1 288 064 läst · 12 052 svar
1288k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hrmpf!! Även om det är sällan jag skriver brev nuförtiden så när jag gör det så skriver jag alltid min adress på baksidan i övre vänstra hörnet med bokstavligen små bokstäver och överkryssad så har brevet i varje fall chansen att hitta hem igen om nu postmord inte lyckas dela ut det.T Thomas_Blekinge skrev:För Franska är officiellt språk av Universal Postal Union UPU. Man ska även skriva Prioritaire på vissa brev.
Förresten, när jag nyligen skulle lämna in ett brev hos PostNord ombud läxade den 20-åriga expediten upp mig om var någonstans man skrev adressen på brevet. Jag skulle inte heller skriva avsändaren varken på framsidan eller baksidan för då kan det händer att PostNord delar ut brevet till min egen adress. Även om man skriver Avsändare : ...

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 522 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 522 inlägg
Nja, dags att läxa upp den 20åriga expediten och berätta att avs. din adress, lämpligt på övre vänstra hörnet ( eller vart det passar), samt ett kryss över avs.adressen.T Thomas_Blekinge skrev:För Franska är officiellt språk av Universal Postal Union UPU. Man ska även skriva Prioritaire på vissa brev.
Förresten, när jag nyligen skulle lämna in ett brev hos PostNord ombud läxade den 20-åriga expediten upp mig om var någonstans man skrev adressen på brevet. Jag skulle inte heller skriva avsändaren varken på framsidan eller baksidan för då kan det händer att PostNord delar ut brevet till min egen adress. Även om man skriver Avsändare : ...
Japp. När jag låg i lumpen impade det storligen på kompisarna på luckan, när jag fick flygbrev från tre unga damer från Sydeuropa. Blått, väldigt tunnt papper.Z Zodde skrev:
Jag skulle tro att det har att göra med att idag läses adresserna av maskinellt, inte av någon människa av kött och blod med en hjärna.T Thomas_Blekinge skrev:Förresten, när jag nyligen skulle lämna in ett brev hos PostNord ombud läxade den 20-åriga expediten upp mig om var någonstans man skrev adressen på brevet. Jag skulle inte heller skriva avsändaren varken på framsidan eller baksidan för då kan det händer att PostNord delar ut brevet till min egen adress. Även om man skriver Avsändare : ...
Jag skriver också ...ibland... dit "avsändare", med liten text i ett hörn eller i en rad precis under där man sprättar upp kuvertet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 009 inlägg
Rätt häftigt klipp om hur USPS gör med breven som maskinerna inte kan läsa:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
För att inte tala om UTC:Nötegårdsgubben skrev:
"McCarthy described the origin of the abbreviation:
In 1967 the CCIR adopted the names Coordinated Universal Time and Temps Universel Coordonné for the English and French names with the acronym UTC to be used in both languages. The name "Coordinated Universal Time (UTC)" was approved by a resolution of IAU Commissions 4 and 31 at the 13th General Assembly in 1967 (Trans. IAU, 1968)."
Så, med andra ord, för att inte reta fransoserna så kom man överens om själva sinnebilden för en kompromiss: Om ingen blir glad så blir ingen missnöjd.
Renoverare
· Stockholm
· 18 715 inlägg
Och för att göra det ännu värre kan en datetime-typ vara Local, UTC eller Unspecified.lars_stefan_axelsson skrev:
För att inte tala om UTC:
"McCarthy described the origin of the abbreviation:
In 1967 the CCIR adopted the names Coordinated Universal Time and Temps Universel Coordonné for the English and French names with the acronym UTC to be used in both languages. The name "Coordinated Universal Time (UTC)" was approved by a resolution of IAU Commissions 4 and 31 at the 13th General Assembly in 1967 (Trans. IAU, 1968)."
Så, med andra ord, för att inte reta fransoserna så kom man överens om själva sinnebilden för en kompromiss: Om ingen blir glad så blir ingen missnöjd.![]()