165 552 läst · 1 153 svar
166k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Har du någon tumregel för vilken strömstyrka du väljer? Har fått i uppdrag av en polare att se om jag kan få liv i hans portabla JBL-högtalare, men det är lite knepigt att felsöka när det är typ 0 volt i batteriet och han inte hittar laddaren. 😂13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 214 inlägg
Inte direkt, började på 200mA och gick upp till 600mA för att jag tyckte det gick för långsamt.P Paxman skrev:
Tog inte många minuter för att den skulle ta sig upp i 7V och då accepterade laddaren det igen
Laddaren laddar med 1.5A så det borde funkat med, annars är väl 0.5C en lagom gissning för li-ion-batteri (dvs på ett 2Ah-batteri laddar man med 2*0.5 = 1A).
Husägare
· Trelleborg
· 632 inlägg
Ja så är detuseless skrev:
Det fungerar hjälpligt ett tag men sedan blir det för mycket skit
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 214 inlägg
Får väl dela med sig av en misslyckad reperation...
Larmdeckaren till ytterdörren strulade, troligtvis eftersom halva familjen inte kan stänga en dörr ordentligt.
Reedsrelät slöt inte ordentligt, beställde en ny och skulle forma benen, dessa är tydligen väldigt känsliga så glaskapseln sprack, och jag köpte såklart bara en 😡
Larmdeckaren till ytterdörren strulade, troligtvis eftersom halva familjen inte kan stänga en dörr ordentligt.
Reedsrelät slöt inte ordentligt, beställde en ny och skulle forma benen, dessa är tydligen väldigt känsliga så glaskapseln sprack, och jag köpte såklart bara en 😡
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dyrare maskiner konsturerade på ett mer genomtänkt sätt så att man inte skapar en odlingskammare för mögel?
Det där är en grej jag lärt mig av en snubbe jag följer på Youtube. Han fixar med allt möjligt, men i första hand små motorer. Om han behöver ett t ex förgasarrenoveringskit så beställer han alltid två. Dels för att det ibland saknas delar i ett kit, men också för att han bygger upp sin "stash" för framtida fixar. 😄13th Marine skrev:
Håller just nu på att fixa två moppar och beställer grejer. Vissa saker som jag vet är förbrukningsvaror, eller är känsliga, beställer jag extra av. 👍
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 214 inlägg
Jag borde vetat bättre i sammanhanget, en del för 12kr blir nu 51kr när man ska betala frakt igen.P Paxman skrev:Det där är en grej jag lärt mig av en snubbe jag följer på Youtube. Han fixar med allt möjligt, men i första hand små motorer. Om han behöver ett t ex förgasarrenoveringskit så beställer han alltid två. Dels för att det ibland saknas delar i ett kit, men också för att han bygger upp sin "stash" för framtida fixar. 😄
Håller just nu på att fixa två moppar och beställer grejer. Vissa saker som jag vet är förbrukningsvaror, eller är känsliga, beställer jag extra av. 👍
Exakt! När det handlar om småpengar för grejen så blir frakten så stor att man lika gärna kan slänga med en extra. En av mopparna behöver en ny insugsbricka (mellan förgasaren och cylindern), pris 14 kr, så jag kommer beställa tre. En till den som behöver en ny och två extra till de andra två mopparna så jag kan byta nästa gång jag behöver ta bort förgasaren. (Jag har tre moppar, där en är min moppe som ska sparas, en fixas till hustrun (förhoppningsvis) och en fixar jag för att sälja.)13th Marine skrev:
Nu har jag bara haft isär enstaka maskiner så det är rent anekdotiskt, men bland annat märkesmaskiner i den övre prisklassen och blivit förvånad över att det inte gjorts någon större ansträngning att försäkra sig om att inget gegg kan hamna där det inte går att komma åt för rengöring. Om t.ex. sumpfacket svämmar över.spikplanka skrev:
Sen har jag inte sett mögel, maskar ellet nåt annat angrepp - bara allmänt ofräscht.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 362 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 362 inlägg
Saeccon som jag hade geggade inte
Byggenheten spolades bara rent under rinnande vatten , sunpfacket hade tippsensor så när det var fullt blinkade en ledsignal och då var det bara att tömma den, sumpen var relativt torrt i puckform
Den funkade klanderfritt i 11 år, dock funkade inte avkalkningsprogrammet så det 12 året trasslade den lite med vattentrycket, det var en nätt maskin som inte har någon motsvarighet numera
Byggenheten spolades bara rent under rinnande vatten , sunpfacket hade tippsensor så när det var fullt blinkade en ledsignal och då var det bara att tömma den, sumpen var relativt torrt i puckform
Den funkade klanderfritt i 11 år, dock funkade inte avkalkningsprogrammet så det 12 året trasslade den lite med vattentrycket, det var en nätt maskin som inte har någon motsvarighet numera