AXS AXS skrev:
Jag har nog nÄgra pÄ jobbet jag kan skicka pÄ mÄndag annars.
Inte mig emot 😊
Vad ska du ha för besvÀret?

AXS
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte mig emot 😊
Vad ska du ha för besvÀret?
Noll. 😊
Skicka PM sÄ löser vi det. Gissar att det kan vara nÄgot speciellt mÄtt eller sÄ, sÄ inte hundra pÄ att nÄgot finns som funkar. Har mest kapslade.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Noll. 😊
Skicka PM sÄ löser vi det. Gissar att det kan vara nÄgot speciellt mÄtt eller sÄ, sÄ inte hundra pÄ att nÄgot finns som funkar. Har mest kapslade.
Skickat!

I vĂ€rsta fall fĂ„r jag kasta pengar pĂ„ problemet 😊

• Haha
AXS
  • Laddar…
Jag Ă€r lite ledsen, för jag hade ett perfekt exempel pĂ„ pryl-HLR i somras...men jag har raderat alla bilder jag tog, och inlĂ€gg blir ju nĂ€stan alltid bĂ€ttre med illustrationer. 😕 Hursomhelst, jag fĂ„r beskriva sĂ„ gott jag kan.

PÄ taket har jag en liten vÀderstation som skickar fyra vÀrden till en display samt till min hemautomations-hub. Det Àr vind, regn, temp och rel. luftfuktighet. Den har fungerat mycket bra i mÄnga Är, men sÄ började jag se "--", "--" dÀr temp och fukt brukar visas. Ibland visades siffrorna, men oftare och oftare var det bara streck. Jag kontaktade företaget som sÄlde vÀderstationerna (Telldus) och fick beskedet att de utgÄtt ur sortimentet och de hade inga givare som reservdelar.

För mig Àr vind och regn de viktigaste vÀrdena, jag har andra utomhus temp/fukt-givare, men jag Àr en sÄn som stör mig pÄ nÀr saker inte fungerar som de ska, sÄ jag kÀnde att jag mÄste kolla om jag kunde fixa felet.

Jag hade ingen aning om ifall det var ett senorfel eller sÀndarfel, men eftersom vind och regn funkade sÄ lutade det Ät det förstnÀmnda. Upp pÄ taket, skruva loss hela paketet och ned till operationsbordet. VÀl dÀr kunde jag se att sensorerna sitter pÄ tvÄ olika kretskort, sÄ jag tog ut det felande och inspekterade det. Jag kunde se lite korrosion pÄ en konding (hÀr skulle det varit en bild) men inte mycket mer som sÄg konstigt ut, sÄ jag rengjorde med lite IPA och drog pÄ mitt "go to" korrosionsskydd. Nu funkade sensorn, sÄ jag skruvade upp den pÄ taket igen.

Ett par dagar senare var de irriterande strecken tillbaka och jag var ytterst nÀra att ge upp och jobba med mig sjÀlv för att acceptera lÀget, men sÄ kÀnde jag att inte skulle lÄta ett litet kretskort vinna över mig! Upp pÄ taket igen.

Den hÀr gÄngen tog jag pÄ mig lupp-kepsen och synade kortet mycket noggrannare. TyvÀrr Àr kortet svartlackerat, sÄ det var inte sÄ lÀtt att se hur ledningsbanorna gick, men efter en stund kunde jag identifiera kretsarna nog för att kunna "pipa" dem med multimetern. DÄ hittade jag en ledningsbana som inte pep och kunde ana att den slÀppt lite frÄn underlaget (hÀr skulle det vara ytterligare en bild).

Med denna nya upptĂ€ckt kunde jag skrapa bort fĂ€rg tills jag hittade frisk ledningsbana som jag sedan kunde löda fast en liten trĂ„d pĂ„ för att brygga över skadan (hĂ€r skulle sista bilden varit). Mer antikorrosionsmedel och upp pĂ„ taket igen. Givaren har fungerat sedan dess! 😃

Just det, jag passade pÄ att korrossionsskydda allt elektroniskt i hela givardelen, Àven de fungerande delarna. Har det blivit fuktskadat pÄ ett stÀlle sÄ Àr ju risken stor för att det kan ske nÄgon annanstans.

• Gilla
mexitegel och 9 till
  • Laddar…
En bild sÀger mer Àn tusen ord.

Det blir nog bara en halv bild dĂ„, för mer Ă€n 500 ord Ă€r det nog inte. Och vad förklarar en halv bild ifall den utelĂ€mnar det viktigaste? 😉
(Ändringen pga citatregelövertrĂ€delse😉)

• Älska
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
En bild sÀger mer Àn tusen ord.
Helt korrekt...men vad gör man nĂ€r bilden Ă€r raderad? 🙄

P Paxman skrev:
Helt korrekt...men vad gör man nĂ€r bilden Ă€r raderad? 🙄
Undelete :p
Kör en block-per-block kopia och sedan "recovery" program pÄ den.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Undelete :p
Kör en block-per-block kopia och sedan "recovery" program pÄ den.
Det vet jag inte vad det Ă€r...PC-grej? Jag kör Mac fullt ut. 😇

P Paxman skrev:
Det vet jag inte vad det Ă€r...PC-grej? Jag kör Mac fullt ut. 😇
Det finns en hel del kapabla program för att fÄ fram "förlorade" filer.

spikplanka spikplanka skrev:
Det finns en hel del kapabla program för att fÄ fram "förlorade" filer.
Absolut...men jag vet inte om jag kĂ€nner mig sĂ„Ă„Ă„Ă„ motiverad att engagera mig i det nĂ€r det gĂ€ller just den hĂ€r saken. 😊 Ni fĂ„r hĂ„lla tillgodo med redogörelsen i text, sĂ„ lovar jag att Ă„terkomma om jag behöver ta isĂ€r sensorerna igen...och dĂ„ garanterar jag bilder. 🙂

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
dessa Àr tydligen vÀldigt kÀnsliga sÄ glaskapseln sprack
LÀs pÄ lite om hur man skall göra för att bearbeta benen sÄ slipper du förhoppningsvis ytterligare missöden. De Àr som du sÀger otroligt kÀnsliga. Man fÄr hÄlla emot i benet med en tÄng nÀr man böjer dem och de skall klippas med en ensidig avbitare.

Noramasen Noramasen skrev:
Det blir nog bara en halv bild dĂ„, för mer Ă€n 500 ord Ă€r det nog inte. Och vad förklarar en halv bild ifall den utelĂ€mnar det viktigaste? 😉
(Ändringen pga citatregelövertrĂ€delse😉)
HahađŸ˜„đŸ€Ł förlĂ„t jag lyckades inte ladda upp bilden ..

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Demonterade delar av en robotdammsugare spridda över ett bord, inklusive kretskort, plastkomponenter, skruvar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[bild]
Den behöver nog dammsugas. 😄

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.