5 620 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Kul att du delar med digJ janbjo skrev:Har en QE6 installerad sedan förra veckan.
Bytte ut en Nibe 360F, som hade en klen kompressor och gick på elpatron mest hela tiden på vintern..
Priset var en viktig faktor i valet av Qvantum jämfört med en ny Nibe.
Kan inte säga så mycket ännu egentligen vad det gäller det termiska batteriet och hur man smartast nyttjar detta, väntar på en uppgradering av mjukvaran som är lovad till nu efter sommaren.
Kompressorn verkar gå igång så fort man har duschat lite längre, då låter den lite mer än vad jag var van med från Niben. Dock räcker det att ha dörren stängd till rummet med pumpen, så tänker man inte alls på något extra ljud
Bifogad screenshot visar elutnyttjandet och då duschade en på morgonen och en på kvällen, vilket man tydligt ser.
Blir spännande och se nu, tänker att det skall bli en billigare vinter
Jag har också en Nibe 360P (som jag renoverat för några år sedan och nu verkar ha nått sin livslängd). Vad fick du för energikalkyl, dvs förbrukning innan, och antagen förbrukning med din nya Qvantum QE 6kW?
Vad kostade installationen?
Jag gjorde inga djupare analyser, har bara jämfört med en bekant som hade en Nibe med en varvatalsrelerad kompressor av nyare sort. De hade en avsevärt lägre förbrukning.A ATH skrev:
Vi har tidigare kunnat göra av med en bra bit över 3000kwh/månad när elpatronen går mycket och då har vi haft relativt kallt inne dessutom.
Dessutom har inte Nibe 360an riktigt räckt till för vårt ca 200m2 hus, tänker även ur den aspekten det skall bli bättre och varmare inne.
100000kr med installation och bortforsling efter ROT, sedan ger Qvantum 5000kr kickback, så skall sluta på 95000kr då
Fick min QE4 installerad och driftsatt i veckan. Verkar fungera som den ska. Har än så länge bara BT mellan mobil(app) och värmepumpen. Lite bristfällig dokumentation om appen, molntjänsten.J janbjo skrev:Har en QE6 installerad sedan förra veckan.
Bytte ut en Nibe 360F, som hade en klen kompressor och gick på elpatron mest hela tiden på vintern..
Priset var en viktig faktor i valet av Qvantum jämfört med en ny Nibe.
Kan inte säga så mycket ännu egentligen vad det gäller det termiska batteriet och hur man smartast nyttjar detta, väntar på en uppgradering av mjukvaran som är lovad till nu efter sommaren.
Kompressorn verkar gå igång så fort man har duschat lite längre, då låter den lite mer än vad jag var van med från Niben. Dock räcker det att ha dörren stängd till rummet med pumpen, så tänker man inte alls på något extra ljud
Bifogad screenshot visar elutnyttjandet och då duschade en på morgonen och en på kvällen, vilket man tydligt ser.
Blir spännande och se nu, tänker att det skall bli en billigare vinter
Det stod någonstans att den hade öppet API. Jag gissar dock att det ändå går via deras molntjänst, dvs går ej att köra lokalt?M Mull129 skrev:
Den funkar lokalt, dvs med Blåtand till mobilen. Gränssnittet helt ok och så småningom får de väl till kopplingen via molntjänsten och 4G/ WiFi till pumpen.F Fideliox skrev:
Den fungerar bra. De har valt bra leverantörer av kompressor och styrelektronik. Lite sena med att få till UI mjukvaran men styrning via appen ska vara igång under november och de har gjort några uppdateringar under hösten via 4G-modemet. Jag skulle tro att ljudnivån är ungefär densamma som för Nibes. Vartalsstyrda kompressorer ger ett annat och varierande ljud än de gamla på/av modellerna. Fläktljudet är som för min gamla IVT . De har väl lite kvar att jobba på med dokumentation/manual. Lätt att komma i kontakt med supporten och väldigt hjälpsamma. Ska bli intressant att se hur effektiv den är när det blir kallare.L LuFe skrev:
Jobbat med Nibe under många år som konsult. Bra grejor. Seriöst.E Emanuel01 skrev:En hel del personal från Nibe har flyttat till Qvantum. De har bara en tank utan mantel till värme och vv. Vv fås via en växlare istället med en pump som ändrar hastighet beroende på hur hårt man spolar. Känns som lite sämre byggkvalitet än Nibe på vissa grejer. Har skruvat lite med några stycken.
Rätt bra support då de skickar med modem så support kan kolla alla värden på distans.
Lite dyrare men väl värt varenda krona.
Kul och höra, hoppas du fortsätter vara nöjd , vad jämför du med? Ute efter att övertala mig själv att en högeffektiv pump är de way to go jämfört med att bara ersätta den nuvarande NIbe 310 fighter med en motsvarande ny och bli besviken. Så har ni några siffror att dela även om kalla säsongen inte kommit igång så dela gärna TackM Mull129 skrev:Den fungerar bra. De har valt bra leverantörer av kompressor och styrelektronik. Lite sena med att få till UI mjukvaran men styrning via appen ska vara igång under november och de har gjort några uppdateringar under hösten via 4G-modemet. Jag skulle tro att ljudnivån är ungefär densamma som för Nibes. Vartalsstyrda kompressorer ger ett annat och varierande ljud än de gamla på/av modellerna. Fläktljudet är som för min gamla IVT . De har väl lite kvar att jobba på med dokumentation/manual. Lätt att komma i kontakt med supporten och väldigt hjälpsamma. Ska bli intressant att se hur effektiv den är när det blir kallare.
Jag fick min QE6 installerad i början på oktober. I mitt fall var merkostnaden för en QE6 jämfört med Bosch Compress 3800 EW (jämförbar med Nibe 370) 18000 kr. Har dock även ansökt om Qvantums klimatbonus (-5000 kr) och deltagande i FlexReady pilotprojektet (-5000 kr).L LuFe skrev:Kul och höra, hoppas du fortsätter vara nöjd , vad jämför du med? Ute efter att övertala mig själv att en högeffektiv pump är de way to go jämfört med att bara ersätta den nuvarande NIbe 310 fighter med en motsvarande ny och bli besviken. Så har ni några siffror att dela även om kalla säsongen inte kommit igång så dela gärna Tack
Jag räknar med att kunna spara runt 2000 kWh per år, vilket borde ge en återbetalning på 2-3 år (med vinterelpris inkl nätavgift på 1,5-2.0 kr/kWh).
Om Qvantum får till en bra logik/styrning med hänsyn elpris, effekttaxa, nätbalanseringstjänster och tillgången till egen solel borde besparingen bli ännu bättre. Men då funktionaliteten inte finns framme ännu tar jag inte med potentialen i analysen.
Så länge din återbetalningskalkyl är inom 5-6 år hade jag valt inverterpumpen.
När man närmar sig 10 år innan break-even börjar valet bli mer tveksamt, då det är för många osäkra faktorer (elpris, hur kalla vintrar, etc). Du vet inte ens om du bor kvar.
Begär in offerter och börja räkna 😀
Du kan se en principiell beskrivning i installations manualen på sida 10DonPablo skrev:
https://www.qvantum.com/td4-2/
Hej!
1. Ni som har installerat Quantum QE6 eller QE4....har de extraisolerat luftkanalen som leder ut den kalla luften? Jag har läst att det kan behlvas extraisolering för dessa nya inverterpumpar då de blåser ut kallare luft än de gamla, vanliga som krävde då klenare isolering på röret.
2. Jag undrar också hur ni upplever varmvattenproduktionen? Det står att det produceras direkt vid behov? Men är det då elpatronen som måste kicka igång och stå för varmvattnet? Blir inte denna lösning dyrare då? Blir det inte fördröjning och mer väntetid i dushen tills det varma vattnet börjar rinna ut från kranen?
Jag har en IVT490 pump i ett 155kvm 2 plans hus från 2007 så det är snart dags att byta. Jag funderar mellan Nibe s735 och Quantum Q6 och har samma dilemma som de andra här...ska man våga satsa på Quantum för att spara 30-40k?
1. Ni som har installerat Quantum QE6 eller QE4....har de extraisolerat luftkanalen som leder ut den kalla luften? Jag har läst att det kan behlvas extraisolering för dessa nya inverterpumpar då de blåser ut kallare luft än de gamla, vanliga som krävde då klenare isolering på röret.
2. Jag undrar också hur ni upplever varmvattenproduktionen? Det står att det produceras direkt vid behov? Men är det då elpatronen som måste kicka igång och stå för varmvattnet? Blir inte denna lösning dyrare då? Blir det inte fördröjning och mer väntetid i dushen tills det varma vattnet börjar rinna ut från kranen?
Jag har en IVT490 pump i ett 155kvm 2 plans hus från 2007 så det är snart dags att byta. Jag funderar mellan Nibe s735 och Quantum Q6 och har samma dilemma som de andra här...ska man våga satsa på Quantum för att spara 30-40k?