20 651 läst · 189 svar
21k läst
189 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
OK, kanske HA's RESTful integration kan fixa detta.perosb skrev:
Ja inte helt plug n play.
Jag har en "snurra" som
Sen MQTT templated sensors i HA.
- Kör Authenticate
- hämtar ut mitt deviceId
- pollar "/device-info/v1/devices/{deviceId}/status" och trycker in i min MQTT
Fick pumpen i fredags så har inte hunnit fixa allt.
Men ja, hade varit snyggt med en custom HA integration med en "climate" entitet och actions.
Äntligen, helgen är räddad ;0)
Qvantum QE4/QE6:
Någon som kan rekommendera en firma/installatör som har installerat Qvantum QE4/QE6 i Stockholmsområdet?
Ni som har Qvantum QE4/QE6:
- Är ni nöjda?
- Problem?
- Har inställningsmöjligheterna förbättrats?
- Kan man spärra/minska eltillskott själv?
- Fungerar appen bra nu?
Någon som kan rekommendera en firma/installatör som har installerat Qvantum QE4/QE6 i Stockholmsområdet?
Ni som har Qvantum QE4/QE6:
- Är ni nöjda?
- Problem?
- Har inställningsmöjligheterna förbättrats?
- Kan man spärra/minska eltillskott själv?
- Fungerar appen bra nu?
Lite missnöjd med varmvattnet. Räcker inte alltid till och växlar varmt/kallt ibland när man duschar. Väljer man extra varmvatten en stund innan dusch, så man får upp tempen i kärlet till över 70 grader så brukar det räcka. Men jag tycker inte det ska vara så. Har luftat X antal gånger, men det löser bara problemet tillfälligt.E Eldhand skrev:
För övrigt så funkar min QE4 utan problem.
Du kan stänga av tillskott manuellt. Men inte justera hur många kW som ska användas. Det bestämmer pannan själv. Jag har sett allt från 2, 4 och 5 kW.
Ja samma här. Känns som det tar slut väl snabbt ibland och att tanken sjunker fort. Dock i senaste uppdateringen (v99) så använder den sista delen med elpatron för att värma upp till 72 grader för att ge bättre varmvatten. Detta kommer man kunna välja om man vill eller inte vill i kommande version.J JudgeSweden skrev:Lite missnöjd med varmvattnet. Räcker inte alltid till och växlar varmt/kallt ibland när man duschar. Väljer man extra varmvatten en stund innan dusch, så man får upp tempen i kärlet till över 70 grader så brukar det räcka. Men jag tycker inte det ska vara så. Har luftat X antal gånger, men det löser bara problemet tillfälligt.
Du kan stänga av tillskott manuellt. Men inte justera hur många kW som ska användas. Det bestämmer pannan själv. Jag har sett allt från 2, 4 och 5 kW.
De verkar ha en firmware för appen (A) och en för pannan (B). Aktuell version är 1.1.2 för A och 99 för B. Det nya med A var att nu får man även larmen i appen.B Beyond skrev:
Hoppas verkligen de får till varmvattenkapaciteten. Inte för min skull, utan för övriga familjemedlemmar, som duschar betydligt längre. Ja, de är tonåringar, haha.
Sen skulle jag själv vilja bestämma effekten på elpatronen. Den väljer nu själv 2, 4 eller 5 kW. Inte kul när den hoppar upp på 5 kW när man lagar mat så huvudsäkringen går. Har bytt två hittills på fas 3 när strömmen var närmare 30A. Har 16A huvudsäkring.
Vill inte riktigt fungera för mig. Får ut en idToken men den vill inte auktorisera. Ger meddelandet "message": "Missing authorization."perosb skrev:
Ja inte helt plug n play.
Jag har en "snurra" som
Sen MQTT templated sensors i HA.
- Kör Authenticate
- hämtar ut mitt deviceId
- pollar "/device-info/v1/devices/{deviceId}/status" och trycker in i min MQTT
Fick pumpen i fredags så har inte hunnit fixa allt.
Men ja, hade varit snyggt med en custom HA integration med en "climate" entitet och actions.
Provat både kommandorader samt via deras api-sida. Blir till att felsöka loggar antar jag,
"
Att den växlar mellan kallt/varmt känns ofrånkomligt med tanke på att de värmer tappvarmvatten genom genomströmning. När man slår av vattnet i duschen och sedan sätter på blir vattnet som strömmar igenom kallt sedan varmt. Man får då det varma vattnet som redan finns i rören mellan pumpen och duschen, sedan det kalla vattnet som den inte hann värma när man stängde av, sedan varmt igen. Lite obekvämt ibland.J JudgeSweden skrev:Lite missnöjd med varmvattnet. Räcker inte alltid till och växlar varmt/kallt ibland när man duschar. Väljer man extra varmvatten en stund innan dusch, så man får upp tempen i kärlet till över 70 grader så brukar det räcka. Men jag tycker inte det ska vara så. Har luftat X antal gånger, men det löser bara problemet tillfälligt.
Tycker kapaciteten räcker bra till duschar på 5-10 minuter även när man är två, har den inställd på 2 pers i kapacitet.
Tycker att tanken varit varmare sedan en uppdatering, såg ofta run 48-50c innan, nu ligger den oftare på 55-68c.
Vi är två vuxna och två barn. Har den inställd på 5 pers. Tanken är ju att den ska ta vatten från tanken och extravärma det genom plattvärmeväxlaren. Så har tanken 60 gradigt vatten, så borde det inte vara nåt problem, men uppenbarligen så blir det så ändå. Jag fick tipset från Qvantum att lufta och det hjälper, men bara tillfälligt. Skulle behöva vara en automatluftare på den.HiddenDingo skrev:
Att den växlar mellan kallt/varmt känns ofrånkomligt med tanke på att de värmer tappvarmvatten genom genomströmning. När man slår av vattnet i duschen och sedan sätter på blir vattnet som strömmar igenom kallt sedan varmt. Man får då det varma vattnet som redan finns i rören mellan pumpen och duschen, sedan det kalla vattnet som den inte hann värma när man stängde av, sedan varmt igen. Lite obekvämt ibland.
Tycker kapaciteten räcker bra till duschar på 5-10 minuter även när man är två, har den inställd på 2 pers i kapacitet.
Tycker att tanken varit varmare sedan en uppdatering, såg ofta run 48-50c innan, nu ligger den oftare på 55-68c.
Med nya uppdateringen värmer den vattnet upp till 71-72 grader och det funkar bättre. Men jag vet inte när på dygnet den gör det, för det går inte att ställa in eller ens effekten den ska skjuta till. Senast gjorde den det vid matlagning och då gick en av huvudsäkringarna, lagom kul.
Har också på 5 gubbar men droppar ner riktigt snabbt.J JudgeSweden skrev:Vi är två vuxna och två barn. Har den inställd på 5 pers. Tanken är ju att den ska ta vatten från tanken och extravärma det genom plattvärmeväxlaren. Så har tanken 60 gradigt vatten, så borde det inte vara nåt problem, men uppenbarligen så blir det så ändå. Jag fick tipset från Qvantum att lufta och det hjälper, men bara tillfälligt. Skulle behöva vara en automatluftare på den.
Med nya uppdateringen värmer den vattnet upp till 71-72 grader och det funkar bättre. Men jag vet inte när på dygnet den gör det, för det går inte att ställa in eller ens effekten den ska skjuta till. Senast gjorde den det vid matlagning och då gick en av huvudsäkringarna, lagom kul.
har aldrig sett att den värmer mer än 62grader. Det finns nån metrics (enligt min tidigare skärmdump) som säger stopp 62, kanske står nåt annat på din?
Får väl också prova avlufta igen om det ger nåt.

Jag har bara inställd max framledning 55 grader vid -20 grader utomhus (DUT). Hittar ingen inställning för varmvattnets temp.perosb skrev:
Har du senaste uppdateringen B: 99? Den ska enligt Qvantum höja tempen till 71-72 grader i tanken. Det gör den för mig, men inte konsekvent.
Jag har "tap_water_stop" på 71grader. Gissar det är justerbart i installatörsläget? Det ser ut som att man ska kunna uppdatera det i APIet, men känner inte för att testa när jag inte vet om kan återställa. Ska fråga han som installerat min pump, han kommer tillbaka imorn och ska fixa lite annat.perosb skrev:
vet inte om man ser den i appen, inte inom bluetooth range ;(J JudgeSweden skrev:
men den finns via APIet:
"metrics": {
"outdoor_temperature": 8,
"indoor_temperature": 21.6,
"heating_flow_temperature": 30,
"heating_flow_temperature_target": 29.7,
"tap_water_tank_temperature": 50,
"tap_water_start": 52,
"tap_water_stop": 62,
"tap_water_capacity": 2.5,
"compressorenergy": 71.3,
"additionalenergy": 6.2,