H h72a65 skrev:
Hej, ursäkta sent svar!

Ang. 3)
Har försökt mig på en skiss, sedd uppifrån, har färgkodat och lagt till lite steg i den. Hoppas den hjälper. Stegordning är att:
[bild]
(1) du har den böjda brädan (grön), och regelverket. Placera den böjda brädan så du är nöjd. Markera och såga av reglarna.
(2) Fäst den böjda brädan temporärt, detta för att du skall få till längden på de andra frisbrädorna (lila). Såga till de lila (jag gerade dem) ta bort den böjda brädan och skruva fast de lila frisbrädorna. Måtta med den böjda brädan så du kan skatta hur du skall såga den. Här är det lite pyssel för du vill inte såga fel samt brädan är väldigt "bångstyrig" då tyngdpunkten är "fel" mot vad man är van vid. Här fick jag palla upp lite då jag inte kunde såga brädan på högstående i min såg.
(3) sätt ihop frisen, de lila med den gröna böjda brädan. Jag fäste med vinkeljärn och ankarskruv. För att få mera reglar att skruva trallen i satte jag dit de röda reglarna. I den konvexa delen (till vänster) satte jag en extra klots och vid den konkava (högra delen) så satte jag regeln så den böjda brädan hamnade emot. Här drog jag i en träskruv genom regeln och in i brädan. Gick lite all in att det inte skulle vara några synliga skruv. Har ritat lite i blått där det sitter vinkeljärn i frisen.

Ang. 4)
Fräste varje ände som skulle vara mot frisbrädorna. De andra fräste jag inte.

Avståndet hade jag ungefär samma som mellan brädorna. Det är bara rent estetiskt och var ungefär 2-3 mm. Notera att allt rör sig med luftfuktigheten så det kommer ändra sig över tid.
Jag satte mina trallbrädor dikt an mot varandra så inget mellanrum alls där. Håller med här att en 45:a är inte mycket bredd att skruva på men med CAMO jiggen och de skruven så blir det som om man förborrar ändå så jag tyckte funkade bra utan att det blev någon tillstymmelse till spricka även om man skruvade nära kanten (gjorde en trapp i somras med bankirai och där var man tvungen att förborra allt i och för sig så det beror lite på vilket träslag du hade tänkt, vanlig furu som jag körde med var inga problem).

Smygvinkeln var smidig att ha för att mäta ut vilken vinkel man skall såga trallbrädorna, precis som du skriver då de inte mötte frisen med 90 grader (mot den böjda brädan gerade jag alla brädor).

Lycka till med bygget!
Stort tack för de detaljerade förklaringarna och den tid du har lagt ned. Verkligen snällt!

Du har mer avancerad form på dina böjar. Jag ska försöka mig på att göra två konvexa böjar, om än med ganska liten radie (med 34x145 trall).

Du har ju förböjt dina brädor för att sedan anpassa reglarna efter dessa. Jag tror nästan att jag får göra tvärtom eftersom jag har bestämt hur trädäcket ska se ut och hur långt det ska sträcka sig. Har ju så att säga en förutbestämd början och ett förutbestämt slut på böjen. Funderar därför på om det, i mitt fall, skulle fungera att såga reglarna i rätt längd från början (de ligger redan på plats), sätta kortlingar i böjen mellan reglarna och på så sätt mer eller mindre fastställa radien. Därefter spänna fast frisbrädan stegvis med skruvtvingar (eller med spännband) i bärlinan, dvs börja med att spänna fast brädan i den ena änden och sedan böja/spänna fast brädan efter hand tills jag nått slutet på brädan. Vad tror du om det? Virket leverades för en vecka sedan och trallen ligger nu på pall under bar himmel, vilket sannolikt innebär att översta brädlagret vid det här laget bör vara rejält blött. Borde kanske fungera att använda någon av dessa trallbrädor? Funderar dock på hur jag ska orka böja brädan när väl den ena änden är fastsatt i bärlinan. Behöver kanske förböja på något sätt trots allt?

Med smygvinkel menar du alltså det lilla verktyget? Ja, det kan ju vara smidigt. Jag kommer att behöva göra många vinklar. Eller får jag göra efter principen jag bifogade bilder på innan.

Tack igen!
 
Det är nog bara att testa :). Tror även fast du har en mindre böj så blir det mycket kraft som skall till för att få brädan på plats och sedan gäller det ju att brädan stannar kvar/inte spricker vid en knast. Det jag såg lite som tjusningen med att basa brädan var dels att få testa att 45x145 brädan verkligen gick att böja så pass mycket och att man sedan inte behöver "tvinga" brädan någonstans. Att plankorna är blöta kanske underlättar lite, dock skulle jag ändå föreslå att använda den brädan med minst kvistar oavsett - detta för att kunna få till en "jämn" böj för det är vid kvisten brädan kommer vilja böja sig mest. Ett alternativ är att klyva brädorna som TS gjorde?

Precis, det var verktyget jag menade.
 
H h72a65 skrev:
Det är nog bara att testa :). Tror även fast du har en mindre böj så blir det mycket kraft som skall till för att få brädan på plats och sedan gäller det ju att brädan stannar kvar/inte spricker vid en knast. Det jag såg lite som tjusningen med att basa brädan var dels att få testa att 45x145 brädan verkligen gick att böja så pass mycket och att man sedan inte behöver "tvinga" brädan någonstans. Att plankorna är blöta kanske underlättar lite, dock skulle jag ändå föreslå att använda den brädan med minst kvistar oavsett - detta för att kunna få till en "jämn" böj för det är vid kvisten brädan kommer vilja böja sig mest. Ett alternativ är att klyva brädorna som TS gjorde?

Precis, det var verktyget jag menade.
Hej igen och tack för ditt svar.

Jag tror nog att jag måste basa brädan för att få den mer homogent genomfuktig. Ditt utförande med byggplast, massor med tejp och en tapetborttagare ska jag nog försöka med. Tänkte börja med att ånga den raka brädan, och efter ett par, tre timmar fästa brädan i ena änden av böjen och därefter stegvis böja brädan runt de förkapade reglarna med hjälp av handkraft, spännband och skruvtvingar. Eller bör jag förböja den tycker du?

Skulle ju kunna klyva brädan till halva tjockleken, men av estetiska skäl vill jag hellre ha en tjockare fris.
 
Ok då är jag med. Jag tror det kommer gå fint att göra som du skriver. Bara som en kommentar så kommer brädan vilja böja tillbaka sig "lite" även om du basar den. Det är också liten balansgång med hur många stödpunkter du behöver att böja brädan mot, är det långt mellan reglarna så kan det underlätta att sätta lite mera bitar typ som på skissen ovan. Skulle brädan svalna på slutet så kan du ju värma brädan igen. Mest värme får du ju även vid utloppet av tapetborttagaren så i mitt fall hade jag utloppet där jag ville att brädan skulle böja sig, satte brädan lite i spänn och väntade, efterdrog lite mera och väntade, flyttade utloppet lite .. osv.
 
  • Gilla
Stjarnfall16 och 1 till
  • Laddar…
Lånade en drönare på jobbet och nu ser man Flygbild av en husbaksida med nybyggd, rundad trätrall i olika nivåer och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

formen på trallen bättre!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S
Litengubbe Litengubbe skrev:
Absolut, men efter att googlat runt länge och bra kändes det inte som ett alternativ för mig. Lite meckigt med att ordna ett långt rör och lyckas med ångkokningen. Men givet, ett urgammalt sätt att böja trä på.(y)
Markrör 110mm och en ångkokare (läs: tappetborttagare) kanske skulle kunna fungera?
 
S DanielF skrev:
Markrör 110mm och en ångkokare (läs: tappetborttagare) kanske skulle kunna fungera?
Jag har använt ångspärrplast och tapetborttagare efter tidigare tips av @h72a65 i den här tråden. Är precis igång med min andra böj av en 34x145x4200 trallbräda.

Tålamod är en dygd och knastar ska i möjligaste mån undvikas :)

Första bilden från i höstas, andra från igår..
 
  • Nybyggd böjd trädäck vid modern husfasad, innehållande en badtunna till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av en trätrall nära ett hus, med verktyg, böjning av trallbräda och täckta delar med blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
h72a65
  • Laddar…
S
P PFA skrev:
Jag har använt ångspärrplast och tapetborttagare efter tidigare tips av @h72a65 i den här tråden. Är precis igång med min andra böj av en 34x145x4200 trallbräda.

Tålamod är en dygd och knastar ska i möjligaste mån undvikas :)

Första bilden från i höstas, andra från igår..
Har du någon speciell teknik för att svepa in och tejpa plasten? Täpper du till änden där ångan går in och det blir jämnt ångat? Helt öppet i andra änden?
 
:):)
S DanielF skrev:
Har du någon speciell teknik för att svepa in och tejpa plasten? Täpper du till änden där ångan går in och det blir jämnt ångat? Helt öppet i andra änden?
Jag har helt enkelt bara virat plasten runt brädan 1,5 varv ungefär och sedan tejpat ihop skarvarna med silvertejp. Det behöver inte vara helt tätt. Jag hade öppet i ena änden denna gången, men du kan ju täppa till den där om du vill. Efter en timme eller två så har det hunnit bildas ganska mycket vatten som lagt sig i botten, så jag gjorde något litet hål i botten på plasten så att det kunde rinna ut. Man får gå på lite känn helt enkelt.

Skaffa några spännband också. Ett par stycken med handtag som du kan böja brädan med och ett par vanliga med vilka du kan hålla brädan i böjt läge under tiden som du tar nya tag med de andra spännbanden (om du förstår hur jag menar

Och som sagt, försök undvika knastar i möjligaste mån!

Hör av dig om du har fler funderingar. Lycka till!
 
  • Träregelverk för byggprojekt utlagt på marken med verktyg och material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P PFA skrev:
Efter en timme eller två så har det hunnit bildas ganska mycket vatten som lagt sig i botten, så jag gjorde något litet hål i botten på plasten så att det kunde rinna ut. Man får gå på lite känn helt enkelt.
Jag har också blivit inspirerar av inläggen här i tråden och tänkte försöka mig på lite rundare former.
Har köpt silvertejp, byggplast och en tapetborttagare för att generera ånga.
Tänkte böja till en 34x145 trall och undrar hur länge ni "ångkokar" före ni börjar böja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Blivit inspirerad menar jag förstås ;)
 
Hej!

Jag minns knappt, men kanske 1,5-2 timmar innan man försiktigt kan börja böja. Sedan får man böja efter efter hand. Jag har även flyttat tapetångaren längs med brädan. Men det beror ju så klart hur lång brädan är och hur väl man har tillslutit plasten. Du kan räkna med att det blir varmt ;)

Bifogar en bild på slutresultatet (möblemanget ska bytas ut eller möjligen snickras nytt dock)

Hav tålamod, lycka till! (y)
 
  • Hemmabyggd rund trätrall med en vinklad rottingsoffa och matchande bord i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H h72a65 skrev:
Snyggt! Jag gjorde något liknande men med basningsteknik som nämnts ovan för att böja en tryckt 45x145, ~4 meter lång planka. Istället för att använda rör/låda för basningen så användes byggplast, massa tejp och en tapetborttagare för att generera ånga. Blev klart inspirerad av följande youtube film: [media]Böjde brädan innan jag lade trallen så använde regelkonstruktionen till att böja med. Böjde en del av brädan i taget, använde vanliga spännband + kvarterets tvingar. Ca. 2 timmar "kokande" behövs för att brädan skall "mjuka upp sig" så själva böjandet tog en dag.
[bild]
Vad är det för träslag? Är det trycket?
 
M Martin Amsten skrev:
Vad är det för träslag? Är det trycket?
Stämmer, det är tryckt furu.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Snygga runda trallar!

Inte direkt relaterat till runda trallar, men ändå:

När ni har en sarg/kantbräda som är i höjd med trallen, fastnar det inte massor med löv och bös i springan mellan trallen och sarg/kantbrädan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.