1 283 440 läst · 12 018 svar
1283k läst
12,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 737 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 737 inlägg
Fodrade och vadderade kuvert är inte samma sak i min värld. Vilken variant damp ner i din brevlåda?A AndersS skrev:
Fodrade kuvert fick mig att tänka på dessa som var mer vanliga förr i tiden. En lyxigare variant fodrad på insidan med ett exklusivare papper. Finns än idag, men mer för inbjudan till bröllop och liknande. Förr i tiden var de mer allmänna och i större format än typ C5, C6.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 855 inlägg
Lost place i Blekinge:
Motor:
Förarplatsen ser inte särskilt bekväm eller ens säkert ut:
Måste ha varit infernaliskt bullrigt och stekhett. Och risk för amputation runtom.

Logga in
Skapa konto
Motor:

Logga in
Skapa konto
Förarplatsen ser inte särskilt bekväm eller ens säkert ut:

Logga in
Skapa konto
Måste ha varit infernaliskt bullrigt och stekhett. Och risk för amputation runtom.
Medlem
· Blekinge
· 10 855 inlägg
Finn fem fel: jag fann tre skillnader mot Insley:
pelaren som stöttar brythjulen i topp ser annorlunda ut
dörren till motorn sitter i aktern på Blekingemaskinen
Blekingemaskinen ser inte ut att gå något vidare.
pelaren som stöttar brythjulen i topp ser annorlunda ut
dörren till motorn sitter i aktern på Blekingemaskinen
Blekingemaskinen ser inte ut att gå något vidare.
Medlem
· Blekinge
· 10 855 inlägg
För att inte glömma kuvert för luftpost, med röd/blå ränder i kanten, ultralätt papper och ovanlig format.Jonas Persson skrev:
Fodrade och vadderade kuvert är inte samma sak i min värld. Vilken variant damp ner i din brevlåda?
Fodrade kuvert fick mig att tänka på dessa som var mer vanliga förr i tiden. En lyxigare variant fodrad på insidan med ett exklusivare papper. Finns än idag, men mer för inbjudan till bröllop och liknande. Förr i tiden var de mer allmänna och i större format än typ C5, C6.
[bild]
Luftpost minns jag inte för jag är född efter 1953 då det bytte namn till flygpost (enl NE)
Men rödblå ränder och det blåa märket FLYGPOST/PAR AVION minns jag. Undrade förtesten som ung varför man föredrog franska istf Engelskans AirMail.,,
Men rödblå ränder och det blåa märket FLYGPOST/PAR AVION minns jag. Undrade förtesten som ung varför man föredrog franska istf Engelskans AirMail.,,
T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 855 inlägg
För Franska är officiellt språk av Universal Postal Union UPU. Man ska även skriva Prioritaire på vissa brev.Z Zodde skrev:
Förresten, när jag nyligen skulle lämna in ett brev hos PostNord ombud läxade den 20-åriga expediten upp mig om var någonstans man skrev adressen på brevet. Jag skulle inte heller skriva avsändaren varken på framsidan eller baksidan för då kan det händer att PostNord delar ut brevet till min egen adress. Även om man skriver Avsändare : ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 735 inlägg