Höghus Höghus skrev:
Med en sladdrig badrumsmatta från Rusta/Ikea är det ett måste.
Annars fastnar mattan och man bara flyttar runt den.

/Höghus
Går det inte lika bra att öppna tjuvluftsventilen i handtaget?
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Går det inte lika bra att öppna tjuvluftsventilen i handtaget?
Absolut, men jag har fått för mig att uppsugningen blir bättre med varvtalsregleringen än tjyven.
Inget vetenskapligt stöd för det dock...

/Höghus
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lagade precis en dammsugare åt en kompis. Den betedde sig lustigt med olika varvtal eller stendöd. Kolen i motorn fina. Kabeln är hel. Visade sig vara potentiometern till varvtalsreglering som var slut eller glapp. Lite steloperation av denna på 100% (0 Ohm) löste problemet. Vem använder varvtalsregleringen egentligen? Måste vara den mest korkade extrafunktionen på en dammsugare
Jag har också "lagat" en dammsugare genom att ta bort den icke fungerande varvtalsregleringen en gång. Det händer ibland att jag dammsuger med reglaget nedställt en bit. Men så snart jag inser mitt misstag drar jag upp den på max.

När jag pluggade pratade jag med en som hade som exjobb att förse en dammsugare med en mikrokontroller. När jag frågade vilken uppgift den skulle ha fick jag veta att en del av exjobbet var att komma på vad den skulle göra.
 
  • Haha
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vem använder varvtalsregleringen egentligen?
Vi, när dammsugaren kopplas till bärrensaren. Körde man på fullfart skulle inte många bär slinka igenom.
 
MultiMan
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lagade precis en dammsugare åt en kompis. Den betedde sig lustigt med olika varvtal eller stendöd. Kolen i motorn fina. Kabeln är hel. Visade sig vara potentiometern till varvtalsreglering som var slut eller glapp. Lite steloperation av denna på 100% (0 Ohm) löste problemet. Vem använder varvtalsregleringen egentligen? Måste vara den mest korkade extrafunktionen på en dammsugare
Jag har två dammsugare och använder varvtalsreglering varenda gång jag dammsuger. Är brutalt sug i både Siemens Q8 och min 25 år gamla Volta, som lätt förstör känsliga saker. Siemensdammsugare saknar reglering av luft på slangen och slangregleringen på Voltan räcker inte. Voltan är bäst som har analogt steglös reglering. Q8 5 lägen.

Dammsuger allt från mattor med turbomunstycken i fullbredd, till smala turbo på katternas liggplatser (tål inte maxsug, varvar ihjäl sig). Alla kardor till samma karnivorer där max inte heller funkar, snarare hälften, annars suger munstycket fast. Alla gardiner som klarar max lägsta eller näst lägsta läget på regleringen annars försvinner tyget in i röret. Samma med tunnare mattor, t ex trasmattor där det är omöjligt att röra munstycket fram och tillbaka med inställning över halva effekten.

Kan hålla på länge med många fler exempel med olika material och munstycken. Att du tycker det är den mest korkade funktionen på en dammsugare är minst sagt märkligt. Du kanske inte dammsuger så mycket och mest golv?
 
Jodå. Dammsugning blir det allt ibland och på diverse ytor och föremål. I och för sig med en centraldammsugare som har rejält sug och ingen hastighetreglering. Har inte saknat det alls.
Avemos inlägg om att ”hitta på ett syfte med funktionen” stämmer ju delvis in på tesen jag hade. 🤔
 
MultiMan
Ditt svar visar att du inte är intresserad av någon annan åsikt än din egen, så jag tänker inte fortsätta förklara varför varvtalsreglering på dammsugare är väldigt användbart och ibland nödvändigt för att inte skada det man ska rengöra.
 
Jag har hört att man brukar lägga till funktioner ingen använder 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ditt svar visar att du inte är intresserad av någon annan åsikt än din egen, så jag tänker inte fortsätta förklara varför varvtalsreglering på dammsugare är väldigt användbart och ibland nödvändigt för att inte skada det man ska rengöra.
Nejdå. Jag har bara inte sett nyttan med hastighetsreglering när den har funnits tillgänglig. Sugstyrka kan ju regleras ändå på mekaniskt sätt. Om det skulle saknas är naturligtvis hastighetsreglering användbar. Inte bara jag som anser det, men det kan vi låta bero.
 
hobbs hobbs skrev:
Displayen till vår roddmaskin fick hälsa på roddhandtaget med resultatet att den nu är skapligt krossad.
Ta närfoto på kretskortets fram- och baksida samt LCD modulens fram- och baksida.

För övrigt sitter det en WLT8016M Bluetooth modul på kretskortet. En plan B är en "surfplatta" som kör tillverkarens mjukvara ie deras "app".

Om reservdelar inte kan hittas så är det dags för oscilloskop och multimeter. För LCD har ofta väldigt olika gränssnitt. Ett annat alternativ är att styra hela roddmaskinen genom att "byta dess hjärna" med en egen Rasperry Pi + LCD.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Försökte mig själv på ett återbruksprojekt på second hand-butiken med alla fotoramar som låg och drällde. Trots att det såg uppenbart enkelt ut med bandkontaktdon var i princip varje liten skärm någon beställningskonstruktion med helt egna lösningar.
Kringgå problemet genom att modifiera dess befintliga programvara som ofta kör på någon CPU med ARM arkitektur. Eller installera nytt operativsystem som fungerar på riktigt, dvs unix med kompilator.
Då slipper du gräva i specialanslutningen till plattskärmen som ofta är komplicerad och kräver iaf en FPGA + DRAM för att få till det.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Om det nu var rosten som var problemet, så skulle jag ju helst vilja sätta något emellan,
Minst en platta behöver bytas och det är nog en säkerhetsfråga med tanke på starkströmmen.

P Paxman skrev:
Brandfilt?

Jag köpte ett gäng brandfiltar för att ha som gnistskydd när jag svetsar i mitt överbelamrade garage. 😆
Brandfiltar är fulla med toxiska brandskyddsmedel.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Brandfiltar är fulla med toxiska brandskyddsmedel.
Källa på det?
 
Min brandfilt är gjord av glasfiber.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Min brandfilt är gjord av glasfiber.
Mina med...men "Spikplanka" hävdar alltså att de är giftiga på något sätt. Dock helt utan att ange någon information, så jag hoppas att h*n återkommer med källa som underbygger påståendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.