165 547 läst · 1 153 svar
166k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
JaJohan Gunverth skrev:
Helt ärligt är den faktiskt renblåst flera gånger innan den här bilden togs. De här maskinerna har nog inte mer än 3-4års drifttid innan de behöver en helrenovering, mycket på grund av allt damm och grus som letar sig in överallt. Men man kan hitta relativt billiga delar på Aliexpress.
Hittade faktiskt en bild!P Paxman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just denna säger nog inte mer än tusen ord, men den visar hur svårt det är att se ledningsbanorna och att det var i princip omöjligt att se att en av dem var bruten pga av korrosion. Man kan dock se korrosionen på de två små kondingarna, som jag trodde var problemet. Om jag minns rätt så gick den brutna ledningsbanan från röda kabeln, över "midjan" och sedan bort till lilla sensorkomponenten till vänster om det stora hålet.
Jag lödde om alla lödpunkter också. Några av dem såg ut att vara lite kallödningar.
Jag skall snart ge mig på en riktigt intressant pryl-HLR, frugans reservnyckel till hennes Fiat 500e har slut batteri och den är helgjuten, Fiat tycker att man skall köpa en ny när batteriet tar slut (för flera tusenlappar). Men nu är den inte riktigt helgjuten, den är bara ingjuten i lim som blir rinnande strax över hundra grader. Så om jag bara får isär asken (som också är limmad) så kanske det skall gå med en varmluftspistol, eller kanske genom värmning i ugnen.
De som använt nyckeln varje dag har gjort slut på batteriet på nio månader, men vi hade den i 2,5 år innan den började klaga och ytterligare ett år innan den dog. Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.
Jag tänker mig att öppna "nyckeln" och löda fast en hållare för AAA-batterier så att den har batteri för alltid, om nu inte frugan tvingar mig att återställa den i original vill säga...
...då blir det bara batteribyte.
Önska mig lycka till, jag postar bilder på hur det går senare...
De som använt nyckeln varje dag har gjort slut på batteriet på nio månader, men vi hade den i 2,5 år innan den började klaga och ytterligare ett år innan den dog. Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.
Jag tänker mig att öppna "nyckeln" och löda fast en hållare för AAA-batterier så att den har batteri för alltid, om nu inte frugan tvingar mig att återställa den i original vill säga...
...då blir det bara batteribyte.
Önska mig lycka till, jag postar bilder på hur det går senare...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 214 inlägg
Är det en keyless så sparar man nog mycket batteri på att inte ha den i fickan, då den säkert vaknar av rörelse.
Med det sagt så borde ingjutet batteri vara förbjudet och jag önskar lycka till med manövern!
Med det sagt så borde ingjutet batteri vara förbjudet och jag önskar lycka till med manövern!
Den har legat inomhus när den inte använts, men den ligger nog för nära bilen...13th Marine skrev:
Meningen är att du skall köpa en ny bil eller iaf skänka några tusenlappar till Fiats fattiga aktieägare och styrelsepacman42 skrev:
Planerad obrukbarhet.
Om värmepistol med aluminiumfolie som täcker t.ex LCD och annat värmekänsligt, inte fungerar så kan du prova lasern från en DVD brännare. Men de är förstås livsfarliga för ögonen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 574 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 574 inlägg
Här finns tips: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=228&t=75806&start=120pacman42 skrev:Jag skall snart ge mig på en riktigt intressant pryl-HLR, frugans reservnyckel till hennes Fiat 500e har slut batteri och den är helgjuten, Fiat tycker att man skall köpa en ny när batteriet tar slut (för flera tusenlappar). Men nu är den inte riktigt helgjuten, den är bara ingjuten i lim som blir rinnande strax över hundra grader. Så om jag bara får isär asken (som också är limmad) så kanske det skall gå med en varmluftspistol, eller kanske genom värmning i ugnen.
De som använt nyckeln varje dag har gjort slut på batteriet på nio månader, men vi hade den i 2,5 år innan den började klaga och ytterligare ett år innan den dog. Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.
Jag tänker mig att öppna "nyckeln" och löda fast en hållare för AAA-batterier så att den har batteri för alltid, om nu inte frugan tvingar mig att återställa den i original vill säga...
...då blir det bara batteribyte.
Önska mig lycka till, jag postar bilder på hur det går senare...
Hoppas det går bra för dig, men riktigt idiotisk lösning av Fiat.