Frågan är väl också om det spelar någon större roll om det är "toxiska brandskyddsmedel" inuti en spis?
 
P Paxman skrev:
Mina med...men "Spikplanka" hävdar alltså att de är giftiga på något sätt. Dock helt utan att ange någon information, så jag hoppas att h*n återkommer med källa som underbygger påståendet.
Absolut, jag är helt med. Menade på att visa att min inte innehåller något sådant toxiskt.
Ser fram emot svaret från @spikplanka
 
P Paxman skrev:
hävdar alltså att de är giftiga på något sätt.
anbusafety.com: Comprehensive Guide To Fire Blankets- All you need to know (2023-10-15)
"Fiberglass: This is the most common material used to make fire blankets. Fiberglass is a material made from extremely fine fibers of glass. It is not combustible and is able to withstand temperatures up to 1000 degrees Celsius"

"Wool: Some fire blankets are made of wool that’s been treated with a fire-resistant chemical. Wool is a natural material that’s inherently fire-resistant to some degree, and the additional chemical treatment enhances this resistance."

Finns en variant till som kan vara värd att känna till:
"Aramid Fibers: These synthetic fibers are used in some high-performance fire blankets. They’re extremely heat-resistant and do not catch fire or melt, making them ideal for this purpose. Examples of aramid fibers include Kevlar and Nomex."

Mer om fiberglasfiltar:
firefighter.com.my: What are Fire blankets and what are they made of? (2021-11-25)
"woven strands of glass yarn intertwined in a flexible state. The material is a practical fire retardant substance made out of a mixture of silicone or graphite-coated fiberglass yarns."

Brandfiltar kan visst även fatta eld vid oljebränder:
firefighternow.com: Can A Fire Blanket ACTUALLY Catch Fire? (2022-05-21)
"Despite all that, fire blankets can indeed catch fire. A study from the Netherlands done between 2013 and 2014 through the Netherlands Food and Consumer Product Safety Authority dug deeper into whether fire blankets could ignite."

clasohlson.com: Fire blanket FB1212, Fire blanket FB1218 (2010-05-19)
Glasfiberfilt som innehåller:
Amorphous silica CAS no.: 7631-86-9
Aluminium oxide CAS no.: 1344-28-1
Calcium oxide CAS no.: 1305-78-8
Sodium oxide CAS no.: 1313-59-3
Magnesium oxide CAS no.: 1309-48-4

td;lr Det är primärt textilbaserade brandfiltar som har "additional chemical treatment" men ingen tillverkare verkar uppge vari denna består av men en hint kan hittas från de brominerade plastdelar till hemelektronik som ofta använt sig av flour, klor, brom, jod i olika föreningar som är rätt toxiska. För glasfiberfiltar är det standardfaran med fiber som sätter sig huden eller andas in.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
spelar någon större roll om det är "toxiska brandskyddsmedel" inuti en spis?
Om det finns ämnen i föremålet som förångas så blir det ett problem. För glasfiberbaserade filtar är faran mest vid installationstillfället.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en brandfilt gjord av ull (finns de ens att köpa i Sverige?), och jag ser ingenting i angivna källor om "toxiska brandskyddsmedel".
 
P Paxman skrev:
Jag har aldrig sett en brandfilt gjord av ull (finns de ens att köpa i Sverige?), och jag ser ingenting i angivna källor om "toxiska brandskyddsmedel".
För textilier med "additional chemical treatment" är bromerade flamskyddsmedel inte sällan med. Det är kanske inget tillverkarna vill prata högt om.
 
spikplanka spikplanka skrev:
För textilier med "additional chemical treatment" är bromerade flamskyddsmedel inte sällan med. Det är kanske inget tillverkarna vill prata högt om.
Du har med andra ord inga fakta som stödjer ditt påstående att "Brandfiltar är fulla med toxiska brandskyddsmedel." Det är en gissning du gör, och då bör du formulera dig så att det framgår eller avstå helt från att skriva.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
En ny klack ger gamla skor nytt liv:
Ett tidningsuppslag med annonser för en tobakspipa från Mogul Ribber och utbytbara klackar från Ryska Gummifabriks AB, samt en annons för damskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hälsar Ryska Gummifabriks AB.

Spännande i reklamen för tobakspipor är att dom inröks i fabrik med tobak.Undrar vad arbetsmiljöverket säger om den arbetsplatsen?
 
  • Wow
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Yay! Ny lödkolv!

Då kan vi fixa några Shelly som trilskas i förtid på grund av dåligt komponentval.
Kretskort med komponenter, varav några lösa, på en arbetsyta. Componenterna inkluderar kondensatorer som byts från ChongX till Panasonic och Wurth.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ChongX bytta till Panasonic samt Wurth.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
å grund av dåligt komponentval.
Och vinnaren är .. en kondensator igen? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Och vinnaren är .. en kondensator igen? ;)
Jag är uppenbarligen trög och förstår inte vad det roliga är 🤔

Det finns inte mycket annat att välja på i sammanhanget, skillnaden är tillverkaren som i detta fall håller vad de specificerat till skillnad från ChongX.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är uppenbarligen trög och förstår inte vad det roliga är 🤔
Det roliga är att tillverkare verka ideligen inneha en stor portion otur när de tänker på vilka kondensatorer de skall använda. På något sätt lyckas de alltid konstruera så att dessa är orsaken till misär. ;)
 
Eller så stjäl en kinesisk tillverkare receptet på elektrolyt från en japansk dito, som dock inte har det äkta receptet i kassaskåpet. Resultatet blev en stor mängd havererade elektronikprylar under flera års tid...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Det roliga är att tillverkare verka ideligen inneha en stor portion otur när de tänker på vilka kondensatorer de skall använda. På något sätt lyckas de alltid konstruera så att dessa är orsaken till misär. ;)
Jadu, det finns inte mycket annat att välja på om man vill lagra stora mängder energi lättåtkomligt i en liten förpackning.

Detta är en av de få komponenter som faktiskt åldras, och gör man fel åldras de i förtid, vilket skett här.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, det finns inte mycket annat att välja på om man vill lagra stora mängder energi lättåtkomligt i en liten förpackning.
Så sant, men marginalkostnaden för att välja någon bättre tillverkare är inte så hög. Dessutom kan man kanske designa annorlunda så att dI/dt inte blir så våldsam. Kanske rentav låta två kondensatorer dela på jobbet så att man får större marginaler osv.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så sant, men marginalkostnaden för att välja någon bättre tillverkare är inte så hög. Dessutom kan man kanske designa annorlunda så att dI/dt inte blir så våldsam. Kanske rentav låta två kondensatorer dela på jobbet så att man får större marginaler osv.
ChongX har säkert så bra priser att inköparen inte kan motstå 😉
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.