett dammutsugningssystem med en stor blå trumma och överliggande svart tratt-liknande topp i ett förrådsutrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Har också funderat på din lösning med slang på locket på tunnan..

Masses Masses skrev:
Det tar sig :D
[bild]
Är det en XL? Vilken effekt har du på fläkten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.