185 562 läst · 1 241 svar
186k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Kan tipsa om https://laglappen.se där det finns diverse reparationskit även för dragkedjor.
Jag kallar ”dragkläppen” för löpare, tror det är vedertaget😀.F fredrik.johansson skrev:Den 25 år gamla jackan som fortfarande används till skidåkning hade en tråkig defekt: blixtlåset stannade inte kvar i uppdraget läge, och kallras uppstod. Berodde på utsliten dragkläpp (eller vad delen man drar i heter…), där stoppklacken hade tappat fjädern. Jag var klart osugen på att byta hela blixtlåset men lösa dragkläppar är inte så enkelt att hitta. Köpte kortast möjliga blixtlås av samma tillverkare och storlek och använde som reservdel.
Knips, knips på övre stoppklacken och sen gick det fint att byta ut dragkläppen. [bild]
Kanske inte riktigt att laga en pryl men jag har åtminstone donat med en, sparat mycket pengar på kuppen och en hel del tårar också.
Sambon hittade en av sina ringar i torktumlaren varpå hon insåg att hon kört så väl den upphittade plastringen som sin egen och sin mormors vigselring i ett par träningsbrallor i både tvättmaskin och torktumlare. Diamantringarna som tillsammans säkert är värda över 30 000 kr var spårlöst försvunna.
Jag tyckte att det verkade osannolikt att de ens skulle ha körts i tvättmaskinen eftersom ringarna är mycket större än nåt jag nånsin sett fastna i rensluckan vid pumpen (typ hårnålar) och mycket större än hålen i trumman men sambon försäkrade att de varit i samma ficka som den upphittade plastringen. Så det var väl värt att undersöka om de ändå kunde vara nånstans i tvättmaskinen eller längre ut på ledningen.
Jag kollade vattenlås och rör från tvättmaskinen samt rensluckan vid pumpen men det var ingenting där. I bruksanvisningen stod det att man kunde ta bort de där tre ”omrörarna” av plast inne i trumman för att vid behov rensa yttertrumman från mynt och spik. Och när jag väl lyckats smäcka bort en av dem och kikade ner med ficklampan såg jag till min stora förvåning att mormors vigselring låg på en kant/flärp nere i dräneringsröret som leder till vattenpumpen. Efter lite om och men fick jag upp ringen med ett gem som jag bockat till en liten krok.
Men den finaste ringen saknades fortfarande. Jag kunde inte se den i yttertrumman och eftersom mormors ring fastnat på vägen till vattenpumpen tänkte jag att den kanske kunde finnas nånstans i röret mellan trumman och vattenpumpen. Jag lyckades få igenom en stump av en dragfjäder från trumman till pumpen och sen satte jag fast en av barnens strumpor i trum-änden med ett buntband och drog igenom mot vattenpumpen, i gravitationens riktning. När strumpan kommit ut kände jag efter i rörmynningen och helt otroligt nog så låg nu den sista ringen där!
Vilken otrolig lättnad!
Världens mest ödmjuka livräddarverktyg:
Sambon hittade en av sina ringar i torktumlaren varpå hon insåg att hon kört så väl den upphittade plastringen som sin egen och sin mormors vigselring i ett par träningsbrallor i både tvättmaskin och torktumlare. Diamantringarna som tillsammans säkert är värda över 30 000 kr var spårlöst försvunna.
Jag tyckte att det verkade osannolikt att de ens skulle ha körts i tvättmaskinen eftersom ringarna är mycket större än nåt jag nånsin sett fastna i rensluckan vid pumpen (typ hårnålar) och mycket större än hålen i trumman men sambon försäkrade att de varit i samma ficka som den upphittade plastringen. Så det var väl värt att undersöka om de ändå kunde vara nånstans i tvättmaskinen eller längre ut på ledningen.
Jag kollade vattenlås och rör från tvättmaskinen samt rensluckan vid pumpen men det var ingenting där. I bruksanvisningen stod det att man kunde ta bort de där tre ”omrörarna” av plast inne i trumman för att vid behov rensa yttertrumman från mynt och spik. Och när jag väl lyckats smäcka bort en av dem och kikade ner med ficklampan såg jag till min stora förvåning att mormors vigselring låg på en kant/flärp nere i dräneringsröret som leder till vattenpumpen. Efter lite om och men fick jag upp ringen med ett gem som jag bockat till en liten krok.
Men den finaste ringen saknades fortfarande. Jag kunde inte se den i yttertrumman och eftersom mormors ring fastnat på vägen till vattenpumpen tänkte jag att den kanske kunde finnas nånstans i röret mellan trumman och vattenpumpen. Jag lyckades få igenom en stump av en dragfjäder från trumman till pumpen och sen satte jag fast en av barnens strumpor i trum-änden med ett buntband och drog igenom mot vattenpumpen, i gravitationens riktning. När strumpan kommit ut kände jag efter i rörmynningen och helt otroligt nog så låg nu den sista ringen där!
Vilken otrolig lättnad!
Världens mest ödmjuka livräddarverktyg:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag gjort en räddningsaktion för både tvättmaskin och torktumlare. Med tvättmaskinen verkade det först så enkelt. Avloppsslangen var gammal och söndertorkad.
Jag köpte en ny slang på Biltema och upptäckte att man måste skruva isär halva maskinen för att byta slangen. Och dessutom var slangen jag köpte för kort. Det tog mycket längre tid än jag trott. Men nu är den förhoppningsvis redo för några år till.
Sedan var det torktumlaren. När jag senast använde den höll sig inte luckan stängd utan jag knöt ett snöre runt tumlaren för att kunna torka tvätten. Lucklåset var sprucket och förstört.
Problemet var att hitta en reservdel till denna 20 år gamla Wirlpool. Till slut hittade jag delen på en fransk sida och lyckades beställa den utan att veta vilka villkor jag godkände. Idag dök delen upp och kunde monteras utan problem.
Så nu kan jag använda min gulnade och nergångna 20 år gamla tvättmaskin och torktumlare ett tag till.

Logga in
Skapa konto
Jag köpte en ny slang på Biltema och upptäckte att man måste skruva isär halva maskinen för att byta slangen. Och dessutom var slangen jag köpte för kort. Det tog mycket längre tid än jag trott. Men nu är den förhoppningsvis redo för några år till.

Logga in
Skapa konto
Sedan var det torktumlaren. När jag senast använde den höll sig inte luckan stängd utan jag knöt ett snöre runt tumlaren för att kunna torka tvätten. Lucklåset var sprucket och förstört.

Problemet var att hitta en reservdel till denna 20 år gamla Wirlpool. Till slut hittade jag delen på en fransk sida och lyckades beställa den utan att veta vilka villkor jag godkände. Idag dök delen upp och kunde monteras utan problem.

Logga in
Skapa konto
Så nu kan jag använda min gulnade och nergångna 20 år gamla tvättmaskin och torktumlare ett tag till.
Min Torktumlare spelar Die Forelle när den är klar. Spelar din marseljäsen nu när du accepterade de franska avtalen? 😂A Avemo skrev:Nu har jag gjort en räddningsaktion för både tvättmaskin och torktumlare. Med tvättmaskinen verkade det först så enkelt. Avloppsslangen var gammal och söndertorkad.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Är det valbart eller är det bara Die forelle som gäller? Spelar den hela?S SvanteC skrev:
Jag har inte provat den än. Jag hoppas att den håller tyst, men jag vet ju inte vad jag har sagt ja till.
Till slut fanns både tid, ork och vilja från både far och son.tveksamt skrev:
Nu behöver jag lite hjälp för att kunna utöva lite HLR.
Sonen har en lyftkran av följande modell:
[bild]
Den kan styras till att snurra runt och dra kroken upp och ned.
Den är ju förstås gjord på billigast möjliga sätt och har därför pajat, det är alltså ett par plastbitar som gått sönder vilket gör att spakarna som sköter snurrandet och lyftandet inte längre gör vad de ska.
Kretskortet som styr det hela ser ut som sådant:
[bild]
och kontakterna sluter 2x2 bleck åt gången. För(de) man ena spaken i sidled slöt den alltså kontakten enligt de blå linjerna och kranen rörde sig då i sidled, den andra spaken kunde samtidigt sluta enligt de röda linjerna och kroken åker då upp.
[bild]
Det jag är ute efter att hitta är således en vippströmbrytare med tre lägen, där den i ytterlägena ska sluta enligt ovan. Alltså de fyra övre eller de fyra nedre. Brytaren ska dessutom helst vara återfjädrande.
Är det någon som kan komma på en brytare som kan funka för detta?
Jag tror mig kunna lösa ihop detta om jag bara hittar en brytare men vet inte vad jag ska leta efter för att hitta det jag behöver. Någon av er andra som är mer bevandrade i elektronikens värld kanske kan bistå?
Något som är oklart i hur jag formulerat mig?
Alldeles för mycket tid nedlagt i förhållande till värdet på prylen, men det är värt något att både visa sonen att man försöker laga saker om det går för att inte bidra till slit och släng-samhället och att få göra något tillsammans.
Stort tack till @AXS för reservdelar, hade inte blivit av utan din hjälp!

Logga in
Skapa konto
Aha! Jag ser att ni klarat er utan den "obligatoriska" uppstagningen av tornettveksamt skrev:
Till slut fanns både tid, ork och vilja från både far och son.
Alldeles för mycket tid nedlagt i förhållande till värdet på prylen, men det är värt något att både visa sonen att man försöker laga saker om det går för att inte bidra till slit och släng-samhället och att få göra något tillsammans.
Stort tack till @AXS för reservdelar, hade inte blivit av utan din hjälp!
[bild]
Jag tror att det är minst två kranar som knäckts här innan jag började med elrör i förebyggande syfte.

Logga in
Skapa konto
Leksaker som inte håller att leka med förtjänar att få lite uppgraderingar.
Lagom till våren har nu såpbubblepistolen fixats. Den har hållit oväntat länge men fästet till såpbubbleflaskan har spruckit efter att ha tappats i marken för många gånger.
Men en uppgradering med Biltemas Multibond och ett buntband borde fixa en säsong till.
Nu sitter flaskan fast igen 😀
Lagom till våren har nu såpbubblepistolen fixats. Den har hållit oväntat länge men fästet till såpbubbleflaskan har spruckit efter att ha tappats i marken för många gånger.
Men en uppgradering med Biltemas Multibond och ett buntband borde fixa en säsong till.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Trodde först du limmat ihop ett skumt CEE don med grön kåpa. 😁rotbackarn skrev:
Leksaker som inte håller att leka med förtjänar att få lite uppgraderingar.
[bild][bild]
Note to self: Allt är inte elmaterial...
Finns det någon elektrisk risk i att laga/dölja en skada på detta vis? Innanför det röda höljet var någon form av fläta. Gillar ju att hålla saker vid liv oavsett vad det kostar att köpa nytt, men har för dålig koll på elektronik för att veta om detta är puckat eller ej. 🙃

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto