21 096 läst · 199 svar
21k läst
199 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Mellan 9-15 var gamla pumpen bortkopplad och nya var inte igång, efter 15 började nya jobba.Adam S. skrev:
Hur klarar du med ca. 0.5kW / timme mellan 9:00?? För mig var det 1.9kW den lägsta igår. Vi har en hybrid bil som laddas också ibland, men ändå pumpens kompressor drar ju mer än 2000kW oftast. Dock har jag ställt in varmvatten behovat på max med 5 gubbar på skärmen då vi har ett stort badkar och värmen räcker knappt till. Se min bild om förbrukningen + utomhustemperaturen från igår (10:e dec)
HiddenDingo skrev:
Tack för att du delar information. Kul att se! är denna förbrukningen på hela huset eller bara pannan?HiddenDingo skrev:
Bra att veta! Tror det blir lite sämre från våran eftersom ventilationsrören ligger mot taket och hål i gipsväggen mot köket. Tror det kommer lösa sig när vi fixar till tvättstugan, dock har du rätt. När den nu varvat ner från 5700 varv till 2000-4000 låter det mycket mindre.
Liknande utetemperatur igår, trots att pumpen behövde jobba från en tank på 10 grader och ett hus som hade tappat 2-3 grader under dagen (mycket spring ut/in) är förbrukningen lägre än för den gamla IVT490 (och under kvällen kördes min speldator, 500Wh bara där).
Hela huset, framförallt tror jag två datorer drog ca 1kWh tillsammans under kvällen, resten är lampor/pumpen i princip. Vi körde inga hushållsapparater vad jag kommer ihåg. Hade igång funktionen för extra varmvatten ett tag för att skrämma igång elpatronen.Arvida skrev:
HiddenDingo skrev:
Tyvärr saknas ju någon vettig logg i pumpen av gångtimmar och förbrukning och det är svårt att se hur effektiv den är och om elpatron använts eller inte. Annars fungerar den ju, även om appen och fjärrfunktionerna är rätt skakiga.Adam S. skrev:
Timprisstyrning kommer senare.
Min var också högljudd i början, men då bara pga att pumpen jobbade extremt mycket iom att kallt vatten fylldes in i hela sysytemet plus tanken. Plus att man måste hitta rätt värmekurva som passar till huset. För mig tog det ca 2-3 dagar efter ett samtal till Qvantum support och justering av värmekurva samt en till justering med hjälp av installatören som kom tillbaka. Nu har jag 22.6 grader i huset stabilt. Pumpen låter inte så högt som den gjorde vid få tillfällen när den installerades och jobbade som tusan för att komma ikapp. Då kunde den varva upp till 5700, men nu går den upp max till 4300 varv. Oftast ligger den under även nu när det är -7 grader hos oss nu.
Så ljudet behöver du inte oroa dig för tror jag. Avvakta och se så hoppas jag att du blir nöjd😉
Så är det. Men man får hoppas att Qvantum kommer att släppa uppdateringar med fler funktioner i appen samt på LED skärmen.
Jag använder Tibber sensibo för att se hur mycket elpatronen har gått, men självklart vore det enklare att se allt svart på vitt från pumpen. Jag skrev mejl till Qvantum säljaren efter att vi hade installerat pumpen och ställde frågan om när nya funktioner som t.ex. timprisstyrning kommer att lanseras, men han har inte svarat😒 De har ju lovat uppdateringarna ett tag nu...
Oavsätt så känns som att pumpen är framtidssäker och prisvärd...detta är något som flera installatörer har bekräftat.
Jag använder Tibber sensibo för att se hur mycket elpatronen har gått, men självklart vore det enklare att se allt svart på vitt från pumpen. Jag skrev mejl till Qvantum säljaren efter att vi hade installerat pumpen och ställde frågan om när nya funktioner som t.ex. timprisstyrning kommer att lanseras, men han har inte svarat😒 De har ju lovat uppdateringarna ett tag nu...
Oavsätt så känns som att pumpen är framtidssäker och prisvärd...detta är något som flera installatörer har bekräftat.
Finns det någon dokumentation på vilken sensor som är vad när man ser på system vyn? Har gissat mig till mer eller mindre allt men några är lite oklara.
Det finns info på Qvantums supportsida om symbolerna/förkortningarna:
https://www.qvantum.com/sv/faq/

Tankenheten
A = Elpatron
B = Varmvattenväxlare
BT10 Kondensor ut
BT11 Framledning
BT13 Kondensor in
BT30 Tanktemperatur
BT31 Primärsida VV växlare
BT33 Kallvatten in
BT34 Varmvatten ut
GP1 Cirk.pump värmesystem
GP2 Laddpump varmvatten
BF1 Flödesgivare
QM Växelventil
QN Shuntventil

Kompressorenheten
A = Fläkt
B = Kompressor
C = Förångare
D = Kondensor
BT10 Kondensor ut
BT13 Kondensor in
BT14 Rumsluft in
BT15 Utblåsluft
BT20 Hetgas
BT21 Vätskeledning
BT22 Förångare in
BT23 Suggasledning
BP1 Lågtrycksgivare
BP2 Högtrycksgivare
QM1 Fyrvägsventil
QN1 Expansionsventil
https://www.qvantum.com/sv/faq/
Vad betyder förkortningarna?

Tankenheten
A = Elpatron
B = Varmvattenväxlare
BT10 Kondensor ut
BT11 Framledning
BT13 Kondensor in
BT30 Tanktemperatur
BT31 Primärsida VV växlare
BT33 Kallvatten in
BT34 Varmvatten ut
GP1 Cirk.pump värmesystem
GP2 Laddpump varmvatten
BF1 Flödesgivare
QM Växelventil
QN Shuntventil

Kompressorenheten
A = Fläkt
B = Kompressor
C = Förångare
D = Kondensor
BT10 Kondensor ut
BT13 Kondensor in
BT14 Rumsluft in
BT15 Utblåsluft
BT20 Hetgas
BT21 Vätskeledning
BT22 Förångare in
BT23 Suggasledning
BP1 Lågtrycksgivare
BP2 Högtrycksgivare
QM1 Fyrvägsventil
QN1 Expansionsventil
Att tempen sicker iväg, är nog efter den spetsat på VV. QM växelventilen är ingen racer som slår om snabbt 0ch då kommer en skvätt med VV-vattentemp att åka ut till systemet, shunten hinner inte reglera ner och en temphöjning syns på displayen. Den sjunker nog relativy snabbt, så inget att oroa sig för. Normalt på de flesta VP.
Ok. Har 63 grader i tanken och när jag spolar 10l/m i cirka en minut på max värme går tanken ner till 50 grader. Har 5 gubbar ifyllda på dusch först som sedan blir 2,5 efter denna spolning. Kan det vara normalt? Känns som allt varmvatten försvinner väldigt fort ur systemet…
Vad menar du med 5 gubbar, är det 5 duschar efter varandra då. Klart då blir det mycket VV som tas ut.B Beyond skrev:
Vet inte hur många liter VV det finns. Den temp som syns, kanske är en givare i topp på VV-tanken som visar och då kan det bli sådär med visningen.
Man kan ställa in gubbar på displayen som du ser på skärmdumparna ovan. Står att det baseras på 5 duschar i 6 minuter på 36 grader. Men om man spolar i en minut och det försvinner 15 grader i tanken låter ju mycket? Och om givaren då visar konstigt misstänker jag att varmvattnet knappt håller till två duschar.
OK gubbar på displayen, lite ny visning för mig. Vad säger manualen om hur mycket VV det finns i den.B Beyond skrev:Man kan ställa in gubbar på displayen som du ser på skärmdumparna ovan. Står att det baseras på 5 duschar i 6 minuter på 36 grader. Men om man spolar i en minut och det försvinner 15 grader i tanken låter ju mycket? Och om givaren då visar konstigt misstänker jag att varmvattnet knappt håller till två duschar.