383 320 läst · 2 679 svar
383k läst
2,7k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Nej, måste kolla innan jag handlar. Har inte fått tillträde till huset än 🙂useless skrev:
Plejds drivare finns för både konstant ström och spänning, så vet inte vad som sitter där.
Redigerat:
Jag har väckt idén om att göra brevlådan smart till liv igen. Jag vill få en notifiering när någon öppnar luckan och det vill jag ska gå mha Shelly. Har testat Door/Window Blu Sensor, men signalen kommer inte ut ur lådan (plåt) och magnet på insidan och sensor på utsidan ger bristfälliga utslag (har även testat neodymmagnet). Vill ogärna göra hål på sidan av brevlådan för bättre kontakt. Pass på idén o tänker nytt.
Det bästa jag kommit fram till hade varit en Blu-sändare under brevlådan och separat reed-sensor som med tråd går på insidan av lådan upp till luckan.
AI gav förslag att löda på en magnetkontakt på en Shelly Button1 Blu över tryckknappen. Vad tror ni om den idén? Fungerar det ens med 3V-batteri o 1m kabel?
Det bästa jag kommit fram till hade varit en Blu-sändare under brevlådan och separat reed-sensor som med tråd går på insidan av lådan upp till luckan.
AI gav förslag att löda på en magnetkontakt på en Shelly Button1 Blu över tryckknappen. Vad tror ni om den idén? Fungerar det ens med 3V-batteri o 1m kabel?
Svarar på mig själv. Köpte en Blu Tough och lödkolv. Aldrig lött innan, men gick ok. Inget mästerverk men verkar fungera. Satte fast sladdarna med vanligt smältlim o karvade en öppning ut ur chassit. Hade tänkt använda bara kretskortet, men chassit var rymligt.J Jotsat skrev:Jag har väckt idén om att göra brevlådan smart till liv igen. Jag vill få en notifiering när någon öppnar luckan och det vill jag ska gå mha Shelly. Har testat Door/Window Blu Sensor, men signalen kommer inte ut ur lådan (plåt) och magnet på insidan och sensor på utsidan ger bristfälliga utslag (har även testat neodymmagnet). Vill ogärna göra hål på sidan av brevlådan för bättre kontakt. Pass på idén o tänker nytt.
Mätte fram med multimetern att jag kunde använda ett genomgående hål istället för att löda båda på knappen. Det var otroligt små lödpunkter (säg 1-2mm) på knappen, så det underlättade med genomgående. Kunde låta knappen sitta kvar då också vilket kanske är bra
Kablarna tog jag från en nätverkssladd. De har väldigt värmekänslig plast märkte jag...
Hade bara NC magnetkontakt hemma, men proof of concept bifogas. Var högt tveksam till om en vanlig magnetkontakt skulle fungera, men det gjorde det! I lådan sedan sätter jag en NO-kontakt som passar bättre tänker jag. Kul att det verkar fungera!
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Den kanske mäter sin egen förbrukning?D Dublin skrev:
I changeloggen för 1.5.0 står det:
"Energy values rounding to 3 decimal places"
Jag vet inte vad den avrundade till tidigare, men om det kanske var färre decimaler?
Så skulle det kunna vara. Det jag tänker är att det skulle kunna ställa till det ifall någon byggt en automation där förbrukning = 0 spelar roll. Jag mäter bara så egentligen är det inget stort bekymmer för mig.
Hej
Har lagt till en Shelly 1 gen3 och en Addon modul som har tre st stycken temp sensorer, vill kunna se varje temperatur separat på dashboard, nån som kan guida mig om det går att få så?( Nu ser jag Shelly 1 som enhet på dashboard och måste klicka på den för att se tempsensorerna )mvh
Har lagt till en Shelly 1 gen3 och en Addon modul som har tre st stycken temp sensorer, vill kunna se varje temperatur separat på dashboard, nån som kan guida mig om det går att få så?( Nu ser jag Shelly 1 som enhet på dashboard och måste klicka på den för att se tempsensorerna )mvh
Gå ini i rummet och editera det och välj sensorT T7 skrev:
P Pin skrev:
Ursäkta min okunskap 🫣 men får inte till det jag söker, visst kan jag lägga till temp sensorer på rummet (se bild) men det jag söker är ju att kunna se var och en av givarna (med text vad dom mäter) direkt på dashboard... hoppas du förstår 😁P Pin skrev: