Funderar också på att ersätta en IVT490 (från 2012) med en QE6, har PE50 på avluften idag så den biten ska vara OK.

Vi måste renovera tvättstugan när vi byter pump, förra ägaren sågade i princip tvättstugan på mitten för att göra ena delen till kök. Tätskiktet på golvet ser ut som man kan tänka sig efter ett sådant ingrepp. Lite osäker på om vi ska satsa på att byta pumpen redan nu, eller renovera tvättstugan först (och då alltså koppla loss IVT490:n och sedan stoppa tillbaka den).

Ska få offerten på fredag men Qvantum har 107 500 som riktpris för en QE6 med installation vilket verkar väldigt bra jämfört med motsvarande NIBE. Ekonomiskt antar jag det bästa är att låta IVT490 sitta tills kompressorn dör, men känns dumt att betala för att installera om den när man gör om tvättstugan.

Adam S. Adam S. skrev:
När du pratar om mer resonans från kompressorn vid vissa varvtal, menar du att oljudet förs vidare genom luftkamalerna och hörs i hela huset, eller bara i närheten av pumpen? Vi har pumpen i ett rum precis bredvid köket och nör vi stänger dörren kan jag just nu inte ens höra vår nuvarande IVT490. Jag skulle hellre ha det så med en ny pump också :)

Vet du om Nibe S735 har de funktionerna färdigt i mjukvaran som du nämnde att du saknar i Quantum QE6 än så länge?
Ljud är subjektivt och svårt att jämföra då många variabler påverkar. Min pump är i tvättstugan mellan kök och sovrum, och jag har en frånluftsventil i köket (mindre än 1 meter ifrån pannan). Överlag OK ljud, men har ju inte testats ordentligt med -10 grader ute.

Jag installerade en ljuddämpare mellan frånluftkanalen och pannan. Det reducerade ljudet en hel del. (Min gamla panna lät mer/annorlunda då kompressorn gick.)

Gällande ljudbilden så märker jag ibland när pannan ändrar varvtal. Osäker på om ljudet kommer via ventilen eller dörren/rummet.

Ingen i familjen kommenterar ljudet sen jag installerade ljuddämparen (50 mm isolering, non woven på insidan).

• Ljuddämpare i ett ventilationsrör, med 50 mm isolering och insida av non woven-material, installerad i en tvättstuga för att minska ljudet från pannan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljudisolerade ventilationsrör täckta med isolering i tvättstugan, ansluten till en värmepump med förbättrad ljuddämpning för minskat buller.
    Skapa konto
  • Gilla
Adam S.
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Funderar också på att ersätta en IVT490 (från 2012) med en QE6, har PE50 på avluften idag så den biten ska vara OK.

Vi måste renovera tvättstugan när vi byter pump, förra ägaren sågade i princip tvättstugan på mitten för att göra ena delen till kök. Tätskiktet på golvet ser ut som man kan tänka sig efter ett sådant ingrepp. Lite osäker på om vi ska satsa på att byta pumpen redan nu, eller renovera tvättstugan först (och då alltså koppla loss IVT490:n och sedan stoppa tillbaka den).

Ska få offerten på fredag men Qvantum har 107 500 som riktpris för en QE6 med installation vilket verkar väldigt bra jämfört med motsvarande NIBE. Ekonomiskt antar jag det bästa är att låta IVT490 sitta tills kompressorn dör, men känns dumt att betala för att installera om den när man gör om tvättstugan.
Kostnaden för att installera nu eller sen blir nog samma. Det viktiga är att man kan lyfta ut/in pannan via ett hårt golv (tvättstugans klinker) så man slipper ev. märken i mjukare golv som parkett och att det finns utrymme för ut/inforsling.

Tycker ni att denna är en PE30 isolering. Jag ser bara denna lilla delen vid överskåpet och kan inte inspektera avluftsrörets isolering någon annan stans i huset då vi inte har vimd på 2:a våningen. Enligt Quantums säljare är den PE30 men installatören är inte 100% säker på den. Jag vill helst skippa bryta upp gipsväggar i inödan.
Huset är byggd 2006. Husleverantör Borohus. Ivt 490 pumpen beställdes med kanalpaket enligt ritningarna och huspärmen, men jag hittar ingen konkret info om jäavluftskanalens isolering...om den är PE30 eller annat...🤔

• Isolerade avluftsrör under ett överskåp i ett hus byggt 2006, med silverfärgad tejp och gul isolering delvis synlig.
    Skapa konto
  • Bild på en ventilationskanal vid ett överskåp, delvis täckt med silvertejp och glasull för isolering. Fråga om det är PE30 isolering.
    Skapa konto
B
Om man kan gå ut genom fasaden. Är det ok? Får två meter rör då och går ut i betongfasad med trä ovanför. Kan det bli högljutt utanför samt läst en del om isbildning som inte är bra därav man vill gå via vinden. Men vill också helst slippa riva upp.

Fick lite offerter nu, vi gör lite annat jobb i samband med installationen (radiator till ett rum som saknar det idag, plugga ventilation i gamla köket, lägga till frånluft i nya köket) vilket är med i offerterna. IVT490 idag.

Comfortzone RX95 = 108k efter ROT
Quantum QE4 = 120k efter ROT
Quantum QE6 = 131k efter ROT

Svårt att veta hur mycket mer man faktiskt sparar med en QE6, RX95 och QE4 bör vara ganska likvärdiga även om QE4 borde spara mer. Valet står nog mer mellan RX95 och QE6.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.