165 547 läst · 1 153 svar
166k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
MultiMan skrev:
Jag kollade Loctite-förrådet, fanns lite att välja på. Tror jag provar med 243, den klarar upp till 180 grader.G gusvo085 skrev:
Eller så köper jag gängtejp, lite ovan att använda det bara.
Oring tror jag inte funkar, det är ingen fläns på ventilen.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drog mig plötsligt till minnes att fläkten i fläktkonvektorn stannade i våras efter 15 års drift. Eftersom värmesäsongen var slut så stängde jag bara av den, men nu fick jag lite panik om det skulle visa sig svårt att fixa.
Rev isär och det visade sig vara ett glidlager som nupit. Lyckades knacka loss axeln och polera upp med stålull och återfetta. Skulle nog egentligen varit litiumfett men den burken var på annan plats så det fick bli vanligt smörjfett.
På lördag är det förresten international repair day! Vad ska ni reparera då?
Rev isär och det visade sig vara ett glidlager som nupit. Lyckades knacka loss axeln och polera upp med stålull och återfetta. Skulle nog egentligen varit litiumfett men den burken var på annan plats så det fick bli vanligt smörjfett.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
På lördag blir det skruvning av Biltema-snöslunga, farsan har problem med sin... Det blir skoj 🙄mexitegel skrev:Drog mig plötsligt till minnes att fläkten i fläktkonvektorn stannade i våras efter 15 års drift. Eftersom värmesäsongen var slut så stängde jag bara av den, men nu fick jag lite panik om det skulle visa sig svårt att fixa.
[bild]
[bild]
[bild]
Husägare
· Skåne
· 1 478 inlägg
Ibland får man glädjas över småsaker! Baklampan död, batteribyte räckte inte, men två sprut med 5-56 i brytaren gjorde susen!
(hade egentligen tänkt ta nån elektronik-spray, men den var tom…)
(hade egentligen tänkt ta nån elektronik-spray, men den var tom…)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Trelleborg
· 632 inlägg
Plockat isär torktumlaren för att den luktade ruttet
Har gjort detta en gång innan så jag visste att jag var tvungen att dela hela maskinen för att komma mer till förångaren och kondensorn på värmepumpen
Man får plocka ut hela kompressorn med kondensorn och göra rent denna i duschen med en borste
Det var ingen trevlig upplevelse
Ska sätta ett larm om 2år att det är dags igen ska inte vänta 4år denna gången
Första gången frågade jag en service tekniker vad det skulle kosta
Han bara skrattade och sa dom flesta köper bara en ny torktumlare då det inte är värt att betala någon för att göra det
Men han sa oxå att det är inte särskilt svårt om man bara är normalhändiga bara tidsödande arbete
Och jag håller med honom
Har gjort detta en gång innan så jag visste att jag var tvungen att dela hela maskinen för att komma mer till förångaren och kondensorn på värmepumpen
Man får plocka ut hela kompressorn med kondensorn och göra rent denna i duschen med en borste
Det var ingen trevlig upplevelse
Ska sätta ett larm om 2år att det är dags igen ska inte vänta 4år denna gången
Första gången frågade jag en service tekniker vad det skulle kosta
Han bara skrattade och sa dom flesta köper bara en ny torktumlare då det inte är värt att betala någon för att göra det
Men han sa oxå att det är inte särskilt svårt om man bara är normalhändiga bara tidsödande arbete
Och jag håller med honom
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 617 inlägg
Det sitter ju luddfilter i tumlaren redan. Tanken är väl, om jag förstått det rätt, att kondensvattnet ska skölja bort ludd som smiter förbi och hamnar på lamellerna. Det funkar säkert bra på ritningen, men bevisligen inte i praktiken..Johan Gunverth skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 214 inlägg