Gängtätning på tub? Eller lin...

MultiMan MultiMan skrev:
Funkar inte en o-ring? Hålet har ju en fördjupning och är inte platt.
G gusvo085 skrev:
Gängtätning på tub? Eller lin...
Jag kollade Loctite-förrådet, fanns lite att välja på. Tror jag provar med 243, den klarar upp till 180 grader.
Eller så köper jag gängtejp, lite ovan att använda det bara.
Oring tror jag inte funkar, det är ingen fläns på ventilen.

/Höghus

Flaskor och förpackningar av Loctite-produkter inklusive gänglåsning och flänstätning ligger på en karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag kollade Loctite-förrådet, fanns lite att välja på. Tror jag provar med 243, den klarar upp till 180 grader.
...

/Höghus
Jag använde Loctititen och testade nu efter 24h torktid, det verkar vara tätt och fint.
Fru Höghus är glad och då är jag glad.

/Höghus

• Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag använde Loctititen och testade nu efter 24h torktid, det verkar vara tätt och fint.
Fru Höghus är glad och då är jag glad.

/Höghus
Happy wife - Happy life 😉

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Drog mig plötsligt till minnes att fläkten i fläktkonvektorn stannade i våras efter 15 års drift. Eftersom värmesäsongen var slut så stängde jag bara av den, men nu fick jag lite panik om det skulle visa sig svårt att fixa.

Rev isär och det visade sig vara ett glidlager som nupit. Lyckades knacka loss axeln och polera upp med stålull och återfetta. Skulle nog egentligen varit litiumfett men den burken var på annan plats så det fick bli vanligt smörjfett.

Fläktkonvektor isärplockad för reparation av fastnat glidlager, med synliga delar och verktyg på platsen.
Skapa konto

Demonterad fläktkonvektor på en arbetsbänk, dammig motor och fläkthjul synliga. Verktyg och limtuber syns i bakgrunden.
Skapa konto

Fläktkonvektor reparation med visning av glidlager, axel och stålverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

På lördag är det förresten international repair day! Vad ska ni reparera då?

• Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
B
mexitegel mexitegel skrev:
Drog mig plötsligt till minnes att fläkten i fläktkonvektorn stannade i våras efter 15 års drift. Eftersom värmesäsongen var slut så stängde jag bara av den, men nu fick jag lite panik om det skulle visa sig svårt att fixa.

Rev isär och det visade sig vara ett glidlager som nupit. Lyckades knacka loss axeln och polera upp med stålull och återfetta. Skulle nog egentligen varit litiumfett men den burken var på annan plats så det fick bli vanligt smörjfett.

[bild]
[bild]
[bild]

På lördag blir det skruvning av Biltema-snöslunga, farsan har problem med sin... Det blir skoj 🙄

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag ska sätta upp konvektorn i förrådet med hjälp av reservfästet som kom i tisdags.

Och göra in inbetalning på sömnkontot.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Det blev mina exklusiva Jula-handskar!

Närbild på en slitna fingertopp av en stickad handske från Jula med en bakgrund av ett träbeklätt rum.
Skapa konto
Exklusiva Jula-arbetshandskar i fokus framför träinredning.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Det blev mina exklusiva Jula-handskar!

[bild][bild]
Bästa vantarna jag någonsin ägt, synd att de inte säljs längre... Mina gav upp för något år sedan efter flera lagningar :(

• Ledsen
hobbs
  • Laddar…
Accen till golfvagnen höll i ungefär 2 meter, fick byta en av grupperna så nu snurrar det på. Imorgon blir det test på banan.

• Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
Ibland får man glädjas över småsaker! Baklampan död, batteribyte räckte inte, men två sprut med 5-56 i brytaren gjorde susen!
(hade egentligen tänkt ta nån elektronik-spray, men den var tom…)

Närbild av elektroniska komponenter inklusive resistorer, en LED och ett batterifack med ett AA-batteri.
Skapa konto
Öppnad baklampa med synliga batterier och lysdioder, liggande på en tidning.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Plockat isär torktumlaren för att den luktade ruttet
Har gjort detta en gång innan så jag visste att jag var tvungen att dela hela maskinen för att komma mer till förångaren och kondensorn på värmepumpen
Man får plocka ut hela kompressorn med kondensorn och göra rent denna i duschen med en borste
Det var ingen trevlig upplevelse
Ska sätta ett larm om 2år att det är dags igen ska inte vänta 4år denna gången
Första gången frågade jag en service tekniker vad det skulle kosta
Han bara skrattade och sa dom flesta köper bara en ny torktumlare då det inte är värt att betala någon för att göra det
Men han sa oxå att det är inte särskilt svårt om man bara är normalhändiga bara tidsödande arbete
Och jag håller med honom

• Isärplockad torktumlare med avtagna komponenter, inklusive trumma och kompressor, redo för rengöring.
    Skapa konto
  • Inre delen av en isärplockad torktumlare med synliga kondensorer och kopparrör, del av en värmepump, som förbereds för rengöring.
    Skapa konto
  • Torktumlarens kompressor med kopparrör och elektriska kopplingar, nedmonterad för rengöring av kondensor och förångare.
    Skapa konto
  • Omonterad torktumlare med trumdel och komponenter som kompressor och kondensor synliga på golvet, verktyg bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:

Det var ingen trevlig upplevelse
Ett luftfilter framför den kondensorn (som på avfuktare) hade eliminerat problemet. Något tillverkaren troligtvis har noll intresse av att lösa.

• Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett luftfilter framför den kondensorn (som på avfuktare) hade eliminerat problemet. Något tillverkaren troligtvis har noll intresse av att lösa.
Det sitter ju luddfilter i tumlaren redan. Tanken är väl, om jag förstått det rätt, att kondensvattnet ska skölja bort ludd som smiter förbi och hamnar på lamellerna. Det funkar säkert bra på ritningen, men bevisligen inte i praktiken..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Programmerbar nätaggregat som visar 6.66V och 0.604A på skärmen, används vid försök att återuppliva ett batteri som inte laddas korrekt.
Skapa konto

Väcka liv i ett batteri som laddaren inte vill kännas vid.
Min förra omgång höll i 10år, dessa började strula efter något år.

• Gilla
Ekka och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.