13th Marine 13th Marine skrev:
ChongX har säkert så bra priser att inköparen inte kan motstå 😉
Men det blev "Ching" på den så produkten blev skit ;)

Är det en granat? nej! är det en dynamitgubbe? nej! kineskondensator? nej! Det är en RIFA kondensator.. HJÄLP! :p
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
MultiMan
Sedan finns det grader i helvetet också. Både ChongX och ChengX finns. Electrokit säljer t ex ChengX när de skickar billigare varianter där de inte garanterar en viss tillverkare. Hobbyfixare på YT använder ChengX ibland, t ex https://www.youtube.com/@BuyitFixit

Det cirkulerar rent skräp som är märkt ChongX, medan jag själv och andra använt ChengX när jag inte fått tag på Rubycon eller Panasonic t ex. Går dock inte att utesluta att ChongX gjort ok saker vid något tillfälle. Normalt sett köper jag själv enbart Rubycon pga mycket bra erfarenhet under lång tid.

Ett varningstecken brukar vara att kopiorna säljs i orimligt litet format i förhållande till kapacitans och spänning. Om mindre nogräknade tillverkare använt dessa minikopior kan det vara svårt att hitta bra ersättare som får plats. Hänt mig många gånger att Rubycon varit för stora och man varit tvungen att modifiera hur de sitter monterade.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hänt mig många gånger att Rubycon varit för stora och man varit tvungen att modifiera hur de sitter monterade.
Sätt två isolerade ledare som "förlängning" ?
Och kanske någon 3D skriven sak för att hålla allt på plats?
 
Just det med passform är ett problem här, det finns inga seriösa leverantörer som har de specarna i samma formfaktor.

Så de röda från Wurth är 2mm längre, vilket blir riktigt tight att få i.
 
Bytt lager på frånluftsfläkten

Bild på demonterad frånluftsfläkt med utbytta lager och fläktkomponenter placerade på en tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Dagens pryl-HRL var att fixa soprationsafuktaren för krypgrunden, en corroventa CTR 300 TT. Motorn som snurrar hjulet var kass. Visade sig att lagren hade gett upp rejält. Nya lager för 80kr och lite rengöring och infettning så gick den som smort.

Om någon försöker sig på samma operation så öppna motorn försiktigt då det var ganska många kugghjul i transmissionen.
[bild]

allt på plats
[bild]

Monterad i krypgrunden igen
[bild]

Snurr snurr...
[video]
Söker lösning på liknande, växellådan till avfuktare skuren, vet dock inte om det kommer att hjälpa med nya lager. Skall öppna och se... 3300 för en ny är ocker...
 
  • Växellåda till avfuktare med flera färgade kablar som ligger mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
H heinreken skrev:
Söker lösning på liknande, växellådan till avfuktare skuren, vet dock inte om det kommer att hjälpa med nya lager. Skall öppna och se... 3300 för en ny är ocker...
Ser motorn ut exakt sådär? Såna har jag bytt många i mina dagar, det finns inget i dem som är renoveringsbart... I bästa fall har fettet hårdnat så det går att göra rent och stoppa i nytt, i värsta fall har motorn rensat alla kuggar på ett plastdrev...
 
  • Gilla
heinreken
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser motorn ut exakt sådär? Såna har jag bytt många i mina dagar, det finns inget i dem som är renoveringsbart... I bästa fall har fettet hårdnat så det går att göra rent och stoppa i nytt, i värsta fall har motorn rensat alla kuggar på ett plastdrev...
Jo det ser så ut, jag tror tyvärr det är lite transigt inne i växeln. vet du om det går att hitta en ersättare hos nån elgross?
 
H heinreken skrev:
Jo det ser så ut, jag tror tyvärr det är lite transigt inne i växeln. vet du om det går att hitta en ersättare hos nån elgross?
Vi böt så många, så vi köpte dem direkt från leverantören... Kommer inte ihåg vilken tyvärr...

Men har du utväxling/varvtal, spänning och diameter på utgående axel bör det vara enkelt att hitta en ersättare....
 
  • Gilla
heinreken
  • Laddar…
H heinreken skrev:
för en ny är ocker...
Ersätt med en skruvdragare?
 
Har idag skruvat isär och ihop Sten två gånger (Sten är en robotdammsugare av modell Roborock S5 Max).

Det började med att han häromdagen tyckte det var nått fel på lasern, den snurrade men han var missnöjd ändå.

Skruvade mig in till lasern och hittade detta:
Närbild på insidan av en digital enhet med en synlig elektronisk komponent, kablar och plastdelar mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oklart hur den kunde snurra, men jag gjorde rent och passade på att rengöra fallsensorerna med.

När sten var ihopskruvad första gången klagade han på att han inte var på marken.
Ännu en djupdykning så visar det sig att ena brytaren som känner av om hjulen är i luften hade fastnat i "upplyft" läge.

Nu är han ihopskruvad och redo för att dammsuga igen!
 
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Trimmern har lagt av, verkar som denna styr elektroniken är boven.
Vad är bästa hacket för detta? bara koppla förbi boxen till nollan på batteriet och hoppas på det bästa?
Närbild på en trasig trimmer med en 36V batterienhet från Cocraft. Elektroniken och ledningar är synliga, med röda kablar kopplade till komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
Trimmern har lagt av, verkar som denna styr elektroniken är boven.
Vad är bästa hacket för detta? bara koppla förbi boxen till nollan på batteriet och hoppas på det bästa?
[bild]
Vart går den blå tråden? Är prylen bara en mjukstart? Det kan ju finnas skydd mot att ladda ur batteriet för långt, överströmsskydd och temperaturövervakning av batteriet i den till exempel. Antagligen fungerar det ett tag att göra som du tänkt. Men risken finns att du tar bort skyddsfunktioner. Kanske bara som skyddar batteriet. Kanske även som skyddar mot brand.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vart går den blå tråden? Är prylen bara en mjukstart? Det kan ju finnas skydd mot att ladda ur batteriet för långt, överströmsskydd och temperaturövervakning av batteriet i den till exempel. Antagligen fungerar det ett tag att göra som du tänkt. Men risken finns att du tar bort skyddsfunktioner. Kanske bara som skyddar batteriet. Kanske även som skyddar mot brand.
Den blå går tillbaka till tredje blecket på batteriet. Så det är rimligt att det är batteriskydd inblandat. Någon påtaglig mjukstart är det inte vad jag tänkt på, men går ju fort att varva upp en trimmer.
Garantitiden har gått ut, var väl 5 år, och serien har slutat säljas. Så frågan är också om man kan hitta ersättning annat än förbikoppling.
 
4774
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har två dammsugare och använder varvtalsreglering varenda gång jag dammsuger. Är brutalt sug i både Siemens Q8 och min 25 år gamla Volta, som lätt förstör känsliga saker. Siemensdammsugare saknar reglering av luft på slangen och slangregleringen på Voltan räcker inte. Voltan är bäst som har analogt steglös reglering. Q8 5 lägen.

Dammsuger allt från mattor med turbomunstycken i fullbredd, till smala turbo på katternas liggplatser (tål inte maxsug, varvar ihjäl sig). Alla kardor till samma karnivorer där max inte heller funkar, snarare hälften, annars suger munstycket fast. Alla gardiner som klarar max lägsta eller näst lägsta läget på regleringen annars försvinner tyget in i röret. Samma med tunnare mattor, t ex trasmattor där det är omöjligt att röra munstycket fram och tillbaka med inställning över halva effekten.

Kan hålla på länge med många fler exempel med olika material och munstycken. Att du tycker det är den mest korkade funktionen på en dammsugare är minst sagt märkligt. Du kanske inte dammsuger så mycket och mest golv?
Oh vad jag älskar min uråldriga volta, finns inte en bättre dammsugare. Har haft kanske 5 -7 dammsugare efter den som samtliga bara är rent skräp oavsett märke. Har som tur är behållt voltan för dammsugning i tvättstugan och garaget men oj dessa dinosaurier för alla andra har så mycket fler funktioner, allt från grovdammsugning till göra rent kaminen till findammsugning. Bästa dammsugaren som gjorts för hemmabruk Röd dammsugare av märket Volta, modell U255, stående på ett betonggolv i en tvättstuga eller ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.