7 103 läst · 81 svar
7k läst
81 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
1. Du behöver PE30 klassad avluftskanal. Mitt hus från 2006/2007 hade PE30 specat på ritningarna. Om du inte vet vad du har kan du låta installatören inspektera och isolera om det behövs. Kan vara bökigt vid genomföringar. Det underlättar om det är enkelt att komma åt hela kanalen via vind eller liknande. Det är ett absolut krav som måste uppfyllas för att slippa problem med kondens, mögel etcAdam S. skrev:Hej!
1. Ni som har installerat Quantum QE6 eller QE4....har de extraisolerat luftkanalen som leder ut den kalla luften? Jag har läst att det kan behlvas extraisolering för dessa nya inverterpumpar då de blåser ut kallare luft än de gamla, vanliga som krävde då klenare isolering på röret.
2. Jag undrar också hur ni upplever varmvattenproduktionen? Det står att det produceras direkt vid behov? Men är det då elpatronen som måste kicka igång och stå för varmvattnet? Blir inte denna lösning dyrare då? Blir det inte fördröjning och mer väntetid i dushen tills det varma vattnet börjar rinna ut från kranen?
Jag har en IVT490 pump i ett 155kvm 2 plans hus från 2007 så det är snart dags att byta. Jag funderar mellan Nibe s735 och Quantum Q6 och har samma dilemma som de andra här...ska man våga satsa på Quantum för att spara 30-40k?
2. Qvantum värmeväxlar varmvattnet vid behov, dvs ingen elpatron inblandad. Funkar ganska bra men har märkt att tempen svajat någon gång. Fördelarna med detta är att
a) tanken skonas från korrosion och kalkavlagringar eftersom det är ett slutet system där vattnet som värms och cirkulerar runt aldrig byts ut (samma princip som radiatorer där vattnet aldrig byts ut)
b) ingen legionella risk då varmvattnet skapas av färskt kallvatten endast vid behov (när en varmvattenkran öppnas)
c) vattnet i tanken kan användas som en buffert dvs värmas ända upp till 90 grader om man vill t.ex. när elen är billig eller om man har egen solel att tillgå. Det är detta som också möjliggör Qvantums FlexReady koncept (under utveckling) där man kan avlasta elnätet vid elöverskott genom att momentant kunna förbruka el (värma vattnet i tanken med elpatron).
Jag isolerade med PE50 själv, man behöver kunna plocka isär röret för att det ska gå smidigt. Fick också såga upp ett större hål genom innertaket. Alternativet om pumpen står vid yttervägg att istället gå rakt ut, ngt som installatören ville och jag inte..Adam S. skrev:Hej!
1. Ni som har installerat Quantum QE6 eller QE4....har de extraisolerat luftkanalen som leder ut den kalla luften? Jag har läst att det kan behlvas extraisolering för dessa nya inverterpumpar då de blåser ut kallare luft än de gamla, vanliga som krävde då klenare isolering på röret.
2. Jag undrar också hur ni upplever varmvattenproduktionen? Det står att det produceras direkt vid behov? Men är det då elpatronen som måste kicka igång och stå för varmvattnet? Blir inte denna lösning dyrare då? Blir det inte fördröjning och mer väntetid i dushen tills det varma vattnet börjar rinna ut från kranen?
Jag har en IVT490 pump i ett 155kvm 2 plans hus från 2007 så det är snart dags att byta. Jag funderar mellan Nibe s735 och Quantum Q6 och har samma dilemma som de andra här...ska man våga satsa på Quantum för att spara 30-40k?
Varmvattenberedaren är en genomströmningsberedare där slingan ligger i toppen av tanken. Jag hade också problem med varierande varmvattenberedaren först, det berodde på att tanken inte var ordentligt avluftad, dvs slingan täcktes antagligen inte helt av vatten.
Menade så klart "varierande varmvattentemperatur"..M Mull129 skrev:Jag isolerade med PE50 själv, man behöver kunna plocka isär röret för att det ska gå smidigt. Fick också såga upp ett större hål genom innertaket. Alternativet om pumpen står vid yttervägg att istället gå rakt ut, ngt som installatören ville och jag inte..
Varmvattenberedaren är en genomströmningsberedare där slingan ligger i toppen av tanken. Jag hade också problem med varierande varmvattenberedaren först, det berodde på att tanken inte var ordentligt avluftad, dvs slingan täcktes antagligen inte helt av vatten.
Så du blev av med problemet genom att lufta av tanken (den övre avluftningsnippeln)?M Mull129 skrev:Jag isolerade med PE50 själv, man behöver kunna plocka isär röret för att det ska gå smidigt. Fick också såga upp ett större hål genom innertaket. Alternativet om pumpen står vid yttervägg att istället gå rakt ut, ngt som installatören ville och jag inte..
Tack för all info!🙏🏻 Bra att veta att man kan skippa problem med varierande vattentemperatur genom avluftning👌🏻
Något annat negativt som ni har upplevt?
Kopressor ljud ok? Drar pumpen in mer luft per timme jämfört med em traditionell / tidigare generationens frånluftspump utan inverter? Blir det inte mer kalldrag vid tilluftsventilerna jämfört med en vanlig pump?
Kopressor ljud ok? Drar pumpen in mer luft per timme jämfört med em traditionell / tidigare generationens frånluftspump utan inverter? Blir det inte mer kalldrag vid tilluftsventilerna jämfört med en vanlig pump?
Luftväxlingen i huset bestäms av normer (0,35 l/s per m2 dvs 52 l/s för 150m2 hus), oavsett pump. Att inverter pumpar är effektivare beror på att de utvinner mer energi ur luften, därav ca 10 grader kallare avluft än en traditionell frånluftare.Adam S. skrev:Tack för all info!🙏🏻 Bra att veta att man kan skippa problem med varierande vattentemperatur genom avluftning👌🏻
Sen kan man utvinna mer energi genom att öka fläkthastigheten, dvs ökat luftflöde, men då drar man in mer kalluft, ljudvolymen ökar och pumpen kanske inte ens ger mer värme om inte huset behöver mer.
Ljudet är ok, oftast bättre än min gamla Nibe 360P men vid vissa kompressorvarvtal kan det bli lite mer resonans. De håller på att ta fram ett överskåp som jag tror kommer vara isolerat för att få ner ljudet från frånluft-/ avluft kanalerna.
Just nu tycker jag mjukvaran ger för lite kontroll och info om pumpen. Kanske blir bättre med tiden. Hade velat se energiförbrukningen tex eller om elpatronen varit aktiv, saknar också en inställning om hur/när elpatronen får kopplas in. Kan inte heller se om pumpen styrs/optimeras mot elpriset. Ryktet säger att mycket kommer komma med nästa stora uppdatering inom några månader. Vem vet?
När du pratar om mer resonans från kompressorn vid vissa varvtal, menar du att oljudet förs vidare genom luftkamalerna och hörs i hela huset, eller bara i närheten av pumpen? Vi har pumpen i ett rum precis bredvid köket och nör vi stänger dörren kan jag just nu inte ens höra vår nuvarande IVT490. Jag skulle hellre ha det så med en ny pump också
Vet du om Nibe S735 har de funktionerna färdigt i mjukvaran som du nämnde att du saknar i Quantum QE6 än så länge?
Vet du om Nibe S735 har de funktionerna färdigt i mjukvaran som du nämnde att du saknar i Quantum QE6 än så länge?
Qvantums säljare angav följande info: "Det kan ibland ta några sekunder extra att få fram varmvattnet mot om du har en varmvattneberedare."
Upplever ni någon fördröjning när det gäller att få ut varmtvatten från kranen med Qvantum QE6 jämfört med er tidigare pumpar som levererade det från varmvattenberedare?
Upplever ni någon fördröjning när det gäller att få ut varmtvatten från kranen med Qvantum QE6 jämfört med er tidigare pumpar som levererade det från varmvattenberedare?
Har inte märkt det. Det är mer att vattnet är svalt i rören från vp till kranen och det tar en liten stund, oavsett vad man har för uppvärmning av varmvattnet. Dvs tar längre tid till vårt kök än till tvättstugan och det precisAdam S. skrev:Qvantums säljare angav följande info: "Det kan ibland ta några sekunder extra att få fram varmvattnet mot om du har en varmvattneberedare."
som med varmvattenberedaren vi hade tidigare.
Du kan kontakta deras säljare som kan ge dig förslag på olika företag som gör installation / service. Jag bor i Värmland och fick en lista med 5-6 sådana direkt från Qvantums säljare.B Beyond skrev: