10 615 läst · 113 svar
11k läst
113 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Det är bara någon eller några liter som gör ut ingen direkt fara för golvet. Men stör man sig på knäppandet i rören så monterar man en knäpptank och slipper oljudet/oron.B Beyond skrev:
https://www.byggshop.se/bygg/varme-...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
Vad bör avluften ligga på ungefär en dag som denna när det är 4-5 grader och regn? Trodde den skulle vara massa minus och att det var därför man isolerat så noga. Dock jobbar inte pannan så hårt, producerar bara värme till golvet. Avfrostar cirka en gång i timmen.
Höjer jag fläkten från 60 till 70 % blir avluften ännu varmare.
Kompressorn är varvtalsstyrd och kommer därför bara jobba så hårt som krävs för att hålla tanken vid rätt temperatur, min stannar vid 55c.B Beyond skrev:Vad bör avluften ligga på ungefär en dag som denna när det är 4-5 grader och regn? Trodde den skulle vara massa minus och att det var därför man isolerat så noga. Dock jobbar inte pannan så hårt, producerar bara värme till golvet. Avfrostar cirka en gång i timmen.
När det inte är kallt ute behövs det lägre framledningstemperatur och tanken kyls därför inte av särskilt fort, alltså behöver kompressorn inte gå max. Går den inte max blir avluften varmare eftersom den inte producerar max värme.
En nyfiken fråga: stannar kompressorn över huvud taget någon gång? Eller går den kontinuerlig bara på sitt lägsta varvtal när inte mer värme behövs/har nått börvärdet i tanken?HiddenDingo skrev:Kompressorn är varvtalsstyrd och kommer därför bara jobba så hårt som krävs för att hålla tanken vid rätt temperatur, min stannar vid 55c.
När det inte är kallt ute behövs det lägre framledningstemperatur och tanken kyls därför inte av särskilt fort, alltså behöver kompressorn inte gå max. Går den inte max blir avluften varmare eftersom den inte producerar max värme.
Blir det inte massa start och stopp på kompressorn när det är lite värmare ute? Typ som en on-off kompressorn i traditionella FLVP. Trodde hela meningen med en varvtalstyrd kompressor var att den skulle aldrig stanna utan bara gå ner i varvtal men jag har nog missförstått.
Redigerat:
Husägare
· Norra Roslagen
· 254 inlägg
Håller värmepumpen inställd framledning? Är temperaturen på varmvattnet som den ska? Är frånluftsfläkten rätt inställd för korrekt ventilation i huset? Då är det inget problem. Värmepumpen kommer bara göra det den behöver. När det blir kallare ute och värmebehovet ökar kommer den hämta mer värme från frånluften och avluften kommer bli kallare.
Edit: jag har inte satt mig in i flödesschemat med givarna så kan inte säga om allt ser perfekt ut där. Men att att avluften per automatik skulle vara flera minusgrader för att man har en värmepump med mer effekt stämmer inte.
Edit: jag har inte satt mig in i flödesschemat med givarna så kan inte säga om allt ser perfekt ut där. Men att att avluften per automatik skulle vara flera minusgrader för att man har en värmepump med mer effekt stämmer inte.
Ingen skillnad på tomgångsförbrukning. Fläkten går alltid. Kompressorn går efter behov, sommar som vinter. CP stänger man oftast av under den varma tiden av året, så ingen skillnad mellan äldre och nya FLVP.Arvida skrev:
Liknande trådar
-
Klassisk luft luft vs annorlunda (?) frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Byte av kompressor eller Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Byte av kompressor eller hela Frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Var kan man hitta en frånluftsvärmepump Nibe fighter 310P
Frågor och svar om värme