21 213 läst · 199 svar
21k läst
199 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Förstår inte, varför skulle detta behövas?B Börje Edlund skrev:Det vore en förbättring om det också fanns en statistik om förbrukad kW för kompressor o patron o övrigt separat.
som dessutom räknades om för varje hel timme.
Så man får riktiga kWh som är förbrukade att jmf med timförbrukningen på elmätaren tex.
De där kW som är adderande (från omstart?) Kräver ju att man plockar ut värdet exakt varje heltimme och sedan minskar med föregående värde för att se vad det blir i kW under en timme
Om du kör 5kW i 15 minuter räknar den upp med 1.25kWh..
Jo fläkten ”ska” gå kontant då den ska ventilera enligt OVK’n ventilationskrav. Kompressorn och cirkulationspumpen ”ska” variera efter behovet - det är liksom delar av vinsten med de modernare pumparna.B Börje Edlund skrev:Borde ju också variera lite dag för dag om man vridit på varmvatten vid dusch och den andra pumpen går o kör vatten igenom värmeväxlaren drar lite el.
HusVärmepumpen har ju också två lägen en hastighet när den går mot värme och en lägre i ”viloläge”
Fläkten verkar gå konstant på samma som man ställt in.
Behövs väl inte kanske om man vill koda detta själv.perosb skrev:
Men Jag skulle gärna ha ut ett värde per timme , för mig med timpris är det bra att kunna se när o hur mycket kW förbrukas av pumpen, speciellt om det senare kommer inställningar för elprisanpassning. Jag vill ha koll när den drar patron mm , just nu kan den toppa vv med patron precis när det kostar som mest, jag hoppas att sådant blir justerbart bort från peak sedan.
Så det kan jmf timme för timme mot tex tibbers statistik(bif), eller vattenfalleldistribution (bif)
Då väntar vi med spänning på nästa version.perosb skrev:
Kul! 👍
I senaste finns även lite settings man kan pilla på för automation eller dylikt.
[bild]
I övrigt, fw 1.1.3.
Jag verkar ha nån bugg där i displayen som aldrig visar att den kör på elpatron. Alltid 0kW.
Kollar jag i DataMonitor i appen ser jag L1,L2,L3 när/om de kör och även i "Additional energi" visar värden.
Vet inte dina förutsättningar men kör du home-assistant och qvantum integrationen får du ju ut det.B Börje Edlund skrev:Behövs väl inte kanske om man vill koda detta själv.
Men Jag skulle gärna ha ut ett värde per timme , för mig med timpris är det bra att kunna se när o hur mycket kW förbrukas av pumpen, speciellt om det senare kommer inställningar för elprisanpassning. Jag vill ha koll när den drar patron mm , just nu kan den toppa vv med patron precis när det kostar som mest, jag hoppas att sådant blir justerbart bort från peak sedan.
Så det kan jmf timme för timme mot tex tibbers statistik(bif), eller vattenfalleldistribution (bif)
Den samlar in metrics varje minut. Dvs kWh räknare kommer räknas upp med det som använts sen förra hämtningen.
Sen lägger man en Utility Meter (Mätare på svenska) som använder "totalenergy" sensorn och ställer in vilken period den ska resettas. Sen kan du ju köra flera mätare, hourly, daily, monthly osv.
Min daily:

Dock verkar kWh värden bara uppdateras var 20:de minut i API'et så visst, har du otur så hämtas datan 13:05 och då kommer ju 15minuter hamna på fel timma i statistiken (tror jag).
Klicka här för att svara