171 915 läst · 1 191 svar
172k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Självfallet! Ingen som förbjuder det, men det underlättar om man har en utbildning i "egensotning" för att få möjlighet att sota i egen fastighet och därmed slipper anlita annan sotare. Men besiktningen kan man inte utföra med godkännande.
Minns att det var lagkrav på att anlita sotare en gång per år utan undantag.
Men saker kan vara ändrade.
Men saker kan vara ändrade.
De är ändrade:spikplanka skrev:
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...n/brandskydd/sotning-och-brandskyddskontroll/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet men det gör inte kommunen 😄. Men jag uppskattar ändå att ha vår glada visslande sjungande sotare här 1 gång/år. Vi delar dessutom samma intresse för gamla gjutjärnskaminer. Det är även bra för att få billigare hemförsäkring. Och jag behöver inte oroa mig för att kaminen rostar sönder eller så. Kostar 1300kr och jag tycker att det är väl spenderade pengar.Alfredo skrev:
Det är dessutom Södertörns brandförsvar som bestämmer medans kommunen egentligen bara bestämmer hur mycket det kostar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 407 inlägg
Slått ihop två uppsättningar trasiga babymonitorer till en hel.
På den första uppsättningen så dog ett batteri innan garantitiden tog slut, så vi fick en ny uppsättning på garanti, dessvärre började dessa tappa kontakten med varandra efter två år.
Tyvärr inte så enkelt som att flytta över batterierna då man bytt kontakt, men lite fullödningar senare så var de nya kontakterna och batterierna överflyttade.
På den första uppsättningen så dog ett batteri innan garantitiden tog slut, så vi fick en ny uppsättning på garanti, dessvärre började dessa tappa kontakten med varandra efter två år.
Tyvärr inte så enkelt som att flytta över batterierna då man bytt kontakt, men lite fullödningar senare så var de nya kontakterna och batterierna överflyttade.
Ja, så kom då dagen då vår Smeg automatisk Espressomaskin var nära att ge upp.
Jag skulle ta ur infusionsenheten (kaffepressen) för rengöring, men det satt fast.
En gång så stannade maskinen med ett lite annorlunda ljud och blinkande lampor. Då gick heller inte infusionsenheten att ta ut, men jag förstod aldrig varför. Efter att ha stängt av och på maskinen så kör den en rengöring som då lyckades, så vi fick vårt kaffe. Frun var glad men jag kunde ju höra att den lät annorlunda, som en motor som går trögt skulle stanna strax innan den kört klart.
När jag väl fick ut infusionsenheten så gick det inte att montera tillbaka. 👎😩😢🤢🤮
En sån här maskin
Infusionsenheten sitter bakom ett lock på sidan.
När jag väl får ut infusionsenheten så förstår jag att läget är fel på kraftöverföringen till kaffepressen. Den spände såpass att infusionsenheten var svårt att få ut. Det brukar gå lätt att få ut den.
Har ser man två små pilar. Det gick inte att vrida rätt så pilarna är mitt för varandra. Då hamnar de inte rätt för att passa i maskinen.
Först två skruvar.
Därefter 4 till
Här ser det ut att ha kommit både kaffe och vatten så fettet är både svart och liknar grädde.
Mätte slitage, men det var okay.
Det fanns ingen möjlighet att dreven skulle kuggat över.
Fann en svart väl pressad beläggning under kolven se pilar (till vänster) och nere i cylindern (till höger).
Provar att montera ihop...
Yes 😁
Och nu går den lätt att montera tillbaka.
Då återstår den egentliga rengöringen.
Har funderat på konstruktionen.
Behållare för kaffesump i samma utrymme som kaffekvarnen mynnar ut i.
Varm och fuktigt.
Rötmånad en över.
Dagens fynd inkl. lite mögel
Har ser man kaffekvarnen mynna ut, rengjord. Även där fanns lite mögel på utsidan av öppningen.
Där uppe finns en gummiflärp som väl ska hänga för hålet mot kaffekvarnen men den är böjd.
Mitt i bild finns ett litet hål med något vitt i. Det är en papperstuss för att förhindra malt kaffe att komma in i slangen för kaffet till koppen. Det finns en rostfri tapp med en röd oring på som syns till hälften till höger i tredje bilden. Den passar i hålet här.
Det finns malt kaffe precis över allt inne i maskinen. Varför? Är det normalt för en sån här maskin?
Och det finns många svåråtkomliga små skrymslen som man inte kommer åt med den medskickade lilla borsten så jag har kompletterat med en egen verktygsuppsättning.
Tja, till slut så är hela maskinen rengjord, infusionsenheten ”renoverad” och ihopmonterad igen.
Nu låter den inte ansträngt längre utan normalt.
Allt gott och kaffet gott 😋
Edit: Det fanns en repa i cylindern som skulle kunna bidra till fukt(kaffe) i infusionsenheten.
Jag skulle ta ur infusionsenheten (kaffepressen) för rengöring, men det satt fast.
En gång så stannade maskinen med ett lite annorlunda ljud och blinkande lampor. Då gick heller inte infusionsenheten att ta ut, men jag förstod aldrig varför. Efter att ha stängt av och på maskinen så kör den en rengöring som då lyckades, så vi fick vårt kaffe. Frun var glad men jag kunde ju höra att den lät annorlunda, som en motor som går trögt skulle stanna strax innan den kört klart.
När jag väl fick ut infusionsenheten så gick det inte att montera tillbaka. 👎😩😢🤢🤮
En sån här maskin
Logga in
Skapa konto
Smeg Helautomatisk Kaffemaskin BCC01WHMEU
Infusionsenheten sitter bakom ett lock på sidan.
Logga in
Skapa konto
När jag väl får ut infusionsenheten så förstår jag att läget är fel på kraftöverföringen till kaffepressen. Den spände såpass att infusionsenheten var svårt att få ut. Det brukar gå lätt att få ut den.
Logga in
Skapa konto
Har ser man två små pilar. Det gick inte att vrida rätt så pilarna är mitt för varandra. Då hamnar de inte rätt för att passa i maskinen.
Logga in
Skapa konto
Först två skruvar.
Därefter 4 till
Logga in
Skapa konto
Här ser det ut att ha kommit både kaffe och vatten så fettet är både svart och liknar grädde.
Logga in
Skapa konto
Mätte slitage, men det var okay.
Det fanns ingen möjlighet att dreven skulle kuggat över.
Fann en svart väl pressad beläggning under kolven se pilar (till vänster) och nere i cylindern (till höger).
Logga in
Skapa konto
Provar att montera ihop...
Logga in
Skapa konto
Yes 😁
Och nu går den lätt att montera tillbaka.
Då återstår den egentliga rengöringen.
Har funderat på konstruktionen.
Behållare för kaffesump i samma utrymme som kaffekvarnen mynnar ut i.
Varm och fuktigt.
Rötmånad en över.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dagens fynd inkl. lite mögel
Logga in
Skapa konto
Har ser man kaffekvarnen mynna ut, rengjord. Även där fanns lite mögel på utsidan av öppningen.
Där uppe finns en gummiflärp som väl ska hänga för hålet mot kaffekvarnen men den är böjd.
Logga in
Skapa konto
Mitt i bild finns ett litet hål med något vitt i. Det är en papperstuss för att förhindra malt kaffe att komma in i slangen för kaffet till koppen. Det finns en rostfri tapp med en röd oring på som syns till hälften till höger i tredje bilden. Den passar i hålet här.
Det finns malt kaffe precis över allt inne i maskinen. Varför? Är det normalt för en sån här maskin?
Och det finns många svåråtkomliga små skrymslen som man inte kommer åt med den medskickade lilla borsten så jag har kompletterat med en egen verktygsuppsättning.
Tja, till slut så är hela maskinen rengjord, infusionsenheten ”renoverad” och ihopmonterad igen.
Nu låter den inte ansträngt längre utan normalt.
Allt gott och kaffet gott 😋
Edit: Det fanns en repa i cylindern som skulle kunna bidra till fukt(kaffe) i infusionsenheten.
Redigerat:
Fru Höghus rapporterade att strykstationen inte längre levererade ånga. Då jag därmed riskerade att komma till jobbet i skrynkliga skjortor var det hög prio på detta. Hon hade själv provat att fylla tanken med vinäger, och fått ut en massa gucka ur tanken. Ingen ånga dock.
Efter lite felsökning hittade jag en ventil för ångan som var igenbeckad. Solenoiden rörde sig öht inte. Delta Kalkborttagning lyckades dock få liv i den. Det satt någon form av packning som sprack i småbitar när jag lossade ventilen från tanken.
Någon som har en rekommendation för att få det trycktätt?
Ventilen med filter skall gängas in i tanken, de röda ringarna visar var.
/Höghus
Efter lite felsökning hittade jag en ventil för ångan som var igenbeckad. Solenoiden rörde sig öht inte. Delta Kalkborttagning lyckades dock få liv i den. Det satt någon form av packning som sprack i småbitar när jag lossade ventilen från tanken.
Någon som har en rekommendation för att få det trycktätt?
Ventilen med filter skall gängas in i tanken, de röda ringarna visar var.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto