Karthago Karthago skrev:
Snygga runda trallar!

Inte direkt relaterat till runda trallar, men ÀndÄ:

NÀr ni har en sarg/kantbrÀda som Àr i höjd med trallen, fastnar det inte massor med löv och bös i springan mellan trallen och sarg/kantbrÀdan?
Tackar 😊

Hmm..en del gör det vĂ€l, men det gör det oavsett om det Ă€r rundat eller rakt. DĂ€r Ă€r ju en kant oavsett som trallen ska ligga an mot. Jag spolar rent nĂ„gon gĂ„ng emellanĂ„t 😊
 
Karthago Karthago skrev:
Snygga runda trallar!

Inte direkt relaterat till runda trallar, men ÀndÄ:

NÀr ni har en sarg/kantbrÀda som Àr i höjd med trallen, fastnar det inte massor med löv och bös i springan mellan trallen och sarg/kantbrÀdan?
NjÀ, det Àr rÀtt tight mellan sarg och brÀda i mitt bygge. SÄ inte mer Àn pÄ en "vanlig" trall.
 
C crazytok skrev:
Fytt i r*va sÄ snyggt! (y)(y)

NĂ€r gjorde du det? Är intressant att veta hur det ser ur efter ett par, tre Ă„r! :)

Undrar om det Àr möjligt att göra sÄ med en 28x120mm frisbrÀda? AlltsÄ böja den pÄ platten, om ni fattar.... lÀr vÀl spricka rÀtt sÄ fort nÀr den vÀl blivit torr dock!
Jag Àr nyfiken, har du testat att böja frisbrÀdan?
 
Nope, jag gjorde en rundad sarg till min pool. Fick bli dubbla 45x220 som limmades/kexades ihop för att sedan hyvlas till till 28mm och dÀrefter figursÄga sÄ jag fick den rundad. Det var mycket jobb men blev snyggt i slutÀndan.

Hur vĂ€l det hĂ„ller Ă„terstĂ„r dock att se! 😆
Utomhuspool med trÀterrass och staket, obefylld, löv, grÀsmatta och grill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TrÀdÀck intill en rund, blÄ ovanmarkspool med löv och skrÀp i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TrÀdÀck i solsken med steg och kurvig poolkant, löv i vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
:):)

Jag har helt enkelt bara virat plasten runt brÀdan 1,5 varv ungefÀr och sedan tejpat ihop skarvarna med silvertejp. Det behöver inte vara helt tÀtt. Jag hade öppet i ena Ànden denna gÄngen, men du kan ju tÀppa till den dÀr om du vill. Efter en timme eller tvÄ sÄ har det hunnit bildas ganska mycket vatten som lagt sig i botten, sÄ jag gjorde nÄgot litet hÄl i botten pÄ plasten sÄ att det kunde rinna ut. Man fÄr gÄ pÄ lite kÀnn helt enkelt.

Skaffa nÄgra spÀnnband ocksÄ. Ett par stycken med handtag som du kan böja brÀdan med och ett par vanliga med vilka du kan hÄlla brÀdan i böjt lÀge under tiden som du tar nya tag med de andra spÀnnbanden (om du förstÄr hur jag menar

Och som sagt, försök undvika knastar i möjligaste mÄn!

Hör av dig om du har fler funderingar. Lycka till!
Riktigt fint! TÀnkte sjÀlv ge mig pÄ ett försök, vilket radie Àr det pÄ dina böjar? Jag kommer behöva böja en kvartcirkel med 2 meter radie, tror du det gÄr? Mina reglar Àr dessutom 45x170 och inte 45x145.

HÀr Àr lite bilder frÄn mitt trallbygge (första gÄngen jag bygger trall. Har lagt undan en regel som nÀstan inte har nÄgra kvistar i blöt, tÀnkte ge mig pÄ att böja den i helgen)
 
  • 3D-ritning av en trĂ€dĂ€ckskonstruktion med en böjd sektion, ritningen visar mĂ„tten pĂ„ radien i böjen som Ă€r 2000 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skisserad trallbyggnation med radie pĂ„ 2 meter dĂ€r det Ă€r tĂ€nkt att böja en kvartcirkel, med inritade mĂ„ttlinjer pĂ„ 2000 mm frĂ„n mittpunkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trĂ€dĂ€ck av ljusa trĂ€plankor som ligger lĂ€ngs med en vit husfasad med stora fönster. Flera verktyg syns pĂ„ trĂ€dĂ€cket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trall i trĂ€ utanför ett vitt hus med stora fönster, belysning lyser upp trallen pĂ„ kvĂ€llen, utomhustrĂ€ningsmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Den ofrivillige klÄparen och 2 till
  • Laddar…
Z Zanjo skrev:
Riktigt fint! TÀnkte sjÀlv ge mig pÄ ett försök, vilket radie Àr det pÄ dina böjar? Jag kommer behöva böja en kvartcirkel med 2 meter radie, tror du det gÄr? Mina reglar Àr dessutom 45x170 och inte 45x145.

HÀr Àr lite bilder frÄn mitt trallbygge (första gÄngen jag bygger trall. Har lagt undan en regel som nÀstan inte har nÄgra kvistar i blöt, tÀnkte ge mig pÄ att böja den i helgen)
JĂ€ttefint bygge!

Jag minns/vet minsann inte radien pÄ mitt bygge, men nÄgonstans kring 2 meter kan den nog vara. Det blir bokstavligt talat ett styvt arbete för dig att böja en 45-brÀda med sÄ snÀv radie, men med en blötlagd trall sen nÄgon dag tillbaka och 99,9% kvistfri sÄ fixar du det, det Àr jag sÀker pÄ.

Ett trix kan bara att göra nÄgra grunda spÄr pÄ baksidan med en cirkelsÄg.
 
Z Zanjo skrev:
böja en kvartcirkel med 2 mete
P PFA skrev:
JĂ€ttefint bygge!

Jag minns/vet minsann inte radien pÄ mitt bygge, men nÄgonstans kring 2 meter kan den nog vara. Det blir bokstavligt talat ett styvt arbete för dig att böja en 45-brÀda med sÄ snÀv radie, men med en blötlagd trall sen nÄgon dag tillbaka och 99,9% kvistfri sÄ fixar du det, det Àr jag sÀker pÄ.

Ett trix kan bara att göra nÄgra grunda spÄr pÄ baksidan med en cirkelsÄg.
Stort tack för ditt svar. Det ger mig nÀmligen lite sjÀlvförtroende att kanske Àven jag kan lyckas.
Jag vÄgar inte sÄga spÄr pÄ baksidan dÄ jag Àr rÀdd att de kommer synas ovanifrÄn.
Jag kommer dela med mig av mitt resultat, det blir antagligen till helgen. :) Min mÄlradie kommer vara 2 meter, kommer försöka böja den 5-10% extra för att den lÀr spÀnna tillbaka nÄgot tÀnker jag. SÄ försöker böja 1,8-1,9m radie.

Det vore intressant att veta din radie (om du orkar nÄgon dag).
SÄ att folk (och jag) vet vad som Àr möjligt att böja :)
Med mina ögon ser det nÀmligen ut som att radien pÄ din första böj Àr vÀldigt skarp, typ 1,5-2m.

HÀr Àr en enkel metod för att berÀkna radien av en kurva, behövs bara en tumstock, blyertspenna och en minirÀknare :) Se bilden nedan.


Illustration av en kurva med basmĂ„tt (W) och höjd (H) samt formeln för att berĂ€kna radien: H/2 + WÂČ/8H. Under bilden finns förklaringar av W och H.


Ett exempel:
  • H (Höjd) 30 cm
  • W (LĂ€ngd) 211 cm
30 / 2 = 15
211ÂČ = 44 521
8×30 = 240

Kurvans radie = (44521 Ă· 240) + 15 = 200,5 cm ≈ 2 m
 
Z Zanjo skrev:
Stort tack för ditt svar. Det ger mig nÀmligen lite sjÀlvförtroende att kanske Àven jag kan lyckas.
Jag vÄgar inte sÄga spÄr pÄ baksidan dÄ jag Àr rÀdd att de kommer synas ovanifrÄn.
Jag kommer dela med mig av mitt resultat, det blir antagligen till helgen. :) Min mÄlradie kommer vara 2 meter, kommer försöka böja den 5-10% extra för att den lÀr spÀnna tillbaka nÄgot tÀnker jag. SÄ försöker böja 1,8-1,9m radie.

Det vore intressant att veta din radie (om du orkar nÄgon dag).
SÄ att folk (och jag) vet vad som Àr möjligt att böja :)
Med mina ögon ser det nÀmligen ut som att radien pÄ din första böj Àr vÀldigt skarp, typ 1,5-2m.

HÀr Àr en enkel metod för att berÀkna radien av en kurva, behövs bara en tumstock, blyertspenna och en minirÀknare :) Se bilden nedan.


[bild]


Ett exempel:
  • H (Höjd) 30 cm
  • W (LĂ€ngd) 211 cm
30 / 2 = 15
211ÂČ = 44 521
8×30 = 240

Kurvans radie = (44521 Ă· 240) + 15 = 200,5 cm ≈ 2 m
Tror du inte du kan böja den pÄ plats, dvs dÀr den ska sitta? Det hade jag nog satsat pÄ. Du bÀr vÀl kunna fÀsta spÀnnbanden i regelkonstruktionen och sedan böja den steg för steg tÀnker jag.

Ska ivÀg pÄ tjÀnsteresa ett par dagar, men ska se om jag hinner/komma ihÄg att mÀta imorgon bitti. Radien Àr sannolikt inte densamma lÀngs plankan eftersom jag har kortat reglarna som plankan ligger mot lite godtyckligt.
 
P PFA skrev:
Tror du inte du kan böja den pÄ plats, dvs dÀr den ska sitta? Det hade jag nog satsat pÄ. Du bÀr vÀl kunna fÀsta spÀnnbanden i regelkonstruktionen och sedan böja den steg för steg tÀnker jag.

Ska ivÀg pÄ tjÀnsteresa ett par dagar, men ska se om jag hinner/komma ihÄg att mÀta imorgon bitti. Radien Àr sannolikt inte densamma lÀngs plankan eftersom jag har kortat reglarna som plankan ligger mot lite godtyckligt.
Jag behöver böja brÀdan Ät andra hÄllet Àn vad du gjorde, för mig ska den sitta i ett innerhörn. Risken Àr att den bryts vid nÄgon svag punkt om jag endast anvÀnder spÀnnband och dÀrför tÀnkte jag anvÀnda en bÄtvinch med ett kraftigt 5 cm band lÀngs med hela brÀdan och böja den pÄ det viset. Alternativet Àr en tunn plÄt lÀngs med hela, för att fördela trycket, men en sÄ lÄng plÄt har jag inte. TÀnker att brÀdan fÄr jÀmnare stöd med bandet och risken att det spricker borde bli mindre Àn om jag enadst har 2-4 punkter med spÀnnband. Kan inte böja den med bandet/vinchen i ett innerhörn.

Ritade snabbt en liten skiss i paint dÀr man ser det framifrÄn först och sedan uppifrÄn.

Svart: Vinch med band
GrÄtt: Regeln
Rött: SpÀnnband.
Skiss över en metod för att böja en brÀda med hjÀlp av en bÄtvinch och spÀnnband. Svart: vinch/band, grÄtt: brÀda, rött: spÀnnbandspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan anledning att jag nog inte gör det pÄ plats Àr rÀdslan att misslyckas, dÄ behöver jag gÄ till plan B och helt skrota böjen och dÄ ligger massvis med arbete i onödan (alla gerade reglar till böjen).
Kör jag böjen först försvinner just den risken, dessutom borde (i mitt huvud) det bli lÀttare att kapa reglarna till böjen nÀr man har den fÀrdiga böjda brÀdan som en slags mall.

Men vad vet jag haha... Detta kommer bli ett spÀnnande experiment. :D
 
Z Zanjo skrev:
Jag behöver böja brÀdan Ät andra hÄllet Àn vad du gjorde, för mig ska den sitta i ett innerhörn. Risken Àr att den bryts vid nÄgon svag punkt om jag endast anvÀnder spÀnnband och dÀrför tÀnkte jag anvÀnda en bÄtvinch med ett kraftigt 5 cm band lÀngs med hela brÀdan och böja den pÄ det viset. Alternativet Àr en tunn plÄt lÀngs med hela, för att fördela trycket, men en sÄ lÄng plÄt har jag inte. TÀnker att brÀdan fÄr jÀmnare stöd med bandet och risken att det spricker borde bli mindre Àn om jag enadst har 2-4 punkter med spÀnnband. Kan inte böja den med bandet/vinchen i ett innerhörn.

Ritade snabbt en liten skiss i paint dÀr man ser det framifrÄn först och sedan uppifrÄn.

Svart: Vinch med band
GrÄtt: Regeln
Rött: SpÀnnband.
[bild]

En annan anledning att jag nog inte gör det pÄ plats Àr rÀdslan att misslyckas, dÄ behöver jag gÄ till plan B och helt skrota böjen och dÄ ligger massvis med arbete i onödan (alla gerade reglar till böjen).
Kör jag böjen först försvinner just den risken, dessutom borde (i mitt huvud) det bli lÀttare att kapa reglarna till böjen nÀr man har den fÀrdiga böjda brÀdan som en slags mall.

Men vad vet jag haha... Detta kommer bli ett spÀnnande experiment. :D
Jag tÀnker att det nÀstan borde vara enklare att böja den konkavt som du ska. Sedan tror jag det det funkar bra med nÄgra spÀnnband. Se bara till att Änga den sÄ mycket det gÄr och spÀnn banden efterhand.
 
  • Gilla
Zanjo
  • Laddar…
TyvÀrr sprack brÀdan vid en kvist. Valde den brÀda med minst antal kvistar men det hjÀlpte inte.
FÄr fundera pÄ om jag ska ge det ett nytt försök eller ej. Vore intressant att veta radien hos de som lyckats böja en tryckt regel.
 
  • Sprucken trĂ€regel vid kvist, böjd över grĂ€smatta bredvid pĂ„börjat byggprojekt vid en ytterdörr. Högersida visar verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken brĂ€da liggande pĂ„ grĂ€smatta, med en spricka synlig vid en kvist. En person i svarta skor stĂ„r nĂ€ra brĂ€dan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken trĂ€dbrĂ€da med kvist, del av en ramkonstruktion pĂ„ en grĂ€smatta, kvisten Ă€r mörk med sprickor och brĂ€dan i bakgrunden Ă€r intakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Böjd trĂ€regel som har spruckit vid en kvist, omgiven av grĂ€smatta och med en del av ett trĂ€byggnadsprojekt synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brĂ€da vid ett byggprojekt som har spruckit vid en kvist, placerad pĂ„ en trĂ€ram intill en grĂ€smatta och en vit yttervĂ€gg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BrĂ€da med kvist som har spruckit vid försök att böja den, placerad pĂ„ en grĂ€smatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken brĂ€da med synlig kvist i mitten, som visar misslyckat försök att böja en tryckt regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder frÄn sjÀlva utförandet.
 
  • Byggprojekt pĂ„gĂ„r med en trĂ€ram för en altan monterad vid sidan av ett hus, arbetsverktyg synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PĂ„gĂ„ende byggprojekt utomhus med trĂ€konstruktion vid en byggnad, plastskydd, verktyg och material utspridda pĂ„ grĂ€smatta och grusgĂ„ng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt pĂ„gĂ„r med trĂ€ram för uteplats, verktyg och utrustning synliga; delvis fĂ€rdigstĂ€lld plattform och byggmaterial pĂ„ marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med plastslangar, verktyg och en hĂ€vstĂ„ng pĂ„ en trĂ€plattform under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LĂ„ng plastremsa utspridd pĂ„ grĂ€smatta nĂ€ra ett hus under byggprojekt; i bakgrunden syns byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TrĂ€ som tĂ€cks med presenningar och sĂ€kras med betongstenar under ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TrĂ€ram och plastskydd i en trĂ€dgĂ„rd under byggprojekt, med verktyg och utrustning spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fot visar en böjd metallkant pĂ„ en grĂ€syta med ett hörn av en betongplatta och en svart sko till vĂ€nster i nedre bildkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den dÀr var vÀl sÄ lÄngt ifrÄn kvistfri man kan komma?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Den dÀr var vÀl sÄ lÄngt ifrÄn kvistfri man kan komma?
Absolut inte.
Men det va den bÀsta brÀdan av de 25st 5-meter reglar jag fick hemlevererade (minst storlek och antal av kvistar). NÀr man basar sÄ hÀnder nÄgot med kvistarna, de blir helt svarta och det rinner saker ur dem som blir svart, sÄ det ser vÀldigt illa ut efterÄt. Det va verkligen den finaste regeln i högen. xD

Ett alternativ (mycket mer jobb) Àr att klyva sÄ jag fÄr 4 st 11 mm tjocka bitar, blötlÀgga igen, basa (fast kortare tid) sen limma och böja. Böja mot en form och anvÀnda bandvinsch som mothÄll sÄ det inte spricker lika enkelt. Blir bara sjukt mycket mer jobb, förutom sjÀlva klyvningen och formen sÄ mÄste limmet och ojÀmnheter sen hyvlas bort.
 
RoTe
Z Zanjo skrev:
Blir bara sjukt mycket mer jobb, förutom sjÀlva klyvningen och formen sÄ mÄste limmet och ojÀmnheter sen hyvlas bort.
AlltsĂ„ du vĂ€ljer ju att göra livet vĂ€ldigt svĂ„rt för dig sjĂ€lv sĂ„ dĂ„ fĂ„r du ju stĂ„ ditt kast... 😉
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.