63 193 läst · 312 svar
63k läst
312 svar
Slakta och bygga om spånsug (komplettera med cyklon)
Kan ju uppdatera tråden här med att jag kollat upp en ClearVue CV1800, bara själva cyklonen. Jag är personligen övertygad om att denna cyklon är bland det bästa som går att köpa för pengar i den skala vi pratar om nu. Cyklonen kostar 450 USD men tyvärr finns det inga europeiska distributörer. Jag fick en offert på frakt som gick på 425 USD, ovanpå detta kommer moms och tull.
Alternativet jag funderar på nu är antingen att köpa en CV1800 och få den fraktad med t.ex. Jetcarrier eller att bygga en egen likadan (den är baserad på Bill Pentz ritningar och licensierad av honom). Det lutar åt att bygga en egen även om jag inte riktigt har tiden just nu.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet jag funderar på nu är antingen att köpa en CV1800 och få den fraktad med t.ex. Jetcarrier eller att bygga en egen likadan (den är baserad på Bill Pentz ritningar och licensierad av honom). Det lutar åt att bygga en egen även om jag inte riktigt har tiden just nu.
Fått färskt pris på Dust Deputy XL från sorotec i Tyskland också.
277 EUR plus moms (19% i Tyskland?) och frakt, några hundra max skulle jag gissa. Samköper vi ett gäng kanske vi kan pressa priset en aning iofs. Kan ju alltid ställa frågan..
277 EUR plus moms (19% i Tyskland?) och frakt, några hundra max skulle jag gissa. Samköper vi ett gäng kanske vi kan pressa priset en aning iofs. Kan ju alltid ställa frågan..
Nej, jag hade tänkt köpa bara cyklonen och montera både fläkt och filter här från Sverige. Fast jag hade nog tänkt börja med att inte ha något filter alls, bara dumpa luften rakt ut genom väggen. Men ekonomin är lite tight så det kanske får bli en dust deputy XL istället. Jag kan vara med på ett samköp om det nu skulle göra något billigare.E ___EM skrev:
Finns nog många kineser som fixar ihop cyclonliknande alster till billig penning men jag är rätt övertygad om att detta med cykloner som inte bara ser ut som cyclon utan också fungerar som en och dessutom både för hyvelspån och slipdamm kräver en seriös man som Bill Pentz. Jag har snart tiden att bygga en (pensionär) och då får det bli a’ la Pentz. Har precis börjat fundera på m jag går plåt eller plastvägen.....V vectrex skrev:Kan ju uppdatera tråden här med att jag kollat upp en ClearVue CV1800, bara själva cyklonen. Jag är personligen övertygad om att denna cyklon är bland det bästa som går att köpa för pengar i den skala vi pratar om nu. Cyklonen kostar 450 USD men tyvärr finns det inga europeiska distributörer. Jag fick en offert på frakt som gick på 425 USD, ovanpå detta kommer moms och tull.
[bild]
En XL? Alltså inte den dom har på hemsidan?E ___EM skrev:
Precis. XL-varianten finns inte uppe på
Hemsidan i dagsläget. Den verkar va tillfälligt slut på de flesta nätbutiker i Europa. Ja det hänger ju på det. Men frågan är som sagt ifall det gör någonting eftersom frakten från tys-sve oftast är lika billigt eller billigare som sve-sve
Hemsidan i dagsläget. Den verkar va tillfälligt slut på de flesta nätbutiker i Europa. Ja det hänger ju på det. Men frågan är som sagt ifall det gör någonting eftersom frakten från tys-sve oftast är lika billigt eller billigare som sve-sve