20 488 läst · 189 svar
20k läst
189 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Ska snygga till min kod lite sen kan du få den. Men kör allt inom HA. Läser ut token till en fil. Läser sen ut json till en fil. Kör sen json till sensorerna.perosb skrev:
Var lite meck då även json strängen är längre än 255 tecken.
Jag har använt Qvantums pumpar i många,många år. Tillverkningen fanns då i Limhamn. Henrik Berglund var ägare.M Mull129 skrev:
Det var större maskiner avsedda för hyresfastigheter odyl.
Bra maskiner.
Nu är företaget sålt och tillverkningen tydligen flyttad. Kanske även inriktningen ändrad ?
Hur som helst så upplevde jag nyligen supporten som urusel när jag sökte svar på en driftsfråga betr. En befintlig anläggning.
Om jag skulle göra fler affärer med Qvantum?
Ja, jag skulle åtminstone undersöka marknaden noga, vilka alternativ som finns. Qvantum hade ju åtminstone tidigare sådant material i sina kondensatorer som ingen annan hade, så man kunde köra grundvatten (brine) direkt i maskinen utan en värmeväxlare som Thermia och Nibe krävde..
Exempel på home-assistant snurra:
https://gist.github.com/perosb/f2027738ee310e8b02f0e5d67229ab55
Disclaimer: ja, lösenord ligger i yaml, ja, id token är synligt i HA.
https://gist.github.com/perosb/f2027738ee310e8b02f0e5d67229ab55
Disclaimer: ja, lösenord ligger i yaml, ja, id token är synligt i HA.
Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.perosb skrev:
vet inte om man ser den i appen, inte inom bluetooth range ;(
men den finns via APIet:
"metrics": {
"outdoor_temperature": 8,
"indoor_temperature": 21.6,
"heating_flow_temperature": 30,
"heating_flow_temperature_target": 29.7,
"tap_water_tank_temperature": 50,
"tap_water_start": 52,
"tap_water_stop": 62,
"tap_water_capacity": 2.5,
"compressorenergy": 71.3,
"additionalenergy": 6.2,
"hp_status": 3,
"smart_dhw_status": 0,
"smart_sh_status": 0
}
firmware:
"display_fw_version": "1.1.2",
"cc_fw_version": "99",
"inv_fw_version": "99"
Kan konstatera att "compressorenergy" och "additionalenergy" inte kan vara kWh.
Det verkar snarare som ett räkneverk om att kompressorn resp elpatronen har gått. Ser i energi-grafen att det blir exakt 24 kWh varje dag ;0)
Det var en lite tråkig upptäckt då jag trodde att det faktiskt var ett värde som kunde tas in i energi-dashboarden.
Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut energiförbrukningen.
Ok, enligt dokumentationen är det kWh.P perstr skrev:Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.
Det verkar snarare som ett räkneverk om att kompressorn resp elpatronen har gått. Ser i energi-grafen att det blir exakt 24 kWh varje dag ;0)
Det var en lite tråkig upptäckt då jag trodde att det faktiskt var ett värde som kunde tas in i energi-dashboarden.
Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut energiförbrukningen.
Min "daily" ser ut så här, tycker det ser korrekt ut.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt har jag gjort en custom component istället som man kan lägga till i HACS eller kopiera in manuellt..perosb skrev:
https://github.com/perosb/qvantum_custom_component
Jag har en tibber pulse där jag kan se qe6 och några element(som slår på och av mest hela tiden)perosb skrev:
din graf visar väl den adderande kW mätvärde för en timma i taget?
Om den stiger under dagen behöver den väl laggas? Dvs nytt värde minskas med tidigare värde för att få kWh om man gör det varje timme?
Då går det kanske att se hur pumpen jobbar med en graf över en dag? Tex måndag?
Mina grafer visar total kW i realtid och senare kWh per dag eller timme

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tyvärr totalt hela huset plus lillhus med termostatelement, plus micro vid lunchen o kaffebryggare mm.
P perstr skrev:Har nu kört den en tid och lagt in lite grafer.
Vet att Nibe gjorde någonting liknande, dvs räkneverket var kompressor-timmar samt elpatron-timmar. Men då behövde man även veta effektsteg vid given tidpunkt för att räkna ut
De värden som jag har sparat från displayen sensordata senaste tre månaderna visar att loggen i pumpen inte fungerat korrekt.perosb skrev:

Min graf var bara kWh via en utility meter i hass per dag som baseras totala räknaren.B Börje Edlund skrev:Jag har en tibber pulse där jag kan se qe6 och några element(som slår på och av mest hela tiden)
din graf visar väl den adderande kW mätvärde för en timma i taget?
Om den stiger under dagen behöver den väl laggas? Dvs nytt värde minskas med tidigare värde för att få kWh om man gör det varje timme?
Då går det kanske att se hur pumpen jobbar med en graf över en dag? Tex måndag?
Mina grafer visar total kW i realtid och senare kWh per dag eller timme[bild][bild]
Tyvärr totalt hela huset plus lillhus med termostatelement, plus micro vid lunchen o kaffebryggare mm.
Så dessa är samma men ena är total räknaren och andra per dag.
181-191kWh

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Får väl tömma den på tapp vatten och köra bara tillsats 1h och så va det blir.
Jo alltså compressorenergy räknar bara upp.P perstr skrev:
Se min andra post som räknade från 181-191kWh.
Den första grafen va en "utility meter"/mätare jag lagt till i hass, som använder compressorenergy som källa.
De kan konfigureras att bryta ner per dag, timma eller månad..
Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
Tycker förvisso min ser ut precis så.B Börje Edlund skrev:Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
Familjen duschade på morgon och kompressorn jobbar hårt från 0730 och samma på kvällen.

Logga in
Skapa konto
Skulle kunna vara samma logik som Nibe använder, att det är en tidsfaktor på kompressorn. Dvs om den ökar från 1-1,5 så är det egentiligen en "halv" kompressor som gått.B Börje Edlund skrev:Någon får nog fråga qvantum, för kW per timme(kWh) är det inte för då skulle det ticka på ungefär samma under stora delar av dagen med några snäpp upp under timme när den drar på kompressorvarv för att få upp tempen i tanken, eller en större peak med elpatron sista biten upp till målvärde för tanken(troligen beroende på antal personer man ställt in) . Om inte utetempen ändras drastiskt.
Med en QE6 blir det isåfall 0,5 x kW eller 3 kWh medan för en QE4 blir det 2 kWh.
snyggt.perosb skrev:
Ska se om jag i veckan inaktiverar min modul och drar in din HACS.
Tror knappast man behöver ha 2 integrationer för detta.