1 288 745 läst · 12 056 svar
1289k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det handlar i grunden på vad de har innehåller & förvaras. Svartkrut blir inte instabilt…mer än att de kan bli blöt o förlorar kraft. Silverkrut är instabilt och sen har vi gamla dynamit som kan svettas och bli extremt instabilt.Marike skrev:
Jag blandar mig inte diskussioner om sånt jag inget vet.F Freddy Persson1 skrev:
Anledningen var att jag skulle avveckla ett mob-förråd från 40-talet. Rena museerprylarna var det så jag kontaktade beredskaps museet att komma och plocka vad de ville. Resten skulle kastas. När de kom in i lokalen hittade de en trälåda och skyndade ut. Det är sprängämne i huset som blivit instabilt sa de, vi går inte dit igen förrän det tagits hand om, vilket också gjordes behörig instans. Därefter plockade allsköns material, rena guldgruvan för dem. Vad det var i den där lådan vet jag inte mer än att det var nåt skrämmande.
Jag tror inte att pyrotekniska grejer skulle spränga ett hus i luften men om det kunde självantända kunde resultatet bli detsamma. Skulle jag samlat på dylika skulle jag för säkerhets skull tömma dem på explosivt innehåll .
Full förståelse. Dock är dessa föremål som jag sysslar med svartkrut. Det som låg i kistan var med all största sannolikhet dynamit. Det som kan hända är att dynamitgubbarna svettas och då blir instabila och kan med enbart vibration antändas.Marike skrev:
Jag blandar mig inte diskussioner om sånt jag inget vet.
Anledningen var att jag skulle avveckla ett mob-förråd från 40-talet. Rena museerprylarna var det så jag kontaktade beredskaps museet att komma och plocka vad de ville. Resten skulle kastas. När de kom in i lokalen hittade de en trälåda och skyndade ut. Det är sprängämne i huset som blivit instabilt sa de, vi går inte dit igen förrän det tagits hand om, vilket också gjordes behörig instans. Därefter plockade allsköns material, rena guldgruvan för dem. Vad det var i den där lådan vet jag inte mer än att det var nåt skrämmande.
Jag tror inte att pyrotekniska grejer skulle spränga ett hus i luften men om det kunde självantända kunde resultatet bli detsamma. Skulle jag samlat på dylika skulle jag för säkerhets skull tömma dem på explosivt innehåll .
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Ja, men det är som sagt ett övergående problem. Det har inte tillverkats "riktig" dynamit på flera decennier nu. Just pga nitroglycerinets farlighet. Den "dynamit" som tillverkas nu är andra ämnen (RDX osv.) laddade till samma sprängverkan som klassisk dynamit.F Freddy Persson1 skrev:
Och i de flesta sammanhang man spränger kommersiellt idag så pumpar man ANFO och tänder med något kraftigare eftersom det är både snabbare och enklare att hantera, samt billigare. Det har i stort sett helt tagit över vid pallsprängningar o motsvarande (som är den största användaren på de flesta ställen i världen).
Jag kan tycka att det är lite synd att svensk industrihistoria som dynamit och allt det ledde till (Nobelpris!) går hädan, men det är naturligtvis helt rätt ur säkerhets och hanteringssynpunkt. Nitroglycerinets tid är förbi.
P.S. För den som är intresserad; problemet med nitroglycerin är att det blir små, små bubblor i det. Dessa utgör initierings-siter för slag och stötar. Men genom att suga upp nitroglycerinet i exv. kiselgur (originaluppfinningen) träpulver (dynamex), ja i stort sett allt som kan suga upp nitroglycerin har använts vid någon tidpunkt, så blir det inte tillräckligt med vätska samlat för att bilda bubblor och så minskar slagkänsligheten avsevärt.
Problemet man har kvar då är frysning. Nitroglycering fryser redan vid plus 13C, och kristallerna är mycket känsliga för slag och stötar. Så man kom tidig på att blanda i olika former av glykoler för att sänka fryspunkten.
Men summa summarum, traditionell dynamit hade ändå kvar en hel del nackdelar. Blev den för varm så svettades den vilket gjorde den farlig. Och blev den för kall så frös den, vilket också gjorde den farlig. Och oavsett så läckte den nitroglycering vid hantering vilket gav sprängarna påverkan på circulationssystemet med s.k. "dynamithuvudvärk" och andra problem.
Så det är lika bra att dynamiten förpassades till historien.
Jodå, det kan jag och har jag redan gjortAndersMalmgren skrev:
Själva byggandet är inte så svårt, att själv odla, avverka skogen, såga virket och designa bygget på ett vettigt sätt tycker jag är mer utmanande.
Kan du @AndersMalmgren bygga en bastu eller annan komplementbyggnad överhuvudtaget?
Men den var fin mot lössen som plågade rallarna vid de stora tidiga vattenkraftbyggena. Lite papper i sängarna och smörja en liten bit i nacken så höll de sig väck. Bör ju gett rejäla typiska nitroglycerinsymptom som du nämnde. Men man vänjer sig ju och allt bättre än att behöva stå och stampa för att inte lössen skulle få fäste bara man var inne i rummen.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men det är som sagt ett övergående problem. Det har inte tillverkats "riktig" dynamit på flera decennier nu. Just pga nitroglycerinets farlighet. Den "dynamit" som tillverkas nu är andra ämnen (RDX osv.) laddade till samma sprängverkan som klassisk dynamit.
Och i de flesta sammanhang man spränger kommersiellt idag så pumpar man ANFO och tänder med något kraftigare eftersom det är både snabbare och enklare att hantera, samt billigare. Det har i stort sett helt tagit över vid pallsprängningar o motsvarande (som är den största användaren på de flesta ställen i världen).
Jag kan tycka att det är lite synd att svensk industrihistoria som dynamit och allt det ledde till (Nobelpris!) går hädan, men det är naturligtvis helt rätt ur säkerhets och hanteringssynpunkt. Nitroglycerinets tid är förbi.
P.S. För den som är intresserad; problemet med nitroglycerin är att det blir små, små bubblor i det. Dessa utgör initierings-siter för slag och stötar. Men genom att suga upp nitroglycerinet i exv. kiselgur (originaluppfinningen) träpulver (dynamex), ja i stort sett allt som kan suga upp nitroglycerin har använts vid någon tidpunkt, så blir det inte tillräckligt med vätska samlat för att bilda bubblor och så minskar slagkänsligheten avsevärt.
Problemet man har kvar då är frysning. Nitroglycering fryser redan vid plus 13C, och kristallerna är mycket känsliga för slag och stötar. Så man kom tidig på att blanda i olika former av glykoler för att sänka fryspunkten.
Men summa summarum, traditionell dynamit hade ändå kvar en hel del nackdelar. Blev den för varm så svettades den vilket gjorde den farlig. Och blev den för kall så frös den, vilket också gjorde den farlig. Och oavsett så läckte den nitroglycering vid hantering vilket gav sprängarna påverkan på circulationssystemet med s.k. "dynamithuvudvärk" och andra problem.
Så det är lika bra att dynamiten förpassades till historien.
Man glömmer lätt alla enorma insatser som gjordes för inte så länge sen och än idag grundstenar i försörjningen. När jag ser mig i spegeln tänker jag vilken bortskämd goddagspilt som visar sig där.
En barndomskompis mamma körde stenhårt på Thorn hyrteve, video osv. Kändes en smula skumt för undertecknad som innan dess inte hade någon aning att man kunde hyrköpa dylika attiraljer!
Någon som kommer ihåg ”Moviebox”, de där väskorna med VHS-spelare man kunde hyra på videobutiken några år på 80-talet?
Mvh
Någon som kommer ihåg ”Moviebox”, de där väskorna med VHS-spelare man kunde hyra på videobutiken några år på 80-talet?
Mvh
Har varit uppe i tråden två gånger tidigare, inläggen 774 & 9656,S Stefan.o skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-de-har-funnits.423481/page-52#post-4327219
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-de-har-funnits.423481/page-644#post-5636703
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det säkert att ta bort det?
Miljö & Hälsa -
Rotavdrag bortglömt eller förskjuten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Nybyggt garage med ventilation bortglömt...
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås med stöldsäkra skruvar? Vredet har gått sönder och jag
Fönster & Dörrar -
Är det säkert att göra hål i/ta bort genomtrampninsskydd
Byggmaterial & Byggteknik