10 611 läst · 113 svar
11k läst
113 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Jag upplever också att varmvattnet inte är tillräckligt...om man vill bada i badkar iaf. Jag har också ställt in pumpen på 5 gubbar (maxkapacitet) men det känns som att varmvattnet blir ljummet ganska snabbt när vi vill fylla upp badkaret. Ok, vi har ett relativt stort hörnbadkar, men ändå. Man måste vara med hela tiden när man fyller upp badkaret och reglera blandaren och sänka kallvattnet successivt när varmvattnet blit klenare från pumpen. Så jag är inte nöjd just med den delen. På pappret skulle Qvantum orka producera lika mycket (om inte mer) varmvatten än vår gamla IVT490. Men vi upplever just när vi vill bada att det knappt räcker. Dusha kan man göra utan problem.B Beyond skrev:
Jag har rapporterat detta till Qvantum via installatören och de satte en bavakning på min pump. Vi får se vad de säger. De kan justeta ganska mycket via mjukvaran är min erfarenhet hittils och det är positivt. Förmodligen när många användare rapporterar samma sak så kan de justera allt lättare och bättre.
Borde ju räcka till några duschar, men inte till badkar. men du kanske måste tala med installatören och Qvantum om det. På bilden som är i inlägg # 83, 1 kW ,vet inte om det är den effekt som är inkopplad, ökar den på din när VV tas ut.
Har haft samma upplevelse med att tappa upp ett badkar. Ställer man in extra varmvatten någon timme innan badet räcker det och blir över med varmvatten.
Vi har varmvatten inställt på två ”gubbar” och det räcker när man ska duscha, två i hushållet.
Vi har varmvatten inställt på två ”gubbar” och det räcker när man ska duscha, två i hushållet.
Jo jag har testat extra varmvatten funktionen en gång och då var det ok. Men jag vill kunna bada i badkar utan att behöver tänka på extra varmatten funktionen om Qvantum påstår att deras pump kan producera fler liter varvatten än vår gamla IVT490 pump och när jag ställde in pumpen på maxnivå med 5 gubbar på skärmen.
En annan fråga. Den skickar ut ganska hög framledningstemperaturen under en väldigt kort stund. Kan vara 70 grader. Blandas detta eller går det rätt ut till golvvärmen? Knäpper ordentligt i bjälklagen när den går ut och vi har max Framledningstemperatur på 35 grader på grund av trägolvet på övre plan.
Oj, jag har inte upplevt något sådant. Jag har bofogat bilden på min senast inlagd värmekurva. Jag bad installatören att ställa in sysytemet optimerat på golvvärme trots att vibhar element på övre våningen. Detta då jag upplevde att just den inatällningen passar oss bättre...annars blir det för varmt där nere. Jag tror att ditt system kan vara optimerat för element och då kan du be installatören att testa göra som jag. Men även om du har optimerat för element ska den inte skada ditt golvvärmesystem med för hög värme. Du har förmodligen en termostat vid golvvärmeakåpet där alla slingor finns. Vi har en iaf. Men kolla gärna detta med installatören innan det blir något knas med golvvärmen.
Vi har max 35 på den bilden du skickade nu. Men när den släpper ut värmen via framledningen under en kort stund så skickar den på väldigt varmt. Annars ligger framledningen stabilt runt 28-30 grader nu. Men är bara under sessionen den skickar på värmen ut i systemet. Då skickar den ordentligt med värme till båda våra centraler där man känner att värmen är hög. Se ex. bifogad bild. Tog bilden efter det hade börjat gå ner lite så var ännu högre. Men den dyker fort. Så är bara några sekunder den skickar på den värmen.
Det händer precis efter den värmt upp tanken. Pratade med Qvantum och ska vara så om jag förstod det rätt. Du ser att min tank är 65 grader och den har precis värmts upp. Direkt när den slutar så släpper den på varmt vatten ut i rören och då blir framledningen så varm. Så du kan kolla precis när den värmt färdigt så bör det vara likadant.
Bara gör referens så gör vår luftvatten likadant. Blir ett ordentligt knappande.B Beyond skrev:Det händer precis efter den värmt upp tanken. Pratade med Qvantum och ska vara så om jag förstod det rätt. Du ser att min tank är 65 grader och den har precis värmts upp. Direkt när den slutar så släpper den på varmt vatten ut i rören och då blir framledningen så varm. Så du kan kolla precis när den värmt färdigt så bör det vara likadant.