Immobil Immobil skrev:
= Italiensk ingenjörskonst
Vi har tagit bort motorn för låsningen på laddluckan efter att den frusit sönder två gånger förra vintern. Fiat hade ingen lösning på problemet. Att man ens använder en skruv i plast (den skruvar in och håller fast luckan inifrån) som låslösning är otroligt korkat. En sprint från sidan är så mycket enklare konstruktion. Nu är dock inte Fiat ensamma om den här dumheten heller (precis som de inte är ensamma om att ha nycklar med ingjutet batteri).

Köpte en begagnad diskmaskin till ena huset. Tog några månader innan den skulle installeras och givetvis larmade den med den förhatliga felkod e15. Rev bort skyddsplåtarna och såg direkt att läckte rejält vid sidan vid en anslutning.

Efter lite om och men insåg jag att en plastring som skulle trycka på tätningen (likt en klämringskoppling hade hoppat loss. Fick tryckt till den så vart det tätt 👍.

Anslutningarna och slangar på insidan av en diskmaskin, med synliga vattenläckage runt tätningar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överlycklig kördes jag ett diskprogram för att upptäcka att det läckte rejält i nederkant på luckan. Efter lite rengöring från diverse kalkavlagringar och tryckt på listen så är det nästan tätt. det kommer kanske ut en halv tesked. Men som konstruktionen är funderar jag på om det ändå kan betraktas som normalt? Det är som en ränna framför som är tänkt att fånga upp eventuellt utläckande vatten och först när det blir för mycket leds det ner till botten som gör att maskinen då larmar.

Vad tror den samlade HLR-expertisen?

Närbild på en diskmaskin med läckage vid nederkanten av luckan, synligt vatten och kalkavlagringar i en ränna.
Skapa konto

mexitegel mexitegel skrev:
Efter lite rengöring från diverse kalkavlagringar och tryckt på listen så är det nästan tätt. det kommer kanske ut en halv tesked. Men som konstruktionen är funderar jag på om det ändå kan betraktas som normalt?
Med en dålig konstruktion kanske det i någon mening kan kallas normalt att det läcker. Men inte acceptabelt. Jag förstår inte helt vad som syns på bilden. Är det någon gummitätning som inte håller tätt? Kan du få den helt ren och sedan applicera något silikonbaserat smörjmedel kanske det tätar bättre.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det man ser på sista bilden är luckans nedre del. Här är en bild på hela framsidan på maskinen. Huruvida det är en undermålig konstruktion eller inte vet jag inte men jag tänker att det nog är vart när omöjligt att få det helt tätt där över tid.

Diskmaskinens framsida visas, med synliga ståldelar, kablar och insidan av luckans ram.
Skapa konto

Ska testa något lämpligt smörjmedel och se om det blir bättre. Har du möjligen något du rekommenderar?

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[bild]
Svart robotdammsugare på laddningsstation mot mönstrad vägg och trägolv.
Skapa konto

Han lever igen!

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Dagens PrylHLR: stannade hemma idag för att blanda jobb hemifrån och felsökning då FLVPn (IVT490) började jävlas igår. Det började med att JFB löste ut. Kunde inte titta direkt, men vet ju att det kan ligga vatten i tråget pga tätt i rören, men det var inget vatten i dräneringstråget under kylelementet. Drog igång den igen och den fungerade ett tag, sedan löste JFB igen. Men vad f-n? Den gav tillräckligt med värme för att det skulle finnas duschvatten i morse så det fick vänta till idag.

På morgonen idag fungerade bra i två timmar. Kopplade förbi JFB och när jag en stund senare kommer in så tror jag att lagret på fläkten har gått för jag hör missljud (hörde lite mindre missljud igår kväll också). öppnar upp för att snurra på fläkten och känna på lagret och märker att det är vatten i fläkten, men vad f-n?

Öppnar till tråget högst upp igen och nu forsar det ut vatten. Tar fram ett rensband och drar i det i slangen, inget vatten rinner i den, men vad f-n? Lyfter då upp slangen ur dräneringstråget vid golvet och då rinner allt vatten ur, det var det lilla dräneringstråget vid golvet som var fullt med skit, inte slangen. Det förklarar också att jag inte hittade något vatten igår, det har inte varit helt tätt...

Nu var ju dock allting väldigt blött så jag började med att köra fläkten till dess den var torr och sedan körde jag en skotork i utrymmet. Ett par timmar senare tittade jag till allt och det såg rätt OK, fortfarande mycket vatten i gullfiberskivorna, men det fick gå. Skruvade ihop allt igen och startade. Det fungerade direkt, ventilationen fungerar, kompressorn fungerar osv (ta i trä!). Kommer dock inte att koppla tillbaka JFB då jag snart skall byta central, Det får sitta en separat automatsäkring i en egen kapsling vid sidan av centralen fram till dess.

Bra timpeng på det jobbet ändå...

C
Huruvida det är en undermålig konstruktion eller inte vet jag inte men jag tänker att det nog är vart när omöjligt att få det helt tätt där över tid.
Det är inte så att du kör maskinen utan överkorgen? Då sprutar utloppen till övre spolarmen direkt mot luckan och risken för läckage är större än i normala fall.

Annars är min uppfattning att luckan är konstruerad för att i första hand hålla vattnet borta från tätningslisten och att rännan bara är där som en säkerhetsfunktion så att översvämningsskyddet triggas om det skulle börja läcka istället för att vattnet hamnar på golvet. Dvs. det är inte normalt att det kommer ens mindre mängder vatten där.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skickat!

I värsta fall får jag kasta pengar på problemet 😊
Stort tack till @AXS som löste en ny brytare till mig, nu är larmet i full funktion igen!

• Gilla
  • Älska
nino och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte så att du kör maskinen utan överkorgen? Då sprutar utloppen till övre spolarmen direkt mot luckan och risken för läckage är större än i normala fall.

Annars är min uppfattning att luckan är konstruerad för att i första hand hålla vattnet borta från tätningslisten och att rännan bara är där som en säkerhetsfunktion så att översvämningsskyddet triggas om det skulle börja läcka istället för att vattnet hamnar på golvet. Dvs. det är inte normalt att det kommer ens mindre mängder vatten där.
Körde utan överkorgen först och då var läckaget betydligt större 👍. Håller med om rännan som säkerhetsfunktion. Men motsägs lite av att den klarar typ 1cm ”översvämning” innan det rinner över i nästa ränna som leder ner i tratten som får maskinen att larma.

Ny lucka är maskinen inte värd.

Elementen i mitt rum på jobbet var närmast omöjliga att justera termostaten på. Det blev antingen full värme eller ingenting. Indikeringsdioden blinkade väldigt när man rörde på vredet. Så jag skruvade isär det, sprayade elektronikrengöring på potentiometern och vred den fram och åter en massa gånger. Jag passade även på att dammsuga elementet invändigt. Sedan uppförde det sig stabilt. Det återstår att se hur länge. Men jag är hoppfull.
Isärtagen termostat från ett element, omgiven av kablar och komponenter, bredvid en burk elektronikrengöringsspray på ett bord.
Öppet element ligger på kontorsbord, omgiven av elektronikrengöringsspray, verktyg och dammsugare. Indikerar reparation och rengöring.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Körde utan överkorgen först och då var läckaget betydligt större 👍. Håller med om rännan som säkerhetsfunktion. Men motsägs lite av att den klarar typ 1cm ”översvämning” innan det rinner över i nästa ränna som leder ner i tratten som får maskinen att larma.

Ny lucka är maskinen inte värd.
Rensa hålen i alla spolarmar, jag har haft samma fel då vissa hål varit täpta, då blir trycket högre på andra och det kan läcka...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Rensa hålen i alla spolarmar, jag har haft samma fel då vissa hål varit täpta, då blir trycket högre på andra och det kan läcka...
Jag brukar få flisor av äggskal i mina spolarmar, då blir inte disken ren heller...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Men motsägs lite av att den klarar typ 1cm ”översvämning” innan det rinner över i nästa ränna som leder ner i tratten som får maskinen att larma.
Jag tror inte att den normala vattennivån är högre än bottensilen. Iallafall inte utifrån när jag kikat in i maskinen efter att den fyllt upp. Men det är sant, höjdskillnaden är inte stor.

Skulle för ett tag sedan prova en cykellampa och lyckades koppla fel "detta måste de ju gjort idiotsäkert!" - det hade de inte... Det sa pffft! och inget fungerade 🤔
Jag hade då kopplat in mina 18V på en utgång till baklyse, istället för ingången (som faktiskt var skyddad från polvändning)

Det var bara att öppna och kolla, vad det kunde vara.
Har bara bild på ena sidan:
Närbild av en hand som håller ett kretskort med komponenter, bl.a. en LED-driver för cykellampa, med trasiga delar efter felkoppling.
Skapa konto

Men i kort sitter där en LED-driver som driver PowerLEDen som är belysningen, utgången till baklyset drivs i sin tur av en step-up som är kopplad innan LEDen.
Min felkoppling gör att strömmen dels går genom dioden till stepdownen, dels genom bodydioded i stepupens FET. Båda brinner givetvis upp.

Halvkass schema som visar principen.
Handritat schema över en LED-driver och step-up krets för en cykellampa på en post-it-lapp, med komponenter som dioder och motstånd.
Skapa konto

Byter dioden och löder bort stepup-kretsen, men det funkar ändå inte.
Börjar mäta på det hela med oscilloskop och inser att den går i överströmsskydd men fattar inte riktigt varför till en början.
Sen inser jag att step-upen har en kodning på ingången och en på utgången, dessa kan ju ha tröttnat på livet de med så jag löder bort dessa med.

🎉Vi har ljus!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.