Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den behöver nog dammsugas. 😄
Ja :)
Helt ärligt är den faktiskt renblåst flera gånger innan den här bilden togs. De här maskinerna har nog inte mer än 3-4års drifttid innan de behöver en helrenovering, mycket på grund av allt damm och grus som letar sig in överallt. Men man kan hitta relativt billiga delar på Aliexpress.
 
P Paxman skrev:
Absolut...men jag vet inte om jag känner mig såååå motiverad att engagera mig i det när det gäller just den här saken. 😊 Ni får hålla tillgodo med redogörelsen i text, så lovar jag att återkomma om jag behöver ta isär sensorerna igen...och då garanterar jag bilder. 🙂
Hittade faktiskt en bild!

Närbild av korroderad elektronisk komponent med lödpunkter och ledningsbanor; röd kabel och korrosion synlig vid kondensatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just denna säger nog inte mer än tusen ord, men den visar hur svårt det är att se ledningsbanorna och att det var i princip omöjligt att se att en av dem var bruten pga av korrosion. Man kan dock se korrosionen på de två små kondingarna, som jag trodde var problemet. Om jag minns rätt så gick den brutna ledningsbanan från röda kabeln, över "midjan" och sedan bort till lilla sensorkomponenten till vänster om det stora hålet.

Jag lödde om alla lödpunkter också. Några av dem såg ut att vara lite kallödningar.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Jag skall snart ge mig på en riktigt intressant pryl-HLR, frugans reservnyckel till hennes Fiat 500e har slut batteri och den är helgjuten, Fiat tycker att man skall köpa en ny när batteriet tar slut (för flera tusenlappar). Men nu är den inte riktigt helgjuten, den är bara ingjuten i lim som blir rinnande strax över hundra grader. Så om jag bara får isär asken (som också är limmad) så kanske det skall gå med en varmluftspistol, eller kanske genom värmning i ugnen.

De som använt nyckeln varje dag har gjort slut på batteriet på nio månader, men vi hade den i 2,5 år innan den började klaga och ytterligare ett år innan den dog. Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.

Jag tänker mig att öppna "nyckeln" och löda fast en hållare för AAA-batterier så att den har batteri för alltid, om nu inte frugan tvingar mig att återställa den i original vill säga...
...då blir det bara batteribyte.

Önska mig lycka till, jag postar bilder på hur det går senare...
 
  • Gilla
  • Wow
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Är det en keyless så sparar man nog mycket batteri på att inte ha den i fickan, då den säkert vaknar av rörelse.

Med det sagt så borde ingjutet batteri vara förbjudet och jag önskar lycka till med manövern!
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det en keyless så sparar man nog mycket batteri på att inte ha den i fickan, då den säkert vaknar av rörelse.

Med det sagt så borde ingjutet batteri vara förbjudet och jag önskar lycka till med manövern!
Den har legat inomhus när den inte använts, men den ligger nog för nära bilen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.
Meningen är att du skall köpa en ny bil eller iaf skänka några tusenlappar till Fiats fattiga aktieägare och styrelse ;)
Planerad obrukbarhet.

Om värmepistol med aluminiumfolie som täcker t.ex LCD och annat värmekänsligt, inte fungerar så kan du prova lasern från en DVD brännare. Men de är förstås livsfarliga för ögonen.
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[bild]
Den där bilden säger på sin höjd bara att du har jäkligt mycket jobb framför dig. Det är på sin höjd 5 ord och inte alls tusen ;).
 
Sporttejp/hockeytejp/textiltejp/ellervaddetnuheter funkar förvånansvärt bra till att förstärka arbetshandskar som börjar bli slitna i fingertopparna..

Arbetshandskar med slitna fingertoppar förstärkta med vit tejp på grönt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Beröringsfri tvålpump som slutat pumpa. Var motorn som geggat ihop, lite tvålläckage vid axeln så rotorn gick inte att rubba. Rensade glidlagret och satte ihop så nu pumpar den som den skall.

Isärmonterad beröringsfri tvålpump på bord med skruvmejslar, skruvar och delar utspridda omkring, efter rengöring för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Beröringsfri tvålpump som slutat pumpa.
Någon bild på hur den ser ut ihopmonterad? ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någon bild på hur den ser ut ihopmonterad? ;)
Tvål- och sprayflaska står vid en köksvask med vitt kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas
TeroM TeroM skrev:
Beröringsfri tvålpump som slutat pumpa. Var motorn som geggat ihop, lite tvålläckage vid axeln så rotorn gick inte att rubba. Rensade glidlagret och satte ihop så nu pumpar den som den skall.

[bild]
Har du också aktier i Wera? 😀☺️😉
 
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skall snart ge mig på en riktigt intressant pryl-HLR, frugans reservnyckel till hennes Fiat 500e har slut batteri och den är helgjuten, Fiat tycker att man skall köpa en ny när batteriet tar slut (för flera tusenlappar). Men nu är den inte riktigt helgjuten, den är bara ingjuten i lim som blir rinnande strax över hundra grader. Så om jag bara får isär asken (som också är limmad) så kanske det skall gå med en varmluftspistol, eller kanske genom värmning i ugnen.

De som använt nyckeln varje dag har gjort slut på batteriet på nio månader, men vi hade den i 2,5 år innan den började klaga och ytterligare ett år innan den dog. Hur man kan komma på att ha en ingjuten "nyckel" med inbyggt batteri övergår mitt förstånd. Tydligen har Volvo samma sak på vissa bilmodeller. Det följde alltså med bilen bara med en nyckel som fungerar längre än några år.

Jag tänker mig att öppna "nyckeln" och löda fast en hållare för AAA-batterier så att den har batteri för alltid, om nu inte frugan tvingar mig att återställa den i original vill säga...
...då blir det bara batteribyte.

Önska mig lycka till, jag postar bilder på hur det går senare...
Här finns tips: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=228&t=75806&start=120

Hoppas det går bra för dig, men riktigt idiotisk lösning av Fiat.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Här finns tips: [länk]

Hoppas det går bra för dig, men riktigt idiotisk lösning av Fiat.
Tack. Jag hade faktiskt hittat den länken redan - via en sajt i England där de också dokumenterade ungefär samma angreppssätt.

Idiotiskt är bara förnamnet...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tack. Jag hade faktiskt hittat den länken redan - via en sajt i England där de också dokumenterade ungefär samma angreppssätt.

Idiotiskt är bara förnamnet...
= Italiensk ingenjörskonst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.