Grymt där

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Snyggt! Jag gjorde något liknande men med basningsteknik som nämnts ovan för att böja en tryckt 45x145, ~4 meter lång planka. Istället för att använda rör/låda för basningen så användes byggplast, massa tejp och en tapetborttagare för att generera ånga. Blev klart inspirerad av följande youtube film:
Böjde brädan innan jag lade trallen så använde regelkonstruktionen till att böja med. Böjde en del av brädan i taget, använde vanliga spännband + kvarterets tvingar. Ca. 2 timmar "kokande" behövs för att brädan skall "mjuka upp sig" så själva böjandet tog en dag.
Böjd träplanka på en nybyggd trädäck som formar en elegant kurva, med synlig byggplast och tejp vid basen som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mony och 20 till
  • Laddar…
Fytt i r*va så snyggt! (y)(y)

När gjorde du det? Är intressant att veta hur det ser ur efter ett par, tre år! :)

Undrar om det är möjligt att göra så med en 28x120mm frisbräda? Alltså böja den på platten, om ni fattar.... lär väl spricka rätt så fort när den väl blivit torr dock!

Redigerat:
Imponerande.
Ser väldigt fint ut

Gjorde basningen för två år sedan. Här kommer ett foto hur det ser ut nu. Jämfört med bilden ovan så är den tagen från "andra hållet".
Utan att vara båtbyggare så skulle jag säga att det beror till stor del vilken radie du har tänkt dig (radierna på plankan som jag böjde ligger på ca 3 meter). Sedan behöver du se till att frisbrädan inte böjer sig åt fel håll (hur lätt saker att böja är hänger ju ihop med kubiken på tjockleken) så tror det kan krävas lite kreativitet här. Furu är nog heller inte heller något bra trädslag att böja vad jag har läst mig till. Den bräda som hamnade på altanen hade jag letat fram på bygghandeln för att ha i stort inga kvistar, det är vid kvistarna som den vill böja sig lättast.
Bild på en välbyggd bågformad träaltan med släta furubrädor och stenstensättning längs kanten, visar god hantverksskicklighet.
Skapa konto

• Gilla
Ashoken och 19 till
  • Laddar…
Är du någon form av perfektionist eller???

Inte ett enda skruvhål i varesig trall eller frisbräda, och samma glipa mellan trall och fris som mellan trallbrädorna. OCH tom rundat ändträt på trallen! :D:D:D

Men så snyggt det är!

• Gilla
nerdybynature och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Är du någon form av perfektionist eller???

Inte ett enda skruvhål i varesig trall eller frisbräda, och samma glipa mellan trall och fris som mellan trallbrädorna. OCH tom rundat ändträt på trallen! :D:D:D

Men så snyggt det är!
Satt precis och tänkte det samma .
Man blir verkligen imponerad av vissa människors kännsla för detaljer :)

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
H h72a65 skrev:
Gjorde basningen för två år sedan. Här kommer ett foto hur det ser ut nu. Jämfört med bilden ovan så är den tagen från "andra hållet".
Utan att vara båtbyggare så skulle jag säga att det beror till stor del vilken radie du har tänkt dig (radierna på plankan som jag böjde ligger på ca 3 meter). Sedan behöver du se till att frisbrädan inte böjer sig åt fel håll (hur lätt saker att böja är hänger ju ihop med kubiken på tjockleken) så tror det kan krävas lite kreativitet här. Furu är nog heller inte heller något bra trädslag att böja vad jag har läst mig till. Den bräda som hamnade på altanen hade jag letat fram på bygghandeln för att ha i stort inga kvistar, det är vid kvistarna som den vill böja sig lättast.
[bild]
Grymt snyggt!(y)

:D, saker går ibland lite överstyr. Ett bra projekt enl. min mening ska innefatta något som man inte gjort förut och gärna något nytt verktyg. Kul att du såg att inga skruvar är direkt synliga. Trallen är skruvad med en jigg (CAMO), såg att det finns jättemånga olika varianter att köpa nu och frisen med beslag på insidan så hela bygget är lite bakvänt.

Lade till några till bilder nedan för att inspirera (alt. avskräcka)... de kommer från första försöket med en 34x145, hade planen på att lägga två 34 bredvid varandra men det var svårt att få det snyggt.
Byggprocess av en trallkonstruktion med synliga bjälkar och friser samt verktyg och klämmor runt omkring, under klar himmel.
Skapa konto

Träkonstruktion under uppbyggnad med dolda skruvar och verktyg, inklusive en Black & Decker behållare.
Skapa konto

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Lägg gärna in fler bilder på hur underkonstruktionen såg ut! Är nyfiken på hur du skruvat all trall i ändarna där böjen är.

Du har helt klart inspirerat mig till att bygga en rundad altan. Hade det i planerna för ett tag sedan, men strök det från listan för att jag har en förmåga att krångla till allt istället för att göra det enkelt för mig... men nu har jag fått upp ögonen för det igen!! :D:D Har även tänkt använda mig av camo jag med.... har du kört rostfria skruv el C4?

Men, det blir tidigast nästa års projekt! :)

C crazytok skrev:
Lägg gärna in fler bilder på hur underkonstruktionen såg ut! Är nyfiken på hur du skruvat all trall i ändarna där böjen är.

Du har helt klart inspirerat mig till att bygga en rundad altan. Hade det i planerna för ett tag sedan, men strök det från listan för att jag har en förmåga att krångla till allt istället för att göra det enkelt för mig... men nu har jag fått upp ögonen för det igen!! :D:D Har även tänkt använda mig av camo jag med.... har du kört rostfria skruv el C4?

Men, det blir tidigast nästa års projekt! :)
Menar du mig eller h72a65? :)

Litengubbe Litengubbe skrev:
Menar du mig eller h72a65? :)

Hej Litengubbe,

Vilket fantastiskt fint trädäck du har gjort. Skulle gärna vilja se konstruktionen under. Nu är det längesedan, men jag hoppas du har kvar bilderna. I synnerhet vore det intressant att se hur du har fäst de vertikala böjda plankorna mot reglarna.

Är det impregnerat trallvirke du har? Dimension?

P PFA skrev:
Hej Litengubbe,

Vilket fantastiskt fint trädäck du har gjort. Skulle gärna vilja se konstruktionen under. Nu är det längesedan, men jag hoppas du har kvar bilderna. I synnerhet vore det intressant att se hur du har fäst de vertikala böjda plankorna mot reglarna.

Är det impregnerat trallvirke du har? Dimension?
Tack snälla! Jag kollar efter lite bilder när jag slutat jobba.
Ja, det är impregnerat. På ovansidan är 145x28 och sargen är klyvd 120x28.

• Gilla
PFA
  • Laddar…
Här är lite bilder från bygget.
Trädgårdsbygge med en nylagd träram för trädäck intill husets veranda, en skottkärra, och blommande trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
Byggplats vid hus med början till trädäck, med träreglar, grus och verktyg utspridda på marken.
Skapa konto
Träramar för en altan under uppbyggnad bredvid ett hus med grus och gräsmatta i bakgrunden, oväldig konstruktion.
Skapa konto
Grundläggande träram för däck under byggnation bredvid ett hus, med verktyg och material på arbetssite.
Skapa konto
Byggställning av träkonstruktion för en altan under uppbyggnad, med grusunderlag och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Skapa konto
Delvis färdigställd trall med en bordslampa, en skruvdragare och ett vattenpass på en stabiliserande bräda över stommen.
Skapa konto
Halvfärdig träterrass under konstruktion bredvid en bostad, med verktyg och byggmaterial synliga på gräsmattan.
Skapa konto
Trädäck under konstruktion med trallbrädor, extra stödpunkter, verktyg och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Pågående bygge av böjd trätrall med synliga stödkonstruktioner bredvid ett hus och trädgård.
Skapa konto
Obyggd trädäck med böjd sarg i en trädgård, verktyg utspritt på gräset, med hus i bakgrunden.
Skapa konto
Pågående byggnation av trädäck med böjd kant, verktyg utspridda, stolar på däcket nära husvägg.
Skapa konto
Delvis konstruerad trädäck nära hus, med verktyg och trallbrädor, omgiven av gräsmatta och träd.
Skapa konto

Hade inte så många bilder på hur jag fäste sargen. Om jag minns rätt var jag rätt trött på det hela vid det laget...
Det jag dock insåg var att det räckte inte med de "stödpunkter" jag tänkt mig från början. En klyvd trallbräda blir lite fladdrigare och håller inte formen vertikalt lika bra så jag var tvungen att allt eftersom böjen fortskred fixa nya fästpunkter. Blev väl så där, men inget som syns. Trallen är inne på sitt sjätte år, så jag får nog ändå säga att det funkat.

• Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Tusen tack! Jättefint.

Det är alltså 28x145 impregnerat trallvirke du använt både till golv och sarg, och sedan låtit byggfirman/brädgården klyva ett antal av dessa till ungefär halva tjockleken, dvs ca 14 mm tjocka brädor, som du sedan använt till sargen? Inte fuktat dem överhuvudtaget, mer än den "inbyggda" fukt som trallen redan har från början?

Vilken radie har du på de två rundande hörnen?

Om jag ser rätt så har du först byggt en invändig "sarg" som utgör en del av själva stommen. På denna "sarg" har du sedan byggt på den yttre sargen? Du har alltså skruvat fyrkantsstolpar i den inre sargen som du sedan skruvat den yttre sargen i?

Har jag förstått det hela rätt? :)

Tack igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.