P PFA skrev:
Tusen tack! Jättefint.

Det är alltså 28x145 impregnerat trallvirke du använt både till golv och sarg, och sedan låtit byggfirman/brädgården klyva ett antal av dessa till ungefär halva tjockleken, dvs ca 14 mm tjocka brädor, som du sedan använt till sargen? Inte fuktat dem överhuvudtaget, mer än den "inbyggda" fukt som trallen redan har från början?

Vilken radie har du på de två rundande hörnen?

Om jag ser rätt så har du först byggt en invändig "sarg" som utgör en del av själva stommen. På denna "sarg" har du sedan byggt på den yttre sargen? Du har alltså skruvat fyrkantsstolpar i den inre sargen som du sedan skruvat den yttre sargen i?

Har jag förstått det hela rätt? :)

Tack igen!
Ja, så kan man nog säga. Tanken var att stödbenen i den bärande konstruktionen skulle räcka till för den "yttre" sargen vilket det alltså inte gjorde. När jag började skruva fast den yttre sargen märkte jag att det behövdes fler fästpunkter för att få till formen så ja, jag skruvade helt enkelt till stödben/fästpunkter där det behövdes. Blev en del skarvande och trixande då det inte alltid fanns något att skruva ordentligt fast i. Tror, om jag minns rätt, att en del av fästpunkterna helt enkelt är skruvade så att de så att säga hänger ner. Alltså inte förankrade nertill. Men då de går ner en bit i makadamen och att sargen i övrigt sitter fast funkar de punkterna som "Flytande" stödben som ändå håller sig på plats och framför allt, jag fick något att fästa sargen i och på så vis behålls formen.

Nej, sargen är inte 145 utan 128. De tog slut på brädgården samt att 128 passade bättre i mått. Precis, de är nog snarare 13 mm, klingan tog lite. De blir rätt så "fladdriga" när de är 13mm så det behövdes inte blötas. Dock, som jag skrev i första inlägget, de var känsliga med knaggar, den sista böjen var tvärast, så där rök nog fyra-fem stycken innan jag fick till det. Kanske hade det gått lättare om jag blötlagt dem?
Radie... jag har inte den blekaste aning och jag är plågsamt kass på matematik. :seenoevil: Om jag gissar är den stora svängen ungefär hälften av en cirkel medan den mindre mot slutet är betydligt tvärare, vad kan det bli i siffror?
 
  • Gilla
Sållentuna_INFP och 1 till
  • Laddar…
Ah, nu fattar jag!

Nej, den "inre" sargen är till för att ha något att skruva fast ovansidan i. Brädorna sticker ut kanske som mest 7-8 centimeter från den "inre" sargen. Så den yttre fick jag arbeta fram där efter.
Bild av delvis byggd träaltan i trädgård, med fokus på stödbenet där den yttre sargen är fäst i den inre sargen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man kanske lite av hur pusslet framskred. Stödbenen för den yttre sargen fästes i den inre.
 
Redigerat:
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Tack för info! Som du skriver och som man ser på bilderna så har du sågat av trallvirket i en jämn "rundning" några cm utanför den inre sargen/reglarna, då med tanken att du skulle kunna fästa den yttre sargen i den inre direkt. Men detta gick då inte överallt som jag förstår dig. Sågade du trallen lite på måfå helt enkelt? Hade du kunnat såga av trallen lite ytterligare för att kunna fästa direkt i den inre sargen så att du hade sluppit sätta dit distanser/fästpunkter? Tänker mest på att det kanske kan vara svårt att hitta distanser med lagom tjocklek, kan ju kanske behövas lite olika tjocklekar.

Men det blir ju oftast lite fix och trix när man gör speciallösningar. Resultatet blev verkligen fint.

Har du lagt markduk direkt på jorden och därefter makadam som du sedan ställt betongplattor på? Antar att man bör ha makadam för dräneringens skull? Har du fäst de inre bärlinorna i husgrunden eller står trädäcket "fritt"?
 
P PFA skrev:
Tack för info! Som du skriver och som man ser på bilderna så har du sågat av trallvirket i en jämn "rundning" några cm utanför den inre sargen/reglarna, då med tanken att du skulle kunna fästa den yttre sargen i den inre direkt. Men detta gick då inte överallt som jag förstår dig. Sågade du trallen lite på måfå helt enkelt? Hade du kunnat såga av trallen lite ytterligare för att kunna fästa direkt i den inre sargen så att du hade sluppit sätta dit distanser/fästpunkter? Tänker mest på att det kanske kan vara svårt att hitta distanser med lagom tjocklek, kan ju kanske behövas lite olika tjocklekar.

Men det blir ju oftast lite fix och trix när man gör speciallösningar. Resultatet blev verkligen fint.

Har du lagt markduk direkt på jorden och därefter makadam som du sedan ställt betongplattor på? Antar att man bör ha makadam för dräneringens skull? Har du fäst de inre bärlinorna i husgrunden eller står trädäcket "fritt"?
Skall jag vara helt ärlig hade jag nog inte riktigt tänkt till hur jag skulle fästa den yttre sargen från början. Som du skriver hade det nog varit vettigt att försökt såga till formen så exakt att jag kunde fäst den i bakomvarande konstruktion. Men så långt tänkte jag inte då. Dock hade jag inte kommit undan distanser i vilket fall tror jag. Tänkte om jag minns rätt att "det är ju trä, bara att såga/hyvla/slipa tills det passar" liksom.

Det vi fokuserade på var egentligen formen på trallen. Höll på länge med VP-rör och slang för att få fram den i vårt tycke "perfekta" formen. Inte för stor, inte för liten, lagom rundad så att det kändes harmoniskt. Allt det andra fick jag lösa allt eftersom.

Ja, först tog vi bort ungefär 20-30 cm gräs och jord. Sedan markduk och på det makadam. Orkade inte hyra en padda så jag drog min betongvält fram och tillbaka. Hade varit lättare att hyra en padda.:p Makadamen hjälper ju onekligen till att hålla huset torrare närmast grunden. Sedan är det ju tacksamt genom att det är relativt enkelt att justera betongplattorna så att de låg i våg.

En bärlina är fastbultad i huset. Närmast uterummet var det en gammal liten trall, så där kunde jag utgå från den konstruktionen för att fästa reglarna.
Helst skall man ju bygga trall med ett litet fall så att regnvatten kan rinna av. Det hade jag byggt för. MEN, när man gör en flytande trall, som detta ändå får räknas som tror jag, uppstår ett problem. När jag skruvade fast trallbrädorna lyfte de såklart reglarna rån marken. Du får inget fall om du inte använder plintar av något slag. Det är ju uppenbarligen uppenbart när man tänker efter, vilket jag alltså inte gjorde, så nu har jag inget fall för regnvatten vilket jag får säga är det (enda) misstaget med detta bygget. Jag borde satt plintar i ytterraden för att på så vis säkerställt fallet.

Kul med dina frågor, jag uppskattar dem! Det väcker minnet och nu när jag tittar på bilderna funderar jag faktiskt på hur jag orkade med det hela, men det är som alltid, skönt när det är klart!:D
 
Jag tror i och för sig inte att det hade varit så enkelt att såga till exakt form på trallen för att anpassa den till sargen. Det kunde nog bli klurigt :)

Bör man alltid ha fall på ett trädäck? Jag tänker att regnvattnet rinner ner mellan brädorna.

Förstår inte riktigt varför trallbrädorna lyfte, borde inte tyngden av trallen och reglarna hålla det nere? Blev det spänningar i konstruktionen?
 
Tyngden räcker inte, tids nog kanske de böjer sig nedåt av naturliga krafter, men misstänker att det tar längre tid än deras livslängd. Kanske någon som vet bland de som hänger på byggahus?

Fall bör du nog ha om det är möjligt, den mängd som rinner mellan brädorna är liten, dessutom, höst och vinter, när det är som blötast och fuktigast sväller trät och du har plötsligt inga, eller så är de minimala springor och vattnet blir stående.
Tror inte vi pratar spänningar utan ren fysik? Ett gäng något så när raka brädor har styrka och lyftkraft när de är sitter fast i en fast bärlina.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
H h72a65 skrev:
:D, saker går ibland lite överstyr. Ett bra projekt enl. min mening ska innefatta något som man inte gjort förut och gärna något nytt verktyg. Kul att du såg att inga skruvar är direkt synliga. Trallen är skruvad med en jigg (CAMO), såg att det finns jättemånga olika varianter att köpa nu och frisen med beslag på insidan så hela bygget är lite bakvänt.

Lade till några till bilder nedan för att inspirera (alt. avskräcka)... de kommer från första försöket med en 34x145, hade planen på att lägga två 34 bredvid varandra men det var svårt att få det snyggt.
[bild]
[bild]
Du har verkligen gjort vackra böjar! Du har alltså gjort detta med 45x145’or? Jag hade tänkt göra en böj med en radie på ca 1,5 m med 34x145’or. Bör väl inte vara några problem då om jag ångar brädan och försöker undvika alltför mycket kvisthål? Vilken dimension och sort av skruvar har du använt? Där går väl inte med CAMO’s antar jag? Har du satt två skruvar rätt in i regelns ändträ?

Mycket snyggt!
 
Tackar! Det stämmer det är en 45x145.

Jag tror det borde gå fint med radien 1,5 - det låter tajt men det är ändå lite imponerande hur mjukt trät blir efter man ångat det tillräckligt så jag skulle kört på och testat. Ha så lite kvistar som möjligt och framförallt ha inte för bråttom det är väl de bästa tipsen jag kan ge.

Den böjda brädan sitter fast med vinkelbeslag på reglarna (för att inte få synliga skruvar) och är skruvade med ankarskruv. Vinkelbeslagen böjde jag till så vinkeln passade mellan reglarna och den böjda brädan.

Lite andra funderingar:
Jag klädde in hela brädan i byggplast (ångspärrsplast) och ångade den "bit för bit" det gjorde att man hade möjlighet att forma den efter hand då olika sektioner böjer sig lite olika lätt.

Se till att ha tillräckligt många stöd att böja emot för att få en "jämn" böj. Brädan satt i spänn när jag ångade och gick sedan runt och drog åt spännbanden efterhand. Kom ihåg att det var lite trixande att få slangen där man ville ha ångan, jackade ut lite i stöden så man kunde trä slangen där alt. att man öppnade upp i plasten och tejpade.

För att få bättre flyt så fyllde jag på kokande vatten i tapetbortagaren via ett gäng termosar som fylldes på från spisen. För att få tillräckligt med ånga var det bra att sätta dit en vanlig trädgårdsslang (istället för den tunna slangen som går till plattan som man håller mot väggen när man tar bort tapet).

Jag byggde regelstommen först för att ha något att bölja på det var rätt smidigt då kunde man flytta runt med stöden under böjningen. När plankan var böjd kapade jag reglarna så den böjda plankan passade regelstommen d.v.s. jag hade inte en exakt form jag var tvungen att böja till vilket jag tror underlättade en hel del (dock tog det längre tid att lägga trallen).
 
H h72a65 skrev:
Tackar! Det stämmer det är en 45x145.

Jag tror det borde gå fint med radien 1,5 - det låter tajt men det är ändå lite imponerande hur mjukt trät blir efter man ångat det tillräckligt så jag skulle kört på och testat. Ha så lite kvistar som möjligt och framförallt ha inte för bråttom det är väl de bästa tipsen jag kan ge.

Den böjda brädan sitter fast med vinkelbeslag på reglarna (för att inte få synliga skruvar) och är skruvade med ankarskruv. Vinkelbeslagen böjde jag till så vinkeln passade mellan reglarna och den böjda brädan.

Lite andra funderingar:
Jag klädde in hela brädan i byggplast (ångspärrsplast) och ångade den "bit för bit" det gjorde att man hade möjlighet att forma den efter hand då olika sektioner böjer sig lite olika lätt.

Se till att ha tillräckligt många stöd att böja emot för att få en "jämn" böj. Brädan satt i spänn när jag ångade och gick sedan runt och drog åt spännbanden efterhand. Kom ihåg att det var lite trixande att få slangen där man ville ha ångan, jackade ut lite i stöden så man kunde trä slangen där alt. att man öppnade upp i plasten och tejpade.

För att få bättre flyt så fyllde jag på kokande vatten i tapetbortagaren via ett gäng termosar som fylldes på från spisen. För att få tillräckligt med ånga var det bra att sätta dit en vanlig trädgårdsslang (istället för den tunna slangen som går till plattan som man håller mot väggen när man tar bort tapet).

Jag byggde regelstommen först för att ha något att bölja på det var rätt smidigt då kunde man flytta runt med stöden under böjningen. När plankan var böjd kapade jag reglarna så den böjda plankan passade regelstommen d.v.s. jag hade inte en exakt form jag var tvungen att böja till vilket jag tror underlättade en hel del (dock tog det längre tid att lägga trallen).
Tack för all info och tips!

Har du fler bilder än ovan på den underliggande konstruktionen, speciellt ute vid böjen (men gärna hela konstruktionen också)? Den bild du lagt in på regelkonstruktionen ovan, visar den verkligen samma trädäck? :) Eller du har lagt brädan som du ska böja ovanpå reglarna för att sätta den i spänning och på så sätt förböja den? Hur vet du då hur formen på brädan ska bli? Jag förstår nog helt enkelt inte hur det ser ut :)

Jag tänker mig bygga regelstommen först, därefter de lodrätta avslutningsbrädorna (inkluderat den böjda) och slutligen trallen. Är det rätt ordning?

Som det ser ut nu så ska jag bara ha en konkav böj. Då börjar jag alltså med att ånga den ordentligt, därefter sätter jag fast den i en regel där med hjälp av skruvtvingar och/eller spännband. Därefter böjer jag den och spänner fast den efterhand helt enkelt? Skruvar jag den samtidigt i respektive regel (antingen utifrån eller med vinkelbeslag invändigt)?

Vad gäller vinkelbeslagen. Förstår jag dig rätt så som jag har ritat upp det i skissen nedan? Håller det i en konkav böj, dvs så som skissen visar? Tänker mig att man sedan får rätt form på brädorna enligt principen som bilderna visar nedan. Var det så du gjorde?

Något bra tips på byggplast? Borde väl finnas någon rörliknande plast med inte alltför stor diameter som man bara kan trä över brädan och sedan sluta tätt i ena änden?

En annan sak jag funderat på, som förvisso inte har bara med den böjda brädan att göra, är hur man ska få trallbrädorna att gå jämnt ut. Vi ska bygga ett uterum och trallen ska ligga i riktning längs med uterummet. Lämpligast är väl att börja lägga den bräda som ska ligga närmast uterummet och sedan fortsätta utåt till man når de lodräta avslutningsbrädorna? Men hur gör man för att den sista trallbrädan inte ska behöva kapas i längsled för att få plats. Man vill ju gärna ha hela bredden på den sista brädan också. Detta är inte helt enkelt att planera för när man redan har kapat reglarna och satt dit avslutningsbrädorna.

3D-skiss av vinkelbeslag i en träkonstruktion, tänkt för en konkav böj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand markerar på undersidan av trallbrädor som hänger över en träregel för att mäta böjningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handcirkelsåg på träbräda med påritad såglinje och texten "vänd brädorna och såga så noga du kan efter linjen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hand som markerar mått med penna på en träbjälke vid konstruktion av däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglar med ovanpåliggande trallbräda som potentiellt ska förböjas, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är samma konstruktion och använde den som "arbetsyta" för att böja brädan. Så stegen var:

1) bygg en regelstomme, hittade inga bilder som är bättre än de ovan, byggde av 45x170 då jag inte hade så mycket höjd att spela på så sitter alla reglarna på samma höjd. Har tre längsgående reglar vilket den böjda brädan är infäst i och dessa gjordes lite extra långa

2) förböj brädan (notera att jag böjde inget på plats), här hade jag stor nytta av regelstommen då jag hade en relativt stor och plan yta där jag kunde skruva fast lite mothåll vart jag tyckte det passade. Här är det även som du beskriver att det är svårt att veta exakt hur det blir. Då jag först hade en ide att lägga två 34x145 bredvid varandra för att få en lite maffigare fris så hade jag böjt lite brädor innan (blev inte nöjd då det var helt omöjligt att få till två brädor utan att det blev glipor emellan) så jag hade en bräda som jag var nöjd med formen på som jag använde lite som mall när jag böjde 45x145:an.

3) sågade av de tre reglarna som håller den böjda brädan och monterade temporärt fast den. Fortsatte sedan med de "lodräta avslutningsbrädorna"/frisen på alla sidor och använde den böjda brädan för att avgöra längden på avslutningsbrädorna tog sedan bort den böjda brädan, gerade brädorna och satte tillbaka. När hela sargen med "lodräta avslutningsbrädorna" var klar så fäste jag reglar som följde den böjda brädan för att ha något att skruva trallen i och fäste även den böjda regeln i dessa. Hoppas du är med - kan försöka mig på att rita en skiss annars.

4) lägga trallen, så bra ut som du visade med att markera och såga (jag körde med smygvinkel, gersåg och fräste sedan kanten).

Ang. vinkelbeslagen så hade jag två mindre beslag, ett "uppe" och ett "nere" (ej med förstärkning). Ja det kommer hålla bra, obs att jag hade förböjt så när jag monterade så satt inte brädan i spänn. För att ha samma nivå på avslutningsbrädorna så behöver de sitta tjockleken på trallen högre än själva regelstommen, kanske är bra att tänkta på när du skaffar beslagen.

Byggplast så tror jag inte det spelar någon roll, hade först någon ide om att bubbelplast är bra då den är lite isolerande men det var bara jobbigt, hade lite ångspärr liggande (lagom styv, håller bra och en fördel är att den är transparent så man kan se igenom den så kan man lättare se veck på slang etc., med all kondens så är det inte jätte lätt iofs) + bra silvertejp gör att det inte lossnar för snabbt, tror dock att det gick en rulle.

Jo, det är sant det är rätt lätt att man behöver klyva en bräda... då du redan har byggt sargen så är det svårt att få till det om du inte mäter ut vart alla brädor skall vara innan du börja lägga och anpassar därefter. Det gjorde inte jag :D - se bifogad bild. Del av en träregelstomme med grånat trä och liggande trallbrädor, omgiven av grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H h72a65 skrev:
Det är samma konstruktion och använde den som "arbetsyta" för att böja brädan. Så stegen var:

1) bygg en regelstomme, hittade inga bilder som är bättre än de ovan, byggde av 45x170 då jag inte hade så mycket höjd att spela på så sitter alla reglarna på samma höjd. Har tre längsgående reglar vilket den böjda brädan är infäst i och dessa gjordes lite extra långa

2) förböj brädan (notera att jag böjde inget på plats), här hade jag stor nytta av regelstommen då jag hade en relativt stor och plan yta där jag kunde skruva fast lite mothåll vart jag tyckte det passade. Här är det även som du beskriver att det är svårt att veta exakt hur det blir. Då jag först hade en ide att lägga två 34x145 bredvid varandra för att få en lite maffigare fris så hade jag böjt lite brädor innan (blev inte nöjd då det var helt omöjligt att få till två brädor utan att det blev glipor emellan) så jag hade en bräda som jag var nöjd med formen på som jag använde lite som mall när jag böjde 45x145:an.

3) sågade av de tre reglarna som håller den böjda brädan och monterade temporärt fast den. Fortsatte sedan med de "lodräta avslutningsbrädorna"/frisen på alla sidor och använde den böjda brädan för att avgöra längden på avslutningsbrädorna tog sedan bort den böjda brädan, gerade brädorna och satte tillbaka. När hela sargen med "lodräta avslutningsbrädorna" var klar så fäste jag reglar som följde den böjda brädan för att ha något att skruva trallen i och fäste även den böjda regeln i dessa. Hoppas du är med - kan försöka mig på att rita en skiss annars.

4) lägga trallen, så bra ut som du visade med att markera och såga (jag körde med smygvinkel, gersåg och fräste sedan kanten).

Ang. vinkelbeslagen så hade jag två mindre beslag, ett "uppe" och ett "nere" (ej med förstärkning). Ja det kommer hålla bra, obs att jag hade förböjt så när jag monterade så satt inte brädan i spänn. För att ha samma nivå på avslutningsbrädorna så behöver de sitta tjockleken på trallen högre än själva regelstommen, kanske är bra att tänkta på när du skaffar beslagen.

Byggplast så tror jag inte det spelar någon roll, hade först någon ide om att bubbelplast är bra då den är lite isolerande men det var bara jobbigt, hade lite ångspärr liggande (lagom styv, håller bra och en fördel är att den är transparent så man kan se igenom den så kan man lättare se veck på slang etc., med all kondens så är det inte jätte lätt iofs) + bra silvertejp gör att det inte lossnar för snabbt, tror dock att det gick en rulle.

Jo, det är sant det är rätt lätt att man behöver klyva en bräda... då du redan har byggt sargen så är det svårt att få till det om du inte mäter ut vart alla brädor skall vara innan du börja lägga och anpassar därefter. Det gjorde inte jag :D - se bifogad bild.[bild]
Måste bara uttrycka vilket fantastiskt forum detta är med så många kunniga och engagerade medlemmar. Tack h72a65 för all input!

Jag ska ju inte "krångla" till det så mycket som du hade jag tänkt :), beroende på att vi har andra förutsättningar vad gäller tomten och placering av hus/uterum. Just nu håller vi på att montera ner det gamla trädäcket, såga ner klotlönnen, äppelträden och vår stora bambuhäck för att ge plats åt uterum och skapa en ny trädgård. Det gör lite ont i själen att förstöra vår lummiga lilla trädgård måste jag säga, men det är bara att köra på :)

Som du ser på bifogad skiss nedan så tänker vi ha trädäcket i två nivåer. Delen framför uterummet ska vara i samma nivå som golvet i uterummet. Det är alltså den hörnan, som du tydligt ser på bifogad skiss, som jag tänker mig ha den böjda frisen. Lämpligast är kanske att börja lägga den lodräta frisen uppe i vänster hörna där den framtida Spatunnan ska stå och sedan fylla på tills strax innan böjen ska börja. Det är kanske vettigt att förböja brädan så mycket det går och därefter sikta på att börja skruva fast den innan själva böjen börjar. Därefter böja och fästa den allteftersom i de längsgående reglarna. Man kan ju så klart lägga in extra reglar och fästa den böjda frisen i på fler ställen. De lodräta brädor som vetter mot den vänstra häcken kan man ju egentligen skruva från utsidan istället för vinkelbeslag på insidan då dessa skruvar inte kommer att synas. Får se vilken som är enklast. Vad tror du om detta tillvägagångssätt? Alternativet är att börja sätta frisen från andra hållet, dvs där hörnan/stolpen på uterummet är.

Vad gäller att få trallbrädorna att gå jämnt. Det är ju så klart snyggast, men kanske inte det viktigaste. Man skulle ju kunna kapa ett gäng kortare brädbitar och lägga ut för att se var man hamnar. Jag avser att skruva trallen dolt med CAMO-verktyget, och det ska enligt uppgift bygga 1.6 mm. Men jag tror ändå det blir svårt att få till eftersom brädornas bredd kan variera något och de kan dessutom hålla olika fukthalt. Undrar hur andra gör med detta? Blir det som det blir eller försöker man sig på att räkna ut det? Detta blir ju så klart svårare när man väljer att avsluta trädäcket med en lodrät fris.

I vilket fall så har vår tomt ändå inte några räta vinklar. Innebär att jag måste såga vinklar/spetsar på de trallbrädor som ska läggas närmast den fris som vetter mot den vänstra häcken (utifrån perspektivet som skissen nedan visar). Jag hoppas att det räcker med att skruva yttersta änden i trallbrädan (spetsen) i den underliggande regeln, och att den då inte spricker. Eventuellt skulle man ju kunna lägga två reglar ihop (2 st 45x120) som då blir 90 mm breda tillsammans för att få bättre stöd under "spetsarna" på trallbrädorna. Vad tror du om det?

Angående den andra delen av trädäcket som ska ligga på en lägre nivå. Tanken är att den ska ligga i nivå med gräsmattan för att hamna på samma nivå som tröskeln till en dörr som leder in i carporten (nere till höger på bilden). Den rundade delen av detta trädäck (längst ned på skissen) ska alltså också vara i gräsmattenivå. Frågan är om jag ska bygga på en fris även på denna del? Frisen kommer ju inte att synas från sidan eftersom den ligger i gräsmattenivå, men väl ovanifrån. Blir kanske snyggast? Frågan är då om man bör skydda frisen från att ligga dikt an mot jorden. Kanske lägga en markduk eller takpapp mellan frisen och jorden?

Lite OT kanske, men anledningen till att trädäcket framför uterummet inte möter den andra höga delen av trädäcket vid gaveln på uterummet är bristen på trädgårdsyta. Om jag gör det så stjäl jag ytterligare 60 cm av återstående gräsyta. Men kanske det ändå blir så i slutändan att vi binder samman dessa, dvs så att trädäcket framför uterummet blir 60 cm bredare. Blir det snyggast trots allt (se skissen längst ned)?

Andra duktiga och konstruktiva människor får så klart mer än gärna ge sina råd och tips :)

Tack!

3D-skiss av ett trädäck med två nivåer, uterum, och Spa, med inplanterade träd och häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av trädäck i olika nivåer med uterum och spatunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Börjar alltid att läsa trådar här på forumet innan jag gör något så håller med dig fullt ut. Riktigt fina ritningar! Jag skulle försöka förböja brädan så mycket det går, en 34mm tjock bräda är inte lätt att böja "med våld". Jag hade även börjat med böjen först innan jag lägger de andra frisbrädorna för att ha så mycket frihet som möjligt.

Den klyvda brädan jag har är mot ett staket och vi har soffan där så den syns inte. Tycker en del brädor även torkar / sväller mer än andra så det är nog inte helt lätt, har även bara lagt två altaner så har inte någon direkt erfarenhet att komma med. I teorin så skall de ju vara hyvlade till en viss dimension så vid en viss fuktkvot, så då har de ju "rätt" bredd men problemet är väl att den fuktkvoten är lite olika.

Jag hade fäst lite extra reglar att skruva trallbrädorna mot mot kanten. Nu verkar CAMO vara rätt förlåtande att sätta skruvar nära kanten då skruven "borrar" när man drar i den.

Bra fråga om frisen i markplan, ett alternativ är ju att inte ha för "djupa" frisbrädor då de ändå inte kommer synas. Ett annat tips är s.k. platon matta, har de i lite odlingslådor i alla fall. Jag gillar när saker ser lika ut - det hänger ihop på ett annat sätt och blir bättre helhet, har t.ex. byggt trappen från altanen till vårat uterum med samma stil för att det skall hänga ihop.

Jag skulle köra på skissen längst ned, att ha en smal 60 cm gräsyta låter som lite trixande med klippning och trimning.

En helt annan sak, jag skulle även fundera på solskydd för spatunnan, om du vill fästa något i trallen osv., det är väl lite beroende på hur tålig man är, om man har småbarn etc. men att ha solskyddsfaktor på sig och att bada gör att vattnet blir kasst rätt snabbt. (Vi har en större parasolmodell från IKEA som jag testade på lite ställen för att få bra skugga under större delen av dagen, då vi inte har trall runtom däcket så blev det ett fundament i gräsmattan för att slippa den enorma parasollfoten.) Ang service av spabadet så kan det vara bra att fundera hur du lägger trallen / ev. bygger en trapp så du kommer åt alla luckor om du bygger in den.
 
Hej igen och tack för ditt svar.

Bra idé med att börja med böjen först.Ja, en platonmatta skulle nog fungera. Men de verkar väldigt dyra?

Vad gäller de där 60cm så missuppfattade du nog, eller så förklarade jag dåligt :) Det handlade huruvida trädäcket skulle möta hörnan på uterummet alternativt gå lite utanför. Vi har nu bestämt att den ska dras ca 50 cm utanför uterummet och hela vägen till huset. Det blir mer enhetligt (även om det tar lite mer av gräsmattan).

Jag kommer eventuellt att bygga en pergola över Spabadet. Är det varmt och soligt ute så får man ju smörja en barnen i vilket fall :)

Ja, det där med service och eventuella framtida reparationer av badet har jag också funderat på. Många säger att man ska lämna plats runt den och göra luckor. Tunnan ska bara sticka upp ca 40 cm från trädäcksytan. så det behövs egentligen ingen trappa. Däremot luckor som sagt. Men om avtagbara lock måste finnas runt om hela badet och hur djupt man måste kunna komma ner, dvs måste även reglarna vara borttagbara (?), vet jag faktiskt inte. Någon erfarenhet?

Vi har köpt Nordic Hot Tubs Warrior XL från Folkpool.

https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/warrior-xl.html
 
H h72a65 skrev:
Det är samma konstruktion och använde den som "arbetsyta" för att böja brädan. Så stegen var:

1) bygg en regelstomme, hittade inga bilder som är bättre än de ovan, byggde av 45x170 då jag inte hade så mycket höjd att spela på så sitter alla reglarna på samma höjd. Har tre längsgående reglar vilket den böjda brädan är infäst i och dessa gjordes lite extra långa

2) förböj brädan (notera att jag böjde inget på plats), här hade jag stor nytta av regelstommen då jag hade en relativt stor och plan yta där jag kunde skruva fast lite mothåll vart jag tyckte det passade. Här är det även som du beskriver att det är svårt att veta exakt hur det blir. Då jag först hade en ide att lägga två 34x145 bredvid varandra för att få en lite maffigare fris så hade jag böjt lite brädor innan (blev inte nöjd då det var helt omöjligt att få till två brädor utan att det blev glipor emellan) så jag hade en bräda som jag var nöjd med formen på som jag använde lite som mall när jag böjde 45x145:an.

3) sågade av de tre reglarna som håller den böjda brädan och monterade temporärt fast den. Fortsatte sedan med de "lodräta avslutningsbrädorna"/frisen på alla sidor och använde den böjda brädan för att avgöra längden på avslutningsbrädorna tog sedan bort den böjda brädan, gerade brädorna och satte tillbaka. När hela sargen med "lodräta avslutningsbrädorna" var klar så fäste jag reglar som följde den böjda brädan för att ha något att skruva trallen i och fäste även den böjda regeln i dessa. Hoppas du är med - kan försöka mig på att rita en skiss annars.

4) lägga trallen, så bra ut som du visade med att markera och såga (jag körde med smygvinkel, gersåg och fräste sedan kanten).

Ang. vinkelbeslagen så hade jag två mindre beslag, ett "uppe" och ett "nere" (ej med förstärkning). Ja det kommer hålla bra, obs att jag hade förböjt så när jag monterade så satt inte brädan i spänn. För att ha samma nivå på avslutningsbrädorna så behöver de sitta tjockleken på trallen högre än själva regelstommen, kanske är bra att tänkta på när du skaffar beslagen.

Byggplast så tror jag inte det spelar någon roll, hade först någon ide om att bubbelplast är bra då den är lite isolerande men det var bara jobbigt, hade lite ångspärr liggande (lagom styv, håller bra och en fördel är att den är transparent så man kan se igenom den så kan man lättare se veck på slang etc., med all kondens så är det inte jätte lätt iofs) + bra silvertejp gör att det inte lossnar för snabbt, tror dock att det gick en rulle.

Jo, det är sant det är rätt lätt att man behöver klyva en bräda... då du redan har byggt sargen så är det svårt att få till det om du inte mäter ut vart alla brädor skall vara innan du börja lägga och anpassar därefter. Det gjorde inte jag :D - se bifogad bild.[bild]
Hej igen, hoppas allt är bra! Hade någon fråga till, för snart är det dags :)

Ang. 3)
Har du möjlighet att göra en skiss på detta? Jag är inte helt med på hur du gjorde.

Ang. 4) Du fräste alltså varje trall-ände i ovankant som skulle möta en lodrät fris? Fräste du även de trall-ändar där trallbrädor skarvas mot varandra?

Ser att du lämnat ett litet avstånd mellan änden på trallbrädor och den lodräta frisen. Är det pga av det estetiska? Hur mycket fräste du och hur stort avstånd mellan trall och fris?

Ska även trallbrädorna ligga med lite avstånd där de skarvas eller ska de ligga dikt an? Det blir ju inte mycket att skruva i på en 45-regel.

Du har kört med smygvinkel och gerat skriver du. Är det där trallbrädorna inte mött den lodräta frisen i 90 grader, eller hur menar du?

Tack på förhand!
 
Hej, ursäkta sent svar!

Ang. 3)
Har försökt mig på en skiss, sedd uppifrån, har färgkodat och lagt till lite steg i den. Hoppas den hjälper. Stegordning är att:
Handritad skiss uppifrån som visar steg i byggandet av en böjd trädstruktur med färgkodade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(1) du har den böjda brädan (grön), och regelverket. Placera den böjda brädan så du är nöjd. Markera och såga av reglarna.
(2) Fäst den böjda brädan temporärt, detta för att du skall få till längden på de andra frisbrädorna (lila). Såga till de lila (jag gerade dem) ta bort den böjda brädan och skruva fast de lila frisbrädorna. Måtta med den böjda brädan så du kan skatta hur du skall såga den. Här är det lite pyssel för du vill inte såga fel samt brädan är väldigt "bångstyrig" då tyngdpunkten är "fel" mot vad man är van vid. Här fick jag palla upp lite då jag inte kunde såga brädan på högstående i min såg.
(3) sätt ihop frisen, de lila med den gröna böjda brädan. Jag fäste med vinkeljärn och ankarskruv. För att få mera reglar att skruva trallen i satte jag dit de röda reglarna. I den konvexa delen (till vänster) satte jag en extra klots och vid den konkava (högra delen) så satte jag regeln så den böjda brädan hamnade emot. Här drog jag i en träskruv genom regeln och in i brädan. Gick lite all in att det inte skulle vara några synliga skruv. Har ritat lite i blått där det sitter vinkeljärn i frisen.

Ang. 4)
Fräste varje ände som skulle vara mot frisbrädorna. De andra fräste jag inte.

Avståndet hade jag ungefär samma som mellan brädorna. Det är bara rent estetiskt och var ungefär 2-3 mm. Notera att allt rör sig med luftfuktigheten så det kommer ändra sig över tid.
Jag satte mina trallbrädor dikt an mot varandra så inget mellanrum alls där. Håller med här att en 45:a är inte mycket bredd att skruva på men med CAMO jiggen och de skruven så blir det som om man förborrar ändå så jag tyckte funkade bra utan att det blev någon tillstymmelse till spricka även om man skruvade nära kanten (gjorde en trapp i somras med bankirai och där var man tvungen att förborra allt i och för sig så det beror lite på vilket träslag du hade tänkt, vanlig furu som jag körde med var inga problem).

Smygvinkeln var smidig att ha för att mäta ut vilken vinkel man skall såga trallbrädorna, precis som du skriver då de inte mötte frisen med 90 grader (mot den böjda brädan gerade jag alla brädor).

Lycka till med bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.