RoTe RoTe skrev:
Alltså du väljer ju att göra livet väldigt svårt för dig själv så då får du ju stå ditt kast... 😉
Syftar du generellt på att ge sig på rundad trall eller något annat? Har du en smidig lösning får du väldigt gärna dela med dig =)
 
Kanske klyva och böjlimma?
 
RoTe
Z Zanjo skrev:
Syftar du generellt på att ge sig på rundad trall eller något annat? Har du en smidig lösning får du väldigt gärna dela med dig =)
Jag menar att man kan bygga med vinklar istället. Ungefär tre hundra ggr enklare.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag menar att man kan bygga med vinklar istället. Ungefär tre hundra ggr enklare.
Okej, då förstår jag! Anledningen till att jag försöker få en rund form är att trädgården kommer innehålla flera runda former. Nedgrävd rund studsmatta. Runda rabatter och runda former på gräsmattan. xD
Om jag ska gera regeln till en rund sväng behövs väldigt många gerningar. Dessutom ser man då varje skarv, det blir många skarvar, 12-14 st om jag ska gera så det blir en hyfsat rund form.
Jag har redan gjort det väldigt svårt för mig med detta däck.
-Dolda skruvar i trall och kjol (man ser inte en skruv någonstans).
-Fräst ändträsidorna på trallen.
-Limmat (PU) och slippat till nuvarande gerningar.
-Byggt små bryggor till samtliga 4 ingångar till trädäcket istället för den enkla vägen att bygga däcket hela vägen mot fasaden.
-Gömt plattorna som däcket står på, vilket kräver lite extra finess och planering.
-Måttat så att det inte blir något klyvd trallbräda, endast hela trall.
Nu återstår den runda formen av kjolen bara ;D vilket har visat sig vara väldigt svårt!
Trädäck under konstruktion med dolda skruvar och frästa ändträsidor, beläget intill en vit byggnad med stora fönster. Verktyg syns på den bortre delen av däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Jag tror du behöver göra en form för den inre radien.på böjen och inte böja allt på en gång. Med en form böjer du bara lite i taget och spänningarna hinner släppa lite mer. Du kan också böja klart regeln du har förberett för att öva eller skarva ihop en hel böj om du får till så mycket böj som behövs.

En annan variant är att såga ut böjar ur regelvirke, limma ihop och sedan slipa fram kurvan. Edit: Limma ihop mindre raka bitar och sedan såga ut kurvan, sedan löggs böjarna ovanpå varandra och limmas. Inte såga ut en hel hög med böjda bitar och sedan limma som ett gigantiskt pussel.
 
Redigerat:
D
Någon som böjt trä som kan svara på skillnaden mellan blötläggning och att basa medelst ånga?

Inte helt lätt projekt när det är så grova dimensioner. Klyva och limma måste vara enklare men knepigt när det är tryckt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
ckså böja klart regeln du har förberet
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Någon som böjt trä som kan svara på skillnaden mellan blötläggning och att basa medelst ånga?

Inte helt lätt projekt när det är så grova dimensioner. Klyva och limma måste vara enklare men knepigt när det är tryckt.
Jag har inget bra sätt att klyva på höjden, reglarna är 45x170 och ska alltså klyvas på höjden, så det blir exempelvis 4 st 11x170. (behövs två reglar då sågklingan äter 2,5-3mm vid varje kap).Ska ringa runt nästa vecka till båtbyggare och sågställen och se om någon kan hjälpa mig klyva tryckta reglar.
Klyva, blötlägga och sedan basa innan böj ger störst chans att lyckas (med så kvistfria tryckta reglar man kan få tag på).
 
Ajdå. Jazz det
Z Zanjo skrev:
Stort tack för ditt svar. Det ger mig nämligen lite självförtroende att kanske även jag kan lyckas.
Jag vågar inte såga spår på baksidan då jag är rädd att de kommer synas ovanifrån.
Jag kommer dela med mig av mitt resultat, det blir antagligen till helgen. :) Min målradie kommer vara 2 meter, kommer försöka böja den 5-10% extra för att den lär spänna tillbaka något tänker jag. Så försöker böja 1,8-1,9m radie.

Det vore intressant att veta din radie (om du orkar någon dag).
Så att folk (och jag) vet vad som är möjligt att böja :)
Med mina ögon ser det nämligen ut som att radien på din första böj är väldigt skarp, typ 1,5-2m.

Här är en enkel metod för att beräkna radien av en kurva, behövs bara en tumstock, blyertspenna och en miniräknare :) Se bilden nedan.


[bild]


Ett exempel:
  • H (Höjd) 30 cm
  • W (Längd) 211 cm
30 / 2 = 15
211² = 44 521
30 = 240

Kurvans radie = (44521 ÷ 240) + 15 = 200,5 cm2 m
Hej, ursäkta sent svar!

Böjen på första bilden nedan har en ungefärlig radie på 2,9m och den andra ca 2m.

Det är helt säkert kvisten som ställt till problemen för dig, men sedan får du ha i åtanke att det är en utmaning att böja/basa en 45mm planka, speciellt med så snäv radie. Viktigt tror jag är att böja den steg för steg i mycket långsamt tempo.
 
  • Trädäck med böjd kant, dekorerad med två vita bollar och ett fågelbad, omgivet av buskar och högt gräs i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En böjd träplanka inramar en altan med trägolv, intill gräsmatta.
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Jag har böjt reglar på min altan som både är inåtgående och utåtgående och det har gått betydligt lättare än vad jag trodde. I båda fallen så har jag byggt färdigt hela altanstommen först inklusive trallen ovanpå som jag då sågade till i den kurva som jag ville ha. Därefter såg jag till att det fanns stöd för regeln med ca 40-50 cm mellanrum och att de stöden stack ut 2-3mm utanför den färdiga trallen för att få en lagom glipa mellan regel och trall.

Själva böjningen gjorde jag genom att slå in hela regeln i plast och koppla in en tapetborttagare som fick ånga regeln rikligt. Efter 1,5-2 timmar började regeln bli mjuk nog att spännas in med spännband. Eftersom trallen redan var på plats så var det lätt att justera in regeln i rätt höjd och skruva fast den efterhand, jag använda Essves ETT-skruv för att få en så osynlig skruvning som möjligt. Jag lät alltså plasten vara kvar runt regeln så att den fortsatte att ångas ända tills allt var klart. Låter man ångar stå på ytterligare en timme efter att regeln är färdig så försvinner även alla märken från spännbanden

Plastinlindad regel böjs med hjälp av spännband och ånga från en tapetborttagare vid konstruktion av en altan med böjd kant av trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med böjda reglar, med ett bord och stolar ovanpå, intill ett tegelhus med svarta takpannor. Stomme under konstruktion syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag har böjt reglar på min altan som både är inåtgående och utåtgående och det har gått betydligt lättare än vad jag trodde. I båda fallen så har jag byggt färdigt hela altanstommen först inklusive trallen ovanpå som jag då sågade till i den kurva som jag ville ha. Därefter såg jag till att det fanns stöd för regeln med ca 40-50 cm mellanrum och att de stöden stack ut 2-3mm utanför den färdiga trallen för att få en lagom glipa mellan regel och trall.

Själva böjningen gjorde jag genom att slå in hela regeln i plast och koppla in en tapetborttagare som fick ånga regeln rikligt. Efter 1,5-2 timmar började regeln bli mjuk nog att spännas in med spännband. Eftersom trallen redan var på plats så var det lätt att justera in regeln i rätt höjd och skruva fast den efterhand, jag använda Essves ETT-skruv för att få en så osynlig skruvning som möjligt. Jag lät alltså plasten vara kvar runt regeln så att den fortsatte att ångas ända tills allt var klart. Låter man ångar stå på ytterligare en timme efter att regeln är färdig så försvinner även alla märken från spännbanden

[bild][bild]
Riktigt snyggt, bra jobbat!
Ja går gör det, framförallt för mildare böjar som i ditt exempel.
Runt din pool/tunna ser jag att du valde en annan approach :)
 
Z Zanjo skrev:
Riktigt snyggt, bra jobbat!
Ja går gör det, framförallt för mildare böjar som i ditt exempel.
Runt din pool/tunna ser jag att du valde en annan approach :)
Jag är lite osäker men jag tror att radien på trappstegen är ca 3 meter. Dock så är det ju bara en ganska kort bit som de svänger så innan de bli raka igen. Böjen på det nedre däcket har en radie på drygt en meter och även där har jag böjt in en regel nu. Det tog längre tid och krävdes lite mer muskler för att lyckas böja den men det fungerade det med.

Runt poolen har jag gerat trallen eftersom själva poolen är 10-kantig.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag är lite osäker men jag tror att radien på trappstegen är ca 3 meter. Dock så är det ju bara en ganska kort bit som de svänger så innan de bli raka igen. Böjen på det nedre däcket har en radie på drygt en meter och även där har jag böjt in en regel nu. Det tog längre tid och krävdes lite mer muskler för att lyckas böja den men det fungerade det med.

Runt poolen har jag gerat trallen eftersom själva poolen är 10-kantig.
Tack för info Janus. Har du en bild du vill dela med dig av på böjen som är 1 meter radie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.