186 429 läst · 1 241 svar
186k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Jag shoppade på www.bunnyhop.de, men det var bara för att det var där just min cykeltyp var billigast denna gången.
Husägare
· Skåne
· 1 569 inlägg
Morfars fars gamla väggur från 1929 slutade gå för något år sedan. Pillade lite med den då, men fick inte igång den mer än några minuter och gav upp för jag inte fick den att gå jämnt.
Gjorde ett försök till idag och smörjde upp alla axeltappar efter lite rådgivning av en urmakare, man vill ju inte paja nåt med fel smörja!
Nu går den perfekt igen, vore ju trevligt om den gick till sin 100-årsdag!
Som kuriosa frågade jag först ChatGPT om lite råd och tjänstvilligheten visste inga gränser när den erbjöd sig att analysera ett foto av urverket och peka ut var jag skulle smörja…finn fem fel!
Bilden med röda ringar är från ChatGPT
Gjorde ett försök till idag och smörjde upp alla axeltappar efter lite rådgivning av en urmakare, man vill ju inte paja nåt med fel smörja!
Nu går den perfekt igen, vore ju trevligt om den gick till sin 100-årsdag!
Som kuriosa frågade jag först ChatGPT om lite råd och tjänstvilligheten visste inga gränser när den erbjöd sig att analysera ett foto av urverket och peka ut var jag skulle smörja…finn fem fel!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden med röda ringar är från ChatGPT

Logga in
Skapa konto
ChatGPT är värdelös på det mesta förutom att skriva texter. Google Gemini hade jag testat för detta ändamålet. Lovar inte att det hade gått bättre, men den brukar spöa skiten ur ChatGPT rörande svårare frågor.
Obs: nu pratar jag om gratis varianterna. Betalvarianterna av ChatGPT är mycket mer kompetenta än gratisvarianten.
Obs: nu pratar jag om gratis varianterna. Betalvarianterna av ChatGPT är mycket mer kompetenta än gratisvarianten.
Redigerat:
Vi köpte en en begagnad utesoffa billigt.
En list som håller banden på plats var rutten och några delar satt löst.
Tog en stund att leta fram en bit ek från skräphögen som kunde ersätta listen. En av de gamla skruvarna gick av när jag skulle lossa listen vilket fyllde mitt hjärta med hat. 10000 steg fram och tillbaka för att hämta olika verktyg och skruvar å grejer.
Men nu har vi en juste utesoffa till vår nya altan. Antar vi sparade ett par tusen spänn.
En list som håller banden på plats var rutten och några delar satt löst.
Tog en stund att leta fram en bit ek från skräphögen som kunde ersätta listen. En av de gamla skruvarna gick av när jag skulle lossa listen vilket fyllde mitt hjärta med hat. 10000 steg fram och tillbaka för att hämta olika verktyg och skruvar å grejer.
Men nu har vi en juste utesoffa till vår nya altan. Antar vi sparade ett par tusen spänn.

Logga in
Skapa konto
Jag har en åkgräsklippare som jag även använt för att dra en sandspridare på vintern. Den hade ingen kraft i startmotorn när det var kallt så jag bytte till ett annat batteri jag hade hemma. Denna vinter var det lika svårt igen. Så jag började misstänka att laddningen inte är så väl utförd. Den var helt oreglerad. Så när batteriet är fullt kryper spänningen upp och skadar batteriet. Jag funderade på att skaffa något i den här stilen för att lösa problemet.
https://www.electrokit.com/dc-dc-om...MI-ZPXqcncjAMVNFaRBR3-RwiDEAQYAiABEgKBOfD_BwE
Men det finns ett spänningsfall i den så att maximala laddströmmen skulle minska. Och så upptäckte jag att jag hade allt som behövdes i mina skrotlådor. Så här borde den även ge full ström initialt.
Och så här blev resultatet.
Men så skall den skyddas också. Jag hittade material till en ingjutningsbox i form av en tom tandkrämstub. Det är ingjutet i epoxy.
Och här sitter den monterad. Vid provkörningen insåg jag att det var dålig kontakt vid batteriets jordanslutning. Så det kanske inte alls var dåliga batterier som orsakade startproblemen. Men en laddregulator lär inte vara en försämring i alla fall.
https://www.electrokit.com/dc-dc-om...MI-ZPXqcncjAMVNFaRBR3-RwiDEAQYAiABEgKBOfD_BwE
Men det finns ett spänningsfall i den så att maximala laddströmmen skulle minska. Och så upptäckte jag att jag hade allt som behövdes i mina skrotlådor. Så här borde den även ge full ström initialt.

Logga in
Skapa konto
Och så här blev resultatet.

Men så skall den skyddas också. Jag hittade material till en ingjutningsbox i form av en tom tandkrämstub. Det är ingjutet i epoxy.

Och här sitter den monterad. Vid provkörningen insåg jag att det var dålig kontakt vid batteriets jordanslutning. Så det kanske inte alls var dåliga batterier som orsakade startproblemen. Men en laddregulator lär inte vara en försämring i alla fall.

Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara