1 286 342 läst · 12 052 svar
1286k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 758 inlägg
Klart den kan (i synnerhet om man med fel menar annat utfall på makronivå än det man själv helst ser). Men finns det fel uppströms löser man lämpligen dem först.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Frågan är ju också vem som gör fel mest frekvent? Den starke Ledaren som ska ställa allt till rätta som genom ett trollslag eller ett intrikat nätverk i fritt samarbete som nöter på år efter år och sakta men säkert allokerar om resurserna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 119 inlägg
Har marknaden (konsumenterna) efterfrågat detta menar du? Jag tycker det ser som att marknaden är kraftigt snedvriden där arroganta producenter styr.Nötegårdsgubben skrev:
Du glömmer lägligt nog modernismen och den storskaliga offentliga styrningen i din drapa om vad som urholkat värdet av hantverksskicklighet.
Marknaden anpassar utbud och efterfrågan till varandra. När staten förstör efterfrågesidan är det inte nödvändigtvis marknadens fel att utfallet blir som det blir – att skönhet och kvalitet blir något för de exceptionellt välbeställda.

Skogsägare
· 19 758 inlägg
Mig veterligen har de flesta i Sverige 16–25 A trefas eller (om de bor i lägenhet) 20–25 A enfas. Så nej, det där verkar inte vara något som tagit en nämnvärt tydlig plats på vår marknad iaf.Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte vad din poäng är, men alla idéer på en fri marknad är förstås inte bra. Det fina är att de dåliga normalt inte blir dominerande; vilket de lätt blir i ett reglerat system.
Jag vet inte hur de brittiska och amerikanska elsystemen (exempelvis) spridit sig, men de synes båda sämre än vårt. Kan du visa att det är den fria marknaden som lett till att det ibland blivit ett bra system och andra gånger ett sämre som börjat dominera erkänner jag gärna att det vore smutt med ett politiskt styrt system där någon bara väljer rätt. Men likt @Claes Sörmland antydde gissar jag att det nog så ofta är politiker som dikterat fel, även om det är glömt.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
@Bo.Siltberg vad är din poäng? Vore det bättre om t ex Boverkets byråkrater eller bostadsministern Andreas Carlson skulle vara de som designade, specade spisar/hällar och byggde spisar i statlig regi?
Var tror du vi skulle vara i dag då? Jag gissar att det skulle ha spisar som ser ut så här och kostade kring 120 000 kr:
Och staten skulle uppmuntra till att äta kall mat mer frekvent för att hjälpa klimatet när problemet med reservdelstillgången uppstår. På nationell populationsnivå minskar ju åtgången av reservdelar till de statliga spisarna om de används mindre frekvent, forskning visar att även en liten minskning som 3% färre spisanvändningar har stor påverkan på reservdelslagret och är bra för klimatet.
Kampanjen i statstelevisionen (internet finns ju inte för det är för kommersiellt): "Välj kallskuret ikväll!" "Ta ansvar för den nationella spiselementbristen!" "Ät kallt för klimatat!" "Tre kallskurna middagar i veckan räddar planeten!"
Mannen på gatan i reportaget:
"Jag drar mitt strå till stacken för klimatet och statens reservdelslager. Och så är ju kallskuret så gott så det är ingen större uppoffring."
Lyckligtvis finns det en svartabörs med moderna induktionshällar (med icke optimerad elanslutning) där alla som är lite om sig och kring sig köper en sån olaglig häll. T ex hela den styrande klassen i Stockholm, bostadsministern har en sån själv. Det är en offentlig hemlighet att det fungerar så.
Var tror du vi skulle vara i dag då? Jag gissar att det skulle ha spisar som ser ut så här och kostade kring 120 000 kr:

Och staten skulle uppmuntra till att äta kall mat mer frekvent för att hjälpa klimatet när problemet med reservdelstillgången uppstår. På nationell populationsnivå minskar ju åtgången av reservdelar till de statliga spisarna om de används mindre frekvent, forskning visar att även en liten minskning som 3% färre spisanvändningar har stor påverkan på reservdelslagret och är bra för klimatet.
Kampanjen i statstelevisionen (internet finns ju inte för det är för kommersiellt): "Välj kallskuret ikväll!" "Ta ansvar för den nationella spiselementbristen!" "Ät kallt för klimatat!" "Tre kallskurna middagar i veckan räddar planeten!"
Mannen på gatan i reportaget:
"Jag drar mitt strå till stacken för klimatet och statens reservdelslager. Och så är ju kallskuret så gott så det är ingen större uppoffring."
Lyckligtvis finns det en svartabörs med moderna induktionshällar (med icke optimerad elanslutning) där alla som är lite om sig och kring sig köper en sån olaglig häll. T ex hela den styrande klassen i Stockholm, bostadsministern har en sån själv. Det är en offentlig hemlighet att det fungerar så.
Redigerat:
@Nötegårdsgubben @Claes Sörmland
Jag misstänker att Bo menar anslutningskabeln med dubbla nollor och där grå ledare ibland är ommärkt till blå.
Jag misstänker att Bo menar anslutningskabeln med dubbla nollor och där grå ledare ibland är ommärkt till blå.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 207 inlägg
Ja, för det kan ju inte finnas något mellanting mellan spisar med anslutningskablar som är avsedda för Holland säljs i Sverige eftersom de är billigare och totalitärt central styre av alla konsumentprodukter.Claes Sörmland skrev:
Våra tre barn har alla sparbössor och får traditionsenligt sin veckopeng i kontanta medel. Ser att det varit (och är) väldigt nyttigt då de själva ser vad de får varje vecka samt för "arbete" och kan räkna sina pengar. Dom sitter liksom jag gjorde när jag var barn och staplar sina mynt och låtsas vara Joakim von Anka.trähandtag skrev:
Att logga in i telefonen och visa en siffra på skärmen skulle inte få dom att förstå tror jag. Nu är det väldigt tydligt att om de har en stor hög med pengar och köper något för dom, så är högen betydligt mindre efteråt.
Behöver dock komplettera med bankkort och sådant då det är väldigt svårt att handla för kontanter i dagens samhälle.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Visst finns det men det jag förde fram var en allegori av min barndoms 70-80-tal. Knappast ett totalitärt styre men heller inte en normal västlig liberaldemokrati. Och något som vi kanske nu har glömt bort att det har funnits tänker jag.lars_stefan_axelsson skrev:
(Och vi tar ju ständigt små steg mot detta, varje år regleras varje del av samhället lite mer. Sällan det går åt andra hållet med liberaliseringar numera.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 207 inlägg
Vilket ju är ganska självklart. Allt har sin tid. Tom folkpartiet har ju insett att för mycket positiv frihet leder till för lite av negativ dito. Så för mycket positiv frihet har lett till en situation där vi inte lever i Bullerbyn längre, utan behöver införa regleringar och lagstiftning precis på samma sätt som i den övriga västvärlden.Claes Sörmland skrev:
Vi har också allt större krav på faktiska resultat (t ex militärt, men även inom andra områden) och där fungerar demokrati illa (ja, om man skall styra något större än en bataljon med mycket lätt infanteri då), så även där ser vi anpassning till rådande omständigheter.
Laissez faire liberalismen är iaf ute. När verkligheten driver för långt från utopierna så får tom de mest hårdnackade idealisterna till sist ge sig. Och det skrivs som sagt i en tidning vars politiska färg är oberoende liberal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 119 inlägg
Varför drar du upp sådana fåniga och påhittade ytterligheter? Jo det är politik och det kan inte folk prata med varandra om. Jag reagerade på Nötegårdsgubbens hyllning av marknaden. Ingen av dessa ytterligheter fungerar speciellt bra. Men nog om det, vi pratar inte politik här.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Min barndoms Sverige var verkligen inte fånigt eller påhittat. Det var högst reellt även om det kanske nu tillhör saker som vi glömt bort att de har funnits.Bo.Siltberg skrev:
Men du har rätt i att vi nog inte kommer att komma överens, att vara kritisk till det förgångna samhället blir ju lätt politiskt kontroversiellt. Historien skrivs ju i nuet med en agenda.
Enklare att prata om elkablar. Men nämn för gud skull inte regelverket - då blir det politik!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Det är lustigt, mer centralstyre och kontroll av staten är alltid lösningen för varje tid och varje problem. Har det varit så sedan människan evolverade till sin nuvarande biologiska form att följa ledaren i flocken? Troligen.lars_stefan_axelsson skrev:
Vilket ju är ganska självklart. Allt har sin tid. Tom folkpartiet har ju insett att för mycket positiv frihet leder till för lite av negativ dito. Så för mycket positiv frihet har lett till en situation där vi inte lever i Bullerbyn längre, utan behöver införa regleringar och lagstiftning precis på samma sätt som i den övriga västvärlden.
Vi har också allt större krav på faktiska resultat (t ex militärt, men även inom andra områden) och där fungerar demokrati illa (ja, om man skall styra något större än en bataljon med mycket lätt infanteri då), så även där ser vi anpassning till rådande omständigheter.
Laissez faire liberalismen är iaf ute. När verkligheten driver för långt från utopierna så får tom de mest hårdnackade idealisterna till sist ge sig. Och det skrivs som sagt i en tidning vars politiska färg är oberoende liberal.
Skogsägare
· 19 758 inlägg
Då ber jag att få fört till protokollet att jag inte hyllade marknaden, utan kritiserade påståendet att det enkom är marknaden som tagit oss dit vi är idag gällande värderingen av vissa tjänster.Bo.Siltberg skrev:
Jag hyllar gärna marknaden, men det var inte det jag gjorde i det inlägget och jag anser det vara lågt att påstå det för att i nästa andetag försöka avsluta diskussionen med att säga att vi inte ska prata politik.