pacman42 pacman42 skrev:
Man skall inte ha vinklade kontakter på sådana här saker då de inte smärtfritt åker ut när man drar i dem...
Nej det håller jag med om. Synd bara Phillips inte förstår det...

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Nej det håller jag med om. Synd bara Phillips inte förstår det...
Eller också är det precis det de gör. Större chans att man behöver köpa ny, och så hänger sladden lite snyggare.

Jag har en större låda med alla möjliga gamla strömadaptrar, bland annat för att kunna slakta för att återanvända kontakten. Perfekt vid nämnt tillfälle.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en större låda med alla möjliga gamla strömadaptrar, bland annat för att kunna slakta för att återanvända kontakten. Perfekt vid nämnt tillfälle.
Det hade varit fint att ha. Mitt problem är att jag inte hade hittat en sån låda när det väl behövts😂🤪

• Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så stora lådor finns inte.

• Haha
Lilllen
  • Laddar…
MultiMan
Jag har sparat 3 st Håbol-kartonger med gamla adaptrar, alla med snygg etikett vad de hör till. 🤓
IKEA-kartonger, vinröda, när de fortfarande var gjorda att passa 80 breda hyllor med 3 i bredd utan glapp. Sedan bytte de till svart och precis lagom för bred så bara 2 rymdes med en massa glapp. Ungefär då det började gå utför ordentligt och bl a ikonen Ivar förstördes med nylonhållare på hyllplanens sidor (som de senare tvingats backa från).

Nu ska jag dricka kaffe på bit, mata fåglarna, gnälla över vädret och lägga alldeles för mycket tid på att skriva inlägg på Byggahus.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
hsd
Vafför lägga slantar på något som finns i en bra att ha låda 😏

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vafför lägga slantar på något som finns i en bra att ha låda 😏
Det är just när man kastat något vid garage-rensningen som man upptäcker att man behöver det. Så om man bara behåller allt "bra att ha" så kommer det inte att behövas...

• Gilla
MasMats och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är just när man kastat något vid garage-rensningen som man upptäcker att man behöver det.
Det där måste vara termodynamikens femtielfte huvudsats eller nåt. Det slår liksom aldrig fel. 🙄 Någon borde forska kring det! Borde lätt ge Nobelpris!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Det där måste vara termodynamikens femtielfte huvudsats eller nåt. Det slår liksom aldrig fel. 🙄 Någon borde forska kring det! Borde lätt ge Nobelpris!
Att bekräfta något som exakt alla vet ska inte kunna ge nobelpris...

• Haha
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Men att förklara de bakomliggande naturlagarna så att mänskligheten kan utveckla ett motmedel gör det!

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Fast alla vet ju att gravitationen finns...men ingen kan förklara hur den fungerar. Det skulle garanterat ge ett Nobelpris. 😉

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Paxman skrev:
men ingen kan förklara hur den fungerar
Åjo, var nyss ute och gick på en isgata så nog vet jag hur den fungerar. 😢

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Jag håller på med ett riktigt bra exempel på Pryl-HLR. En polare har en älskad JBL Xtreme portabel högtalare (typ torped) som dog totalt för ett bra tag sedan. Ingen reaktion på någon av knapparna, ingen laddindikator...ingenting. Dessa högtalare är "high end" och mycket välbyggda, och kostar därefter.

Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.

Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆

Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍

• Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.