171 823 läst · 1 191 svar
172k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 725 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 725 inlägg
Jag har sparat 3 st Håbol-kartonger med gamla adaptrar, alla med snygg etikett vad de hör till. 🤓
IKEA-kartonger, vinröda, när de fortfarande var gjorda att passa 80 breda hyllor med 3 i bredd utan glapp. Sedan bytte de till svart och precis lagom för bred så bara 2 rymdes med en massa glapp. Ungefär då det började gå utför ordentligt och bl a ikonen Ivar förstördes med nylonhållare på hyllplanens sidor (som de senare tvingats backa från).
Nu ska jag dricka kaffe på bit, mata fåglarna, gnälla över vädret och lägga alldeles för mycket tid på att skriva inlägg på Byggahus.
IKEA-kartonger, vinröda, när de fortfarande var gjorda att passa 80 breda hyllor med 3 i bredd utan glapp. Sedan bytte de till svart och precis lagom för bred så bara 2 rymdes med en massa glapp. Ungefär då det började gå utför ordentligt och bl a ikonen Ivar förstördes med nylonhållare på hyllplanens sidor (som de senare tvingats backa från).
Nu ska jag dricka kaffe på bit, mata fåglarna, gnälla över vädret och lägga alldeles för mycket tid på att skriva inlägg på Byggahus.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Går ju lägga en tjuga på ny kontakt ocksåaltaxis skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...-kontakt-med-lodanslutning-55x21x14-mm-p37327
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Jag håller på med ett riktigt bra exempel på Pryl-HLR. En polare har en älskad JBL Xtreme portabel högtalare (typ torped) som dog totalt för ett bra tag sedan. Ingen reaktion på någon av knapparna, ingen laddindikator...ingenting. Dessa högtalare är "high end" och mycket välbyggda, och kostar därefter.
Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.
Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆
Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍
Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.
Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆
Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍