366 110 läst · 1 560 svar
366k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Kan väl också tillägga att kostnaden för långa filtercykler finns där oavsett hur isolerad tunnan ärH henlin431 skrev:Skulle vara trevligt om alla som mäter av sin pool kan synka av sina kWh över tid. Det skulle hjälpa många.
Här är mina senaste data:
Badtunna, Grand. Volym 1800 liter (men jag tror det är mindre...).
Inställda grader: 38
Filtercyklingstid: totalt 3h per dygn
Fullisolerad (enligt Svenska badtunnors beskrivning)
Dubbla ventilationsspjäll i filterutrymmet (installerades i somras, dras ev. igen delar av vintern)
2021 05 05 16:00 start av mätning
25 maj 2021: 82 kWh
5 juli 2021: 244 kWh
7 sept 2021: 484 kWh
20 sept 2021: 536 kWh
Verkar snitta på 4 kW per dygn nånstans. Får väl räkna med 8-12 kWh/dygn på vintern gissar jag.
4kW per dygn motsvarar 180 kr per månad med elpris inklusive allt på 1,5 kr per kWh
8kW per dygn motsvarar 360 kr per månad
12 kW per dygn motsvarar 540 kr per månad.
Tar man ett snitt på runt 8 kW per dygn året runt (vinter/sommar) rör det sig om en årskostnad på 4380 kr. Det finns lite historik i forumet på hur jag och andra gissat tidigare. Jag tror jag gissade på högre tidigare.
365-400 kr per månad i snitt. Det är väl ungefär den siffra man bör höjd för när man funderar på kostnaderna vid inköpet.
OBS! De som kör sina tunnor med filtercykler på nära 24h per dygn behöver ta höjd för:
300W x 24 h x 365 dagar = 2628 kWh x 1,5 kr = 3942 kr
I mina värden ovan är de 3 timmarna inräknade eftersom de går på samma räknare. Men ska man vara noga så kan man ta bort 1kWh per dag från mina beräkningar. Jag har för mig att pumpen ligger på 300W men är inte helt säker.
hmm jag är inte riktigt haj på elräkningen samt förbrukningen. Kan du förtydliga för mig hur mycket månadskostnaden blir ”typ” om man kör filtret dygnet runt? Det är ju Max tänker jag så det bör inte överstiga den kostnaden?H henlin431 skrev:Skulle vara trevligt om alla som mäter av sin pool kan synka av sina kWh över tid. Det skulle hjälpa många.
Här är mina senaste data:
Badtunna, Grand. Volym 1800 liter (men jag tror det är mindre...).
Inställda grader: 38
Filtercyklingstid: totalt 3h per dygn
Fullisolerad (enligt Svenska badtunnors beskrivning)
Dubbla ventilationsspjäll i filterutrymmet (installerades i somras, dras ev. igen delar av vintern)
2021 05 05 16:00 start av mätning
25 maj 2021: 82 kWh
5 juli 2021: 244 kWh
7 sept 2021: 484 kWh
20 sept 2021: 536 kWh
Verkar snitta på 4 kW per dygn nånstans. Får väl räkna med 8-12 kWh/dygn på vintern gissar jag.
4kW per dygn motsvarar 180 kr per månad med elpris inklusive allt på 1,5 kr per kWh
8kW per dygn motsvarar 360 kr per månad
12 kW per dygn motsvarar 540 kr per månad.
Tar man ett snitt på runt 8 kW per dygn året runt (vinter/sommar) rör det sig om en årskostnad på 4380 kr. Det finns lite historik i forumet på hur jag och andra gissat tidigare. Jag tror jag gissade på högre tidigare.
365-400 kr per månad i snitt. Det är väl ungefär den siffra man bör höjd för när man funderar på kostnaderna vid inköpet.
OBS! De som kör sina tunnor med filtercykler på nära 24h per dygn behöver ta höjd för:
300W x 24 h x 365 dagar = 2628 kWh x 1,5 kr = 3942 kr
I mina värden ovan är de 3 timmarna inräknade eftersom de går på samma räknare. Men ska man vara noga så kan man ta bort 1kWh per dag från mina beräkningar. Jag har för mig att pumpen ligger på 300W men är inte helt säker.
För att kika mer exakt på kostnaderna bör man känna till dessa fakta:Linda Andersson2 skrev:
1. Om poolen värmer måste automatiskt pumpen/filtreringen vara igång. Jag nämner detta eftersom din filtrering vanligtvis kommer gå längre tid än du ställt in den, eftersom poolen (vid normal inställning) värmer när den behöver, vilket i sin tur kräver cirkulation = pumpen/filtreringen drar igång
2. Många stirrar sig blinda på den stora förbrukaren när det gäller badtunna. Den stora förbrukaren är värmaren på 3kW (värmarna, om man har två, det vill säga totalt 6kW). Men det är viktigt att förstå att en liten förbrukare (pumpen) kan kosta mer än en stor förbrukare (värmaren) om den lilla förbrukaren är igång jämt medan värmaren är igång sällan.
Om din badtunna under sommaren kräver 3 kWh per dygn för att hålla 38 grader, innebär detta att värmaren behöver jobba i snitt 1h per dag, total tid. Det motsvarar 3kWh x 1,5 kr per dygn (4,50 kr). Men om din filtrering är igång 24h per dygn är det lustigt nog den som står för den största kostnaden (24x0,3 kWh = 7,2 kWh per dygn).
På sommaren är alltså den största kostnaden för badtunnan dina filtreringscykler. De uppgår till nästan dubbla kostnaden av att värma tunnan. På vår och höst ligger de fördelade 50/50 kostnadsmässigt. Denna beräkning stämmer givetvis bara om du filtrerar 24h per dygn.
Jag vill inte generellt rekommendera att badtunneägare frångår rekommendationer från leverantören men jag vill ändå upplysa om att det är ägarens fulla rätt att tänka logiskt kring filtrering och att utgå från sin användning, hellre än en standardskrivning från leverantören som över tid kostar onödigt mycket pengar. Badar man dygnet runt bör man filtrera dygnet runt. Badar man inte dygnet runt bör man kunna ställa ner sina filtercykler.
Jag är väl en av få härinne som kör minimala filtercyklar. Å andra sidan används vårt bad rätt lite. Filtercyklerna är anpassade efter hur vi använder badet helt enkelt.
Utan att ha utmanat filteringsminimalismen ytterligare vågar jag nog påstå att jag skulle kunna ställa in badet på att filtrera 1 gång om dagen 1 minut större delen av året.
Anledningen är punkt 1 ovan.
Ett räkneexempel:
* Om man vet att badtunnan i snitt drar 4 kW per dag, innebär detta att filtreringen helt naturligt är igång (4kW/3kW-värmare = 1,33 timme). Det innebär att om jag ställer min filtrering på 0 minuter per dag kommer tunnan ändå filtreras 80 minuter per dag
Under vinterhalvåret kommer filteringscyklerna uppgå till minst det dubbla helt naturligt eftersom värmarna kommer behöva gå dubbelt så ofta. Sätter du någon minuts filtrering på vintern lär du hur du än vrider och vänder på det ändå alltid filtrera över 160 minuter per dag.
Inget av ovanstående stämmer om du använder läget "rest" mode, vilket innebär att värmarna bara går enligt de filtreringscykler du satt. Resultatet lär i så fall bli att badet inte hinner bli uppvärmt.
Kort summerat är min egen slutsats:
Om man vill sänka elkostnaden för sin badtunna, sänk tiden för filtercyklerna och se till att merparten av filtercykeln går strax efter man badat och en mindre del strax innan man brukar bada.
H henlin431 skrev:För att kika mer exakt på kostnaderna bör man känna till dessa fakta:
1. Om poolen värmer måste automatiskt pumpen/filtreringen vara igång. Jag nämner detta eftersom din filtrering vanligtvis kommer gå längre tid än du ställt in den, eftersom poolen (vid normal inställning) värmer när den behöver, vilket i sin tur kräver cirkulation = pumpen/filtreringen drar igång
2. Många stirrar sig blinda på den stora förbrukaren när det gäller badtunna. Den stora förbrukaren är värmaren på 3kW (värmarna, om man har två, det vill säga totalt 6kW). Men det är viktigt att förstå att en liten förbrukare (pumpen) kan kosta mer än en stor förbrukare (värmaren) om den lilla förbrukaren är igång jämt medan värmaren är igång sällan.
Om din badtunna under sommaren kräver 3 kWh per dygn för att hålla 38 grader, innebär detta att värmaren behöver jobba i snitt 1h per dag, total tid. Det motsvarar 3kWh x 1,5 kr per dygn (4,50 kr). Men om din filtrering är igång 24h per dygn är det lustigt nog den som står för den största kostnaden (24x0,3 kWh = 7,2 kWh per dygn).
På sommaren är alltså den största kostnaden för badtunnan dina filtreringscykler. De uppgår till nästan dubbla kostnaden av att värma tunnan. På vår och höst ligger de fördelade 50/50 kostnadsmässigt. Denna beräkning stämmer givetvis bara om du filtrerar 24h per dygn.
Jag vill inte generellt rekommendera att badtunneägare frångår rekommendationer från leverantören men jag vill ändå upplysa om att det är ägarens fulla rätt att tänka logiskt kring filtrering och att utgå från sin användning, hellre än en standardskrivning från leverantören som över tid kostar onödigt mycket pengar. Badar man dygnet runt bör man filtrera dygnet runt. Badar man inte dygnet runt bör man kunna ställa ner sina filtercykler.
Jag är väl en av få härinne som kör minimala filtercyklar. Å andra sidan används vårt bad rätt lite. Filtercyklerna är anpassade efter hur vi använder badet helt enkelt.
Utan att ha utmanat filteringsminimalismen ytterligare vågar jag nog påstå att jag skulle kunna ställa in badet på att filtrera 1 gång om dagen 1 minut större delen av året.
Anledningen är punkt 1 ovan.
Ett räkneexempel:
* Om man vet att badtunnan i snitt drar 4 kW per dag, innebär detta att filtreringen helt naturligt är igång (4kW/3kW-värmare = 1,33 timme). Det innebär att om jag ställer min filtrering på 0 minuter per dag kommer tunnan ändå filtreras 80 minuter per dag
Under vinterhalvåret kommer filteringscyklerna uppgå till minst det dubbla helt naturligt eftersom värmarna kommer behöva gå dubbelt så ofta. Sätter du någon minuts filtrering på vintern lär du hur du än vrider och vänder på det ändå alltid filtrera över 160 minuter per dag.
Inget av ovanstående stämmer om du använder läget "rest" mode, vilket innebär att värmarna bara går enligt de filtreringscykler du satt. Resultatet lär i så fall bli att badet inte hinner bli uppvärmt.
Kort summerat är min egen slutsats:
Om man vill sänka elkostnaden för sin badtunna, sänk tiden för filtercyklerna och se till att merparten av filtercykeln går strax efter man badat och en mindre del strax innan man brukar bada.
Ett räkneexempel på maxkostnad, baserat på snittförbrukningen av en isolerad badtunna (8kWh per dygn, över året) med max filtreringstid torde alltså bli:
Värmning: 8kWh x 1,5 kr x 365 dagar = 4380 kr
Filtrering 24h per dygn: 0,3 kWh x 24h x 365 x 1,5 kr = 3942 kr
Totalt: 8322:- per år / ca 700 kr per månad
Kör man istället 3 h filtercykler per dag istället för 24 h blir summan för filtreringen blygsamma 492 kr. Då hamnar man på ett totalsnitt på 4872 kr inklusive kostnaden för uppvärmningen. Det motsvarar 406 kr per månad. Det är en betydligt trevligare kostnad är 700 kr per månad.
Ovanstående siffror som behöver bytas ut mot siffror som gäller egna hushållet är kostnaden per kWh. Det kan skilja sig rejält beroende på hur man bor, vilken leverantör man har, med mera. Därtill är snittberäkningen på 8kWh per dygn ett estimat/gissning eftersom jag ännu inte har egen data om exakt hur mycket vårt bad drar under en vinter.
Edit: som beskrevs tidigare kommer filtret gå mer än man ställt in det att göra. Rent generellt ingår denna förbrukning i de 8kWh för uppvärmningen eftersom data jag utgått från hittills är ihop med filtreringen. Lite orättvis är beräkningen just nu eftersom jag lagt med mina egeninställda 3 h i de 8kWh. Så diffen i estimat blir +- 500 kr per år för att göra det enkelt.
Din beräkning haltar en del då du räknar pumpens förbrukning som total förlust. I praktiken gissar jag på att minst 70% av tillförd elektrisk energi till pumpen blir till värmeenergi i vattnet. Dvs. 70% av pumpens förbrukning minskar behovet av värmarna att gå med lika mycket.H henlin431 skrev:Skulle vara trevligt om alla som mäter av sin pool kan synka av sina kWh över tid. Det skulle hjälpa många.
Här är mina senaste data:
Badtunna, Grand. Volym 1800 liter (men jag tror det är mindre...).
Inställda grader: 38
Filtercyklingstid: totalt 3h per dygn
Fullisolerad (enligt Svenska badtunnors beskrivning)
Dubbla ventilationsspjäll i filterutrymmet (installerades i somras, dras ev. igen delar av vintern)
2021 05 05 16:00 start av mätning
25 maj 2021: 82 kWh
5 juli 2021: 244 kWh
7 sept 2021: 484 kWh
20 sept 2021: 536 kWh
Verkar snitta på 4 kW per dygn nånstans. Får väl räkna med 8-12 kWh/dygn på vintern gissar jag.
4kW per dygn motsvarar 180 kr per månad med elpris inklusive allt på 1,5 kr per kWh
8kW per dygn motsvarar 360 kr per månad
12 kW per dygn motsvarar 540 kr per månad.
Tar man ett snitt på runt 8 kW per dygn året runt (vinter/sommar) rör det sig om en årskostnad på 4380 kr. Det finns lite historik i forumet på hur jag och andra gissat tidigare. Jag tror jag gissade på högre tidigare.
365-400 kr per månad i snitt. Det är väl ungefär den siffra man bör höjd för när man funderar på kostnaderna vid inköpet.
OBS! De som kör sina tunnor med filtercykler på nära 24h per dygn behöver ta höjd för:
300W x 24 h x 365 dagar = 2628 kWh x 1,5 kr = 3942 kr
I mina värden ovan är de 3 timmarna inräknade eftersom de går på samma räknare. Men ska man vara noga så kan man ta bort 1kWh per dag från mina beräkningar. Jag har för mig att pumpen ligger på 300W men är inte helt säker.
Värmen uppkommer genom övergång från rörelseenergi till värme (dvs friktion).
70% är ganska lågt räknat.
V vectrex skrev:Din beräkning haltar en del då du räknar pumpens förbrukning som total förlust. I praktiken gissar jag på att minst 70% av tillförd elektrisk energi till pumpen blir till värmeenergi i vattnet. Dvs. 70% av pumpens förbrukning minskar behovet av värmarna att gå med lika mycket.
Värmen uppkommer genom övergång från rörelseenergi till värme (dvs friktion).
70% är ganska lågt räknat.
Bra input! Så kan det givetvis vara!
Men då är ju frågan om du vill betala för värmen från filtreringen när din tunna redan står på 38 grader och du vill ha just 38 grader. Därtill är det oklart hur mycket värme som hänger på vattnet och vilken mängd som tillförs filterutrymmet (som i vissa fall ventileras ut).
Vi kan väl enas om att det är en rätt dyr form av uppvärmning
Vi kan enas om att elvärmarna har betydligt bättre verkningsgrad på att värma vattnet än vad pumpen har.H henlin431 skrev:Bra input! Så kan det givetvis vara!
Men då är ju frågan om du vill betala för värmen från filtreringen när din tunna redan står på 38 grader och du vill ha just 38 grader. Därtill är det oklart hur mycket värme som hänger på vattnet och vilken mängd som tillförs filterutrymmet (som i vissa fall ventileras ut).
Vi kan väl enas om att det är en rätt dyr form av uppvärmning
Jag tror dock 70% är rätt lågt räknat ändå. Även elvärmarna har förluster eftersom de inte sitter inne i själva badet.
Men du har kanske en del i svaret varför din pool inte kallnade på sommaren där. Tycker dock ändå det är konstigt att den inte kallnade nattetid om ni hade av locket.
Kan erkänna att vi inte hade av locket. Det föll i så mycket insekter och annat. Och ska jag vara helt ärlig så ville jag aldrig ha en kall pool, vilket också var en anledning till att locket fortsatte vara på. Säg inget till frugan.V vectrex skrev:Vi kan enas om att elvärmarna har betydligt bättre verkningsgrad på att värma vattnet än vad pumpen har.
Jag tror dock 70% är rätt lågt räknat ändå. Även elvärmarna har förluster eftersom de inte sitter inne i själva badet.
Men du har kanske en del i svaret varför din pool inte kallnade på sommaren där. Tycker dock ändå det är konstigt att den inte kallnade nattetid om ni hade av locket.
Men det här med elmotorer i vattenpumpar. Jag kan inte hitta något som säger att verkningsgraden skulle ligga på endast 30% för något som gäller vattenpumpar?
En bensinmotor brukar man säga ha en verkningsgrad på 30% om jag inte minns fel men så fort man går över till eldrivet får man väl ut betydligt mer?
50-70% verkningsgrad verkar mindre vattenpumpar ha. Om vi säger 60% är det max 40% kvar. Av dessa borde värmen kunna fördelas lika mycket på insidan som utsidan, materialmässigt. Det motsvarar 20% av 300 watt som tillförs vattnet. Det motsvarar 60watt.H henlin431 skrev:Kan erkänna att vi inte hade av locket. Det föll i så mycket insekter och annat. Och ska jag vara helt ärlig så ville jag aldrig ha en kall pool, vilket också var en anledning till att locket fortsatte vara på. Säg inget till frugan.
Men det här med elmotorer i vattenpumpar. Jag kan inte hitta något som säger att verkningsgraden skulle ligga på endast 30% för något som gäller vattenpumpar?
En bensinmotor brukar man säga ha en verkningsgrad på 30% om jag inte minns fel men så fort man går över till eldrivet får man väl ut betydligt mer?
I pengar innebär det 788 kr per år.
Du missförstår. En enklare enfas induktionsmotor med så pass låg effekt brukar ha en verkningsgrad på drygt 80%. Resten blir till värme i järnkärnan och kullagren samt förluster på grund av kylfläkten i andra änden av motoraxeln.H henlin431 skrev:Kan erkänna att vi inte hade av locket. Det föll i så mycket insekter och annat. Och ska jag vara helt ärlig så ville jag aldrig ha en kall pool, vilket också var en anledning till att locket fortsatte vara på. Säg inget till frugan.
Men det här med elmotorer i vattenpumpar. Jag kan inte hitta något som säger att verkningsgraden skulle ligga på endast 30% för något som gäller vattenpumpar?
En bensinmotor brukar man säga ha en verkningsgrad på 30% om jag inte minns fel men så fort man går över till eldrivet får man väl ut betydligt mer?
Det jag pratar om är resterande energi som är mekanisk energi som tillförs vattnet mha impellern.
Vattnet får alltså fart av pumpen.
Som du kanske minns från högstadiefysiken så kan energi inte försvinna, bara omvandlas mellan olika former.
I detta fall kommer vattnets rörelseenergi omvandlas till värme.
Således, pumpen har relativt hög verkningsgrad men i slutändan blir all tillförd energi värme. En del av värmen hamnar i motorn och slutligen i luften runt motorn (det är här vi slutar räkna verkningsgrad för pumpen). Resten av energin blir rörelseenergi hos vattnet som slutligen (när vattnet avstannat) omvandlats till värmeenergi i vattnet.
Då missade jag ett par lektioner. Om verkningsgraden i det här fallet skulle omvandlas till värmeenergi via rörelseenergi skulle det ju funka att värma ett glas vatten med hjälp av en handvisp.V vectrex skrev:Du missförstår. En enklare enfas induktionsmotor med så pass låg effekt brukar ha en verkningsgrad på drygt 80%. Resten blir till värme i järnkärnan och kullagren samt förluster på grund av kylfläkten i andra änden av motoraxeln.
Det jag pratar om är resterande energi som är mekanisk energi som tillförs vattnet mha impellern.
Vattnet får alltså fart av pumpen.
Som du kanske minns från högstadiefysiken så kan energi inte försvinna, bara omvandlas mellan olika former.
I detta fall kommer vattnets rörelseenergi omvandlas till värme.
Således, pumpen har relativt hög verkningsgrad men i slutändan blir all tillförd energi värme. En del av värmen hamnar i motorn och slutligen i luften runt motorn (det är här vi slutar räkna verkningsgrad för pumpen). Resten av energin blir rörelseenergi hos vattnet som slutligen (när vattnet avstannat) omvandlats till värmeenergi i vattnet.
Om verkningsgraden är 80% kan maximalt 20% teoretiskt bli till värmeenergi (verkningsgraden avser ju syftet med motorn vilket i det här fallet är rörelseenergi). Jag har svårt att se att du får både rörelseenergi och värmeenergi från samma verkningsgrad. Det låter som en fantastisk uppfinning.
Okej, det låter inge vidare med massa plastbitar i vattnet. Tack för avrådan! Jag har nu istället beställt en värmeduk/solfilm från Plastman (6 års garanti utlovad, återstår att se). Förhoppningsvis sänker den både förbrukningen lite och förlänger livslängden på locket.H henlin431 skrev:Snyggt bygge!
Jag testade exakt den du länkade till. Sparar säkert mycket men den flagnade små plastbitar i vattnet. Rekommenderar ingen att köpa den där. Det blev dyra sopor i mitt fall. För egen del kommer jag experimentera med att sänka tempen på tunnan delar av vintern. Om jag enligt erfarenhet vet att vi generellt nästan aldrig hinner bada under veckan kan man lugnt låta badet stå ouppvärmt 4-5 dagar, för att sedan dra igång det igen fredag eftermiddag.
Det är mycket diskussioner huruvida man tjänar något på det eller inte, eftersom man sen vid snabb temphöjning måsta skicka in en rejäl mängd energi. Gör man det veckovis tror jag det går att tjäna en hel del. Speciellt vintertid. Det där kommer jag givetvis kunna svara på om några månader då jag har mätning på poolen men det kräver lite experimenterande över tid.
En lustig detalj är att vi ville använda badtunnan som en svalkande pool i somras. Det gick sådär. Efter någon vecka hade gradtalet inte sjunkit mycket alls. Sen när vi väl fått det kallt, då kom sämre väder och vi ville ha varmt igen.
Man blir aldrig nöjd.
Hursom! Redan nu har jag ställt in tunnan på att bara värma under filtreringscykler, vilket i nuläget är totalt 3 timmar per dygn. Har inte hunnit kolla vad det ger. Anledningen till denna inställning är att jag har solceller som kommer installeras slutet av oktober/november och tanken är därefter att alltid bara värma tunnan på dagarna, ej nätterna. Hur det funkar kan jag svara på i vår....när solen kommit tillbaka....
Edit: gällande plastbitarna från locket. Det är extremt små flagor i miljoner. Det gäller att kika noga. Gissar på att det sätter igen filtret över tid.
Har ingen separat elmätare för badet så följer er data med spänning. Vad räknar ni med för förbrukning på poolpumpen? Såg 300 W i nån av kalkylerna men min är märkt som 0,25 hp = 186 W. Stämmer också med märkningen 0,8A x 230V = 184 W. Men sen är den också märkt med Pout 60 W. Ganska låg verkningsgrad om output är 60 W och input ~185 W eller har jag missat nåt?
Det funkar att värma ett glas vatten mha. en handvisp. Du kommer få hålla på ett tag, men det fungerar absolut.H henlin431 skrev:Då missade jag ett par lektioner. Om verkningsgraden i det här fallet skulle omvandlas till värmeenergi via rörelseenergi skulle det ju funka att värma ett glas vatten med hjälp av en handvisp.
Om verkningsgraden är 80% kan maximalt 20% teoretiskt bli till värmeenergi (verkningsgraden avser ju syftet med motorn vilket i det här fallet är rörelseenergi). Jag har svårt att se att du får både rörelseenergi och värmeenergi från samma verkningsgrad. Det låter som en fantastisk uppfinning.
Angående ditt sista stycke. Vad tror du händer med rörelseenergin när rörelsen avstannat? Har energin försvunnit ut i tomma intet?
Termodynamikens första huvudsats säger: Energi kan inte skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.
Oj min fråga gjorde att det blev ännu rörigare med alla dessa energier och friktioner osv .
Saken är den att mitt vatten börjat bli lite grumligt (eller om det är åldern). Jag har 2 värmare och kör filterbollarna.
Badet har varit igång i ca 2-3v och vi badar en stund varje kväll och har ca 38-39 grader i vattnet. Har klorerat efter dosering på förpackningen.
Sen det blev liiiite grumligt har jag kontaktat svb och dom tyckte min rening på 8h x2 va fullt tillräcklig och undrade om jag bytt filterbollar. Vilket jag tycker är konstigt då dom är använda i ca 2v? Dom rekommenderade ev flock. Alt, byta vatten!
Kontaktade en annan leverantör som sa att kör filtrering dygnet runt ist ”det kostar inte många kronor mer i månaden”. Och han trodde jag hade för hög klornivå i badet å då kan det bli grummligt! Han sa att jag alltid skulle ha full filtrering och minska kloret men ändå klorera för att kloret behöver klor för att ”förgöras” typ så. Och att badet borde vara ”normalt” igen efter Max en v.
Blir då väldigt konfunderad över alla uppgifter som spretar, dels filtrering då många här knappt filtrerar nåt? Och jag blir rekommenderad att köra dygnet runt, inte bara nu utan alltid.
Där av frågan om den ekonomiska biten!
Jag kan verkligen inte räkna ut själv vad det kostar. Kör värmaren trots att tempen håller sig? Eller bara när det blir kallare än inställt?
skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig räkna ut (förstår att det är ungefär beroende på elpriser och vart man bor) vad kostnaden blir per månad . Men skulle verkligen vilja veta vad jag bör förvänta mig, är rädd att det sticker iväg och man får en chockräkning som man inte är beredd på.
Min algoritm är:
39grader i poolen
Badar 1 timme varje dag (4st)
Filtrering 12tim x2 (just nu, alltså dygnet runt)
Har 2 värmare
Fullisolerad från leverantören
vad kan jag ta i höjd med för månadskostnad?
Alt2: samma algoritm fast man kör 4 Tim x2?
vad skulle månadskostnaden landa på då?
Tar gärna emot tips på inställningar osv då jag är väldigt ny och ovan på detta.
Mitt pH är perfekt , inte rört sig alls.
Kloret har varit något högt kanske men idag va det perfekt! (1,5)
Kommer få mäta ofta känner jag för att få in känslan för rätt klorering.
Saken är den att mitt vatten börjat bli lite grumligt (eller om det är åldern). Jag har 2 värmare och kör filterbollarna.
Badet har varit igång i ca 2-3v och vi badar en stund varje kväll och har ca 38-39 grader i vattnet. Har klorerat efter dosering på förpackningen.
Sen det blev liiiite grumligt har jag kontaktat svb och dom tyckte min rening på 8h x2 va fullt tillräcklig och undrade om jag bytt filterbollar. Vilket jag tycker är konstigt då dom är använda i ca 2v? Dom rekommenderade ev flock. Alt, byta vatten!
Kontaktade en annan leverantör som sa att kör filtrering dygnet runt ist ”det kostar inte många kronor mer i månaden”. Och han trodde jag hade för hög klornivå i badet å då kan det bli grummligt! Han sa att jag alltid skulle ha full filtrering och minska kloret men ändå klorera för att kloret behöver klor för att ”förgöras” typ så. Och att badet borde vara ”normalt” igen efter Max en v.
Blir då väldigt konfunderad över alla uppgifter som spretar, dels filtrering då många här knappt filtrerar nåt? Och jag blir rekommenderad att köra dygnet runt, inte bara nu utan alltid.
Där av frågan om den ekonomiska biten!
Jag kan verkligen inte räkna ut själv vad det kostar. Kör värmaren trots att tempen håller sig? Eller bara när det blir kallare än inställt?
skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig räkna ut (förstår att det är ungefär beroende på elpriser och vart man bor) vad kostnaden blir per månad . Men skulle verkligen vilja veta vad jag bör förvänta mig, är rädd att det sticker iväg och man får en chockräkning som man inte är beredd på.
Min algoritm är:
39grader i poolen
Badar 1 timme varje dag (4st)
Filtrering 12tim x2 (just nu, alltså dygnet runt)
Har 2 värmare
Fullisolerad från leverantören
vad kan jag ta i höjd med för månadskostnad?
Alt2: samma algoritm fast man kör 4 Tim x2?
vad skulle månadskostnaden landa på då?
Tar gärna emot tips på inställningar osv då jag är väldigt ny och ovan på detta.
Mitt pH är perfekt , inte rört sig alls.
Kloret har varit något högt kanske men idag va det perfekt! (1,5)
Kommer få mäta ofta känner jag för att få in känslan för rätt klorering.
Jag tror diskussionen spårade ur och jag inser att jag själv var väldigt otydlig. Att man via ett experiment med välkalibrerad labbutrustning kan bevisa hur ökad rörelse via handvisp i vatten kan bidra till en mätbar värmeutveckling är långt ifrån att värma upp sin pool med en vattenpump.V vectrex skrev:Det funkar att värma ett glas vatten mha. en handvisp. Du kommer få hålla på ett tag, men det fungerar absolut.
Angående ditt sista stycke. Vad tror du händer med rörelseenergin när rörelsen avstannat? Har energin försvunnit ut i tomma intet?
Termodynamikens första huvudsats säger: Energi kan inte skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.
Jag är övertygad om att pumpen tillför värmeenergi. Men detta handlar fortfarande om vilken energimängd plånboken kan tillskansa sig jämfört med pumpens effekt och verkningsgrad. Hade pumpen legat i vattnet hade det blivit rätt bra värden. Men nu står den utanför och i mitt fall låter den som en dieselmotor. Det i sig motsvarar väl 95% ljudenergi (som övergår till värmeenergi utanför poolen).
Sista budet: 20% av pumpens effekt kan tillräknas kalkylen. Deal?