174 400 läst · 1 202 svar
174k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Vi har tagit bort motorn för låsningen på laddluckan efter att den frusit sönder två gånger förra vintern. Fiat hade ingen lösning på problemet. Att man ens använder en skruv i plast (den skruvar in och håller fast luckan inifrån) som låslösning är otroligt korkat. En sprint från sidan är så mycket enklare konstruktion. Nu är dock inte Fiat ensamma om den här dumheten heller (precis som de inte är ensamma om att ha nycklar med ingjutet batteri).Immobil skrev:
Köpte en begagnad diskmaskin till ena huset. Tog några månader innan den skulle installeras och givetvis larmade den med den förhatliga felkod e15. Rev bort skyddsplåtarna och såg direkt att läckte rejält vid sidan vid en anslutning.
Efter lite om och men insåg jag att en plastring som skulle trycka på tätningen (likt en klämringskoppling hade hoppat loss. Fick tryckt till den så vart det tätt 👍.
Överlycklig kördes jag ett diskprogram för att upptäcka att det läckte rejält i nederkant på luckan. Efter lite rengöring från diverse kalkavlagringar och tryckt på listen så är det nästan tätt. det kommer kanske ut en halv tesked. Men som konstruktionen är funderar jag på om det ändå kan betraktas som normalt? Det är som en ränna framför som är tänkt att fånga upp eventuellt utläckande vatten och först när det blir för mycket leds det ner till botten som gör att maskinen då larmar.
Vad tror den samlade HLR-expertisen?
Efter lite om och men insåg jag att en plastring som skulle trycka på tätningen (likt en klämringskoppling hade hoppat loss. Fick tryckt till den så vart det tätt 👍.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överlycklig kördes jag ett diskprogram för att upptäcka att det läckte rejält i nederkant på luckan. Efter lite rengöring från diverse kalkavlagringar och tryckt på listen så är det nästan tätt. det kommer kanske ut en halv tesked. Men som konstruktionen är funderar jag på om det ändå kan betraktas som normalt? Det är som en ränna framför som är tänkt att fånga upp eventuellt utläckande vatten och först när det blir för mycket leds det ner till botten som gör att maskinen då larmar.
Vad tror den samlade HLR-expertisen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en dålig konstruktion kanske det i någon mening kan kallas normalt att det läcker. Men inte acceptabelt. Jag förstår inte helt vad som syns på bilden. Är det någon gummitätning som inte håller tätt? Kan du få den helt ren och sedan applicera något silikonbaserat smörjmedel kanske det tätar bättre.mexitegel skrev:
Det man ser på sista bilden är luckans nedre del. Här är en bild på hela framsidan på maskinen. Huruvida det är en undermålig konstruktion eller inte vet jag inte men jag tänker att det nog är vart när omöjligt att få det helt tätt där över tid.
Ska testa något lämpligt smörjmedel och se om det blir bättre. Har du möjligen något du rekommenderar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska testa något lämpligt smörjmedel och se om det blir bättre. Har du möjligen något du rekommenderar?
Dagens PrylHLR: stannade hemma idag för att blanda jobb hemifrån och felsökning då FLVPn (IVT490) började jävlas igår. Det började med att JFB löste ut. Kunde inte titta direkt, men vet ju att det kan ligga vatten i tråget pga tätt i rören, men det var inget vatten i dräneringstråget under kylelementet. Drog igång den igen och den fungerade ett tag, sedan löste JFB igen. Men vad f-n? Den gav tillräckligt med värme för att det skulle finnas duschvatten i morse så det fick vänta till idag.
På morgonen idag fungerade bra i två timmar. Kopplade förbi JFB och när jag en stund senare kommer in så tror jag att lagret på fläkten har gått för jag hör missljud (hörde lite mindre missljud igår kväll också). öppnar upp för att snurra på fläkten och känna på lagret och märker att det är vatten i fläkten, men vad f-n?
Öppnar till tråget högst upp igen och nu forsar det ut vatten. Tar fram ett rensband och drar i det i slangen, inget vatten rinner i den, men vad f-n? Lyfter då upp slangen ur dräneringstråget vid golvet och då rinner allt vatten ur, det var det lilla dräneringstråget vid golvet som var fullt med skit, inte slangen. Det förklarar också att jag inte hittade något vatten igår, det har inte varit helt tätt...
Nu var ju dock allting väldigt blött så jag började med att köra fläkten till dess den var torr och sedan körde jag en skotork i utrymmet. Ett par timmar senare tittade jag till allt och det såg rätt OK, fortfarande mycket vatten i gullfiberskivorna, men det fick gå. Skruvade ihop allt igen och startade. Det fungerade direkt, ventilationen fungerar, kompressorn fungerar osv (ta i trä!). Kommer dock inte att koppla tillbaka JFB då jag snart skall byta central, Det får sitta en separat automatsäkring i en egen kapsling vid sidan av centralen fram till dess.
Bra timpeng på det jobbet ändå...
På morgonen idag fungerade bra i två timmar. Kopplade förbi JFB och när jag en stund senare kommer in så tror jag att lagret på fläkten har gått för jag hör missljud (hörde lite mindre missljud igår kväll också). öppnar upp för att snurra på fläkten och känna på lagret och märker att det är vatten i fläkten, men vad f-n?
Öppnar till tråget högst upp igen och nu forsar det ut vatten. Tar fram ett rensband och drar i det i slangen, inget vatten rinner i den, men vad f-n? Lyfter då upp slangen ur dräneringstråget vid golvet och då rinner allt vatten ur, det var det lilla dräneringstråget vid golvet som var fullt med skit, inte slangen. Det förklarar också att jag inte hittade något vatten igår, det har inte varit helt tätt...
Nu var ju dock allting väldigt blött så jag började med att köra fläkten till dess den var torr och sedan körde jag en skotork i utrymmet. Ett par timmar senare tittade jag till allt och det såg rätt OK, fortfarande mycket vatten i gullfiberskivorna, men det fick gå. Skruvade ihop allt igen och startade. Det fungerade direkt, ventilationen fungerar, kompressorn fungerar osv (ta i trä!). Kommer dock inte att koppla tillbaka JFB då jag snart skall byta central, Det får sitta en separat automatsäkring i en egen kapsling vid sidan av centralen fram till dess.
Bra timpeng på det jobbet ändå...
Det är inte så att du kör maskinen utan överkorgen? Då sprutar utloppen till övre spolarmen direkt mot luckan och risken för läckage är större än i normala fall.mexitegel skrev:
Annars är min uppfattning att luckan är konstruerad för att i första hand hålla vattnet borta från tätningslisten och att rännan bara är där som en säkerhetsfunktion så att översvämningsskyddet triggas om det skulle börja läcka istället för att vattnet hamnar på golvet. Dvs. det är inte normalt att det kommer ens mindre mängder vatten där.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 589 inlägg
Körde utan överkorgen först och då var läckaget betydligt större 👍. Håller med om rännan som säkerhetsfunktion. Men motsägs lite av att den klarar typ 1cm ”översvämning” innan det rinner över i nästa ränna som leder ner i tratten som får maskinen att larma.C cpalm skrev:Det är inte så att du kör maskinen utan överkorgen? Då sprutar utloppen till övre spolarmen direkt mot luckan och risken för läckage är större än i normala fall.
Annars är min uppfattning att luckan är konstruerad för att i första hand hålla vattnet borta från tätningslisten och att rännan bara är där som en säkerhetsfunktion så att översvämningsskyddet triggas om det skulle börja läcka istället för att vattnet hamnar på golvet. Dvs. det är inte normalt att det kommer ens mindre mängder vatten där.
Ny lucka är maskinen inte värd.
Elementen i mitt rum på jobbet var närmast omöjliga att justera termostaten på. Det blev antingen full värme eller ingenting. Indikeringsdioden blinkade väldigt när man rörde på vredet. Så jag skruvade isär det, sprayade elektronikrengöring på potentiometern och vred den fram och åter en massa gånger. Jag passade även på att dammsuga elementet invändigt. Sedan uppförde det sig stabilt. Det återstår att se hur länge. Men jag är hoppfull.
Rensa hålen i alla spolarmar, jag har haft samma fel då vissa hål varit täpta, då blir trycket högre på andra och det kan läcka...mexitegel skrev:
Jag tror inte att den normala vattennivån är högre än bottensilen. Iallafall inte utifrån när jag kikat in i maskinen efter att den fyllt upp. Men det är sant, höjdskillnaden är inte stor.mexitegel skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 589 inlägg
Skulle för ett tag sedan prova en cykellampa och lyckades koppla fel "detta måste de ju gjort idiotsäkert!" - det hade de inte... Det sa pffft! och inget fungerade 🤔
Jag hade då kopplat in mina 18V på en utgång till baklyse, istället för ingången (som faktiskt var skyddad från polvändning)
Det var bara att öppna och kolla, vad det kunde vara.
Har bara bild på ena sidan:
Men i kort sitter där en LED-driver som driver PowerLEDen som är belysningen, utgången till baklyset drivs i sin tur av en step-up som är kopplad innan LEDen.
Min felkoppling gör att strömmen dels går genom dioden till stepdownen, dels genom bodydioded i stepupens FET. Båda brinner givetvis upp.
Halvkass schema som visar principen.
Byter dioden och löder bort stepup-kretsen, men det funkar ändå inte.
Börjar mäta på det hela med oscilloskop och inser att den går i överströmsskydd men fattar inte riktigt varför till en början.
Sen inser jag att step-upen har en kodning på ingången och en på utgången, dessa kan ju ha tröttnat på livet de med så jag löder bort dessa med.
🎉Vi har ljus!
Jag hade då kopplat in mina 18V på en utgång till baklyse, istället för ingången (som faktiskt var skyddad från polvändning)
Det var bara att öppna och kolla, vad det kunde vara.
Har bara bild på ena sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men i kort sitter där en LED-driver som driver PowerLEDen som är belysningen, utgången till baklyset drivs i sin tur av en step-up som är kopplad innan LEDen.
Min felkoppling gör att strömmen dels går genom dioden till stepdownen, dels genom bodydioded i stepupens FET. Båda brinner givetvis upp.
Halvkass schema som visar principen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byter dioden och löder bort stepup-kretsen, men det funkar ändå inte.
Börjar mäta på det hela med oscilloskop och inser att den går i överströmsskydd men fattar inte riktigt varför till en början.
Sen inser jag att step-upen har en kodning på ingången och en på utgången, dessa kan ju ha tröttnat på livet de med så jag löder bort dessa med.
🎉Vi har ljus!
Nu behöver jag lite hjälp för att kunna utöva lite HLR.
Sonen har en lyftkran av följande modell:
Den kan styras till att snurra runt och dra kroken upp och ned.
Den är ju förstås gjord på billigast möjliga sätt och har därför pajat, det är alltså ett par plastbitar som gått sönder vilket gör att spakarna som sköter snurrandet och lyftandet inte längre gör vad de ska.
Kretskortet som styr det hela ser ut som sådant:
och kontakterna sluter 2x2 bleck åt gången. För(de) man ena spaken i sidled slöt den alltså kontakten enligt de blå linjerna och kranen rörde sig då i sidled, den andra spaken kunde samtidigt sluta enligt de röda linjerna och kroken åker då upp.
Det jag är ute efter att hitta är således en vippströmbrytare med tre lägen, där den i ytterlägena ska sluta enligt ovan. Alltså de fyra övre eller de fyra nedre. Brytaren ska dessutom helst vara återfjädrande.
Är det någon som kan komma på en brytare som kan funka för detta?
Jag tror mig kunna lösa ihop detta om jag bara hittar en brytare men vet inte vad jag ska leta efter för att hitta det jag behöver. Någon av er andra som är mer bevandrade i elektronikens värld kanske kan bistå?
Något som är oklart i hur jag formulerat mig?
Sonen har en lyftkran av följande modell:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan styras till att snurra runt och dra kroken upp och ned.
Den är ju förstås gjord på billigast möjliga sätt och har därför pajat, det är alltså ett par plastbitar som gått sönder vilket gör att spakarna som sköter snurrandet och lyftandet inte längre gör vad de ska.
Kretskortet som styr det hela ser ut som sådant:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och kontakterna sluter 2x2 bleck åt gången. För(de) man ena spaken i sidled slöt den alltså kontakten enligt de blå linjerna och kranen rörde sig då i sidled, den andra spaken kunde samtidigt sluta enligt de röda linjerna och kroken åker då upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag är ute efter att hitta är således en vippströmbrytare med tre lägen, där den i ytterlägena ska sluta enligt ovan. Alltså de fyra övre eller de fyra nedre. Brytaren ska dessutom helst vara återfjädrande.
Är det någon som kan komma på en brytare som kan funka för detta?
Jag tror mig kunna lösa ihop detta om jag bara hittar en brytare men vet inte vad jag ska leta efter för att hitta det jag behöver. Någon av er andra som är mer bevandrade i elektronikens värld kanske kan bistå?
Något som är oklart i hur jag formulerat mig?