J janbjo skrev:
Har en QE6 installerad sedan förra veckan.
Bytte ut en Nibe 360F, som hade en klen kompressor och gick på elpatron mest hela tiden på vintern..
Priset var en viktig faktor i valet av Qvantum jämfört med en ny Nibe.

Kan inte säga så mycket ännu egentligen vad det gäller det termiska batteriet och hur man smartast nyttjar detta, väntar på en uppgradering av mjukvaran som är lovad till nu efter sommaren.

Kompressorn verkar gå igång så fort man har duschat lite längre, då låter den lite mer än vad jag var van med från Niben. Dock räcker det att ha dörren stängd till rummet med pumpen, så tänker man inte alls på något extra ljud
Bifogad screenshot visar elutnyttjandet och då duschade en på morgonen och en på kvällen, vilket man tydligt ser.

Blir spännande och se nu, tänker att det skall bli en billigare vinter :)
Kul att du delar med dig :)

Jag har också en Nibe 360P (som jag renoverat för några år sedan och nu verkar ha nått sin livslängd). Vad fick du för energikalkyl, dvs förbrukning innan, och antagen förbrukning med din nya Qvantum QE 6kW?
Vad kostade installationen?
 
A ATH skrev:
Kul att du delar med dig :)

Jag har också en Nibe 360P (som jag renoverat för några år sedan och nu verkar ha nått sin livslängd). Vad fick du för energikalkyl, dvs förbrukning innan, och antagen förbrukning med din nya Qvantum QE 6kW?
Vad kostade installationen?
Jag gjorde inga djupare analyser, har bara jämfört med en bekant som hade en Nibe med en varvatalsrelerad kompressor av nyare sort. De hade en avsevärt lägre förbrukning.
Vi har tidigare kunnat göra av med en bra bit över 3000kwh/månad när elpatronen går mycket och då har vi haft relativt kallt inne dessutom.

Dessutom har inte Nibe 360an riktigt räckt till för vårt ca 200m2 hus, tänker även ur den aspekten det skall bli bättre och varmare inne.

100000kr med installation och bortforsling efter ROT, sedan ger Qvantum 5000kr kickback, så skall sluta på 95000kr då
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
J janbjo skrev:
Har en QE6 installerad sedan förra veckan.
Bytte ut en Nibe 360F, som hade en klen kompressor och gick på elpatron mest hela tiden på vintern..
Priset var en viktig faktor i valet av Qvantum jämfört med en ny Nibe.

Kan inte säga så mycket ännu egentligen vad det gäller det termiska batteriet och hur man smartast nyttjar detta, väntar på en uppgradering av mjukvaran som är lovad till nu efter sommaren.

Kompressorn verkar gå igång så fort man har duschat lite längre, då låter den lite mer än vad jag var van med från Niben. Dock räcker det att ha dörren stängd till rummet med pumpen, så tänker man inte alls på något extra ljud
Bifogad screenshot visar elutnyttjandet och då duschade en på morgonen och en på kvällen, vilket man tydligt ser.

Blir spännande och se nu, tänker att det skall bli en billigare vinter :)
Fick min QE4 installerad och driftsatt i veckan. Verkar fungera som den ska. Har än så länge bara BT mellan mobil(app) och värmepumpen. Lite bristfällig dokumentation om appen, molntjänsten.
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Fick min QE4 installerad och driftsatt i veckan. Verkar fungera som den ska. Har än så länge bara BT mellan mobil(app) och värmepumpen. Lite bristfällig dokumentation om appen, molntjänsten.
återkom gärna när den lägger av
 
  • Haha
Mull129 och 1 till
  • Laddar…
F
M Mull129 skrev:
Fick min QE4 installerad och driftsatt i veckan. Verkar fungera som den ska. Har än så länge bara BT mellan mobil(app) och värmepumpen. Lite bristfällig dokumentation om appen, molntjänsten.
Det stod någonstans att den hade öppet API. Jag gissar dock att det ändå går via deras molntjänst, dvs går ej att köra lokalt?
 
F Fideliox skrev:
Det stod någonstans att den hade öppet API. Jag gissar dock att det ändå går via deras molntjänst, dvs går ej att köra lokalt?
Den funkar lokalt, dvs med Blåtand till mobilen. Gränssnittet helt ok och så småningom får de väl till kopplingen via molntjänsten och 4G/ WiFi till pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.