Alfredo Alfredo skrev:
Åjo, var nyss ute och gick på en isgata så nog vet jag hur den fungerar. 😢
OK, ingen kan förklara hur den fungerar som den gör...om vi nu ska märka ord.

P Paxman skrev:
Jag håller på med ett riktigt bra exempel på Pryl-HLR. En polare har en älskad JBL Xtreme portabel högtalare (typ torped) som dog totalt för ett bra tag sedan. Ingen reaktion på någon av knapparna, ingen laddindikator...ingenting. Dessa högtalare är "high end" och mycket välbyggda, och kostar därefter.

Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.

Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆

Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍
Gick det inte att få igång den alls?

Min var så, om man höll i handtaget och lyfte den över huvudet och skakade samtidigt som man tryckte på om knappen så gick den igång.
Uppdaterade firmware via mobilen och efter det har den funkat som den ska.

Nu har du ju rivit isär redan så lite sent 🙂

B breakman skrev:
Går ju lägga en tjuga på ny kontakt också ;)
[länk]
Absolut. Men så hade jag inte fått igång den på kvällen när jag behövde den…
Å andra sidan har den glappat länge så det argumentet är kanske lite tandlöst😂😂

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Gick det inte att få igång den alls?

Min var så, om man höll i handtaget och lyfte den över huvudet och skakade samtidigt som man tryckte på om knappen så gick den igång.
Uppdaterade firmware via mobilen och efter det har den funkat som den ska.

Nu har du ju rivit isär redan så lite sent 🙂
Stendöd...och med tanke på att mosfet:en ser ut som att den råkat ut för en mindre explosion så är det inte så konstigt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Absolut. Men så hade jag inte fått igång den på kvällen när jag behövde den…
Å andra sidan har den glappat länge så det argumentet är kanske lite tandlöst😂😂
Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.
Det handlar ju oxå om att försöka själv och lära sig i processen.😊

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Det är just när man kastat något vid garage-rensningen som man upptäcker att man behöver det. Så om man bara behåller allt "bra att ha" så kommer det inte att behövas...
Mmmm
Borde passa in på Murphys lag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.