20 649 läst · 189 svar
21k läst
189 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Om den var rätt installerad så gjorde installatören beräkningar på behovet med hjälp av boverkets riktlinjer, mätning av dina luftintag...m.m. Så gjorde dem hos mig. Min pump är inställd på 60% jag bor i ett 155kvm 2 plansvilla feåm 2008. Golvvärma pöus element.
Man kan switcha till installatörsläge och då ser man mer, men bäst att inte pilla mycket utan att stämma av med installatören.
Man kan switcha till installatörsläge och då ser man mer, men bäst att inte pilla mycket utan att stämma av med installatören.
Snackade med installatören som kom tillbaka och gjorde en korrekt ventilationsjustering osv. Bättre nu!Adam S. skrev:
Om den var rätt installerad så gjorde installatören beräkningar på behovet med hjälp av boverkets riktlinjer, mätning av dina luftintag...m.m. Så gjorde dem hos mig. Min pump är inställd på 60% jag bor i ett 155kvm 2 plansvilla feåm 2008. Golvvärma pöus element.
Nästa fråga dock, jag hade gärna velat se lite statistik/historik av hur mycket ström den förbrukar osv. Är det möjligt med den nuvarande mjukvaran? Vet att det ex.vis. är möjligt att plocka ut ur Nibes värmepumpar.
Vad innebar justeringen? Ökade du ventilationen, sänkte hastigheten på fläkten eller vad? Ställde om ventilationsdonen?GregerRil skrev:
Snackade med installatören som kom tillbaka och gjorde en korrekt ventilationsjustering osv. Bättre nu!
Nästa fråga dock, jag hade gärna velat se lite statistik/historik av hur mycket ström den förbrukar osv. Är det möjligt med den nuvarande mjukvaran? Vet att det ex.vis. är möjligt att plocka ut ur Nibes värmepumpar.
De flesta som byter pump har väl redan inställda don, men kanske behöver justera hastigheten på fläkten.
Jag får en OVK utförd nu i veckan. Har haft fläkten på 55% (den sattes på 50% vid leverans) men höjde den lite för att inte riskera för dålig ventilation.
Det är lite synd att de inte släpper den datan ännu, tror det kommer. De har ju ett väldigt trevligt API på https://api.qvantum.com/Adam S. skrev:
Vi som kör HA osv skulle nog väldigt gärna läsa ut den där datan och visa.
Det är en nyinstallation så varje frånluftsdon behövde justeras in osv. Han ökade fläkten lite, men stora problemet var att den drog väldigt mycket luft från tvättstugan innan om jag förstod rätt.P perstr skrev:Vad innebar justeringen? Ökade du ventilationen, sänkte hastigheten på fläkten eller vad? Ställde om ventilationsdonen?
De flesta som byter pump har väl redan inställda don, men kanske behöver justera hastigheten på fläkten.
Jag får en OVK utförd nu i veckan. Har haft fläkten på 55% (den sattes på 50% vid leverans) men höjde den lite för att inte riskera för dålig ventilation.
Det är lite synd att de inte släpper den datan ännu, tror det kommer. De har ju ett väldigt trevligt API på [länk]
Vi som kör HA osv skulle nog väldigt gärna läsa ut den där datan och visa.
Kul att man har ett publikt API, visar iaf att man har en plan med att göra datan tillgänglig. Ser dock inte ut som att man kan få ut jättemycket där, även om man hade haft access.
Jag ska reverse enginera appen lite och se vilket API den använder, kanske att det döljer sig lite mer data där.
Har precis beställt en QE4 som ersättare till vår gamle vän Nibe 310P. Har mailat lite fram och tillbaka med Qvantum när alla deras utlovade funktioner som står på webbsidan kommer, och det verkar lovande att de i alla fall har fått igång timprisstyrning, och att man via installatörsgränssnitet kan se luftflöde etc. Är själv en HA-nörd så hoppas på en integration så småningom om när det publika API-et kommer. Det där "termiska batteriet" har ju stor potential i att kunna lagra energi på vintern när elen ibland kan vara billig enstaka timmar.P perstr skrev:
Några frågor:
Lastbalansering, kan man köpa till detta? Idag har jag elbil och laddbox och när den drar igång slår jag av vår gamla värmepump via HA. Lastbalansering av elbil sker också via HA men endast i nödfall. Här i SE4 är elen på vintern sällan billig så när det kommer en billig period vill jag kunna ladda fullt. Då får värmen vänta på sig. SÄllan ett problem att huset blir kallt. Vi har eldning som stödvärme, och om tempel sjunker under 19 grader tvingas elpatronen igång och elbilsladdningen går ner på sparlåga eller avslutas helt beroende på om elpriset är jättebilligt eller bara "sådär billigt".
Inomhusgivare, ska man ha det eller inte? Finns ju många olika bud kring det, men då vi ibland eldar och har många stora glaspartier mot syd kan det bli väldigt varmt i vissa delar av huset, och jag tänker att värmepumpen kanske reagerar snabbare med en sådan? Inte helt självklart vad den tillför men har i alla fall tänkt tanken...
När eltariffer införs kommer jag få skriva om hela rasket hahaha.
/S
Enligt Qvantum kommer elprissyrning för alla i april. (inga fler betatestare)S steve5432 skrev:Har precis beställt en QE4 som ersättare till vår gamle vän Nibe 310P. Har mailat lite fram och tillbaka med Qvantum när alla deras utlovade funktioner som står på webbsidan kommer, och det verkar lovande att de i alla fall har fått igång timprisstyrning, och att man via installatörsgränssnitet kan se luftflöde etc. Är själv en HA-nörd så hoppas på en integration så småningom om när det publika API-et kommer. Det där "termiska batteriet" har ju stor potential i att kunna lagra energi på vintern när elen ibland kan vara billig enstaka timmar.
Man får sparsamt med data från publika API. Finns väl även en "set" metod att justera det man kan som "hemanvändare".
Lite fånigt att man måste köra bluetooth i installatörsläge för att se och göra vissa ändringar.
Hade varit trevligt med access till sin realtidsdata.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastbalansering finns inte till Qvantum (i vart fall inte idag). Jag har en Tibber Pulse och när jag ser hög last på faserna så stänger jag av andra saker som tex avfuktare i källare och handukstorkar etc.S steve5432 skrev:Har precis beställt en QE4 som ersättare till vår gamle vän Nibe 310P. Har mailat lite fram och tillbaka med Qvantum när alla deras utlovade funktioner som står på webbsidan kommer, och det verkar lovande att de i alla fall har fått igång timprisstyrning, och att man via installatörsgränssnitet kan se luftflöde etc. Är själv en HA-nörd så hoppas på en integration så småningom om när det publika API-et kommer. Det där "termiska batteriet" har ju stor potential i att kunna lagra energi på vintern när elen ibland kan vara billig enstaka timmar.
Några frågor:
Lastbalansering, kan man köpa till detta? Idag har jag elbil och laddbox och när den drar igång slår jag av vår gamla värmepump via HA. Lastbalansering av elbil sker också via HA men endast i nödfall. Här i SE4 är elen på vintern sällan billig så när det kommer en billig period vill jag kunna ladda fullt. Då får värmen vänta på sig. SÄllan ett problem att huset blir kallt. Vi har eldning som stödvärme, och om tempel sjunker under 19 grader tvingas elpatronen igång och elbilsladdningen går ner på sparlåga eller avslutas helt beroende på om elpriset är jättebilligt eller bara "sådär billigt".
Inomhusgivare, ska man ha det eller inte? Finns ju många olika bud kring det, men då vi ibland eldar och har många stora glaspartier mot syd kan det bli väldigt varmt i vissa delar av huset, och jag tänker att värmepumpen kanske reagerar snabbare med en sådan? Inte helt självklart vad den tillför men har i alla fall tänkt tanken...
/S
Har inte elbil själv, även om vi klart ser det som nästa bil. Utgår då ifrån att elbilen får stå tillbaka till förmån för klimatet i huset. För trots allt så tror jag man överladdar sina bilar i onödan. Min plan här är annars att köra den lösa laddaren (alt 1-fas) och ladda på lägsta/medium hela natten. För märker att min Qvantum drar mindre ström (den har trots allt en mindre elpatron än min gamla Nibe 360p) rent generellt, även om spikarna kan kollidera. Oftast står vår bil i garaget runt 12 timmar varje natt vilket ger mer än nog för att köra t-o-r jobbet.
När det gäller elbil är det mer intressant i.m.h.o. med nya V2G och att man kan använda elbilen som ett batteri att "driva" huset när elen är snordyr. Qvantums termiska batteri är ju "enkelriktat" och kan bara förbruka ström.
När det gäller inomhusgivare: Den medföljer, installera den men använd den inte ;0). Vi kör utan och rent krasst så är det ju så att en vattenburen golvvärme i betongbjälklag är så långsam att det tar 1 dag att ändra temperaturen. Men inomhusgivare aktiv så innebär det att har vi fest ikväll så är golvet snorkallt imorgon. Samma om vi tänder en brasa. Utomhusgivare ger mer stabil golvtemp ;0)
Har försökt få access till den publika datan att ta in i HA. Hur har du lyckats med det?perosb skrev:
Enligt Qvantum kommer elprissyrning för alla i april. (inga fler betatestare)
Man får sparsamt med data från publika API. Finns väl även en "set" metod att justera det man kan som "hemanvändare".
Lite fånigt att man måste köra bluetooth i installatörsläge för att se och göra vissa ändringar.
[bild]
För bara det du visar hade varit najs. Jag har satt zigbee's på rören för att mäta framledning tex.
Någon som vet om filtret som används är samma som tex https://ventilation.se/sv/products/ventilationsfilter-nibe-fighter som man klipper till själv? Antar det kommer vara mycket billigare än det man köper från Qvantum.
Synd att man inte verkar kunna få gärderna på Kompressor/annan energi genom installatörsläget utan bara API:tperosb skrev:
Enligt Qvantum kommer elprissyrning för alla i april. (inga fler betatestare)
[bild]
Du får göra en GET request enligt:P perstr skrev:
curl 'https://identitytoolkit.googleapis....d?key=AIzaSyCLQ22XHjH8LmId-PB1DY8FBsN53rWTpFw' -H 'content-type: application/json' --data-raw '{"returnSecureToken":true,"email":"dinemail","password":"dittlösenord","clientType":"CLIENT_TYPE_WEB"}'
Där får du ut en "IDtoken" som du kan använda på api.qvantum.com.
Du måste alltså satt login med email/pwd, inte via IdP (google osv)
Funkar väl tills de lägger till captcha eller nåt
Oooh. Antar denna behöver en lite utförligare guide. Men tack för tipset, ska kolla närmare och kanske sätta ihop en liten "tutorial". Tror många nyfiken på detta...perosb skrev:
Du får göra en GET request enligt:
curl '[länk]' -H 'content-type: application/json' --data-raw '{"returnSecureToken":true,"email":"dinemail","password":"dittlösenord","clientType":"CLIENT_TYPE_WEB"}'
Där får du ut en "IDtoken" som du kan använda på api.qvantum.com.
Du måste alltså satt login med email/pwd, inte via IdP (google osv)
Funkar väl tills de lägger till captcha eller nåt![]()
Jag har inga problem ladda elbilen under natten men man behöver optimera det. Kan vara på dagen det kan vara problem om man kör mycket samtidigt. Men på natten laddar jag utan problem med 10A och det räcker. Elpatronen har först kickat igång när det varit kallare än -5 och till och med att kompressorn kört ner till -10 ibland. Så kallt har ni ju knappt i SE4.S steve5432 skrev:Har precis beställt en QE4 som ersättare till vår gamle vän Nibe 310P. Har mailat lite fram och tillbaka med Qvantum när alla deras utlovade funktioner som står på webbsidan kommer, och det verkar lovande att de i alla fall har fått igång timprisstyrning, och att man via installatörsgränssnitet kan se luftflöde etc. Är själv en HA-nörd så hoppas på en integration så småningom om när det publika API-et kommer. Det där "termiska batteriet" har ju stor potential i att kunna lagra energi på vintern när elen ibland kan vara billig enstaka timmar.
Några frågor:
/S
Ja inte helt plug n play.P perstr skrev:
Jag har en "snurra" som
- Kör Authenticate
- hämtar ut mitt deviceId
- pollar "/device-info/v1/devices/{deviceId}/status" och trycker in i min MQTT
Fick pumpen i fredags så har inte hunnit fixa allt.
Men ja, hade varit snyggt med en custom HA integration med en "climate" entitet och actions.