171 839 läst · 1 191 svar
172k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Gick det inte att få igång den alls?P Paxman skrev:Jag håller på med ett riktigt bra exempel på Pryl-HLR. En polare har en älskad JBL Xtreme portabel högtalare (typ torped) som dog totalt för ett bra tag sedan. Ingen reaktion på någon av knapparna, ingen laddindikator...ingenting. Dessa högtalare är "high end" och mycket välbyggda, och kostar därefter.
Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.
Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆
Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍
Min var så, om man höll i handtaget och lyfte den över huvudet och skakade samtidigt som man tryckte på om knappen så gick den igång.
Uppdaterade firmware via mobilen och efter det har den funkat som den ska.
Nu har du ju rivit isär redan så lite sent 🙂
Stendöd...och med tanke på att mosfet:en ser ut som att den råkat ut för en mindre explosion så är det inte så konstigt.nino skrev:
Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.altaxis skrev:
Det handlar ju oxå om att försöka själv och lära sig i processen.😊L Lilllen skrev:Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 408 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 408 inlägg
Liknande trådar
-
Bra minuspris (SE2, SE3 & SE4) på elen imorgon kl 13-14
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Söker tips på prisvärda yxskaft
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ska jag välja CZ25ZKE eller CZ35WKE till samma pris?
Värmepumpar -
Hur mycket priset kan skilja sig från offerten?
Värme allmänt -
Lever vi i samma land? Elpris
Elavtal, elpriser & elförbrukning