386 679 läst · 2 700 svar
387k läst
2,7k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Hmm inte helt solklart upplägg i appen 😁, nu är jag med igen men när jag ska välja termometern som main sensor så får jag denna bild.....P Pin skrev:
Tack för ditt tålamod,har gjort som du beskriver och då kan jag lägga dit den som main sensor men det är väl här jag gjort något tokigt vid installationen av Shelly 1 och addon....för jag får ju med alla tre sensorer inte bara en som jag önskar.....P Pin skrev:
Är inte Shelly amerikanskt och gjort för deras 110v nät först? Såg nån skräckbild på nerbrunnen shelly dimmer senast jag kollade in dessa. Kollar nu igen, jaha det ser ut som en massa Bulgarer!? Varför kan inte plejd fixa detta billigare och säkrare?
Det är inte amerikanskt utan europeiskt.T Trolltomte skrev:
Plejd säljer på plug and play och inte pris, samt införsäljning via elektriker. Shelly mer flexibelt, billigare och du behöver ha enklare konfigurering av enheterna som hobby.
@T7, Osäker på att det går att få till på ett smidigt sätt. Gjorde ett försök på en av mina puckar med add-on och fyra tempsensorer.
La till enheten som "main sensor" i rummet, då syns alla fyra tempsensorer. Gick sen in i enheten för att redigera dess synliga sensorer, med hopp om att det även skulle gälla för rummet, men icke...
Före, alla fyra tempsensorer syns
Redigerar "device card"
Tar bort en tempsensor
Efter, endast tre av fyra tempsensorer syns på "device card"
Det enda som sker är att den försvinner från enhetens "device card", men alla fyra är fortfarande kvar i rumsvyn.

La till enheten som "main sensor" i rummet, då syns alla fyra tempsensorer. Gick sen in i enheten för att redigera dess synliga sensorer, med hopp om att det även skulle gälla för rummet, men icke...

Redigerar "device card"

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Tar bort en tempsensor

Logga in
Skapa konto

Det enda som sker är att den försvinner från enhetens "device card", men alla fyra är fortfarande kvar i rumsvyn.
Tack för infon 👍Walle85 skrev:
@T7, Osäker på att det går att få till på ett smidigt sätt. Gjorde ett försök på en av mina puckar med add-on och fyra tempsensorer.
[bild]
[bild]
Redigerar "device card"
[bild]
[bild]
Tar bort en tempsensor
[bild]
Det enda som sker är att den försvinner från enhetens "device card", men fortfarande kvar i rumsvyn.
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Kanske en dum fråga, men jag lyckas inte hitta något svar någonstans.. (har tom frågat AI..😄)
Håller på att sätta upp mina första två Shelly, en PM mini gen3 och en 1 plus, som ska styra ventilationen mot forcerad tilluft när köksfläkten går igång....
Jag har tänkt att göra det utan inblandning av appen, och har fått upp PM "på lokala nätet", dock med en dynamisk IP-adress. Tanken är att den ska skicka en "web hook" till 1 plus när den känner att fläkten drar ström. De utgår ju dock från enhetens IP-adress...
Frågan är om man måste sätta fasta IP-adresser på enheterna, och man får bekymmer om man startar om routern tex. och den får för sig att shuffla runt på IP-adresserna på nätverket?
Dvs. att man manuellt får gå in och ändra "web hooks"-arna?
Eller finns det något bättre sätt att göra det på?
Tanken är att enbart ha de här två Shelly-enheterna, tills det dyker upp något mer problem som går att lösa med Shelly...
Håller på att sätta upp mina första två Shelly, en PM mini gen3 och en 1 plus, som ska styra ventilationen mot forcerad tilluft när köksfläkten går igång....
Jag har tänkt att göra det utan inblandning av appen, och har fått upp PM "på lokala nätet", dock med en dynamisk IP-adress. Tanken är att den ska skicka en "web hook" till 1 plus när den känner att fläkten drar ström. De utgår ju dock från enhetens IP-adress...
Frågan är om man måste sätta fasta IP-adresser på enheterna, och man får bekymmer om man startar om routern tex. och den får för sig att shuffla runt på IP-adresserna på nätverket?
Dvs. att man manuellt får gå in och ändra "web hooks"-arna?
Eller finns det något bättre sätt att göra det på?
Tanken är att enbart ha de här två Shelly-enheterna, tills det dyker upp något mer problem som går att lösa med Shelly...
Kan du sätta en fast DHCP reservation i din router så har du löst ditt problem tänker jag. Då kan Shellyn fortfarande köra DHCP men får alltid samma IP adress.
I min Unifi UDM Pro har jag gjort så med alla mina Shelly enheter för att enklare kunna göra just dessa script och hooks.
I min Unifi UDM Pro har jag gjort så med alla mina Shelly enheter för att enklare kunna göra just dessa script och hooks.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Det antar jag.. men då måste jag lära mig pfSense.. 😄Walle85 skrev:
Edit; googlade lite snabbt, och det verkar vara både enkelt och "bästa sättet" så jag får väl bita i det sura äpplet...
Jag har satt fasta IP-nummer på alla mina Shelly och andra WiFi-prylar som styr huset. Jag har valt IP-nummer .50 och uppåt för att inte krocka med standard-intervallet för DHCP (inte nått upp till 100 än...). Tanken med det är att om/när jag byter router så är det bara att skapa ett nät med samma SSID/lösenord så kommer alla Shelly-prylar att funka som innan.
Jag har stött på ett problem som jag inte riktigt förstår: jag har en shelly plus enhet som ligger på ett lokalt nät på en annan plats. Sedan har jag en rpi som kör remot3.it klient som länkar till webbsidan i Shellyn genom proxy men den vägrar ladda hela sidan. Jag har samma setup för andra enheter på samma nätverk men bara shelly som det inte funkar med remote access. Har shelly nån annan setup för att inte tillåta remote access?