362 899 läst · 2 636 svar
363k läst
2,6k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Inte helt lätt att hitta. Vet att jag sett, men om du sätter en sån här o kopplar till valfri driver som tar 0-10V så funkar det. Dessa brukar kosta typ 150 kr/st : https://www.amazon.se/Ysrsai-ZigBee-dimningskontroll-navsmartthings-LED-enheter/dp/B0BD5RRQYVD Derbyboy skrev:
Hur tänker/menar du att alt 1 blir smart, hur tänkte du få in en vanlig dum bakkantstimmer i HA?D Derbyboy skrev:....och vill man ha vrid
Vanligast och snyggast är väl att ha samma serie på uttag, strömbrytare osv. Alltså väljer man en serie för hela bostaden, tex Trend, Exxact eller Renova. Jag vill ha Exxact. På ett ställe, köket ska jag ha tre strömställare, vriddimmers i en trefacksram. Alla ska vara smarta, dvs gå att få in i HA och/eller Homey.
1) Diskbänk Köks-LED 24 v
Dum-bakkantsdimmer (finns för runt 400 kr i Exxact-serien) till smart LED-driver (zigbee).
2) Taklampa LED 220v 10-20 watt
Wiser- Exxact
3) lampa vid matbord 220v typ 4-6w
Wiser- Exxact
Alternativet till Wiser är de smarta zigbee vriddimmers som finns på tex m.nu. Står att de passar i exxact-ram men det tycks vara lite sisådär med det. Dessutom är jag osäker på om färgen stämmer överens.
[länk]
Missar jag något?
Dessutom så kan du förmodligen inte dimra en smart LED-driver på 230v sidan med en dum bakkantsdimmer, utan du behöver mata LED-drivern med konstant 230v och sedan dimra på zigbee sidan, då kan du också få in den i HA,
Kontrollera bara så spottarna är dimringsbara och dra fram en nolla till shellyn så får du så bra förutsättningar som möjligt att få till det utan bypass. En vanlig hederlig vriddimmer hade ju också dimrat på 230v sidan, så det blir samma sak.nino skrev:
Om jag inte kan dimra en smart LED-driver på 230v sidan så vet jag inte hur jag ska få till det med en vriddimmer.
Kan man använda en dum vriddimmer från Schneider, Exxact på zigbee sidan?
Eller tänker ni att jag behöver dimma med en zigbeekontroller?
Kan man använda en dum vriddimmer från Schneider, Exxact på zigbee sidan?
Eller tänker ni att jag behöver dimma med en zigbeekontroller?
Om du med "dum vriddimmer" menar en vriddimmer som är gjord för att dimra på 230v sidan så kan du ju inte använda den på zigbee sidan, eller hur menar du?D Derbyboy skrev:
Om du vill behålla din smarta LED-driver med zigbee, så ja, då behöver du ha en vriddimmer som skickar zigbee kommandon till LED-drivern.
Nu är jag inte så insatt i Wiser, men de har ju en vriddimmer i sitt sortiment som pratar zigbee, och som går att koppla till Homey. Men den dimrar ju fortfarande på 230v sidan så att säga, så till den får du i så fall koppla en vanlig, dimringsbar, LED-driver på 230v sidan.
Men nu hamnar vi lite långt ifrån Shelly.
Alltså jag vette fan om en liten kina-pryl från amazon är lösningen.K karlmb skrev:
Har svårt att tro att det inte går att få till bra smart dimning med prylar från etablerade återfösäljare med kända varumärken.
Där kom den... En liten Kinapryl...D Derbyboy skrev:
Den där artikeln finns på många ställen, tror även på m.nu. Men det är ju förstås mkt Kina där..
Den här då? Som du styr över zigbee dina drivers med. https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vrid...MI-L3aj7L4iQMVVheiAx1Thxl9EAQYASABEgI0HPD_BwE
Redigerat:
K karlmb skrev:
Den där Kinaprylen görs av Tuya. Det är mer känt i världen än Plejd.D Derbyboy skrev:
Med tanke på att Plejd använder Scanfils fabriker, och dessa finns bland annat i Kina så kommer Plejd om de tänkt sig skala upp tillverkningen, också tillverkas i Kina. Plötsligt är det alltså helt okej med Kinaprylar, bara de är tillräckligt dyra.K karlmb skrev: