Tackar đKarthago skrev:
Hmm..en del gör det vĂ€l, men det gör det oavsett om det Ă€r rundat eller rakt. DĂ€r Ă€r ju en kant oavsett som trallen ska ligga an mot. Jag spolar rent nĂ„gon gĂ„ng emellanĂ„t đ
NjÀ, det Àr rÀtt tight mellan sarg och brÀda i mitt bygge. SÄ inte mer Àn pÄ en "vanlig" trall.Karthago skrev:
Jag Àr nyfiken, har du testat att böja frisbrÀdan?C crazytok skrev:
Nope, jag gjorde en rundad sarg till min pool. Fick bli dubbla 45x220 som limmades/kexades ihop för att sedan hyvlas till till 28mm och dÀrefter figursÄga sÄ jag fick den rundad. Det var mycket jobb men blev snyggt i slutÀndan.
Hur vĂ€l det hĂ„ller Ă„terstĂ„r dock att se! đ
Hur vĂ€l det hĂ„ller Ă„terstĂ„r dock att se! đ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Riktigt fint! TÀnkte sjÀlv ge mig pÄ ett försök, vilket radie Àr det pÄ dina böjar? Jag kommer behöva böja en kvartcirkel med 2 meter radie, tror du det gÄr? Mina reglar Àr dessutom 45x170 och inte 45x145.P PFA skrev:
Jag har helt enkelt bara virat plasten runt brÀdan 1,5 varv ungefÀr och sedan tejpat ihop skarvarna med silvertejp. Det behöver inte vara helt tÀtt. Jag hade öppet i ena Ànden denna gÄngen, men du kan ju tÀppa till den dÀr om du vill. Efter en timme eller tvÄ sÄ har det hunnit bildas ganska mycket vatten som lagt sig i botten, sÄ jag gjorde nÄgot litet hÄl i botten pÄ plasten sÄ att det kunde rinna ut. Man fÄr gÄ pÄ lite kÀnn helt enkelt.
Skaffa nÄgra spÀnnband ocksÄ. Ett par stycken med handtag som du kan böja brÀdan med och ett par vanliga med vilka du kan hÄlla brÀdan i böjt lÀge under tiden som du tar nya tag med de andra spÀnnbanden (om du förstÄr hur jag menar
Och som sagt, försök undvika knastar i möjligaste mÄn!
Hör av dig om du har fler funderingar. Lycka till!
HÀr Àr lite bilder frÄn mitt trallbygge (första gÄngen jag bygger trall. Har lagt undan en regel som nÀstan inte har nÄgra kvistar i blöt, tÀnkte ge mig pÄ att böja den i helgen)
JÀttefint bygge!Z Zanjo skrev:Riktigt fint! TÀnkte sjÀlv ge mig pÄ ett försök, vilket radie Àr det pÄ dina böjar? Jag kommer behöva böja en kvartcirkel med 2 meter radie, tror du det gÄr? Mina reglar Àr dessutom 45x170 och inte 45x145.
HÀr Àr lite bilder frÄn mitt trallbygge (första gÄngen jag bygger trall. Har lagt undan en regel som nÀstan inte har nÄgra kvistar i blöt, tÀnkte ge mig pÄ att böja den i helgen)
Jag minns/vet minsann inte radien pÄ mitt bygge, men nÄgonstans kring 2 meter kan den nog vara. Det blir bokstavligt talat ett styvt arbete för dig att böja en 45-brÀda med sÄ snÀv radie, men med en blötlagd trall sen nÄgon dag tillbaka och 99,9% kvistfri sÄ fixar du det, det Àr jag sÀker pÄ.
Ett trix kan bara att göra nÄgra grunda spÄr pÄ baksidan med en cirkelsÄg.
Z Zanjo skrev:
Stort tack för ditt svar. Det ger mig nÀmligen lite sjÀlvförtroende att kanske Àven jag kan lyckas.P PFA skrev:JÀttefint bygge!
Jag minns/vet minsann inte radien pÄ mitt bygge, men nÄgonstans kring 2 meter kan den nog vara. Det blir bokstavligt talat ett styvt arbete för dig att böja en 45-brÀda med sÄ snÀv radie, men med en blötlagd trall sen nÄgon dag tillbaka och 99,9% kvistfri sÄ fixar du det, det Àr jag sÀker pÄ.
Ett trix kan bara att göra nÄgra grunda spÄr pÄ baksidan med en cirkelsÄg.
Jag vÄgar inte sÄga spÄr pÄ baksidan dÄ jag Àr rÀdd att de kommer synas ovanifrÄn.
Jag kommer dela med mig av mitt resultat, det blir antagligen till helgen. Min mÄlradie kommer vara 2 meter, kommer försöka böja den 5-10% extra för att den lÀr spÀnna tillbaka nÄgot tÀnker jag. SÄ försöker böja 1,8-1,9m radie.
Det vore intressant att veta din radie (om du orkar nÄgon dag).
SÄ att folk (och jag) vet vad som Àr möjligt att böja
Med mina ögon ser det nÀmligen ut som att radien pÄ din första böj Àr vÀldigt skarp, typ 1,5-2m.
HÀr Àr en enkel metod för att berÀkna radien av en kurva, behövs bara en tumstock, blyertspenna och en minirÀknare Se bilden nedan.
Ett exempel:
- H (Höjd) 30 cm
- W (LĂ€ngd) 211 cm
211ÂČ = 44 521
8Ă30 = 240
Kurvans radie = (44521 Ă· 240) + 15 = 200,5 cm â 2 m
Tror du inte du kan böja den pÄ plats, dvs dÀr den ska sitta? Det hade jag nog satsat pÄ. Du bÀr vÀl kunna fÀsta spÀnnbanden i regelkonstruktionen och sedan böja den steg för steg tÀnker jag.Z Zanjo skrev:Stort tack för ditt svar. Det ger mig nÀmligen lite sjÀlvförtroende att kanske Àven jag kan lyckas.
Jag vÄgar inte sÄga spÄr pÄ baksidan dÄ jag Àr rÀdd att de kommer synas ovanifrÄn.
Jag kommer dela med mig av mitt resultat, det blir antagligen till helgen. Min mÄlradie kommer vara 2 meter, kommer försöka böja den 5-10% extra för att den lÀr spÀnna tillbaka nÄgot tÀnker jag. SÄ försöker böja 1,8-1,9m radie.
Det vore intressant att veta din radie (om du orkar nÄgon dag).
SÄ att folk (och jag) vet vad som Àr möjligt att böja
Med mina ögon ser det nÀmligen ut som att radien pÄ din första böj Àr vÀldigt skarp, typ 1,5-2m.
HÀr Àr en enkel metod för att berÀkna radien av en kurva, behövs bara en tumstock, blyertspenna och en minirÀknare Se bilden nedan.
[bild]
Ett exempel:
30 / 2 = 15
- H (Höjd) 30 cm
- W (LĂ€ngd) 211 cm
211ÂČ = 44 521
8Ă30 = 240
Kurvans radie = (44521 Ă· 240) + 15 = 200,5 cm â 2 m
Ska ivÀg pÄ tjÀnsteresa ett par dagar, men ska se om jag hinner/komma ihÄg att mÀta imorgon bitti. Radien Àr sannolikt inte densamma lÀngs plankan eftersom jag har kortat reglarna som plankan ligger mot lite godtyckligt.
Jag behöver böja brÀdan Ät andra hÄllet Àn vad du gjorde, för mig ska den sitta i ett innerhörn. Risken Àr att den bryts vid nÄgon svag punkt om jag endast anvÀnder spÀnnband och dÀrför tÀnkte jag anvÀnda en bÄtvinch med ett kraftigt 5 cm band lÀngs med hela brÀdan och böja den pÄ det viset. Alternativet Àr en tunn plÄt lÀngs med hela, för att fördela trycket, men en sÄ lÄng plÄt har jag inte. TÀnker att brÀdan fÄr jÀmnare stöd med bandet och risken att det spricker borde bli mindre Àn om jag enadst har 2-4 punkter med spÀnnband. Kan inte böja den med bandet/vinchen i ett innerhörn.P PFA skrev:Tror du inte du kan böja den pÄ plats, dvs dÀr den ska sitta? Det hade jag nog satsat pÄ. Du bÀr vÀl kunna fÀsta spÀnnbanden i regelkonstruktionen och sedan böja den steg för steg tÀnker jag.
Ska ivÀg pÄ tjÀnsteresa ett par dagar, men ska se om jag hinner/komma ihÄg att mÀta imorgon bitti. Radien Àr sannolikt inte densamma lÀngs plankan eftersom jag har kortat reglarna som plankan ligger mot lite godtyckligt.
Ritade snabbt en liten skiss i paint dÀr man ser det framifrÄn först och sedan uppifrÄn.
Svart: Vinch med band
GrÄtt: Regeln
Rött: SpÀnnband.
Logga in
Skapa konto
En annan anledning att jag nog inte gör det pÄ plats Àr rÀdslan att misslyckas, dÄ behöver jag gÄ till plan B och helt skrota böjen och dÄ ligger massvis med arbete i onödan (alla gerade reglar till böjen).
Kör jag böjen först försvinner just den risken, dessutom borde (i mitt huvud) det bli lÀttare att kapa reglarna till böjen nÀr man har den fÀrdiga böjda brÀdan som en slags mall.
Men vad vet jag haha... Detta kommer bli ett spÀnnande experiment.
Jag tÀnker att det nÀstan borde vara enklare att böja den konkavt som du ska. Sedan tror jag det det funkar bra med nÄgra spÀnnband. Se bara till att Änga den sÄ mycket det gÄr och spÀnn banden efterhand.Z Zanjo skrev:Jag behöver böja brÀdan Ät andra hÄllet Àn vad du gjorde, för mig ska den sitta i ett innerhörn. Risken Àr att den bryts vid nÄgon svag punkt om jag endast anvÀnder spÀnnband och dÀrför tÀnkte jag anvÀnda en bÄtvinch med ett kraftigt 5 cm band lÀngs med hela brÀdan och böja den pÄ det viset. Alternativet Àr en tunn plÄt lÀngs med hela, för att fördela trycket, men en sÄ lÄng plÄt har jag inte. TÀnker att brÀdan fÄr jÀmnare stöd med bandet och risken att det spricker borde bli mindre Àn om jag enadst har 2-4 punkter med spÀnnband. Kan inte böja den med bandet/vinchen i ett innerhörn.
Ritade snabbt en liten skiss i paint dÀr man ser det framifrÄn först och sedan uppifrÄn.
Svart: Vinch med band
GrÄtt: Regeln
Rött: SpÀnnband.
[bild]
En annan anledning att jag nog inte gör det pÄ plats Àr rÀdslan att misslyckas, dÄ behöver jag gÄ till plan B och helt skrota böjen och dÄ ligger massvis med arbete i onödan (alla gerade reglar till böjen).
Kör jag böjen först försvinner just den risken, dessutom borde (i mitt huvud) det bli lÀttare att kapa reglarna till böjen nÀr man har den fÀrdiga böjda brÀdan som en slags mall.
Men vad vet jag haha... Detta kommer bli ett spÀnnande experiment.
TyvÀrr sprack brÀdan vid en kvist. Valde den brÀda med minst antal kvistar men det hjÀlpte inte.
FÄr fundera pÄ om jag ska ge det ett nytt försök eller ej. Vore intressant att veta radien hos de som lyckats böja en tryckt regel.
FÄr fundera pÄ om jag ska ge det ett nytt försök eller ej. Vore intressant att veta radien hos de som lyckats böja en tryckt regel.
Fler bilder frÄn sjÀlva utförandet.
Den dÀr var vÀl sÄ lÄngt ifrÄn kvistfri man kan komma?
Absolut inte.R Robin Wahlman skrev:
Men det va den bÀsta brÀdan av de 25st 5-meter reglar jag fick hemlevererade (minst storlek och antal av kvistar). NÀr man basar sÄ hÀnder nÄgot med kvistarna, de blir helt svarta och det rinner saker ur dem som blir svart, sÄ det ser vÀldigt illa ut efterÄt. Det va verkligen den finaste regeln i högen. xD
Ett alternativ (mycket mer jobb) Àr att klyva sÄ jag fÄr 4 st 11 mm tjocka bitar, blötlÀgga igen, basa (fast kortare tid) sen limma och böja. Böja mot en form och anvÀnda bandvinsch som mothÄll sÄ det inte spricker lika enkelt. Blir bara sjukt mycket mer jobb, förutom sjÀlva klyvningen och formen sÄ mÄste limmet och ojÀmnheter sen hyvlas bort.